F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Muutoksia renkaiden seosten merkkaukseen.

Ensi kaudeksi saattaa tulla renkaisiin värilliset kyljet - koska eihän silloin enää ole uria, jotka voisi maalata. Singaporen iltakisassa merkkiväri on heijastavaa erottumisen parantamiseksi.

Koska F1-Liven uutiset siirtyvät nopeasti maksulliseen arkistoon, kopsaan jutun poikkeuksellisesti tähän:
F1-Live.com sanoi:
Coloured sidewalls for 2009 slicks?
Reflective paint for Singapore night event

When F1 farewells grooved dry weather tyres at the end of this season, Bridgestone must come up with an alternate way of visibly distinguishing between the 'hard' and 'soft' compounds at races.

It is believed the front-running idea for the return of slick tyres in 2009 is to colour white the sidewalls, rather than an inside groove as is the current practice.

The concept, and possibly others - including the possibility of colours other than white being used - will be tested prior to the beginning of the 2009 season, Bridgestone sources report.

Meanwhile, it has emerged that F1's official tyre supplier plans to use a reflective white paint for the groove for the first-ever night race in Singapore on September 28, according to the Dutch magazine Formule 1 Race Report.

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/080806071629.shtml
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
IS sanoi:
Ferrarin kilpurin rattiin
[täysin offopicia]

Miksi suomen kieleen ei ole keksitty parempaa sanaa kuin "kilpuri" tai "kilpa-auto" josta se on johdettu? Joku punainen ja söötti lasten leluauto lienee aika yleinen mielikuva tuosta sanasta, kontekstista vähän riippuen. "Formula-auto" tai "rata-auto" on edes vähän parempia.

Jep, olen melkein menettänyt yöunet tämän vuoksi. :D
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
The concept, and possibly others - including the possibility of colours other than white being used - will be tested prior to the beginning of the 2009 season, Bridgestone sources report.
Yrittävät varmasti viimeiseen asti välttää punaisen värin käyttöä, jottei vaan missään yhteydessä vaihtoehtorengastusideaa jäljitettäisi sen alunperin käyttöönottaneeseen sarjaan. :yuck:

IRL testasi alkukaudesta Homesteadin iltavalaistuksessa valkoisia sivuseinämiä, mutta kuvia ei ole löytynyt. Ei sillä, että olisin niitä edes etsinyt. Keväällä vain satuin näkemään kuvan Homesteadin varikolla lojuneista valkoseinä-Firestoneista.

Tuossa rengasmerkkauksessa F1 näytti muuten kuinka lapsellisia sitä rikkaat ylimieliset bisnismiehet olla. Bridgestone halusi alusta alkaen maalata sivuseinät punaiseksi, koska se toimi Champ Carissakin, eikä kenelläkään ollut asiasta mitään valittamista. F1-tallit kuitenkin kitisivät, että punainen rengas pilaa auton ulkonäön ja Bernard puolestaan ei halunnut F1:n näyttävän toisen luokan varkaalta. Se pieni piste Melbournessa oli kyllä sellainen säälittävyyden huippu, että siihen pystyy vain moottoriurheilun kuninkuusluokka.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mä olen kyllä eri mieltä. Kyllä about 16 vuoden kokemuksella Ykkösistä ja sillä, että kuitenki koko ajan pyörii mukana F1-kuvioissa ja on siten perillä autojen kehityksestä, vaikka ei kilpakuskina itse ajakaan enää on testaajan paikalla hyötyä tallille.
Kokemusta tosiaan löytyy, mutta vähän veikkaan että mitä enemmän aikaa kilpauran lopusta on, sitä hitaammaksi Schumi tulee. Niillä kilometrimäärillä mitä Schumi on esimerkiksi tänä vuonna ajanut, ei tuntuma F1-auton kaltaiseen kilpa-autoon voi pysyä millään. Viime testeissähän mies oli vielä ihan mukavasti nykykuskien vauhdissa, mutta kyllä ne kierrosajat vaan tippuu jos sitä tuntumaa ei saa pidettyä yllä. Ja tässä yhteydessä tarkoitan tuntumalla sitä, että F1-auton ajaminen vaatii jo pelkkien tilannenopeuksien puolesta niin paljon refleksejä ja/tai lihasmuistia, että sitä pitää harjoitella jatkuvasti jos aikoo pysyä "viivalla". Myös tiettyjen lihasryhmien tulee olla kovassa kunnossa (= vaatii kunnollista erikoistunutta treeniä, kannattaako yhden päivän testejä varten?) jos aikoo ajaa enemmän kuin muutaman hassun shakedown-kierroksen.

Tuo sliksikokemuksen tuomaa etuakin vähän epäilen. Silloin kun edellisen kerran ajettiin slikseillä, olivat autotkin aika erilaisia. Tällä hetkellä Ferrarilla on kaksi kilpakuskia joilla on näkemys siitä mistä Ferrari on kehityksellisesti tulossa ja mihin suuntaan olisi suotavaa mennä. Vaihto slikseihin tuskin on heillekään mikään ylitsepääsemätön ongelma. :ahem:

Mutta mitäs minä mistään tiedän. Voihan se olla että Ferrarille on hyötyä Schumista, vaikka hän ajaisi 5 sekuntia hitaampia kierroksia kuin muut. :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mutta mitäs minä mistään tiedän. Voihan se olla että Ferrarille on hyötyä Schumista, vaikka hän ajaisi 5 sekuntia hitaampia kierroksia kuin muut. :rolleyes:
Sumi käy hitsaamassa porukan yhteen, jotta tallin henki nousisi ja tulokset siten paranisivat innokkaamman työhön tarttumisen kautta. Siihen ei nopeita kierroksia tarvita, vaan puolijumalan läsnäoloa.
 

deye

Well-known member
Liittynyt
2.8.2008
Viestit
73
Sumi käy hitsaamassa porukan yhteen, jotta tallin henki nousisi ja tulokset siten paranisivat innokkaamman työhön tarttumisen kautta. Siihen ei nopeita kierroksia tarvita, vaan puolijumalan läsnäoloa.
Jep. Eiköhän Massa ja Kimi osaa testinsä testata ihan itsekkin, ei siihen enää Schumia tarvita.

