F1-Uutisia 2021

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
803
Näyttäisivät vaikka bensan määrää, rengaslämpöjä, akkujen varausta tms jos nyt jotain lisäinfoa pitää sinne ruutuun tuoda. Sellaisia asioita mitä nyt ylipäänsä on mahdollista luotettavasti mitata. Nämä nykyiset aws-hömpötykset alkaa olla ihan järjettömiä. Liekö jossain USAn sarjoissa samanlaista mielikuvitusgrafiikkaa sitten käytössä mistä matkittu.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
5096
Sijainti
Helsinki
Nämä nykyiset aws-hömpötykset alkaa olla ihan järjettömiä. Liekö jossain USAn sarjoissa samanlaista mielikuvitusgrafiikkaa sitten käytössä mistä matkittu.
Ei taida olla, kun joka kymmenes minuutti käydään mainoksilla ja grafiikoissa on mainosslotti. Ainoa mikä voisi tulla mieleen on GT world challenge-sarjat, jotka ovat AWS:n sponsoroimia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3527
Hamilton haluaisi välitankkaukset takaisin. 👍
Se olisi aivan huippujuttu. Saataisiin taas kilvan ajoa ja erilaisia taktiikoita.
Nykytekniikalla olisi varmasti jo suhteellisen turvallistakin
Bensatankin koko on jo nyt pienempi kuin mitä se oli ennen välitankauksen kieltämistä. En usko välitankkauksen hyödyttävän lopulta kovinkaan paljoa. Vähintään toinen stintti ajettaisiin jollain 70 kilolla nykyisen 105 kilon sijaan. Kun F1-autojen minimipaino kasvaa ensi kaudeksi 30 kilolla, niin eihän välitankkauksella pääse kuin takaisin tämän päivän tasolle... Kyllä kaikki lepää sen varassa, että uudet matalan profiilin renkaat toimivat nykyisiä paremmin raskaiden autojen alla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
327
Hyvinkin noin.
Silloin vaan välitankkaus toi sen oman aspektin kisan jännittämiseen, että kenellä on minkäkin verran bensaa ja ohituksia myös painoerojen takia, enemmän, niin tuntuisi nykyään aina niin hyvältä idealta 😁 Toivottavasti maaefekti tuo luvattua helpotusta seuraamiseen, eikä taas keksitä tapaa sotkea auton jälkivirtauksia
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6973
Sijainti
Vantaa
Bensatankin koko on jo nyt pienempi kuin mitä se oli ennen välitankauksen kieltämistä. En usko välitankkauksen hyödyttävän lopulta kovinkaan paljoa. Vähintään toinen stintti ajettaisiin jollain 70 kilolla nykyisen 105 kilon sijaan. Kun F1-autojen minimipaino kasvaa ensi kaudeksi 30 kilolla, niin eihän välitankkauksella pääse kuin takaisin tämän päivän tasolle... Kyllä kaikki lepää sen varassa, että uudet matalan profiilin renkaat toimivat nykyisiä paremmin raskaiden autojen alla.
No onhan sillä nyt merkitystä, jos säännöt mahdollistavat. Ajettaisiinko aika-ajot kisabensat tankissa vai päätetäänkö määrä ennen starttia. Tallit voivat suunnitella erilaisia taktiikoita molemmille kuskeille. Jännitystä tulee lisää, mutta varsinainen kilvanajo rinnakkain tuskin muuttuu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3527
No onhan sillä nyt merkitystä, jos säännöt mahdollistavat. Ajettaisiinko aika-ajot kisabensat tankissa vai päätetäänkö määrä ennen starttia. Tallit voivat suunnitella erilaisia taktiikoita molemmille kuskeille.
Piiri pieni pyörii... Tuosta bensapelleilystä nimenomaan haluttiin aikoinaan yksimielisesti eroon, kun se vei aika-ajoista urheilullisuuden kokonaan pois.

Taktisen aspektin muuttumisesta on mahdotonta sanoa mitään. Kaikki on nykyään niin pitkälle simuloitua, että hyvin nopeasti taktiikat konvergoisivat eri tallien välillä.

Polttoaineen rooli taktiikassa jäisi kuitenkin aiempaa pienemmäksi, koska kisan aikana kulutetaan vähemmän bensaa ja bensan osuus auton kokonaismassasta on pienempi.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
743
Rengaskilpailun aikaan, renkaat kestivät melkein mitä vaan, eivätkä juuri hidastuneet. Näin ollen overcut antoi hyvän mahdollisuuden ohittaa varikolla, jos siis oli tarpeeksi bensaa ajaa pidempään kuin edellä oleva. Nykyään, kun kaikilla on koko ajan liki sama määrä bensaa, mutta renkaat hidastuvat merkittävästi, undercut mahdollistaa ohituksen. Nämä kun laittaa yhteen, niin lopputulos on, että luultavasti kumpikaan ei toimisi. Lisäksi, taktiikan vaihto lennosta ei toimisi, ainakaan stintin pidentäminen, koska bensa pakottaisi varikolle.

Kun kisassa käytetään noin 100 kg, ja jos 10 kg tarkoittaa kierroksella noin se Mika Salon 0.4s ja kierroksia on noin 60, niin bensasta saatava hyöty 2 vs 1 stoppia on noin 20 sekuntia. Yhdistettynä renkaiden hidastumiseen, yhden stopin taktiikka olisi luultavasti tuhoon tuomittu. 3 vs 2 stopilla bensahyöty olisi enää 10 sekuntia, ja renkaatkin luultavasti kestäisivät 2 stoppia riittävän hyvin. Joten veikkaisin, että kaikki ajaisivat 2 stopilla ja melko samanpituisina stintteinä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
327
Toisaalta, jos on esim kahden pysähdyksen taktiikka, niin keskimmäiselle stintille voi tankata tilanteen mukaan pidemmän tai lyhemmän matkan bensat ja lyödä sen mukaiset renkaatkin alle, niin siinä tulisi ykskaks täysin erilainen taktiikka.
Toisi kyllä vaihtelua, kun nyt voidaan renkaita säästämällä venyttää pysähdystä muutaman kierroksen pidemmälle tai tehdä sama seuraavalla stintillä, jos otetaan aiemmin sisään. Muuten käytännössä kaikki ajaa samalla taktiikalla
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
103
Sen välitankkauksen voisi hoitaa sellaisella nascar tyylisellä olkapääkanisterilla. Tulisi halvemmaksi, kuin ne paksut letkut?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3527
Toisaalta, jos on esim kahden pysähdyksen taktiikka, niin keskimmäiselle stintille voi tankata tilanteen mukaan pidemmän tai lyhemmän matkan bensat ja lyödä sen mukaiset renkaatkin alle, niin siinä tulisi ykskaks täysin erilainen taktiikka.
Myös rengassettien määrää per auto per viikonloppu on rajoitettu menneistä vuosista, joten olisi varmaan aika epätodennäköistä, että siellä olisi ylimääräisiä settejä niitä pehmeimpiä renkaita.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
737
Abu Dhabin GP:n Yas Marinan rata kokee muutoksia jo tämän kauden kisaan.
Hyvä jos kokeilevat muutoksia rataan parempien kisojen toivossa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3656
Abu Dhabin GP:n Yas Marinan rata kokee muutoksia jo tämän kauden kisaan.
Hyvä jos kokeilevat muutoksia rataan parempien kisojen toivossa.
Ei juurikaan edistystä, uusia ohituspaikkoja ei juurikaan lisää, oikeastaan vähenee koska toisen takasuoran jarrutuspaikka helpottuu.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1453
Abu Dhabin GP:n Yas Marinan rata kokee muutoksia jo tämän kauden kisaan.
Hyvä jos kokeilevat muutoksia rataan parempien kisojen toivossa.
Aika isojakin muutoksia. Mites toi takasuoran aloittava neulansilmä? Pystyyköhän siihen jo ohittamaan?
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
737
F1-sarjan siipikohu jatkuu. Nyt FIA tutkii Mercedeksen etusiiven sääntöjen mukaisuutta.
Mitenhän käy onko sääntöjenmukainen vai ei.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3656
F1-sarjan siipikohu jatkuu. Nyt FIA tutkii Mercedeksen etusiiven sääntöjen mukaisuutta.
Mitenhän käy onko sääntöjenmukainen vai ei.
Ai että mä nauran! Toivottavasti kosahtaa ja kovaa Mersun aeroon vaikuttaen.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
3868
Kyllä mä uskon että nuo Abu Dhabin muutokset voi olla jopa huomattava edistys. Tuo shikaani ennen neulansilmää on tappanut varmaan satoja ohitusyrityksiä Abu Dhabin noin kymmenvuotisen historian aikana.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8685
Noiden piirrosten myötä voisi arvella radan lyhentyvän eli kierroksia tulisi lisää.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
782
Abu Dhabi on kyllä jännä tapaus, kun on rajaton budjetti ja tyhjä kenttä, niin silti onnistutaan tekemään rata jolla ei pääse ohi.
 
Ylös