F1-Uutisia 2022

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Auto pomppii aina jostakin syystä, ei sitä voi ottaa pois kuin jousituksen poistamalla, ja silloin taas G-voimien piikit kasvavat rajusti. Kyse on juuri siitä, että mihin raja-arvot asetetaan ja millä haetaan kompromissi jousituksen ja imun välillä.

Jos auton maavaraa (levossa) nostetaan, niin tallit voivat säätää jousituksen taas pehmeämmälle, mikä voi vuorostaan johtaa uudelleen auton pohjaamiseen suorilla, kun jousitus antaa herkemmin periksi.
Joo tämä on vaikea yhtälö, ja tästä syystä FIAn pitäisi mitata lateraalisia g-voimia sekä maavaraa jolloin kikkailut voitaisiin karsia kokonaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2771
Joo tämä on vaikea yhtälö, ja tästä syystä FIAn pitäisi mitata lateraalisia g-voimia sekä maavaraa jolloin kikkailut voitaisiin karsia kokonaan.
Minkä kikkailun? Eikö tuossa uudessa säännössä juuri ollut että mikäli maavaran noston jälkeenkin pomputtaa liikaa, niin seurauksena hylkäys.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Minkä kikkailun? Eikö tuossa uudessa säännössä juuri ollut että mikäli maavaran noston jälkeenkin pomputtaa liikaa, niin seurauksena hylkäys.
ja se maavaran nosto on jo eka rangaistus. Ei kannata iha riski-minimeillä koittaa, ku pompsahtaa reilusti lisää maavaraa, jos ei ollakkaan rajojen alla. edit: eikä varsinkaan niin riski-minimeillä, että maavaran, oliko se 10mm, nostokaan ei riitä.

Mut tuotahan ne vissii nyt koittaa tulkata, että mitä ne voimat/taajuudet on mitä ei sais ylittää. Ei kyl mitää hajua miten ne sen tekee.. kuskeilta nyt kannata kysyä, ku väärä vastaus voi vaikuttaa oman auton suorituskykyyn.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kilpailujohdolla on reaaliaikainen telemetriaieto kuskeista. Siihen sääntö että kuskeille ei saa aiheutua yli 1G lateraalista edestakaista voimaa pomppimisesta. Jos sitä tulee annetaan musta-oranssilla lipulla varoitus ja tallin pitää ohjeistaa kuskia, jos varoituksista huolimatta homma jatkuu niin liputetaan ulos.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1996
Yli 1g vaikuttaa kyllä melko korkealta lukemalta. Bakussa Mersulle oli kisassa mitattu korkeimmillaan vissiin 0,85g ja se rata oli kuitenkin selvästi isoin rytkytystä aiheuttanut rata tähän mennessä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Yli 1g vaikuttaa kyllä melko korkealta lukemalta. Bakussa Mersulle oli kisassa mitattu korkeimmillaan vissiin 0,85g ja se rata oli kuitenkin selvästi isoin rytkytystä aiheuttanut rata tähän mennessä.
Tuo 1g oli arvo joka mainittu FOMin porposing videossa jossa kävivät läpi sen voimia
F1TV lähetyksessä sanoivat että osa kuljettajista on vielä Bakun jäljiltä ruhjeilla jossa oli mitattu jopa 5g arvoja kuskiin kohdistuneista voimista, mutta tiedä sitte mikä on todellista
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4162
Mese taitaa olla jo nostettu mahdollisimman ylös ja silti pompottaa.
Pomppiihan sitä toki muillakin auto
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5359
Mese taitaa olla jo nostettu mahdollisimman ylös ja silti pompottaa.
Pomppiihan sitä toki muillakin auto
Lewiksen mukaan auto on korkealla ja todella jäykkä, joten kanttariin osuminen vie siitä ohjattavuuden.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Kanadan kisassa FIA vielä seuraa voimia joita kuskeihin kohdistuu porpoisingin johdosta, tarkemmat rajoitukset käyttöön luultavasti Silverstonessa
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5359
Kanadan kisassa FIA vielä seuraa voimia joita kuskeihin kohdistuu porpoisingin johdosta, tarkemmat rajoitukset käyttöön luultavasti Silverstonessa
Ei pelkästään porpoisingin takia vaan kokonaispomppotuksen. Porpoising on pelkästään auton "delfiinisukellus" joka johtuu pohjan sakkauksesta.
Siksi on selkeämpää suomenkielisessä tekstissä puhua pompotuksesta. Porpoise on suomeksi pyöriäinen/delfiini.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Ei pelkästään porpoisingin takia vaan kokonaispomppotuksen. Porpoising on pelkästään auton "delfiinisukellus" joka johtuu pohjan sakkauksesta.
Siksi on selkeämpää suomenkielisessä tekstissä puhua pompotuksesta. Porpoise on suomeksi pyöriäinen/delfiini.
Lisääntyneet Radasta kuskiin johtuvat vaikutukset lienevät osaltaan johtuvia matalampiprofilisista renkaista, jotka ei jousta vanhaan malliin, sekä tallien ylijäykäksi säätämistä alustoista ehkäikseen porpoisingia
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5359
Lisääntyneet Radasta kuskiin johtuvat vaikutukset lienevät osaltaan johtuvia matalampiprofilisista renkaista, jotka ei jousta vanhaan malliin, sekä tallien ylijäykäksi säätämistä alustoista ehkäikseen porpoisingia
Niin ja sitten kun delfiini-ilmiö saadaan jäykemmällä jousituksella haltuun, auto lähtee kuin nato-ohjus kanttarista eikä ole kuskin hallussa, kuten Lewis kertoi.
Pompotusta ei saa kuriin jäykistämällä jousitusta. Sakkauksen saa, mutta sitten tulee radan pomput ja kanttarit peliin, joiden yli on pakko ajaa kierrosajan takia.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Jotenkin tuntuu siltä että nyt Mersu yrittää kaiken keinoin estää porpoisingia, kun FIA lähdössä torjumaan pomppimista heidän kantiltaan väärällä tavalla.
Jäykistämällä jousituksen kuitenkin kehittävät toisen ongelman. Toisaalta se kanttareiden aiheuttama hyppiminen on helppo ulosmitata statistiikasta, koska porpoising on hyvin vakiotaajuuksista
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Kanttareiden ylityksessä tällä kaudella on perustavaa laatua oleva ongelma koska vääntöjousilla ei voi rakentaa samanlaista progressiivista jousitusta kun kierrejousilla. 2000- luvulla käytettiin vaikka mitä konsteja kuten yläpäästänsä liikkuvat tukivarret onko nämä kielletty nyt säännöissä?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niin ja sitten kun delfiini-ilmiö saadaan jäykemmällä jousituksella haltuun, auto lähtee kuin nato-ohjus kanttarista eikä ole kuskin hallussa, kuten Lewis kertoi.
Pompotusta ei saa kuriin jäykistämällä jousitusta. Sakkauksen saa, mutta sitten tulee radan pomput ja kanttarit peliin, joiden yli on pakko ajaa kierrosajan takia.
Aika jännä. Autoissa on kuitenkin pystysuuntaisille voimille oma jousensa ja kallistumiselle omat jouset. Jos toisen puolen ajaa kanttarin päälle, niin suurin osa voimista otetaan vastaan näillä kallistumista vastaan olevilla jousilla, koska vain toisen puolen pyörät liikkuvat. Pompotuksessa molemman puolen jousitus toimii samaan aikaan eli se käyttää eri jousta.
No, ei kaikki valita kanttareiden ylityksistä. Vain Lewis valittaa. Ehkä sille on annettu tyystin erilainen auto kuin muille. :unsure:
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5359
No, ei kaikki valita kanttareiden ylityksistä. Vain Lewis valittaa. Ehkä sille on annettu tyystin erilainen auto kuin muille. :unsure:
Taitaa olla Mersun keino päästä imupohjan aiheuttamasta pompotuksesta, joka sitten lyö näpeille kanttareiden yli (ja radan pomppujen) ajaessa. Tiedä sitten mitä kaikkea siitä pohjasta on jäykistetty, kun Lewis sanoo, että huonoin auto 2009 jälkeen millä ajanut.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3434
Taitaa olla Mersun keino päästä imupohjan aiheuttamasta pompotuksesta, joka sitten lyö näpeille kanttareiden yli (ja radan pomppujen) ajaessa. Tiedä sitten mitä kaikkea siitä pohjasta on jäykistetty, kun Lewis sanoo, että huonoin auto 2009 jälkeen millä ajanut.
Aika hyvillä autoilla onkin sitten päässyt ajamaan, kun tuollakin kerkeää Russeli podiumille.
 
Ylös