F1 vs. Champ car

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Otto Hokkanen sanoi:
Suurimmaksi osaksi varmastikin, mutta ei kuitenkaan Champ Carissa. Sarjaan kuuluu tällä kaudella 14 kisaa, joista 8 ajetaan katu-/lentokenttäradalla, 5 moottoriradalla ja vain 1 ovaalilla.


Paljon on toki suhteellinen käsitys, mutta kun sarjaa taitaa tällä hetkellä ajaa peräti kaksi jenkkiä, ei se ole kuin yksi fykkösiä enemmän... Siinähän hyppäävät sitten.

Hehheh, Jeevesillä faktat hallussa. :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Teemu-84 sanoi:
Olisi mielenkiintoista nähdä kisa vaikkapa 6 formulaa vastaan 6 Champ car -autoa vaikkapa Monzassa eli tällaisella vauhtibaanalla. Nuo jenkkiformulathan kulkee aika hiton lujaa suorilla vaikka mutkassa ovat formula ykköset olleet ketterämpiä. Tässä joku vuosi sitten Paul Tracy kellotti jollain radalla 402km/h ( :eek: ), onko vielä menty sen yli?

No ei olisi kyllä Monzassakaan noilla "jenkkiformuloilla" mitään saumaa edes V8 F1:siä vastaan. Eikä muuten kellottaisi mitään 400km/h Monzassa, kun nopeat mutkat pitäisi ajaa kakkosella olemattoman pidon vuoksi.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
formulastara sanoi:
Hehheh, Jeevesillä faktat hallussa. :D
Oletetaan, että postaukseni oli karkea yleistys ja tarkoitettu pelkästään vastaukseksi Sytelälle. :wink:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Takaisin maksun aika...


Champ Car –sarja vastasi vihdoinkin Toyotan F1-tiimin asettamaan haasteeseen ja murskasi Ricardo Zontan viime vuonna ajaman Laguna Secan nopeimman kierrosajan uudella Panoz DP01:llä. Kolminkertainen CCWS-mestari Sebastien Bourdais päätti kaksipäiväiset testit Kaliforniassa uuteen kierrosennätykseen, joka on nyt 1:05.880 (122.295 mph). Ranskalainen on myös ensimmäinen kuljettaja, joka on alittanut 1.06:n Laguna Secassa.
SPEEDtv.com sanoi:
"We didn't particularly chase the record, although we used power-to-pass," said Bourdais in reference to the brief boost of 50 bhp available on the power-to- pass option. "Cosworth made it available, so we used it . . . like everyone else. In any case it is only worth a couple of tenths of a second, so the McDonalds car was working with or without power-to-pass.

Bourdais lunasti iltapäivällä Kalkhovenin 5000 dollarin palkkion, jonka sarjan omistaja oli luvannut kuljettajalle joka rikkoo Toyotan hallussa olleen rataennätyksen. On hyvä myös muistaa miten nämä tiimit pyörivät alle murto-osalla Toyotan F1-tallin vuosittaisesta budjetista.
Viime vuonna Toyota koki aiheelliseksi uutisoida saavutustaan Laguna Secassa, joten mahtaa nyt Kölnissä päälliköitä harmittaa :D :ahem:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CARTer sanoi:
[
Viime vuonna Toyota koki aiheelliseksi uutisoida saavutustaan Laguna Secassa, joten mahtaa nyt Kölnissä päälliköitä harmittaa :D :ahem:
Toyotan uutisoinnit "huippusuorituksista" onkin pakko suorittaa siellä missä kilpailevia F1-teameja ei ole "sotkemassa kuvioita".:rolleyes:
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
Panoz taitaisi olla vain muutaman sekunnin f1:stä hitaampi vaikka ajettaisiin jollain f1-radalla. Itse olen tosin sitä mieltä että sarjan auton ei tarvitse olla nopein ollakseen "kuninkuusluokka", mutta kyllä mielummin katson kilpailuja jossa autot menevät kovaa kuin hiljaa.:D Tosin onhan Nascar suositumpi kuin IRL vaikka samoilla radoilla ajelevatkin ja IRL-formula kulkee varmaan yli 100km/h kierroksen keskinopeudellakin mitattuna kovempaa kuin nascari.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jarvis sanoi:
Tosin onhan Nascar suositumpi kuin IRL vaikka samoilla radoilla ajelevatkin ja IRL-formula kulkee varmaan yli 100km/h kierroksen keskinopeudellakin mitattuna kovempaa kuin nascari.
Eiköhän NASCAR:in tämänhetkinen arvostus jenkkien keskuudessa ole perua Indycar-sarjan jakaantumisesta. Se aiheutti kahden jokkisformulaluokan perustamiseen jotka kumpikin kärsivät tänä päivänä jenkkikuskien vähyydestä NASCAR:in imiessä "vakioautojen" ehdottomana kunkkuluokkana parhaat kyvyt. Formuloissa kun ei tiedä kumpi on kuninkuusluokka, Indycar vai CCWS. Autoja on viivalla noin 20 tai alle kun taas NASCARissa on joka kisassa nelisenkymmentä autoa.. näyttävyydessä on huomattava ero.

Indycar ja CCWS:n yhdistyminen voisi kääntää tilannetta, mutta en tiedä onko aiheutettu vahinko jo liian suuri :mad_old:

Indy500:kin on menettänyt asemiaan maailman arvostetuimpiin kuuluvana autokilpailuna..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Enpä edelleen usko, että tuo Panoz pärjäisi edes Spykerille. Tekniikka on pahasti jäljessä F1:siä, jopa Spykeriä, jossa on edelleen nähtävissä edesmenneen Jordanin peruskonstruktio.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
formulastara sanoi:
Enpä edelleen usko, että tuo Panoz pärjäisi edes Spykerille. Tekniikka on pahasti jäljessä F1:siä, jopa Spykeriä, jossa on edelleen nähtävissä edesmenneen Jordanin peruskonstruktio.
Jos samoilla renkailla ajaisivat niin sais Panoz vähän panostaa lisää, että pääsisivät lähellekkään F1 autoa.
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Enpä edelleen usko, että tuo Panoz pärjäisi edes Spykerille. Tekniikka on pahasti jäljessä F1:siä, jopa Spykeriä, jossa on edelleen nähtävissä edesmenneen Jordanin peruskonstruktio.
Tekniikka on jäljessä toki, mutta se nyt ei meinaa mitään. Jos Champ Car autoja ei olisi hidastettu aikanaan niin ne menis kovempaa kuin alkavan kauden nopein ykkönen. Sama homma koskee myös ykkösiä eli jos niitä ei olisi hidastettu ne menis niin kovaa, että kukaan ei niitä pystyisi fysikaalisten syiden takia ajamaan. Kyse on loppujen lopuks vain siitä miten kovaa sarjojen pomot haluu autojen kulkevan ja siksi tosissaan sarjojen autojen nopeuksien vertailemisessa ei ole mitään järkeä.

ps.Olis kyllä kiva nähdä juonkun rakentavan nykyaikaisella tekniikalla turbomoottorisen maaefektiauton abs:llä varustettuna.:D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Meinaat että noilla Champ carin aeroilla paineltais mutkissakin kovempaa mitä F1:llä. Todella uskottavaa. Tietääkseni nuo jenkit ei paljoa aerodynamiikasta perusta, ei ainakaan likimainkaan samassa suhteessa mitä F1:set. Tyhmältä ehkä kuulostaa, mutta kyllä niistä näkee jo paljaalla silmällä, ettei niillä olisi mitään mahdollisuuksia F1:siä vastaan, vaikka sääntömuutoksia ei olisi tehty kymmeneen vuoteen. Jos se olisi suoranopeudesta kiinni, niin formularadoilla ajelis enemmän drargsterin oloisia kyhäelmiä.
 

RistoF1

Well-known member
Liittynyt
15.2.2005
Viestit
50
F1-tallelleilla on enemmän resusseja, joilla saadaan autot teknisesti kehittynemmäksi jne. Totta kai F1-tallit menisivät lujempaa jos molemmissa sarjoissa olisivat samanlaiset säännöt. Esim. 1000miljonaan budjtilla saadaan paljon parempi auto kuin 10miljoonan samoilla säännöillä. On ihan merkityksetöntä
arvailla esim. jos Champcarit ajaisivat F1-ykkösien renkailla. Kysymys ei olekaan, että kummalla on suuremmat resurssit. Sehän on ihan päivän selvä asia. Vaan se, että minkälaisia aikoja sarjojen autot ajaisivat toisiin verrattuna esim. Montrealin radalla. Sarjojen päälliköt päättävät kuinka lujaa mennään ottaen huomioon turvallisuusseikat ym.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Höpön löpön. Super Agurikin pyyhkisi Panozilla lattiaa. Champ carin ongelma olisi siinä, että autoa ei kehitetä enää laisin sen jälkeen kun se on lanseerattu. Tallit toki säätävät kovasti vehkeitään, mutta F1- porskuttaa eteenpäin KOKO AJAN, ei vain silloin, kun uusi standardiauto esitellään jonkun kälysen Panozin tai Lolan toimesta. 250 tuntia puolikkaan kokoisella pienoismallilla tuulitunnelissa, Wohou, sehän tekee kokonaiset 11 päivää. :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tsämp carit alkaa näyttää tältä joskus 10:n vuoden kuluttua. tällä hetkellä näyttävät tuosta yläkuvasta lähinnä joltain 91 Jordanilta.

 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
formulastara sanoi:
Tsämp carit alkaa näyttää tältä joskus 10:n vuoden kuluttua. tällä hetkellä näyttävät tuosta yläkuvasta lähinnä joltain 91 Jordanilta.
Veikkaanpa että eivät ala. Valtavalle härpäkesekasotkulle kun ei ole mitään syytä niin kauan kuin kaikki autot tulevat samasta tehtaasta. Tai toki Euroopassa moisessa nähdään hyötyä (vrt FR2.0, Euroseries 3000, GP2 päivitykset) mutta nuo muutokset taitavat olla lähinnä kosmeettisia, joilla tavoitellaan äfyksmäistä ulkomuotoa.

Yhtäläisyyksiä J191:een en Panoz DP01:ssä myöskään kykene näkemään :dunno:
 
Ylös