F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
Heh. Alonso siirtyy Ferrarille muuttamalla pikkuhiljaa lähemmäksi Italiaa ja Maranelloa. Oiva taktiikka.
Ferrarilla kun tuo taktiikkapuoli ei ole viime aikoina ollut niitä vahvimpia osa-alueita niin liekkö ne ymmärtää Alonson vihjailuja kun kokoajan muuttaa lähemmäs :tongue:
Tämä siis siinä tapauksessa, että Lonsolla ei vielä ole sopimusta.
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Pientä edistymistä kulukattoasiassa:

MTV3 sanoi:
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley on suostumassa kompromissiratkaisuun formula ykkösiä viime viikkoina kuohuttaneessa kulukattokiistassa.

FIA:n vaatima 45 miljoonan euron budjettikatto, jota suuret F1-tallit ovat vastustaneet, ei näillä näkymin tule käyttöön vielä ensi kaudella.

- Summa voisi olla korkeampi ensi vuonna ja sitten täysi katto tulisi käyttöön 2011. Se on mahdollista, Mosley sanoi sunnuntaina.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Briatore: MM-sarja päättyi Australiassa
26.05.2009 12:29


Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatore ei vieläkään hyväksy sitä, että Kansainvälinen autoliitto FIA katsoi Brawn-, Williams- ja Toyota-autojen diffuusorit laillisiksi ennen kauden avauskilpailua.

Briatoren mielestä päätös ratkaisi maailmanmestaruuden Brawn-tallille, vaikka muut tallit ovat sittemmin rakentaneet autoihinsa vastaavanlaiset kaksikerroksiset diffuusorit.

- MM-sarja päättyi Australiassa ennen kuin se alkoikaan. Se päättyi Melbournessa päätökseen diffuusorien laillisuudesta. Ainoa talli, jota haluan onnitella rehdisti on Red Bull, joka tulkitsi sääntöjä oikein. Ykkössija oli alusta lähtien varattu Brawnille, toinen Red Bullille ja muiden kohtaloksi jäi taistella kolmannesta ja neljännestä sijasta, Briatore latasi espanjalaisessa AS-lehdessä.

Briatoren mielestä jatkuvat riidat sääntötulkinnoista ovat haitanneet formula ykkösten uskottavuutta.

- Se on näkynyt yleisömäärien laskuna Barcelonassa ja Monacossa, Briatore uskoi.

(MTV3)
Briatorea suututtaa kun oma talli ei ollut tällä kaudella se joka on ottanut viisi voittoa kuudesta. Aika kummallista mouhoamista kun ottaa huomioon sen, että

A) Renault on itsekin käyttänyt vastaavanlaisia sääntöjen rajamailla olevia vekottimia, viimeksi kaudella 2006 ensimmäisessä 9 kisassa joista Alonso haki kuutta vaille täydet pisteet jolloin sekä kuljettajien- että valmistajien maailmanmestaruus oli sinettiä vaille varma,

B) Briatoren edellisessä projektissä kusetettiin minkä ehdittiin pohjalevyjen ja luistonestojen kanssa 90-luvun puolivälissä.

Eiköhän tuossa Brawnin menestyksessä ole ollut "vähän" jotain muitakin menestystekijöitä kuin joku kapinen tupladiffuusori. Muut tupladiffuusoritallit eivät ole yltäneet lähellekään Brawnin tuloksia, Williamsilla on vain alle kymmenesosa Brawnin pistesaldosta ja Toyota on suorastaan romahtanut koko sarjan hännille parin viime osakisan aikana. Aivan varmasti Brawn olisi vähintään Red Bullin tasolla ilman diffuusoreitaan ja Red Bull puolestaan Brawnin tasolla tai diffuusorien kanssa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
...Eiköhän tuossa Brawnin menestyksessä ole ollut "vähän" jotain muitakin menestystekijöitä kuin joku kapinen tupladiffuusori. Muut tupladiffuusoritallit eivät ole yltäneet lähellekään Brawnin tuloksia, Williamsilla on vain alle kymmenesosa Brawnin pistesaldosta ja Toyota on suorastaan romahtanut koko sarjan hännille parin viime osakisan aikana. Aivan varmasti Brawn olisi vähintään Red Bullin tasolla ilman diffuusoreitaan ja Red Bull puolestaan Brawnin tasolla tai diffuusorien kanssa.
Auton ominaisuuksien paikkaaminen sääntöjen porsaareikädiffuusorilla on ihan eri asia kun auton suunnitteleminen alunalkaen toimimaan sillä tupladiffulla. Siihen vielä Kerssit päälle - niin vastaavaan pisteeseen kuin mihin Brawn pääsi nyt päästään muissa talleissa vasta ensi kauden uusilla autoilla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Auton ominaisuuksien paikkaaminen sääntöjen porsaareikädiffuusorilla on ihan eri asia kun auton suunnitteleminen alunalkaen toimimaan sillä tupladiffulla. Siihen vielä Kerssit päälle - niin vastaavaan pisteeseen kuin mihin Brawn pääsi nyt päästään muissa talleissa vasta ensi kauden uusilla autoilla.
Tuo on totta, että auto pitää suunnitella tupladiffulle, mutta onko sen vaikutus kuinka suuri? Itse en oikein siihen usko, koska Toyota kyntää suossa ja on tupladiffut.

Kerssikin vaatii auton uudelleen suunnittelua. Jos ensikaudella Kers olisi pakollinen, Brawn joutuisi tekemään monta asiaa toisin. Jos taas kers kielletään, Brawn on tosi vahvoilla sen suhteen.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Tuo on totta, että auto pitää suunnitella tupladiffulle, mutta onko sen vaikutus kuinka suuri? Itse en oikein siihen usko, koska Toyota kyntää suossa ja on tupladiffut.

Kerssikin vaatii auton uudelleen suunnittelua. Jos ensikaudella Kers olisi pakollinen, Brawn joutuisi tekemään monta asiaa toisin. Jos taas kers kielletään, Brawn on tosi vahvoilla sen suhteen.
Brawn ilmeisesti ainakin pohtii mahdollisuutta laittaa KERS jo tämän kauden autoon, kun Mersun KERS on luotettavin ja ilmeisesti myös vie vähiten tilaa sekä kevein. Se olis varmaan kuitenkin kohtalaisen halpa investointi, kun sen saisi Mersulta valmiina, kuten FI.
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Ois kyllä aika kiva olo sitten kun Kimin ilmoitetaan jatkavan vielä seuraavalla kaudella, saa näitten paskalehtien kirjoittajat maistaa omaa lääkettään. :alppu:
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Ferrari taitaa olla jo Brawnin kanssa tasoissa ja mennä kohta jo edelle.

Miksi minulla ei onistu quoten ottaminen? Tulee ilmoitus että ei ole lupaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ferrari taitaa olla jo Brawnin kanssa tasoissa ja mennä kohta jo edelle.