Henk. koht. siinä on taas mun mielestä kyse tästä "kaikki ollaan yhtä perhettä" -imagosta. Vaikka kyllähän Schumille Ferrari varmaan onkin kuin toinen perhe.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Italialaislehtien lyhyt muisti:
- Mitä Ferrari voi enempää kuljettajalta pyytää? Nyt Ferrari tietää, että Massasta voi tehdä ykköskuskin, Gazzetta vihjasi.
Yksi kisa kesää tee. Massalla on Kimiä enemmän nollakisoja, ja Kimi hyötyisi enemmän kuin Massa, jos Massa pantaisiin apukuskiksi eikä päinvastoin.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Onko Ferrarilla laiton tankkausjärjestelmä vai harmittaako Alonsoa muuten vaan:

Renault investigating Raikkonen's pit stop

According to the Spanish newspaper 'Diario AS' and 'Marca', the ING Renault F1 Team is investigating how Kimi Raikkonen managed to make such a quick stop. Fernando Alonso was expected to be in front of Raikkonen when he exited the pit, but this was not the case.

According to Diario AS, Renault is now investigating how Raikkonen's refuelling was done so quickly as the standard fuel rigs deliver petrol at a uniform rate.

Fernando Alonso said: "I don't know how they did it. We will carefully study the data and see if they have something that allows them to fill up faster."
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
Onko Ferrarilla laiton tankkausjärjestelmä vai harmittaako Alonsoa muuten vaan:
Tuskinpa siellä mitään on, Kimihän sanoi muutenkin että tuolla yhdellä kierroksella hän oli pelkästään 8 kymmenystä omaa aikaisempaa parasta kierrostaan nopeampi, vastaavasti Alonso toki hävisi tälle varmasti jokusen sekunnin, Kimin stoppikin oli varmasti Alonsoa lyhyempi.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Tuskinpa siellä mitään on, Kimihän sanoi muutenkin että tuolla yhdellä kierroksella hän oli pelkästään 8 kymmenystä omaa aikaisempaa parasta kierrostaan nopeampi, vastaavasti Alonso toki hävisi tälle varmasti jokusen sekunnin, Kimin stoppikin oli varmasti Alonsoa lyhyempi.
Oliko jonkun sekunnin nopeampi muistaakseni. Harmi ettei ole tallentunut jostain syystä formula1.comin pitstopsummaryyn.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oliko jonkun sekunnin nopeampi muistaakseni. Harmi ettei ole tallentunut jostain syystä formula1.comin pitstopsummaryyn.
Kimin kakkos- ja kolmossektorin aikoja ei nähnyt livetimingistäkään kisan aikana.

Transponderiongelma vissiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
On se testaaminen muutakin kuin pelkkää säätöjen hakemista.
Heh. Mitäköhän muuta se sitten mahtaisi olla? Äläkä nyt vaan sanoa, että 'uusien osien testaamista' koska sehän on nimenomaan myös säätöjen hakemista. Aina kun ajetaan testiä, on kyse säätöjen hakemisesta...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ja tässä yhteydessä tarkoitan tuntumalla sitä, että F1-auton ajaminen vaatii jo pelkkien tilannenopeuksien puolesta niin paljon refleksejä ja/tai lihasmuistia, että sitä pitää harjoitella jatkuvasti jos aikoo pysyä "viivalla".
Lihasmuisti? :D Haluatko selittää tarkemmin, miten lihas "muistaa"?
 

PhyreX

Well-known member
Liittynyt
24.4.2008
Viestit
112
Jos reenaat jotain liikettä tarpeeksi niin se jääpi lihasmuistiin. Näin ollen sinun ei tarvitse ajatella sen kummepia liikkeitäsi, esimerkkejä on niin paljon että ei viitsi edes listata...no okei, sanotaan vaikka rumpali...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
No en minäkään urheilulääketiedettä tunne, mutta kyseessä lienee eräänlainen hermotus-jutska. Tämän huomaa ihan tavallisessa treenissä mitä joka jamppa voi harrastaa salilla, fillarilla, juosten, jne. Jos et ole kyseistä aktiviteettia harrastanut vähään aikaan, ei hermotukset toimi ja vaikka voimaa tai kestävyyttä olisikin, et saa sitä käyttöösi ennen kuin olet taas harjoitellut kyseistä lajia riittävän määrän. Liikkeiden koordinointi ja tehokkuus ovat kateissa. Eiköhän sama ongelma ole myös sellaisilla jotka ovat esim. onnettomuuden jälkeen pakotettuja vuodelepoon tai pyörätuoliin pitkäksi aikaa ja sitten kun kävelevät taas ensimmäistä kertaa, ei se olekaan niin helppoa kuin ennen.

Kyllä näistä joskus käytetään nimitystä "lihasmuisti" vaikka kyse lienee hermostollisista asioista enemmän.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
No "lihasmuisti" toimii ihan yksinkertaisesti niin, että osaat näyttää sormella eteenpäin, oli sulla sitten silmät kiinni tai auki.
Aivoilla ja hermoilla saattaisi ehkä kuitenkin olla jotain tekemistä asian kanssa lihaksen sijaan?!? :eek!:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös