F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Trulli syyttää autojen luotettavuutta kisojen tylsyydestä. Lotuksella on varmaan kivempaa kun pelit ei kestä.
http://totalf1.com/full_story/view/382994/Trulli_bemoans_perfect_F1_cars/

Trulli bemoans 'perfect' F1 cars

Tuesday 28th June 2011
RSS
Trulli bemoans 'perfect' F1 cars

Trulli bemoans 'perfect' F1 cars

* Trulli bemoans 'perfect' F1 cars

1 of 1

Lotus driver Jarno Trulli has lamented the lack of mechanical failures in modern F1, saying the sport lacks unpredictability.

Trulli's concerns about the future of Formula One comes on the back of the "most boring race of the year" - according to the Italian - in Valencia where for only the fourth time in history all starters finished race.

"We've broken a new, previously unthinkable record in Valencia: all the 24 cars that started the race got to the finish: no failures, no retirements, no crashes," he wrote his Repubblica column.

"(Narain) Karthikeyan is the first driver in F1 history to finish 24th. Whether this is a positive or negative record, it depends on the driver and his ambitions. Perhaps I wouldn't like it."

The F1 veteran added that the cars are too "perfect" these days and that takes away some of the excitement.

"In any case, this record is a bit paradoxical and has a precise significance: the Valencia race in my opinion has indicated another winner, besides [Sebastian] Vettel as usual. That winner is technology," he said.

"After having won hands down, in the last few years, the battle against the human element, ever less important in F1, it has ended up winning the philosophical battle against the unexpected and more generally against the unpredictable. Something that in our world is called 'mechanical failure'.

"Between 10 and 15 years ago, when I started racing (in F1), a driver knew how he'd start a race, but wouldn't know how he would finish it. In fact, he didn't even know whether he would finish it. Nowadays, instead, reliability has become ordinary: cars have four wheels and are reliable. I can't remember the last time an engine broke down in an F1 race. Constructors have become excellent at quality control and no detail is left to chance."

The Italian warns that if the current trend is harming the sport.

"This implies two things: the first is that the chances for a small team to get in the points have sensibly reduced; the second is a further loss of appeal for F1," he said. "It's no coincidence that the Valencia race has been the most boring of the year."
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Trulli on kyllä ihan oikeassa.
Samaa mieltä, tuo ylivarma luotettavuus kyllä tiputtaa mielenkiintoa paljon jo senkin takia että kärkikuskit tipahtelee pois vaan lähinnä omien virheidensä takia, monesti kisa on jo selvä tyyliin "no se voittaa jos ei tee mokaa" ...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Trulli on kyllä ihan oikeassa.
Miten ihmeessä? Tuskin kaikkien aikojen parhaita kisoja muistetaan siitä, että parhaista kuskeista puolet keskeytti. Ääliömäistä napinaa, uutinenhan on kaksi viikkoa vanha ja on hienoa, että Trullin talli kantoi heti kortensa kekoon asian korjaamiseksi.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Miten ihmeessä? Tuskin kaikkien aikojen parhaita kisoja muistetaan siitä, että parhaista kuskeista puolet keskeytti. Ääliömäistä napinaa, uutinenhan on kaksi viikkoa vanha ja on hienoa, että Trullin talli kantoi heti kortensa kekoon asian korjaamiseksi.
Monesti esim. Brasilian lottokisa 2003 on äänestetty useimpien suosikkikisaksi. Tässä tosin kärkikuskien keskeytykset eivät niinkään johtuneet teknisistä vioista.

