F1-Uutisia 2022

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2774
En kyllä ihan kyllä ymmärrä, miten näistä ratarajoista saadaan niin iso ongelma aikaan. Joko annetaan ajaa radan ulkopuolelta tai sitten annetaan niitä aika-/läpiajorangaistuksia. Kyllä ne kuskit alkaa äkkiä viivojen välissä pysyä. Tarvitsisi vaan päättää kumpi se linjaus sitten on ja pysyä siinä, eikä valvoa asiaa edes takaisin.

Paras ja selkein olisi tietysti hiekkaa tai nurmikkoa heti rajojen ulkopuolella, mutta valitettavasti niin nyt vaan ei suurella osalla radoista ole. Ja vaikka jotenkin päätettäisiin sellaiseen palata, niin ei hetkessä tapahdu.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
En kyllä ihan kyllä ymmärrä, miten näistä ratarajoista saadaan niin iso ongelma aikaan. Joko annetaan ajaa radan ulkopuolelta tai sitten annetaan niitä aika-/läpiajorangaistuksia. Kyllä ne kuskit alkaa äkkiä viivojen välissä pysyä. Tarvitsisi vaan päättää kumpi se linjaus sitten on ja pysyä siinä, eikä valvoa asiaa edes takaisin.

Paras ja selkein olisi tietysti hiekkaa tai nurmikkoa heti rajojen ulkopuolella, mutta valitettavasti niin nyt vaan ei suurella osalla radoista ole. Ja vaikka jotenkin päätettäisiin sellaiseen palata, niin ei hetkessä tapahdu.
Mun mielestä tärkeämpi asia mihin pitäisi puuttua on "ulos ajattamiset" jossa ohitettava pakoitetaan ulos radalta. Mitä Verstappen mm. Silverstonessa teki. Samoin Russel / Perez tilamme Itävallassa. Säännöt sanoo yksiselitteisesti että tilaa pitää jättää rinnalla olevalle. Välitön varoitus näistä niin loppuu toi tuohu.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Mun mielestä tärkeämpi asia mihin pitäisi puuttua on "ulos ajattamiset" jossa ohitettava pakoitetaan ulos radalta. Mitä Verstappen mm. Silverstonessa teki. Samoin Russel / Perez tilamme Itävallassa. Säännöt sanoo yksiselitteisesti että tilaa pitää jättää rinnalla olevalle. Välitön varoitus näistä niin loppuu toi tuohu.
Hyvin sanottu!
Kyllä toi ohittettavan kuskin ajattaminen ulos radalta on ihan hanurista ja vaarallista touhua kuten kävi eilen ilmi Russell / Perez ja Gasly / Vettel tilanteissa jossa Perezin ja Vettel ottivat osumaa yrittäessä ohitusta radalla.
Ovatko tuomarit pihalla säännöistä vai huolimattomia?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9537
Sijainti
Helsinki

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
En kyllä ihan kyllä ymmärrä, miten näistä ratarajoista saadaan niin iso ongelma aikaan. Joko annetaan ajaa radan ulkopuolelta tai sitten annetaan niitä aika-/läpiajorangaistuksia. Kyllä ne kuskit alkaa äkkiä viivojen välissä pysyä. Tarvitsisi vaan päättää kumpi se linjaus sitten on ja pysyä siinä, eikä valvoa asiaa edes takaisin.

Paras ja selkein olisi tietysti hiekkaa tai nurmikkoa heti rajojen ulkopuolella, mutta valitettavasti niin nyt vaan ei suurella osalla radoista ole. Ja vaikka jotenkin päätettäisiin sellaiseen palata, niin ei hetkessä tapahdu.
Eikö siihen radan ulkopuolelle voisi vain asfaltin päälle heittää irtosoraa jonkun verran? Ei mitään autokuormallista, mutta sen verran, että lähtee herkästi luistamaan ja saa ainakin renkaat kunnolla likaiseksi. Sitten jos joku ajollaan kelaa sorat pois siitä, niin antaa niiden ajella ulkopuolella ketkä uskaltaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5038
Daniel Ricciardo jatkaa myös kauden 2023 McLarenilla sopimuksensa mukaisesti. Näin, vaikka huhuja on ollut toisenlaisestakin ratkaisusta.