Miksi minulla ei onistu quoten ottaminen? Tulee ilmoitus että ei ole lupaa.
Toivotaan suuresti, että niin McLaren kuin Ferrari tulee sekoittaa pakkaa kärkeen. Itse vaan olen vielä vähän epäileväinen näiden nopeudesta normaaleilla kilparadoilla. Nopeus jää nähtäväksi. Toki Ferrarin vauhti oli suhteellisen hyvää jo Espanjassa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Taas näitä huhuja. Miten todellisia sitten onkaan. :eek!: No jos ei Räikkönen jatka niin ei tarvitse tätäkään pelleilyä enää katsella.
... ja iltalehdet voi alkaa keksiä paskajuttuja jostain muusta...vaikka Nykäsestä vaihteeksi. Samalla maikkarin F1-kanavapaketit voisi heittää hevon perseeseen, koska ykköset tuskin saisi riittävää katsojakuntaa Suomenmaasta ilman suomalaisia tähtiä. Päästäisiin siis monesta pahasta :rolleyes:
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
En väitä etteikö toi uutinen olisi aika täyttä soopaa, mutta tietysti voihan Räikkönen olla halukas jo lopettamaan F1 uransa ja antamaan paikkansa Alonsolle?
Kisaa ajettu jo vuodesta 2001 ja yksi mestaruus saavutettu Ferrarilla joten mitään sen suurempaa saavutettavaa ei Kimillä enää ole. Kimi tietää jo, ettei tule tänä vuonna mestaruutta voittamaan ja urahan on aika varmasti ohi ensi kauden jälkeen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
En väitä etteikö toi uutinen olisi aika täyttä soopaa, mutta tietysti voihan Räikkönen olla halukas jo lopettamaan F1 uransa ja antamaan paikkansa Alonsolle?
Kisaa ajettu jo vuodesta 2001 ja yksi mestaruus saavutettu Ferrarilla joten mitään sen suurempaa saavutettavaa ei Kimillä enää ole. Kimi tietää jo, ettei tule tänä vuonna mestaruutta voittamaan ja urahan on aika varmasti ohi ensi kauden jälkeen.
Jos Kimillä olisi polte ajamiseen ykkösissä loppunut niin eiköhän olisi jo ripustanut hanskat naulaan mestaruuden jälkeen, tai viimeistään kun huomasi että viime kauden autolla ei taistella mestaruudesta.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Kimi ei oo varsinaisesti voittamassa mestaruuksia. Ne tulee siinä samalla kun saa ajaa ja voittaa. En usko, että kaiken saavuttaminen olisi Kimille syy lopettaa. Se on innon menettäminen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jos Kimillä olisi polte ajamiseen ykkösissä loppunut niin eiköhän olisi jo ripustanut hanskat naulaan mestaruuden jälkeen, tai viimeistään kun huomasi että viime kauden autolla ei taistella mestaruudesta.
Viimekauden autolla taisteltiin mestaruudesta, paitsi Kimi ei taistellut. Raha on kyllä suuri tekijä jatkamisen kannalta. Kyllä raha pistää jatkamaan pari kautta lisää, jos tallit maksavat esim. 20 milj. euroa/kausi
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Näköjään Formuloista on tulossa kulukaton myötä tälläisten pikkutallien leikkikenttä tehdastallien jättäessä sarjan. Briatore GP :D voi jee jos Ferrari jättää sarjan niin tuleeko sitten vielä Domenicalli GP ym.. shittiä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Näköjään Formuloista on tulossa kulukaton myötä tälläisten pikkutallien leikkikenttä tehdastallien jättäessä sarjan. Briatore GP :D voi jee jos Ferrari jättää sarjan niin tuleeko sitten vielä Domenicalli GP ym.. shittiä.
Renaulthan palaisi sinne, mistä se no lähtenytkin eli yksityistiimiksi, kannataisko Benetton tallinnimeksi ottaa käyttöön vielä?
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mtv3 sanoi:
McLaren ryhtyi rauhantekijäksi

McLaren-tallipäällikkö Martin Whitmarsh kertoo, että brittitalli on toiminut välittäjän roolissa Kansainvälisen autoliiton FIA:n ja F1-tallien välisessä riidassa.

F1-tallit ja FIA ovat vääntäneet kättä ensi kaudelle määrätystä 45 miljoonan euron budjettikatosta. Osa talleista on uhannut vetäytyä sarjasta, mikäli FIA runnoo sääntömuutoksen läpi vastalauseista huolimatta.

Tallien muodostama FOTA kokoontuu jälleen tiistaina Lontoossa puimaan tilannetta. F1-tallien on ilmoittauduttava mukaan kaudelle 2010 viimeistään 29. toukokuuta.

Whitmarshin mukaan McLarenin osa neuvotteluissa on ollut rauhantekijän roolissa toimiminen.

- Olemme toimineet kiistassa rauhantekijänä. Toivomme mukaan mikä tahansa F1-talli voi pyydettäessä kertoa, että McLaren on toiminut rakentavasti ja sovittelevasti, ja etsinyt kompromissia osapuolten välille. Tämä on ollut meidän roolimme, kertoi Whitmarsh.

Whitmarsin mukaan McLaren sopii kiistassa välittäjän rooliin erityisen hyvin.

- Budjettimme osalta olemme juuri joukon keskellä. Mukana on suuria talleja ja kansainvälisiä yrityksiä, mutta myös pieniä selviytymistaistelua käyviä pikkutalleja. Voimme tuntea hengenheimolaisuutta kummankin osapuolen kanssa, vakuutti Whitmarsh.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/886522

Siis että mitä helvettiä?? McLarenin budjetti muka keskitasoa?? Tän on pakko olla taas maikkarin helvetin hienoa käännöstyötä tai sitten Whitmarsh on vedellyt sieniä pahemman kerran.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös