Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Etköhän säkin pikkuhiljaa opi, kun saadaan näin hyviä näyttöjä lisää. ;)

Njoo, mutkun musta tuntuu, että Kimi olis painellut 0,5s nopeampaa kisassa kuin Massa, jos olis ollut tyhjä rata edessä... Kun on sellanen fiilis, niin vaikea on Massan kisanopeutta ylistää. Voin olla väärässäkin.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Sehän tuppaa aina menemään silleen, että jos Kimi ajaa kärjessä, niin hän menee pikku hiljaa karkuun Massalta, mutta jos Felipe ajaa kärjessä ja Kimi perässä, niin Kimi pysyy koko ajan siinä parin sekunnin päässä ja kontrolloi tilannetta, tämä kertoo hyvin herrojen kisa nopeuden.

formulastara sanoi:
Njoo, mutkun musta tuntuu, että Kimi olis painellut 0,5s nopeampaa kisassa kuin Massa, jos olis ollut tyhjä rata edessä... Kun on sellanen fiilis, niin vaikea on Massan kisanopeutta ylistää. Voin olla väärässäkin.
Itsekkin vähän epäilen, että Kimi olisi paukutellut tyhjällä radalla paljon nopeampia kierroksia kuin Massa, tosin en usko että noin paljon nopeampia. Massa on kuitenkin parantanut kisa vauhtiaan ja minusta hän on tällä hetkellä selvä kolmanneksi nopein kisa kuljettaja, edellä tietenkin ne kaksi kaveria, jotka ovat myös MM-taistelussa edellä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinno, tässä tilanteessa Kimi olisi varmaan kyennyt suhteellisen hyvin peesaamaan Massaa 4 kierrosta painavammalla autolla suhteellisen hyvin. Jos taas olisi skenaario toisin päin, että Massa peesaisi 4 kierrosta painavammalla Kimiä, niin ero voisi olla jopa enemmän kuin 0,5s. Mene ja tiedä.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Njoo, mutkun musta tuntuu, että Kimi olis painellut 0,5s nopeampaa kisassa kuin Massa, jos olis ollut tyhjä rata edessä... Kun on sellanen fiilis, niin vaikea on Massan kisanopeutta ylistää. Voin olla väärässäkin.
Kuten sanottu, tulevat kisat näyttää miten on asian laita. Mielenkiinnolla ite ainakin odottelen mitä tapahtuu. :ahem:

Itekin oon siltikin pikkusen yllättynyt siitä, että Kimi on ollut pikkusen voimaton jotenki tällä kaudella Massaan nähden. Onko Massa parantanut vai Kimi heikentänyt suoritusta vai molempia, en tiiä.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Itekin oon siltikin pikkusen yllättynyt siitä, että Kimi on ollut pikkusen voimaton jotenki tällä kaudella Massaan nähden. Onko Massa parantanut vai Kimi heikentänyt suoritusta vai molempia, en tiiä.
Niin, onhan tuota vaisuuttakin paikoin nähty nyt muutamassa kisassa. Ferrari kun olisi tehnyt työt paremmin muutamassa kisassa niin kukaan ei edes pimeässä huoneessa uskaltaisi puhua vaisuudesta MM-sarjan johtajan kohdalla. :wink:
 

deye

Well-known member
Liittynyt
2.8.2008
Viestit
73
Kuten sanottu, tulevat kisat näyttää miten on asian laita. Mielenkiinnolla ite ainakin odottelen mitä tapahtuu. :ahem:

Itekin oon siltikin pikkusen yllättynyt siitä, että Kimi on ollut pikkusen voimaton jotenki tällä kaudella Massaan nähden. Onko Massa parantanut vai Kimi heikentänyt suoritusta vai molempia, en tiiä.
Kimin "voimattomuutta" on sitäkin korostettu aivan liikaa mediassa. Kyllä näihin aina joku syy löytyy, enkä usko että ajotaito yhtäkkiä mihinkään katoaa. Sitäpaitsi "kuljettaja on yhtä hyvä kuin hänen viimeinen kisansa" tuntuu olevan hyvinkin totta, koska kukaan ei enää muistele muutaman viikon takaista Britannian GP:tä kun puhutaan Massan loistosuorituksesta ja epäonnesta ja "jos moottori ei olisi pettänyt, Kimi olisi saanut antaa tietä".

(Vieläköhän sitä sais johonki lainausmerkit. :rolleyes:)
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Täytyy nyt toivoa että Felippe Kimin tuhoaja Massa voittaa 4-5 mestaruutta, nii voidaan aina sit ajatella, että hei ei sen nyt noloo oo legendaariselle Massalle hävitä :alppu: HAH
 

stone age

Well-known member
Liittynyt
25.9.2005
Viestit
74
Felipe Massa olen surkea,mutta mailman mestari 2008.
Kiva nähdä jos tämä tulee tapahtumaan.
 
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
205
Kyllä pitää massaa onnitella tästä kaudesta,toivottavasti ensi kaudella menee paremmin
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Harmin paikka sinänsä, sillä tämä kausi saattoi olla Massan ainoa mahdollisuus mestaruuteen. Viime kaudellahan hänen piti olla todella vahvoilla Räikköstä vastaan, mutta ei kuitenkaan pysynyt kyydissä kauden loppuun saakka. Tällä kaudella Räikkönen alisuoritti pahasti eikä varmasti aja ensi kautta yhtä huonosti. Aika paljon saa tapahtua, jotta Felipe olisi MM-taistelun kannalta yhtä hyvässä asemassa kausien 2009 ja 2010 viimeisten kilpailujen lähtöruudukossa. :dunno:
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Kauden dramaattisempia kohtia oli mielestäni Interlagosin palkintojen jako. Massa kävi kaiteella hakkaamassa rintaansa ja kiitteli tuesta kotiyleisöä itku silmissä. Ei varmastikaan helppoa mutta hienosti tehty Massalta :alppu:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Massa kertoo syyn parantuneeseen vauhtiin.

Olen parantanut paljon ilman luistonestoa.

Ferrari 4ever :thumbup:


Ferrari-kuljettaja Felipe Massa kertoo tänä vuonna nähdyn vauhtinsa kohentumisen johtuneen luistoneston poistamisesta F1-autoista.

Päättyneen kauden alla arvioitiin, että Massa kärsisi erityisen paljon tänä vuonna voimaanastuneesta luistonestokiellosta, koska aiemmin hän hyödynsi luistonestoa muita enemmän. Totuus oli kuitenkin täysin päinvastainen.

- Minun osaltani tänä vuonna muutos tuli siitä, että sain parhaan suorituskyvyn irti renkaistani, mutta myös luistoneston puuttumisesta. Olen parantanut paljon ilman luistonestoa. Minä käytin sitä aiemmin erittäin runsaasti, minkä takia minulla ei ollut niin suurta kaasun hallintaa. Kun opin ajamaan ilman luistonestoa, niin paransin nopeassa tahdissa varsin paljon, Massa paljasti F1 Racing -lehdelle.
(MTV3)

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/11/757433
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän tuoki oo niin (ainakin mun mielestä), että ilman luistonestoa ajaminen on opettanut Massaa niin, ettei se ole hänelle enää heikkous. Tuskinpa nyt kummonen vahvuus muihin nähen. Ainakin musta tuntuu, että Massa ajoi paremmin kuin uskoi, ja on siis samalla viivalla muitten kans.

Näin mää luulen tän olevan. Eiköhän se syy Massan menestykseen oo jossai muussa ku luistonestossa, eli tuossa mainitussa rengasjutussa josta nyt on jo pitkään puhuttu joidenkin heikosti suoriutuneiden kuskien osalla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Eiköhän se syy Massan menestykseen oo jossai muussa ku luistonestossa.
Varmaan juuri näin. Semminkin kun asian myöntämällä myöntäisi samalla, että Massa on omaksunut Kimiä paremmin ajamisen teknisten apuvälineiden vähentyessä. Ja sellaista ei voi myöntää koskaan. Kyllä kysymyskessä on ehdottomasti oltava tuo aliohjaava auto :p
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Varmaan juuri näin. Semminkin kun asian myöntämällä myöntäisi samalla, että Massa on omaksunut Kimiä paremmin ajamisen teknisten apuvälineiden vähentyessä. Ja sellaista ei voi myöntää koskaan. Kyllä kysymyskessä on ehdottomasti oltava tuo aliohjaava auto :p
Nähtiinhän se alkukaudesta, miten Massa pärjää Räikköselle enemmän sopivalla autolla. Australian ja Malesian spinnit olivat todella samankaltaisia, lähes identtisiä: keskellä mutkaa Felipe kääntää eturenkaat suurelle sortokulmalle ja odottaa sitten mutkan ulostulossa, että takapää pitää, eikä keula nappaa kiinni. Juuri toisin kuten kummassakin tilanteessa kävi.

Jos Massa on mielestäsi niin uskomattoman hyvä sopeutumaan teknisten apuvälineiden puuttumiseen, miksei sopeutunut samalla Räikkösen ajotyylille paremmin sopivaan autoon?

Ehkä se oli sittenkin se aliohjaava auto. :p
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos Massa on mielestäsi niin uskomattoman hyvä sopeutumaan teknisten apuvälineiden puuttumiseen, miksei sopeutunut samalla Räikkösen ajotyylille paremmin sopivaan autoon?
Kyllähän se massa erittäin hyvin sopeutui ajamaan autolla, jonka uskottiin sopivan paremmin räikköselle :p

Alun kämmit herätti massan ja sitten se vastas haasteeseen. Sateessahan se ei edelleenkään osaa ajaa :p
 
Ylös