https://www.suomif1.com/2022/07/mclaren-pomo-varmistaa-daniel-ricciardo-jatkaa-tallissa-kaudella-2023/
Tätä Ricciardon potkujakin olen miettinynyt, mutta kehen siinäkin polttaisi kymmeniä miljoonia kun Ricciardon soppari revittäisiin? Sekä kuka olisi se joka vielä pomminvarmasti toisi parempia suorituksia? Puhumattakaan jos pitäisi korvaajankin sopimus ostaa ulos. Ei ole halpaa touhua näitten massikuskien erottamiset ellei ole isoa pinkkaa takana. Tietysti Piastrinkin tässä voisi nostaa esille.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Mun mielestä tärkeämpi asia mihin pitäisi puuttua on "ulos ajattamiset" jossa ohitettava pakoitetaan ulos radalta. Mitä Verstappen mm. Silverstonessa teki. Samoin Russel / Perez tilamme Itävallassa. Säännöt sanoo yksiselitteisesti että tilaa pitää jättää rinnalla olevalle. Välitön varoitus näistä niin loppuu toi tuohu.
Itseasiassa säännöt ovat muuttuneet tälle kaudelle ja eivät ole enää niin yksiselitteisiä (jos ovat milloinkaan olleet)
Appendix L, Chapter IV Article 2 kuvaa nykyisen säännön
Sisämutkan kautta Ohittaja ei saa ylittää valkoista viivaa, mutta siitä että pitääkö ohitettavalle jättää tilaa kun ohittaja on ”merkittävästi edellä” ei mainita mitään.
Ulkomutkan kautta ohitettaessa ei kumpikaan saa ylittää radan valkoisia viivoja.

Jonathan Noblen artikkeli aiheesta https://www.motorsport.com/f1/news/why-f1s-code-of-conduct-meant-british-gp-moves-were-robust-but-legal/10333392/
YT video samasta asiasta
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Ei ne säännöt mun tietääkseni ole ikinä kovin yksiselitteisiä olleet.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
En kyllä ihan kyllä ymmärrä, miten näistä ratarajoista saadaan niin iso ongelma aikaan. Joko annetaan ajaa radan ulkopuolelta tai sitten annetaan niitä aika-/läpiajorangaistuksia. Kyllä ne kuskit alkaa äkkiä viivojen välissä pysyä. Tarvitsisi vaan päättää kumpi se linjaus sitten on ja pysyä siinä, eikä valvoa asiaa edes takaisin.
Ei se nyt ole niin selvää, kun kuljettajat eivät usein edes tiedosta ajaneensa yli rajojen, koska siitä ei saa minkäänlaista fiidbäkkiä autoon, että onko mennyt millin jonkin maalatun viivan yli vai ei.

Sky-kanavan ex-kuski–kommentaattorikin nolasi itsensä sanomalla, että jostain syystä Monacossa osataan kunnioittaa seiniä mutta Itävallassa kaikki ajavat "yli rajojen". No vittu kun Monacossa on kaksi metriä korkeat seinät ja Itävallassa jokin hemmetin valkoinen viiva radan pinnassa. Eihän se sorallekaan ajaminen ole niin ehdotonta, että jos renkaan reunus vain viistää sepeliä, niin auto kulkee vielä ihan normaalisti eikä ala heittää piruetteja saati kärrynpyöriä. Kyllä siitä silti aina pieni penaltti seuraa, kun osa renkaan kontaktipinnasta siirtyy tyhjän päälle ja pito alenee.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Ei ne säännöt mun tietääkseni ole ikinä kovin yksiselitteisiä olleet.
Koska ennen ei ollut mitään sääntöjä vaan käytännössä mentiin viidakon lakien mukaan. Jos ajoit soralle, niin se oli oma vika, ja rangaistus jaettiin sen mukaan että kuinka pahasti auto lähti lapasesta.

Muistaakseni nämä ratarajat keksittiin vasta sen jälkeen, kun tuli tämä helvetin Singaporen katurata, missä oli yhdessä nopeassa mutkassa parempi antaa auton valua radan ulkolaidan yli (edelleen asfaltille) ja sillä tavoin säilyttää suurempi kaarrenopeus. Olikohan tämäkin mahdollista vasta jonkin myöhemmin tehdyn muutostyön jälkeen, koska Singaporessa ajettiin jo kaudella 2008 mutta muistelen ratarajojen nousseen keskustelun aiheeksi vasta joskus 2012–13. Samoihin aikoihin muutettiin myös ensimmäistä shikaania sellaiseksi, että siinä oli helppoa vetää mutka suoraksi. Tätä ennen ainoa esimerkki ratarajoista oli ehkäpä Spa'n ykkösmutka, jossa usein kisan lähdössä muutama auto koukkasi rataviivojen ulkopuolelle hakemaan parempia asemia.
 
Viimeksi muokattu:

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1595
Jos ruvettaisiin biljonäärien veropetos epäilyjen ja keiden kanssa kyseiset biljonäärit päättävät tehdä bisnestä perusteella jakelemaan porttikieltoja varikolle varikolla olisi todella tyhjää...

Veroparatiisit jonne kätketään varoja ovat olleet juttu vuosikymmeniä ennen Putinia.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Mun sääntökommentti oli enemmän tuohon "forcing another driver off the track" asiaan, ja mitä siitä säännöissä lukee ja erityisesti mitä ei lue. Eli vaikka tuohon on monessa päätöksessä vedottu, niin ainakaan noilla sanoilla ei säännöissä taida lukea mitään.

Tuosta Vilanderin avautumisesta, Monacossahan mies kehuskeli, että WECissä varikonulostuloviivaan pitää suhtautua kuin seinään. Miksei sama kelpaa ratarajoihin? Aja kuin autonleveyden päässä rataviivasta olisi seinä. Jos siis ratoja ei saada sellaisiksi, että vastassa olisi fyysinen hidaste, seinä tms.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uutispommi-bernie-ecclestonea-epaillaan-satojen-miljoonien-pimityksesta/8467400#gs.60ww5d

Varmaan Putinin kanssa yhteistili. Kyllä roisto roiston tuntee, ilmankos Putin on niin hyvä tyyppi mielestään. Toivottavasti saa tämäkin elinikäisen porttikiellon varikolle.
Ties mitä laittomuuksia Bernie on vuosikaudet rahojensa kanssa puuhannut.
Berniehän oli muistaakseni 10 vuotta sitten jossakin lahjus kohussa mukana, mutta pääsi lopulta pälkähästä.
Nyt kaveria epäillään miljoonien taalojen pimityksestä. Kuulostaa ihan kamalalle toi epäily mikäli pitää paikkansa.
En ihmettelisi ollenkaan jos tyypillä olisi Trumpin tapaan raha yhteyksiä Putiniin, jota pidettiin jopa 10 vuotta sitten lehtien mukaan maailman rikkaimpana henkilönä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5038
Jos ruvettaisiin biljonäärien veropetos epäilyjen ja keiden kanssa kyseiset biljonäärit päättävät tehdä bisnestä perusteella jakelemaan porttikieltoja varikolle varikolla olisi todella tyhjää...

Veroparatiisit jonne kätketään varoja ovat olleet juttu vuosikymmeniä ennen Putinia.
Lähinnä tuo Putinin mielistelimisen takia porttikieltoa. Putinin ylistämisen voisi kriminalisoida kuten Hitlerin ja natsisminkin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Koska ennen ei ollut mitään sääntöjä vaan käytännössä mentiin viidakon lakien mukaan. Jos ajoit soralle, niin se oli oma vika, ja rangaistus jaettiin sen mukaan että kuinka pahasti auto lähti lapasesta.

Muistaakseni nämä ratarajat keksittiin vasta sen jälkeen, kun tuli tämä helvetin Singaporen katurata, missä oli yhdessä nopeassa mutkassa parempi antaa auton valua radan ulkolaidan yli (edelleen asfaltille) ja sillä tavoin säilyttää suurempi kaarrenopeus. Olikohan tämäkin mahdollista vasta jonkin myöhemmin tehdyn muutostyön jälkeen, koska Singaporessa ajettiin jo kaudella 2008 mutta muistelen ratarajojen nousseen keskustelun aiheeksi vasta joskus 2012–13. Samoihin aikoihin muutettiin myös ensimmäistä shikaania sellaiseksi, että siinä oli helppoa vetää mutka suoraksi. Tätä ennen ainoa esimerkki ratarajoista oli ehkäpä Spa'n ykkösmutka, jossa usein kisan lähdössä muutama auto koukkasi rataviivojen ulkopuolelle hakemaan parempia asemia.
Kyllähän tuosta porua on ollut paljon aiemmin jo. Olikohan se juuri vanha A1 ring missä porukka veti aivan miten sattuu ekan mutkan.
 
Ylös