Revolt sanoi:
Ihan aidosta mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla jotain esimerkkejä tilanteista, joissa Kimi on säheltänyt selkeässä johtoasemassa? Näin voi hyvin olla mutta itse en kyllä muista ainuttakaan sellaista tilannetta...
Yritin tuoda tuossa esille sitä,
ettei se johtoasema näy välttämättä ajosuorituksissa, vaan kaikissa pienissä ratkaisuissa joita tehdään läpi kisaviikonlopun ja jotka sitten lopulta ratkaisevat tuloksen, vaikka raakaa nopeutta löytyisikin riittävästi. Kuten kaikessa urheilussa, ne pienet asiat kasautuvat suureksi kokonaisuudeksi.
Tässä esimerkki (F1-tallin toimintaa tarkemmin tuntematta) tilanteesta jollaista tarkoitan:
Perjantaina ajetaan harjoituksia. Toisen harjoituksen puolivälissä täytyy valita testataanko kaksia eri tyyppisiä etujousituksen säätöjä joilla ehkä voitaisiin saada lisää nopeutta, vai testataanko renkaiden käyttäytymistä pitkässä vedossa. Kuljettaja (tai kisainsinööri, tai ihan kuka vaan vastuussa oleva) toteaa että etujousitus on "riittävän hyvä", keskitytään renkaisiin.
Rengastesti ei tuo uutta informaatiota. Lauantaina aika-ajossa huomataan että radan olosuhteet ovat muuttuneet sen verran, että muuttamalla etujousitusta hitaat mutkat sujuisivat jouhevammin. Enää ei ole aikaa muuttaa säätöjä. Aika-ajossa mennään alakanttiin, kisassa juututaan ruuhkaan ja maaliin päästään jämäpisteillä. Auto oli suhteellisen kilpailukykyinen, kuskilta ei puuttunut vauhtia mutta jostain syystä tämä viikonloppu "ei vaan onnistunut".
Kisan jälkipalaverissa todetaan että renkaista oli perjantaina jo valmiiksi aivan riittävästi informaatiota, olisi tullut keskittyä etujousitukseen jonka säädöt olisivat voineet olla ratkaisevat tämän radan hitaissa mutkissa. Ei siis keskitytty olennaiseen, oltiin liian itsevarmoja ja tuudittauduttiin oman suorituskyvyn riittävyyden tunteeseen.
Tämä siis täysin hypoteettisena tilanteena josta itsestään ei ole mielekästä keskustella. Mutta kuten sanottua, pyrin tuomaan esille sen että F1:ssä suorituskykyyn vaikuttaa moni muukin asia, kuin se kaasun painaminen ja ratin kääntäminen.