Corvair
Well-known member
Kyllä minä ymmärrän sen, että yksittäisistä(kin) n-sanoista loukkaannutaan. Pitäisi olla kaikille selvää nykyään, että ihonväriin tai etnisyyteen vittaavat sanat, joita on käytetty loukkaavassa mielessä, ovat loukkaavia etenkin kun niitä käytetään toisten nimittelyyn, olivat kyseessä minkä tahanssa väriset ihmiset. Sinänsä toki jos puhutaan esimerkiksi neekeri-sanan etymologiasta, niin mielestäni sellaisessa yhteydessä sanan käyttö voi ollakin ihan perusteltua (esim. case Valtaoja), mutta Juri Vips ei keskustellut tuossa mistään etymologioista, vaan käytti sanaa ihan solvaamismielessä. Ja ihan huomionarvoinen pointti on sekin, että tyypin, joka on ollut vuosikausia kansainvälisen kilpaurheilujärjestön nuoriso-ohjelmassa, pitäisi ymmärtää että missä yhteydessä voi sanoa mitäkin.Helppo tuota elokuvaa on moittia rasistisuudesta vuonna 2022, kun ajat olivat ihan erit kuin nyt.
Itse asiaan kuitenkin esim jos käyttää N sanaa huumori mielesssä kuten monet mustat keskenään tekevät niin silloin se ei ole loukkaavaa. Mutta jos käyttää halventavasti jotakin henkilöä kohtaan niin sitten se on eri juttu.
Kyllähän esim vammaiseksi haukkuminen on mielestäni aika loukkaavaa, kun ajattelee miten vaikeaa on kehitysvammaisen elämä on ja minua surettaa kehitysvammaisten syrjiminen koulussa ja työelämässä.
Toivottavasti tämä Vips,Piquet kohu laantuu pian.
Toisaalta taas yhtäkkiset potkut koko ohjelmasta tuntuu aika ankaralta rangaistukselta (tosin tuon perusteita on täälläkin ruodittu aika hyvin, enkä epäile etteikö kohtelu olisi voinut olla erilaista jonkun Verstappen vol 2:n kohdalla), mutta silti en lainkaan ihmettele sitä etteikö tätä olisi nostettu tapetille joka tapauksessa.