F1 vs. Champ car

Jurva

Well-known member
Liittynyt
6.10.2000
Viestit
69
Sijainti
Hämeenlinna
Eiköhän se ollut Toyotalla viime kauden auto eli V10 koneella. Olisin odottanut Toyotan käyttäneen enemmän siipeä kuin tuo kuva antaa ymmärtää.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
lfb sanoi:
Laguna Secassa on tosiaan korkeuseroja ja muutenkin rata on erityyppinen kuin Montreal, joka on aika pitkälti kiihdytys-jarrutus-rata. Laguna Seca on puolestaan verrattain syheröinen ja suhteellisen lyhyt, koostuen pääasiassa lyhyistä suorista ja keskivauhtisista mutkista. F1-radoista Imola tulee ehkä vähän mieleen profiilista. Mikään low-downforce-rata LS ei siis ole. F1-auton selkeästi ChampCaria parempi kierrosaika Montrealissa onkin käynyt ilmi jo toikissa. Tällä hetkellä ykkönen on siis selkeästi Amerikan vastinettaan nopeampi.
Tuo aiemmin postaamani kuva Zontan auton siipikonfiguraatiosta antaa kyllä vähän toisen kuvan Lacuna Segan luonteesta. Sikäli kun F1-sacingin kuva todella sieltä on. Ulkonäöstä en edes minä osaa sanoa, onko viime vuoden vai tän vuoden malli, kun Toyota tunnetusti tekee näitä "radikaaleja" aeropäivityksiä jatkuvasti autoihinsa. Ponttoonit antaisi ymmärtää, että kyseessä olisi tän vuoden malli, tosin.

Mutta sen verta radassa on syheröä, kun vaikka GT4:llä sitä ajelee, että luulisi tosiaan siipeä enemmän tarvittavan. Imola ei kyllä ole profiililtaan lähelläkään Segaa, Sehän on pikemminkin kaasutus-jarrutusrata, jossa pompitaan kanttareiden yli. :rolleyes:
 

raven

Active member
Liittynyt
7.7.2005
Viestit
37
Pari postia ylempänä lukee että TF106...

Laitetaampa Laguna Secaan F1:set viikonlopuksi kiertämään niin minuutti alittuu :)

Edit: Ja noissa kuvissa näkyykin olevan vähän realistisemmat siipisäädöt tolle radalle, siellä ei mennä missään kovaa
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Mutta sen verta radassa on syheröä, kun vaikka GT4:llä sitä ajelee, että luulisi tosiaan siipeä enemmän tarvittavan. Imola ei kyllä ole profiililtaan lähelläkään Segaa, Sehän on pikemminkin kaasutus-jarrutusrata, jossa pompitaan kanttareiden yli. :rolleyes:
Tuolla Imolan mukaanvedolla hain lähinnä esimerkkiä radasta, jossa olisi suunnilleen samanpituisia suoria ja huippunopeuksia (ihan omaan arvioon perustuen :eek:). Profiililtaanhan Imola ei tosiaan ole samankaltainen Laguna Secan kanssa, olisi pitänyt selittää paremmin aiemmassa postauksessa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuossa Jonin tahnaamassa jutussa sanotaan, että autona oli TF106, joten eiköhän se sitten se ollut... formulastaralle tiedoksi, että rata oli Laguna Seca.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Jos nyt en aivan väärin ymmärtänyt, niin Zonta kertoi auton muuten olleen ok kuosissa rataa varten, mutta ilmeisesti pehmeämmillä renkailla olisi päässyt kovempaa. Uskonpa, että Renaultilla tai Ferrarilla ja oikeilla nakeilla otettaisi vielä ainakin pari sekuntia Zontan ajasta pois.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Millainenhan ero olisi jos Amerikanformula ajaisi näytösajoa radalla jolla vain F1:t ajavat. Eli jos laitettaisiin CART yrittämään kylmiltään esim Formula 1:en Span kierrosaikoja..
Ainoastaan ajat radoilta joilla molemmat ajavat tosissaan kilpaa ovat vertailukelpoisia mielestäni.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
petrolhead sanoi:
Millainenhan ero olisi jos Amerikanformula ajaisi näytösajoa radalla jolla vain F1:t ajavat. Eli jos laitettaisiin CART yrittämään kylmiltään esim Formula 1:en Span kierrosaikoja..
Ainoastaan ajat radoilta joilla molemmat ajavat tosissaan kilpaa ovat vertailukelpoisia mielestäni.
No luonnollisesti kasvaa...

Ei tuo Zontan kierros miltään aika-ajo vedolta näytä, enemmän näytöskierros menoa sen verran on varmasti säädöt hakusessa tuolla radalla, että aivan tosissaan ei vedetä. Rata on kyllä aika pomppuinen korkkiruuvin jälkeisessä mutkassa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Markus Sytelä sanoi:
NYT SE ALKAA! CARTin lopullinen nousu nimittäin. Kaikki ovat sarjaa mollanneet, mutta hiljaa syvyyksistä nousee uusi aalto! CART on kuninkuussarja siinä missä joku Formulakin. Se vie ensi kaudella kuskeja pois ykkösistä, myös erään todella nimekkään!
Ollaanpa nyt realistisia. Valtameren takana nyt suurimmaksi osaksi käännetään rattiakin pelkästään vasempaan. Bourdais on varmaan ihan ok kuski. Jotain albersin tasoa. Tosin varmaan jonkun ihan kädettömän F1-kuskin voisi tutulla autolla voittaa, vaikkapa Alonson.

Kuninkuussarjaksi Cartilla on vielä paaljon matkaa. Jos sinne nyt vaikkapa muutama F1-tason kuski eksyisi, voitaisiin alkaa jo puhua GP2-tason sarjasta. Nuoret lahjakkuudet voisivatkin sitten hypätä CART:ista F1:een, jos rahkeet riittävät. Näin saataisiin F1:een lisää näitä paljon kaivattuja jenkkikuskeja, joista nyt ei loppujen lopuksi olisi juuri mihinkään. Olishan se ainakin siistiä nähdä jossain F1-autossa Coca-cola tai Budweiser sponsorina.

:alppu:

EDIT: Ah Haa. Tuosta Jonin postaamasta videolinkistä löytyy video, joka paljastaa asian todellisen luonteen. Pätkän nimi on "F1-car on track" ja jokainen voi siitä itse katsoa, kuinka brasilianpoika Zonta tulee varikolle nopealta kierrokseltaan. Uskomatonta! F1:t häviävät siis vain hyvin vähän CART- autoille, jos ajavat varikkorajoitin päällä.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
petrolhead sanoi:
Millainenhan ero olisi jos Amerikanformula ajaisi näytösajoa radalla jolla vain F1:t ajavat. Eli jos laitettaisiin CART yrittämään kylmiltään esim Formula 1:en Span kierrosaikoja..
Ainoastaan ajat radoilta joilla molemmat ajavat tosissaan kilpaa ovat vertailukelpoisia mielestäni.

no Spa vielä voisi jotenkuten mennä, mutta mieti Monacoa niillä kookkailla hevoskärryillä. :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jeeves sanoi:
Ollaanpa nyt realistisia. Valtameren takana nyt suurimmaksi osaksi käännetään rattiakin pelkästään vasempaan. Bourdais on varmaan ihan ok kuski. Jotain albersin tasoa. Tosin varmaan jonkun ihan kädettömän F1-kuskin voisi tutulla autolla voittaa, vaikkapa Alonson.

Kuninkuussarjaksi Cartilla on vielä paaljon matkaa. Jos sinne nyt vaikkapa muutama F1-tason kuski eksyisi, voitaisiin alkaa jo puhua GP2-tason sarjasta. Nuoret lahjakkuudet voisivatkin sitten hypätä CART:ista F1:een, jos rahkeet riittävät. Näin saataisiin F1:een lisää näitä paljon kaivattuja jenkkikuskeja, joista nyt ei loppujen lopuksi olisi juuri mihinkään. Olishan se ainakin siistiä nähdä jossain F1-autossa Coca-cola tai Budweiser sponsorina.

:alppu:

EDIT: Ah Haa. Tuosta Jonin postaamasta videolinkistä löytyy video, joka paljastaa asian todellisen luonteen. Pätkän nimi on "F1-car on track" ja jokainen voi siitä itse katsoa, kuinka brasilianpoika Zonta tulee varikolle nopealta kierrokseltaan. Uskomatonta! F1:t häviävät siis vain hyvin vähän CART- autoille, jos ajavat varikkorajoitin päällä.

Jos puhut siitä ekasta videopätkästä, niin kuva on leikattu nopean kierroksen jälkeen siihen, kun Zonta tulee seuraavalta kierrokselta varikolle. Ajaahan Zonta kuitenkin maalisuoran läpi aivan täydellä nopean kierroksensa lopussa...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jeeves sanoi:
Ollaanpa nyt realistisia. Valtameren takana nyt suurimmaksi osaksi käännetään rattiakin pelkästään vasempaan.
Suurimmaksi osaksi varmastikin, mutta ei kuitenkaan Champ Carissa. Sarjaan kuuluu tällä kaudella 14 kisaa, joista 8 ajetaan katu-/lentokenttäradalla, 5 moottoriradalla ja vain 1 ovaalilla.

Nuoret lahjakkuudet voisivatkin sitten hypätä CART:ista F1:een, jos rahkeet riittävät. Näin saataisiin F1:een lisää näitä paljon kaivattuja jenkkikuskeja, joista nyt ei loppujen lopuksi olisi juuri mihinkään.
Paljon on toki suhteellinen käsitys, mutta kun sarjaa taitaa tällä hetkellä ajaa peräti kaksi jenkkiä, ei se ole kuin yksi fykkösiä enemmän... Siinähän hyppäävät sitten.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Otto Hokkanen sanoi:
Suurimmaksi osaksi varmastikin, mutta ei kuitenkaan Champ Carissa. Sarjaan kuuluu tällä kaudella 14 kisaa, joista 8 ajetaan katu-/lentokenttäradalla, 5 moottoriradalla ja vain 1 ovaalilla.

Paljon on toki suhteellinen käsitys, mutta kun sarjaa taitaa tällä hetkellä ajaa peräti kaksi jenkkiä, ei se ole kuin yksi fykkösiä enemmän... Siinähän hyppäävät sitten.
CCWS:n pressa Steve Johnson kertoili toimittajille, että ensi vuonna ei ole ohjelmassa yhtään ovaalia. Sitä vastoin Euroopassa ajetaan 1-2 kisaa: Assenissa ja ehkä Brnossa.

Denverin kisassa oli mukana vain yksi usalainen eli voittaja Allmendinger. Montrealiin promoottori on yrittänyt saada RuSportin toiseksi kuskiksi Villeneuven, mutta nyt mennään taas on aiheen!
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Olisi mielenkiintoista nähdä kisa vaikkapa 6 formulaa vastaan 6 Champ car -autoa vaikkapa Monzassa eli tällaisella vauhtibaanalla. Nuo jenkkiformulathan kulkee aika hiton lujaa suorilla vaikka mutkassa ovat formula ykköset olleet ketterämpiä. Tässä joku vuosi sitten Paul Tracy kellotti jollain radalla 402km/h ( :eek: ), onko vielä menty sen yli?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Löytyykö joltakin tai jostain onboard kierrosta laguna secasta jenkki formuloiden ajamana? Voisi sitten yrittää yhdistellä F1va IRL/Cart kierrokset samaan videoon.

Champ Car
 
Viimeksi muokattu:
Ylös