F1-Uutisia 2024

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1367
Russellin ehdotus on ihan perusteltu. F1-auto etenee muutamassa sekunnissa pitkän matkan ja automatiikka edistäisi turvallisuutta etenkin radoilla, joissa kuljettajalla ei ole näkymää seuraavan mutkan taakse. Jos nyt lippumies reagoi salamannopeasti niin onko se tae, että aina näin tapahtuisi?

Se, että F1-fani82 haluaisi paremman turvallisuuden sijaan Russellin mieluummin lopettavan tuskin liittyy tähän keissiin, vaan juontaa juurensa johonkin muuhun. 😄
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8779
Sijainti
Vantaa
Russellin ehdotus on ihan perusteltu. F1-auto etenee muutamassa sekunnissa pitkän matkan ja automatiikka edistäisi turvallisuutta etenkin radoilla, joissa kuljettajalla ei ole näkymää seuraavan mutkan taakse. Jos nyt lippumies reagoi salamannopeasti niin onko se tae, että aina näin tapahtuisi?
Riittävän nopeaa on ollut vuosien varrella, koska esimerkiksi Hubertin onnettomuutta ei olisi Spassa estänyt mielestä oikein mikään paitsi radan muuttaminen. Seuraavana rajoituksena on ihminen, joka reagoi viiveellä ja viive voi kasvaa helposti.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4899
On se kumma jos halutaan parantaa turvallisuutta paremmalla VSC-systeemillä niin se on housuun paskomista? Sitten kun tulee vettä niin forumia myöten ollaan niin huolissaan turvallisuudesta ja näkyvyydestä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
En nyt ala uudelleen Australian onnettomuutta katsomaan, mutta muistaakseni takaa tulijat ajoivat pölypilveen liian nopeasti. Se mielikuva itselleni tilanteesta ainakin jäi.

Sääntöjen pitäisi huomioida ja antaa kuljettajille hyvitys tilanteessa, jossa edessä on tapahtunut onnettomuus tai ulosajo, jonka mahdollisia lisäseuraamuksia välttääkseen, jopa pysäyttäisi oman ajokkinsa ennen tapahtuma paikkaa ja jatkaisi matkaa vasta "pölyn hälvettyä". Tässä auttaisi erityisesti VSC tai vastaava automaattisesti aktivoituva järjestelmä, joka mahdollistaisi halutessa myös ennen tapahtumaa olleiden keskinäisten välimatkojen palauttamisen aiemmalle tasolle.

Ennen vanhaa kuljettaja saattoi jopa jäädä auttamaan onnettomuuspaikalle, mutta auton pysäyttäminen hetkeksi olisi ehkä lähempänä nykypäivää, jos siitä ei "rangaistaisi"?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5595
Oletko kuullut sellaisesta termistä kuin ryhmäkuri ja esimies. Eiköhän virkailijoille ole terotettu, että he toimivat ohjeiden mukaisesti. Kaikkihan tuon älyää, että keltainen lippu tiskiin, mutta he odottelevat lupaa.
No se ei toimi silloin kun ihmishenget ovat kyseessä. Ihmisten välisessä kommunikoinnissakin on tietty viive, jos ensin pitää kisamestarin huutaa radioon ohjeita ja sen jälkeen mahdollisesti vielä joku ratavirkailijoiden esimies välittää tiedot oikeille sektoreille. Ketjussa voi myös tapahtua niin teknisiä kuin ihmislähtöisiäkin virheitä, jos radiot ovat rikki, tietolinjat poikki, tai virkailijat painelevat vääriä nappeja. Luotettavin silmäpari on onnettomuuspaikalla oleva lippumies.

Tämä siis sillä oletuksella, että Russell olisi ollut oikeassa sen suhteen, että keltaiset liput saatiin liian hitaasti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5595
Samoin Stroll taisi tulla mutkaan ekana ja sillä oli tiedossa keltaiset jo ennen mutkaan tuloa, joten onko tuo nyt ihan perseelleen hoidettu.
Niin kuin Russell sanoi, niin hänellä oli kymmenen sekuntia tyhjää taakse päin. Silloin ei ole mikään ihme, että Stroll tiesi kolarista. Olisihan nyt ihan Aston Martinin omat kisainssit varoittaneet asiasta tilanteen nähtyään.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5321
On se kumma jos halutaan parantaa turvallisuutta paremmalla VSC-systeemillä niin se on housuun paskomista? Sitten kun tulee vettä niin forumia myöten ollaan niin huolissaan turvallisuudesta ja näkyvyydestä.
Minä en ole huomannut ketään olleen huolissaan forumilla sateella ajamisesta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4899
Minä en ole huomannut ketään olleen huolissaan forumilla sateella ajamisesta.
Et varmaan olekaan huomannut kun yleensä olet keskittynyt muiden haukkumiseen imbesilleiksi ja muuksi jotka haluavat nähdä sadekelin kisoja. Aika usein täälläkin selitellään miten ajaminen on mahdotonta, koska näkyvyys... kunnes taas tulee kisa jossa ajetaan sateella kuten esim Japani '22 ja Monaco '23.

Forumi on jakautunut kahteen märänkelin kisoissa; osa haluaa nähdä pelkkiä kuivankelin Verstappenjunia punaisten lippujen pelossa ja osa haluaa kaaosta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5321
Et varmaan olekaan huomannut kun yleensä olet keskittynyt muiden haukkumiseen imbesilleiksi ja muuksi jotka haluavat nähdä sadekelin kisoja. Aika usein täälläkin selitellään miten ajaminen on mahdotonta, koska näkyvyys... kunnes taas tulee kisa jossa ajetaan sateella kuten esim Japani '22 ja Monaco '23.

Forumi on jakautunut kahteen märänkelin kisoissa; osa haluaa nähdä pelkkiä kuivankelin Verstappenjunia punaisten lippujen pelossa ja osa haluaa kaaosta.
Olet ehkä ymmärtänyt sanomani väärin, koska kyllä minä haluan nähdä sadekisoja. Mutta se, että FIA on ylivaroinen sadekisoissa, tarkoittaa, että sitten ei ajeta.
Ainakin itselle on kivempi katsoa ajelua, kuin että rata on tyhjä FIAn tai tallien varovaisuuden takia.
Eniten ihmettelen miksei monsuunirenkaita tuoda takaisin? Tosin pyyhepäiden maissa ei kauheasti sada, niin eivät ole tietoisia siitä? Vai onko sade lahja Allahilta, jota tulee kunnioittaa?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8779
Sijainti
Vantaa
Niin kuin Russell sanoi, niin hänellä oli kymmenen sekuntia tyhjää taakse päin. Silloin ei ole mikään ihme, että Stroll tiesi kolarista. Olisihan nyt ihan Aston Martinin omat kisainssit varoittaneet asiasta tilanteen nähtyään.
Paljos keltaisten lippujen tuleminen siis kesti?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8779
Sijainti
Vantaa
On se kumma jos halutaan parantaa turvallisuutta paremmalla VSC-systeemillä niin se on housuun paskomista? Sitten kun tulee vettä niin forumia myöten ollaan niin huolissaan turvallisuudesta ja näkyvyydestä.
Vesikisoissa isoin ärsytys on siinä kuin odotellaan. Siksi mieluummin kuivaa keliä, jotta autot liikkuvat.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9434
Sijainti
Helsinki

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9434
Sijainti
Helsinki
Ensi vuoden kalenteri julkaistu. Australia palaa avauskisaksi. Bahrain ja Saudien kisat huhtikuulle,

 
Ylös