Täytyy vielä nostaa esille Villeneuven naurettava kaksinaismoralismi tässä asiassa. Mies itse ajoi sekä 1998 että 1999 ulos samassa mutkassa, missä Hubert kuoli, ja naureskeli molemmilla kerroilla. Kaudella 1998 hän kommentoi tapahtunutta vertaamalla sitä katutappelusta voittajana poistumiseen, ja kun vuotta myöhemmin kolari oli vieläkin rajumpi, niin hän kertoi auton kierimisen katon kautta ympäri olleen "bonus". Olikohan Villeneuve vain ajanut liikaa simulaattoreita?
https://www.youtube.com/watch?v=fRH75RyTgKk
Yritän tässä nyt hakea sitä, että kun F1-autoista tuli ns. naurettavan turvallisia joskus 90-luvun lopulla, niin kuljettajilla oli varaa tehdä tuollaisia aivan käsittämättömiä mällejä ja naureskella jälkeen päin. Nyt FIA on tietoisesti tehnyt samaa moottoriradoille, eli kuljettajat voivat painaa menemään radan vasemmalta ja oikealta laidalta kaasu pohjassa ja naureskella siinä samalla, että eihän tässä ole mitään väliä, mistä kohtaa ajaa, kun joka paikassa on asfalttia. Kyse ei ole mistään videopeliefektistä vaan siitä, että kuljettajille luodaan tarkoituksella turvallisuudentunne siitä, että mitä tahansa voi tehdä ja selvitä siitä. Luontainen itsesääntelyn mekanismi puuttuu, kun sitä ei oman selviytymisen tähden enää tarvitse. Ihmisen pitää tuntea olevansa itse vaarassa, jotta hän muistaisi huomioida myös muut.
Olen aina laittanut Jules Bianchin kuoleman FIA:n välinpitämättömyyden piikkiin ja niin laitan tämän Hubertin tapauksenkin. Kyse ei ollut huonosta tuurista vaan FIA:n välinpitämättömyydestä ratojen oikeaoppisen turvallisuuden suhteen. Ratoja on muokattu kaupallisten intressien vuoksi ja niistä on tahallisesti tehty vähemmän turvallisia.