F1-Uutisia 2023

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4227
Elliothan päin vastoin sai ylennyksen alkukaudesta, kun se oli James Ellison, joka sai alennuksen zeropod-konseptistaan.
Noinhan ne usein tuppaa sen hoitamaan.
Lähtiköhän Elliott puutarhahommiin? Jatkosta ei tullut mitään infoa. Mesellä on aikamoisesti vaihtunut nyt suunnittelupuolen johtoa
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Show'ta on varmasti tiedossa, mutta kilvanajon kannalta on parempi nähdä siellä jokunen kisa ennen kuin voi parempia päätelmiä tehdä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Voisivat minun puolestani yhdistää harjoitukset ja pika-ammuskelun. Perjantaille kaksi harjoitusessiota ja sprinttikisan gridi määräytyisi näiden harkkojen parhaiden kierrosten keskiarvon perusteella. Tämä muistuttaisi hieman myös vanhan ajan aika-ajoa, jolloin ajettiin tunti putkeen ja radalle sai mennä vapaaseen tahtiin.

Vaikein ratkaistava ongelma on kuitenkin se, että sprinttikisa on niin täysin turha häiriö varsinaisten aika-ajojen ja kisan välissä. Sprinttiä ei oikein voi ajaa ennen aika-ajojakaan, silä mikäl sprintissä tulee romua, niin aika-ajoon on hyvin vaikeaa selvitä.

Ratkaisu on hyvin selkeä: toinen sessioista on pudotettava pois. Joko ajetaan aika-ajot tai sitten sprintikisa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Hauska kun nyt on kaksi kautta kohta ollut nää uudet autot käytössä niin aluksi oli aika paljon kisailua ja perässä seuraamista jne. Nyt ainakin omasta mielestä kisa on muuttunut samanlaiseksi kuin aikaisemmin. Noopeuserot pitää olla valtavia että ohi pääsee ja uuden konseptin hyödyyt on aika lailla haihtunut. Tosin tämä oli oletettua. Näin se käy aina kun tiimit kehittyy.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3509
Hauska kun nyt on kaksi kautta kohta ollut nää uudet autot käytössä niin aluksi oli aika paljon kisailua ja perässä seuraamista jne. Nyt ainakin omasta mielestä kisa on muuttunut samanlaiseksi kuin aikaisemmin. Noopeuserot pitää olla valtavia että ohi pääsee ja uuden konseptin hyödyyt on aika lailla haihtunut. Tosin tämä oli oletettua. Näin se käy aina kun tiimit kehittyy.
Ainakin nopeuserot tallien välillä ovat pienempiä kuin koskaan. Siitä ehkä seuraa ohittamisen vaikeus. Nyt et pääse ohi jos olet alle kaksi kymmenystä edellä ajavaa hitaampi. Joskus tuo ero on ollut sekunnin.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
901
Hauska kun nyt on kaksi kautta kohta ollut nää uudet autot käytössä niin aluksi oli aika paljon kisailua ja perässä seuraamista jne. Nyt ainakin omasta mielestä kisa on muuttunut samanlaiseksi kuin aikaisemmin. Noopeuserot pitää olla valtavia että ohi pääsee ja uuden konseptin hyödyyt on aika lailla haihtunut. Tosin tämä oli oletettua. Näin se käy aina kun tiimit kehittyy.
Kyllä ainakin omalla mutulla nyt on ollut enemmän ja läheisempää kilvanajoa. Jos esim. Red Bullin molemmat kuskit olisivat tunareita, niin MM-sarja olisi todella jännittävä, tai jos tuota yhtä tallia ei olisi, tulos olisi sama.

Kilvanajo on nyt mielestäni parhaimmillaan jopa varsin hyvää, mutta toki Red Bullin ylilyvoima latistaa väkisinkin kärkitaistelua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Sauberille kokonaan uusi auto ensi vuodeksi. Key hyppää puikkoihin teknisenä johtajana, niin kaipa sielä ainakin nykyistä parempi auto tulee ulos

https://www.racefans.net/2023/11/08/key-to-produce-completely-new-design-for-saubers-first-post-alfa-romeo-car/
Näiltä jämätalleilta ei kyllä tiedä, että mitä niiltä voi odottaa. Muistan kun Minardi joskus 2004–05 julisti isoon ääneen tuovansa viimeinkin täysin uuden auton ja että odotukset ovat kovat, niin ei se meno juurikaan parantunut. Ero kärkeen putosi ehkä sekunnilla, mutta kun talli oli kolme sekuntia toiseksi hitainta perässä, niin ilo jäi kovin laihaksi. Sauberinkin kohdalla voi käydä niin, että uusi auto on täysi susi. Autossa voi myös olla paljon lastentauteja ja ensi kausi menee sitten niiden korjailuun. Ei taida Bottas päästä nauttimaan hedelmistä, kun soppari päättyy ensi kauteen.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4227
Heikot resurssithan noilla on tehdä huippuautoa, joten tuskin joo tarvitsee henkeään pidätellä kärkijoukkoihin pääsemisen kanssa.
Mutta tietänevät kuutenkin nykyisen auton ongelmat ja niihin jotain korjausta, niin jospa pääsisivät edes taistelemaan kunnolla muita vastaan. Sekin olisi jo iso harppaus.
 
Ylös