F1-Uutisia 2023

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5415
James Key Alfan tekniseksi johtajaksi 1.9.2023 alkaen.
 

Yevgeni M.

Active member
Liittynyt
30.4.2023
Viestit
40
Tämä on Alfalle/Sauberille suuri juttu. Key on kuitenkin huipputekijä. Eli James Key siirtyy Alfalle Mäkiltä. ..tai lähtöhän ilmoitettiin jo alkuvuodesta, mutta pesti ilmoitettiin tänään.
Hommat alkaa jo syyskuussa, niin luultavasti tuosta Alfan säätämisestä häviää osa jo tämän kauden aikana

https://www.sauber-group.com/motorsport/f1-news/james-key-joins-alfa-romeo-f1-team-stake-as-technical-director/
Toivottavasti vauhti paranee mutta ei ole odotukset korkealla. Binotton mukana piti lähteä Ferrarinkin sählääminen mutta sama touhu jatkuu edelleen. Välivuodet ennen Audia mennään läpsytellen.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4202
Voisi olettaa, että Alfalle tälläisen huippukaverin palkkaamisesta on enemmän hyötyä, kuin Ferkulle joka on jo lähtöjään toiminut huipputasolla.
Alfa on kuitenkin hyvin pieni tiimi ja resurssit pienet, niin puuhailu on luultavasti pitkälti ollut sen mukaista. Jos Key saa tuotua organisointia talliin ja varsinkin sen tekniikkapuolelle, niin se voi näkyä tuloksissa jo hyvinkin nopeasti. Ei sieltä mitään hyppäystä tule, mutta asiat ehkä alkavat toimimaan jouhevammin, kun nyt on kaikkien päivitystenkin osalta ihmetelty yleensä useampi kisa, ennenkuin niistä on saatu hirveätä sotkua suurempaa irti.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5415
Voisi olettaa, että Alfalle tälläisen huippukaverin palkkaamisesta on enemmän hyötyä, kuin Ferkulle joka on jo lähtöjään toiminut huipputasolla.
Alfa on kuitenkin hyvin pieni tiimi ja resurssit pienet, niin puuhailu on luultavasti pitkälti ollut sen mukaista. Jos Key saa tuotua organisointia talliin ja varsinkin sen tekniikkapuolelle, niin se voi näkyä tuloksissa jo hyvinkin nopeasti. Ei sieltä mitään hyppäystä tule, mutta asiat ehkä alkavat toimimaan jouhevammin, kun nyt on kaikkien päivitystenkin osalta ihmetelty yleensä useampi kisa, ennenkuin niistä on saatu hirveätä sotkua suurempaa irti.
Varmaan aika paljon on pelkästään koko organisaation rakentamista, kun Audi tulossa mukaan. Talli kasvaa varmasti aika paljon, kun tulee vähän rahnulia taakse. Eikös se moottorikin pitäisi itse rakentaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Tämä on Alfalle/Sauberille suuri juttu. Key on kuitenkin huipputekijä. Eli James Key siirtyy Alfalle Mäkiltä. ..tai lähtöhän ilmoitettiin jo alkuvuodesta, mutta pesti ilmoitettiin tänään.
Hommat alkaa jo syyskuussa, niin luultavasti tuosta Alfan säätämisestä häviää osa jo tämän kauden aikana

https://www.sauber-group.com/motorsport/f1-news/james-key-joins-alfa-romeo-f1-team-stake-as-technical-director/
No jaa. Nyt Alfalla on puikoissa Andreas Seidl ja James Key, jotka häärivät aiemmin kimpassa McLarenilla, ja siitä hommasta ei jäänyt kovin paljoa käteen.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
No jaa. Nyt Alfalla on puikoissa Andreas Seidl ja James Key, jotka häärivät aiemmin kimpassa McLarenilla, ja siitä hommasta ei jäänyt kovin paljoa käteen.
Olihan McLarenin kehityskäyrä kuitenkin nousujohteinen ennen nykyistä sääntöaikakautta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Olihan McLarenin kehityskäyrä kuitenkin nousujohteinen ennen nykyistä sääntöaikakautta.
Kumpin edellämainituista tosin liittyi talliin vasta sen nousujohteen alettua. McLarenin kauden 2019 kilpuri oli reilu parannus aiempaan ja toimi pohjana myös kausien 2020–21 ajokeille. Seidl liittyi talliin vasta toukokuussa 2019 ja Key hieman häntä aiemmin maaliskuussa. Kummallaan heistä ei siis ollut välttämättä kantavaa roolia McLarenin hetkellisessä nousussa kärjen tuntumaan. sopii myös kysyä sitä, miksi heille tuli lähtö niin nopeasti.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Kumpin edellämainituista tosin liittyi talliin vasta sen nousujohteen alettua. McLarenin kauden 2019 kilpuri oli reilu parannus aiempaan ja toimi pohjana myös kausien 2020–21 ajokeille. Seidl liittyi talliin vasta toukokuussa 2019 ja Key hieman häntä aiemmin maaliskuussa. Kummallaan heistä ei siis ollut välttämättä kantavaa roolia McLarenin hetkellisessä nousussa kärjen tuntumaan. sopii myös kysyä sitä, miksi heille tuli lähtö niin nopeasti.
Eikös Seidl lähtenyt ihan omasta tahdostaan kun Audi-Sauberilta tarjottiin korkeampaa pestiä, ja Zak päästi tämän lähtemään alkuperäistä sopimusta nopeammalla aikataululla kun ymmärsi että ei ole kenenkään etu pitää palkkalistoilla ukkoa jonka ajatukset on jo seuraavassa paikassa.

Näin ainakin virallinen selitys muistaakseni meni.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Moottorikuviot käyvät taas mielenkiintoisiksi. Muutama vuosi sitten McLaren ja Honda erosivat riitaisasti, jolloin Honda vaihtoi Red Bullin kelkkaan. Nyt on kuitenkin tullut ilmi, että McLaren on tiedustellut Red Bullilta mahdollisuutta käyttää heidän voimayksiköitään, jotka perustuvat siihen samaan Hondan GP2-moottoriin, josta McLaren niin kovasti halusi eroon. Red Bull ei kuitenkaan ole lämmennyt ajatukselle heti tuoreeltaan vaan haluaisi pitää voimayksiköt tiukasti omassa käytössään. McLaren vaikuttaa pysyvän jatkossakin Mercedesin leirissä.

Both teams have admitted that McLaren CEO Zak Brown spoke to Horner several weeks ago about the possibility of McLaren using the new Ford-backed Red Bull Powertrains PU in 2026.
https://www.motorsport.com/f1/news/marshalls-red-bull-exit-not-linked-to-mclaren-f1-engine-deal/10480490/
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Moottorikuviot käyvät taas mielenkiintoisiksi. Muutama vuosi sitten McLaren ja Honda erosivat riitaisasti, jolloin Honda vaihtoi Red Bullin kelkkaan. Nyt on kuitenkin tullut ilmi, että McLaren on tiedustellut Red Bullilta mahdollisuutta käyttää heidän voimayksiköitään, jotka perustuvat siihen samaan Hondan GP2-moottoriin, josta McLaren niin kovasti halusi eroon. Red Bull ei kuitenkaan ole lämmennyt ajatukselle heti tuoreeltaan vaan haluaisi pitää voimayksiköt tiukasti omassa käytössään. McLaren vaikuttaa pysyvän jatkossakin Mercedesin leirissä.



https://www.motorsport.com/f1/news/marshalls-red-bull-exit-not-linked-to-mclaren-f1-engine-deal/10480490/
Eikös Mäkki-honda ollut joku zero-size ja RB:lle tullut mylly oli jo eri?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5415
Eikös Mäkki-honda ollut joku zero-size ja RB:lle tullut mylly oli jo eri?
Joo, se oli Mersun leiskalle tehty.
Tippuu MGU-H vielä pois, niin voi vaikuttaa sekin uusiin leiskoihin. Nythän -H on ollut siinä turbon jatkeena.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Eikös Mäkki-honda ollut joku zero-size ja RB:lle tullut mylly oli jo eri?
Moottorihan suunniteltiin uusiksi McLaren-yhteistyön viimeisenä vuonna, mikä johti heikentyneeseen luotettavuuteen ja osaltaan poltti Mäkki-partojen päreet.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5415
Luotettavuus tulee muuten paranemaan paljon kun -H tippuu pois. Turbovauriotkin vähenee.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Williamsille täksi kaudeksi siirtynyt James Vowles näkee, että Williams näkee, että tiimin fasileteetit ovat joiltain osin jopa 20 vuotta kärkitiimiä perässä. Vowles työskenteli ennen Mercedeksellä, joten näkökulmaa hänellä on.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/fcbc29e8-74f2-4f10-b146-6e6a8c890f4d
Frankin perintöä toteutettiin tallissa ihan viimeiseen asti. Täytyy muistaa kuinka tallin tarina alkoi, osia ja koneita ostettiin muiden tallien jäämistöstä....
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Frankin perintöä toteutettiin tallissa ihan viimeiseen asti. Täytyy muistaa kuinka tallin tarina alkoi, osia ja koneita ostettiin muiden tallien jäämistöstä....
Perintö tosin tarkoittaa sitä, mitä jättää jälkeensä, ei sitä, mistä on itse aloittanut. Frankkihan poistui piireistä vasta tällä vuosikymmenellä, joten ihan itse hän (plus tyttärensä) on tallinsa tuohon jamaan ajanut. Voisi jälkikäteen todeta, että ihan liian pitkään roikkuivat vallankahvassa, jos siitä luopuminen oli ainoa tapa puhaltaa talliin eloa.

Mikähän muuten meni Paddy Lowen kanssa vikaan viitisen vuotta sitten, jos talli on oikeasti ollut koko ajan noin surkeassa tilassa? Williams sukelsi vahvasti hänen aikanaan ja ymmärtääkseni kaikki syy romahduksesta vieritettiin miehen niskoille, mutta ei hän ollut tallia mädättämässä, jos infra on ollut jo tuolloin 15 vuotta aikaansa jäljessä. Ehkä senkin aikakauden taustoja joskus vielä avataan tulevaisuudessa. Onhan se pelottavaa puhetta, jos jopa tallin käyttämät komposiittimateriaalit ovat olleet vuosikymmeniä jäljessä huipputallien kokkailuista...
 
Ylös