Mutta Trulli on oikeassa. F1:n jännittävyyteen on aina liittynyt äärirajoille kehitetyn tekniikan luotettavuus. 10 vuotta sitten kisat olivat mielenkiintoisempia, koska aina piti jännittää "kestääkö auto maaliin saakka". Esimerkkinä Saksan GP 2001, jolloin mm. Häkkinen, Räikkönen, Schumi, Montoya ja Coulthard keskeyttivät yksi toisensa perään. Voittajaksi selviytyi Ralf ja kuuden joukossa oli kummatkin Benettonit ja Alesi Prostilla.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Teknisten vikojen mukanaan tuomat vuosia jatkuvat turhat jossittelut eivät ole hyvä asia, mutta toisaalta kyllähän kaikki jousituksen romahtamiset ym vastaavat viat herättävät ainakin hetkeksi kesken tylsemmänkin kilpailun.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta Trulli on oikeassa.
Olen samaa mieltä. Tällä kaudella autot ajavat entistä useammin maaliin nopeusjärjestyksessä. Ohituksia on helpotettu, ulosajoalueita helpotettu. Kisa ei tunnu riittävän haasteelliselta, ellei keskeytyksiä tapahdu. Vähän sellaista 'kaikki pelaa' meininkiä. Keskeytykset ovat mitä suurinta urheiluviihdettä, tapahtuivat ne sitten teknisten vikojen tai ajovirheiden vuoksi. Yhtä jännittäviä kisoja voitaisiin järjestää jossain Käpylän karttinkihallissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Miten ihmeessä? Tuskin kaikkien aikojen parhaita kisoja muistetaan siitä, että parhaista kuskeista puolet keskeytti. Ääliömäistä napinaa, uutinenhan on kaksi viikkoa vanha ja on hienoa, että Trullin talli kantoi heti kortensa kekoon asian korjaamiseksi.
Kuinka moni historian suurista yllätyksistä on syntynyt kilpailijoiden epäluotettavuuden avustuksella? Aika moni. Tai sitten kansallisella tasolla näitä pienempiä yllätyksiä kuten esim. JJ:n kolmossija Dallaralla Imolassa 1991. Erinäisistä teknisistä syistä reitille JJ:n tieltä jäivät: Morbidelli, Nakajima, Patrese, Bernard, Capelli, De Cesaris, Modena, Moreno, Van de Poele.

Epäluotettavuus luo yllätyksiä ja ylletyksistä tulee Tarinoita. Ja Tarinoiden vuoksi urheilua seurataan.

Yksinkertaistaen ketään ei kiinnosta kuinka moni keskeyttää, vaan se, ketkä tulevat ensimmäisenä maaliin. Esim. Kyalami 1993 on omassa mielessäni todella hyvä kilpailu ja siellä maaliin pääsi 5 autoa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kuinka moni historian suurista yllätyksistä on syntynyt kilpailijoiden epäluotettavuuden avustuksella? Aika moni.
Kauden päätöskilpailujen aikana sattuneiden 'teknisten ongelmien' myötä jopa mestaruudet ratkaistu näin.. :alppu:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Epäluotettavuus luo yllätyksiä ja ylletyksistä tulee Tarinoita. Ja Tarinoiden vuoksi urheilua seurataan.
Tarinat ymmärrän, mutten oikein koskaan ole osannut nähdä asiaa niin, että epäluotettavuuden takia toteutunut yllätystulos olisi kummoinenkaan Tarina. Todellinen stoori vaatii syntyäkseen Daavid ja Goljat -asetelman, eikä se oikein toteudu jos vain Daavid pääsee maaliin. Tietyissä tapauksissa (vaikkapa Panis'n voitto Monacossa) epäluotettavuus on toki auttanut sopivasti, mutta Panis oli sen kilpailun tähti ilman voittoakin. Tekniset viat yksin eivät luo kummoistakaan tarinaa ja kääntäen todellisten urotekojen pitäisi erottua, vaikkei niistä saisi pisteen pistettä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tarinat ymmärrän, mutten oikein koskaan ole osannut nähdä asiaa niin, että epäluotettavuuden takia toteutunut yllätystulos olisi kummoinenkaan Tarina.
Mielestäni tekniset ongelmat ovat aina olleet elimellinen osa lajin olemusta. Nopeat mutta hauraat Chapmanin (heh,) Lotukset, ylivoimaiset mutta epäluotettavat turbot, Mercedeksen koneet jotka ovat vieneet suomalaisilta ainakin 107 maailmanmestaruutta...

Todellinen stoori vaatii syntyäkseen Daavid ja Goljat -asetelman, eikä se oikein toteudu jos vain Daavid pääsee maaliin.
Tuossa on totta toinen puoli. Näitä Tarinoita ovat mm. Phoenix 1990 tai Hungaroring 1997. Se, minkä nykyinen superluotettavuus estää ovat Goljat vs. Daavidin pikkuveli -tyyppiset tarinat, kuten esim. tuo JJ:n kolmossija.

Tietyissä tapauksissa (vaikkapa Panis'n voitto Monacossa) epäluotettavuus on toki auttanut sopivasti, mutta Panis oli sen kilpailun tähti ilman voittoakin.
Mutta juurikin tuon voiton ansiosta Panisin suoritus jää elämään arvoisenaan legendana. Näin ei olisi samassa määrin, jos hän olisi ollut toinen tai kolmas.

Tekniset viat yksin eivät luo kummoistakaan tarinaa ja kääntäen todellisten urotekojen pitäisi erottua, vaikkei niistä saisi pisteen pistettä.
Totta kumpikin. Mutta sopiva tekninen epäluotettavuus on lajin mielenkiintoa lisäävä mauste.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni tekniset ongelmat ovat aina olleet elimellinen osa lajin olemusta. Nopeat mutta hauraat Chapmanin (heh,) Lotukset, ylivoimaiset mutta epäluotettavat turbot, Mercedeksen koneet jotka ovat vieneet suomalaisilta ainakin 107 maailmanmestaruutta...
Näin on toki ollut (joskin aina saattaa olla liiottelua), mutta siihen oli silloin selkeä kilpailullinen syy, enkä näe, että keskeytyksiä pitäisi olla keskeytyksien itsensä takia. Säännöillä luotujen kestävien autojen (Trullin kirjoituksen suurin epäkohta tämä) kääntöpuoli on se, että rikkaimmat tallit eivät esimerkiksi käytä käsikranaattimoottoreita aika-ajoissa ja yksityistallit saavat samantasoiset koneet tehdastallien kanssa. Jos kilpavarustelussa onkin jotain menetetty, niin en missään nimessä vaihtaisi vaihdossa saatua laajempaa tasoa takaisin tekniseen kikkailuun.
Tuossa on totta toinen puoli. Näitä Tarinoita ovat mm. Phoenix 1990 tai Hungaroring 1997. Se, minkä nykyinen superluotettavuus estää ovat Goljat vs. Daavidin pikkuveli -tyyppiset tarinat, kuten esim. tuo JJ:n kolmossija.
Toisaalta huomio kohdistuu ihan vääriin asioihin, jos kuskeja aletaan arvottaa näiden onnenkantamoisten mukaan. Esimerkiksi Jykän paras F1-kisa on mielestäni vuoden 1992 Spa, jossa hän ajoi sijoilla, joille sillä autolla ei olisi pitänyt kyetä. Kukaan ei vaan muista sitä, koska seitsemännestä sijasta ei saa(nut) pisteitä.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Näin on toki ollut (joskin aina saattaa olla liiottelua), mutta siihen oli silloin selkeä kilpailullinen syy, enkä näe, että keskeytyksiä pitäisi olla keskeytyksien itsensä takia. Säännöillä luotujen kestävien autojen (Trullin kirjoituksen suurin epäkohta tämä) kääntöpuoli on se, että rikkaimmat tallit eivät esimerkiksi käytä käsikranaattimoottoreita aika-ajoissa ja yksityistallit saavat samantasoiset koneet tehdastallien kanssa. Jos kilpavarustelussa onkin jotain menetetty, niin en missään nimessä vaihtaisi vaihdossa saatua laajempaa tasoa takaisin tekniseen kikkailuun.
Tuossakin on kyllä totuuden siemen. Taso on laajempi kuin aikoihin. Ja superluotettavuus on se hinta mitä tästä maksetaan. Mutta ideaalitilanne tämä ei ole.

Joku jossain ehdotti sellaista "menestyspainojärjestelmää", että jokaisesta MM-pisteestä laitetaan gramma paskaa bensatankkiin. Voisi toimia.

Toisaalta huomio kohdistuu ihan vääriin asioihin, jos kuskeja aletaan arvottaa näiden onnenkantamoisten mukaan. Esimerkiksi Jykän paras F1-kisa on mielestäni vuoden 1992 Spa, jossa hän ajoi sijoilla, joille sillä autolla ei olisi pitänyt kyetä. Kukaan ei vaan muista sitä, koska seitsemännestä sijasta ei saa(nut) pisteitä.
Näinhän se urheilussa aina on. Kyllähän eräskin MM-kiekkoilija tunnetaan ennenkaikkea yhdestä ilmaveivistä, vaikka se ei ole olennaisin häntä pelaajana kuvastava yksittäinen suorituskaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuossakin on kyllä totuuden siemen. Taso on laajempi kuin aikoihin. Ja superluotettavuus on se hinta mitä tästä maksetaan. Mutta ideaalitilanne tämä ei ole.

Joku jossain ehdotti sellaista "menestyspainojärjestelmää", että jokaisesta MM-pisteestä laitetaan gramma paskaa bensatankkiin. Voisi toimia.
Tyhmempi kuvittelisi, että teknisiä keskeytyksiä tulisi nykyistä enemmän uusien sääntöjen myötä 2014.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tyhmempi kuvittelisi, että teknisiä keskeytyksiä tulisi nykyistä enemmän uusien sääntöjen myötä 2014.
Teknisten keskeytysten määrä romahti sen jälkeen, kun siirryttiin monen kisan välineisiin ja ruvettiin rankaisemaan kaluston hajoamisesta. Kierrosrajoittajalla lie myös roolinsa. Jotenkin en jaksa uskoa että niitä keskeytyksiä hirmuisesti tulis enemmän 2014. Tai jos tulee niin ne saadaan kuitenkin kitkettyä nopeasti.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Samaa mieltä, tuo ylivarma luotettavuus kyllä tiputtaa mielenkiintoa paljon jo senkin takia että kärkikuskit tipahtelee pois vaan lähinnä omien virheidensä takia, monesti kisa on jo selvä tyyliin "no se voittaa jos ei tee mokaa" ...
Ja tästäkään ei rangaista entiseen malliin, kisa jatkuu kuten ei mitään olisikaan tapahtunut kiitos hehtaarien asfaltti-alueiden... :wall::wall::wall:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kauden päätöskilpailujen aikana sattuneiden 'teknisten ongelmien' myötä jopa mestaruudet ratkaistu näin.. :alppu:
nii oikeasti sitä ei käynyt vaan se oli SALALIITTO jolla saatiin toisesta kuljettajasta mestari ! ne rokkaa kyll mut tässä sitä ei tainnut vaan käydä :(
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Viimeisimmän uutisen mukaan Chris Hemsworth (Thor) on neuvottelemassa James Huntin roolista. Kuvaukset alkaisivat kenties jo ensi vuoden alkupuolella. Tämä Howardin Lauda-projekti näyttää ainakin tällä hetkellä etenevän nopeammin kuin se kilpaileva Pettyferin Hunt-elokuva.
Rush näyttää etenevän hyvää tahtia, Niki Laudaksi on ilmeisesti valittu saksalainen Daniel Brühl. Australialainen Chris Hemsworth lienee myöskin aika lailla varmistettu Huntin osaan. Siinä määrin, että kuvaukset eivät alakaan ensi vuoden alussa, vaan jo tämän vuoden puolella Saksassa ja Briteissä, kunhan Hemsworth saa syksyllä Snow White and the Huntsman-kuvaukset alta pois.

http://blogs.indiewire.com/theplaylist/archives/inglourious_basterds_star_daniel_bruehl_circling_niki_lauda_role_in_ron/
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Rush näyttää etenevän hyvää tahtia, Niki Laudaksi on ilmeisesti valittu saksalainen Daniel Brühl. Australialainen Chris Hemsworth lienee myöskin aika lailla varmistettu Huntin osaan. Siinä määrin, että kuvaukset eivät alakaan ensi vuoden alussa, vaan jo tämän vuoden puolella Saksassa ja Briteissä, kunhan Hemsworth saa syksyllä Snow White and the Huntsman-kuvaukset alta pois.

http://blogs.indiewire.com/theplaylist/archives/inglourious_basterds_star_daniel_bruehl_circling_niki_lauda_role_in_ron/
Autourheiluhan näyttää olevan miltei supersankarielokuvien kaltainen kupliva teema.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös