Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Lisko sanoi:
http://www.iltalehti.fi/formulat/200806237839514_fo.shtml

Massalta tulee taas vaihteeksi ihan asiallista kommenttia..

No ei tarvi enää uhota kun on mm-sarjan kärjessä.:D
Voi olla että uhoamisen tarvetta vähentää sekin, että tajuaa tallin kohtelevan kuljettajia aika tasavertaisesti. Jotenkin veikkaan, että Schumacherin aikaan Barichellolle olisi radioitse kerrottu, että: "Let Michael be in the lead for the championship!" tms. jos Schumille olisi vastaava pakariprobleema tullut kuin Kimillä Ranskassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JPP sanoi:
Jotenkin veikkaan, että Schumacherin aikaan Barichellolle olisi radioitse kerrottu, että: "Let Michael be in the lead for the championship!" tms. jos Schumille olisi vastaava pakariprobleema tullut kuin Kimillä Ranskassa.
Tuollainen on ollut kiellettyä Itävallan farssin jälkeen. Homma olisi pitänyt hoitaa ylimääräisellä varikkopysähdyksellä. Tai yksinkertaisesti EASE-käskyllä, jolla jäädytetään sijoitukset.
 

Aruba

पंजीकृत
Liittynyt
27.2.2008
Viestit
907
Sijainti
Redemption Island
Täytyy kyllä todeta, että tällä kaudella Massan ajaminen on ollut tähän asti katsottuna parhaimmillaan ja juuri sellaista kuin todellisella mestarikandidaatilla tulee ollakin. Nyt on kuitenkin mielenkiintoista nähdä, miten Felipe saa "vastuunsa" kannettua kun ensimmäistä kertaa saa mm-sarjan kärkipaikalla komeilla. Kimillehän tuo johtajan rooli (harvase kerta kun sillä on ollut) ei ole valitettavasti sopinut ja se on myös näkynyt ajamisessa. Saa siis nähdä, muuttuuko Massan ajaminen huonompaan suuntaan, mikä Kimin kannalta tietysti olisi toivottavaa, vai saako säilytettyä hyvän rytmin. Hienoahan ajaminen tähän mennessä on ollut, sitä ei käy kieltäminen.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Aruba sanoi:
Täytyy kyllä todeta, että tällä kaudella Massan ajaminen on ollut tähän asti katsottuna parhaimmillaan ja juuri sellaista kuin todellisella mestarikandidaatilla tulee ollakin. Nyt on kuitenkin mielenkiintoista nähdä, miten Felipe saa "vastuunsa" kannettua kun ensimmäistä kertaa saa mm-sarjan kärkipaikalla komeilla. Kimillehän tuo johtajan rooli (harvase kerta kun sillä on ollut) ei ole valitettavasti sopinut ja se on myös näkynyt ajamisessa. Saa siis nähdä, muuttuuko Massan ajaminen huonompaan suuntaan, mikä Kimin kannalta tietysti olisi toivottavaa, vai saako säilytettyä hyvän rytmin. Hienoahan ajaminen tähän mennessä on ollut, sitä ei käy kieltäminen.

Kimi on johtanut mm-sarjaa kolme kertaa...2003 puolet kaudesta ja tappeli aika miehekkäästi selvästi nopeampaa Ferrari kalustoa vastaan, 2007 viimeisen kisan jälkeen ja voitti mestaruuden ja tänä kautena enkä sen mennetämistä laittais pelkästään Kimin piikkiin kun Kimin kisavauhti on ollut kaikista parasta koko kauden mut ongelmat ovat olleet aika-ajoissa ja sekin huoli on nyt väistymässä joten ei se Massa kovin pitkään siellä johto asemassa ole ajoi miten hyvin tahansa, Kimi on vaan yksinkertaisesti nopeampi:thumbup:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Nopeampi on tosiaan, mutta ei se raaka nopeus ole kaikki kaikessa kun kilpaillaan MM-sarjassa. Siihen liittyy niin moni muukin pään sisäinen juttu. Mielestäni Räikkösen ajamisessa on aina näkynyt se, että missä tahansa takaa-ajo- tai altavastaajatilanteessa mies on parhaimmillaan.

Sitten kun ollaan johdossa muutenkin kuin vain sekuntimääreellä yksittäisessä kisassa ja pitäisi hallita palettia, homma menee vaikeammaksi. Myös mestarilla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
CamoN sanoi:
Nopeampi on tosiaan, mutta ei se raaka nopeus ole kaikki kaikessa kun kilpaillaan MM-sarjassa. Siihen liittyy niin moni muukin pään sisäinen juttu. Mielestäni Räikkösen ajamisessa on aina näkynyt se, että missä tahansa takaa-ajo- tai altavastaajatilanteessa mies on parhaimmillaan.

Sitten kun ollaan johdossa muutenkin kuin vain sekuntimääreellä yksittäisessä kisassa ja pitäisi hallita palettia, homma menee vaikeammaksi. Myös mestarilla.
Näin on. Pysähtelee punaisiin valoihin varikolla :nope: Aika avutonta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
CamoN sanoi:
Sitten kun ollaan johdossa muutenkin kuin vain sekuntimääreellä yksittäisessä kisassa ja pitäisi hallita palettia, homma menee vaikeammaksi. Myös mestarilla.
Ihan aidosta mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla jotain esimerkkejä tilanteista, joissa Kimi on säheltänyt selkeässä johtoasemassa? Näin voi hyvin olla mutta itse en kyllä muista ainuttakaan sellaista tilannetta...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Revolt sanoi:
Ihan aidosta mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla jotain esimerkkejä tilanteista, joissa Kimi on säheltänyt selkeässä johtoasemassa? Näin voi hyvin olla mutta itse en kyllä muista ainuttakaan sellaista tilannetta...
Räikkösellä taitaa muuten olla aika vähän semmosia kilpailuja, missä olis ajanut esim. puolen minuutin johdolla. Eipä taida nyky-formuloissa oikestaan semmoista tilannetta syntyä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
JML82 sanoi:
Räikkösellä taitaa muuten olla aika vähän semmosia kilpailuja, missä olis ajanut esim. puolen minuutin johdolla. Eipä taida nyky-formuloissa oikestaan semmoista tilannetta syntyä.
Kovasti Schumilla noita tilantieta oli, ja mielestäni kyllä ajoi ihan "nykyformulalla"
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Pyrys sanoi:
Kovasti Schumilla noita tilantieta oli, ja mielestäni kyllä ajoi ihan "nykyformulalla"
Ei sillon 2000-luvun alussa paljoa moottoreita säästelty (kisan) puolen välin jälkeenkään... Ja jotenkin tuntuu että kaikki pelkää nykyään vaan noita rikkoja niin paljon ettei tohdi ajaa sitte ihan täysillä koko kisaa

e: korjaus
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
neos sanoi:
Ei sillon 2000-luvun alussa paljoa moottoreita säästelty (kisan) puolen välin jälkeenkään... Ja jotenkin tuntuu että kaikki pelkää nykyään vaan noita rikkoja niin paljon ettei tohdi ajaa sitte ihan täysillä koko kisaa
Aivan totta, ja myöskin erittäin valitettavaa. Jonkun säännön jos saisin ykkösistä poistaa niin se olisi ehdottomasti koneen kestävyyden vaativa direktiivi.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Revolt sanoi:
Ihan aidosta mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla jotain esimerkkejä tilanteista, joissa Kimi on säheltänyt selkeässä johtoasemassa? Näin voi hyvin olla mutta itse en kyllä muista ainuttakaan sellaista tilannetta...
Yritin tuoda tuossa esille sitä, ettei se johtoasema näy välttämättä ajosuorituksissa, vaan kaikissa pienissä ratkaisuissa joita tehdään läpi kisaviikonlopun ja jotka sitten lopulta ratkaisevat tuloksen, vaikka raakaa nopeutta löytyisikin riittävästi. Kuten kaikessa urheilussa, ne pienet asiat kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi.

Tässä esimerkki (F1-tallin toimintaa tarkemmin tuntematta) tilanteesta jollaista tarkoitan:

Perjantaina ajetaan harjoituksia. Toisen harjoituksen puolivälissä täytyy valita testataanko kaksia eri tyyppisiä etujousituksen säätöjä joilla ehkä voitaisiin saada lisää nopeutta, vai testataanko renkaiden käyttäytymistä pitkässä vedossa. Kuljettaja (tai kisainsinööri, tai ihan kuka vaan vastuussa oleva) toteaa että etujousitus on "riittävän hyvä", keskitytään renkaisiin.

Rengastesti ei tuo uutta informaatiota. Lauantaina aika-ajossa huomataan että radan olosuhteet ovat muuttuneet sen verran, että muuttamalla etujousitusta hitaat mutkat sujuisivat jouhevammin. Enää ei ole aikaa muuttaa säätöjä. Aika-ajossa mennään alakanttiin, kisassa juututaan ruuhkaan ja maaliin päästään jämäpisteillä. Auto oli suhteellisen kilpailukykyinen, kuskilta ei puuttunut vauhtia mutta jostain syystä tämä viikonloppu "ei vaan onnistunut".

Kisan jälkipalaverissa todetaan että renkaista oli perjantaina jo valmiiksi aivan riittävästi informaatiota, olisi tullut keskittyä etujousitukseen jonka säädöt olisivat voineet olla ratkaisevat tämän radan hitaissa mutkissa. Ei siis keskitytty olennaiseen, oltiin liian itsevarmoja ja tuudittauduttiin oman suorituskyvyn riittävyyden tunteeseen.

Tämä siis täysin hypoteettisena tilanteena josta itsestään ei ole mielekästä keskustella. Mutta kuten sanottua, pyrin tuomaan esille sen että F1:ssä suorituskykyyn vaikuttaa moni muukin asia, kuin se kaasun painaminen ja ratin kääntäminen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Pyrys sanoi:
Kovasti Schumilla noita tilantieta oli, ja mielestäni kyllä ajoi ihan "nykyformulalla"
No tarkoitin viiden viime vuoden sisällä lähinnä. Ei nykyään ole yhtä dominoivaa tallia vaan kärjessä on useampia talleja. Taisi olla 2000-luvun alussa kun Schumi pääsi aina karkaamaan. Muita yksittäisiä tapauksia muillakin kuljettajilla tietysi lisäksi.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Schumi teki palveluksen sarjalle lähtiessään. Nyt on tasaiset MM-taistot, joista puuttuu selvät ykköskuskit (ainakin parhaimmasta tallista Ferrarilta). Toivottavasti jatkuu tällä tavalla tulevaisuudessakin.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
JML82 sanoi:
Niitä itekin muistelin. No tuo 2004 on kyllä yllättävän tuore. Tuntuu vaan niin kaukaiselta :)
Jotenkin 2002 tuntui kaikkein vakuttavimmalta koska 2004 kauden lopussa Willams ja Mclaren melkeinpä siirtyi ainaki tasoihin. Montoya ja Kimi oli Barrihcellon edellä vikassa kisassa Brasiliassa. Tietysti sääolosuhteet saatto vaikuttaa siinä mutta kuitenkin.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Felipe väläytti jälleen taitojansa! :eek:

Leikki leikkinä, öljyähän siinä oli.
 
Ylös