Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllähän se massa erittäin hyvin sopeutui ajamaan autolla, jonka uskottiin sopivan paremmin räikköselle :p

Alun kämmit herätti massan ja sitten se vastas haasteeseen. Sateessahan se ei edelleenkään osaa ajaa :p
Niinno eikös se mennyt juuri niin, että autoa piti muuttaa radikaalisti, jotta Massa pystyisi sillä ajamaan. Tämä muutos taas ei tehnyt Kimille hyvää...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niinno eikös se mennyt juuri niin, että autoa piti muuttaa radikaalisti, jotta Massa pystyisi sillä ajamaan. Tämä muutos taas ei tehnyt Kimille hyvää...
Tää on uskottavaa, mutta kaikkiahan on hämmästyttänyt se, että miksi Ferrarilla muutettiin sitten molempia autoja eikä vain Massan.

Tosin tätä formulastaran ajatusta (wanha sellainen) puoltaa sekin, että Ferrarilla on myönnetty heidän menneen Kimin auton kehityksessä väärään suuntaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Missä vaiheessa kautta autoa tarkalleen ottaen on sanottu muutetun Massalle sopivammaksi?
Olen käsityksessä, että autoa alettiin kehittämään Katalonian jälkeen Massan suuntaan, pikkuhiljaa kai, niin ettei sitä oikein voinut yhdessä tai kahdessakaan testissä sanoa, että huonommaksi on mennyt(siis Kimin osalta) kun varmaan data on näyttänyt sinällään positiivista kehitystä. Se on vähän niin kuin ihminen vanhenee. Ei sitä päivässä huomaa, mutta muutaman vuoden päästä verraten lähtöpisteeseen onkin helppoa sanoa, että jotain on mennyt pieleen.. :wink: Noh, kaiken tämän Massahypetyksen lomassa olen varsin luottavaisin mielin. Tuskin uutta emämunausta Ferrari & Kimi kykenee toistamaan, ja näin maailmankirjat saadaan taas järjestykseen, vaikka Massa kuinka onkin paras ilman luistonestoa jne. :rolleyes:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olen käsityksessä, että autoa alettiin kehittämään Katalonian jälkeen Massan suuntaan, pikkuhiljaa kai, niin ettei sitä oikein voinut yhdessä tai kahdessakaan testissä sanoa, että huonommaksi on mennyt(siis Kimin osalta) kun varmaan data on näyttänyt sinällään positiivista kehitystä.
Olen vähän eri mieltä tuosta että katalonian jälkeen vasta olis Massan käyrä parantunut. Olihan siinä se Bahrainin kisa jo, mitä Massa dominoi miten tahtoi. Ja Kataloniassakin mielestäni Massa oli vahvempi ainakin niillä stinttien alkukierroksilla, joilla yleensä ratkaisut tehdään. Aika-ajon raktaiseva kierros vaan ei menny putkeen ja Kimi pääsi livahtamaan paalulle.

Haluan vain sanoa, että ei se alkukausikaan ollut suorituskyvyllisesti Kimin osalta huikea, vaikka voittoja tuli 2. Malesiassa tietty makea voitto, mutta vähän oli onnetarkin puolella. Sitten puolen kauden aikaan se onnetar oli aikalailla Kimi vastaan, vaikka suorituskyky oli usein hyvä. Ranskan jälkeen sitten tuntui tulevan notkahdus Kimin aika-ajovauhtiin. Spasta alkoi pyristely takaisin mestaruustaistoon, joka kaatui omiin virheisiin.

Kimin kausi olis voinut mennä hyvin eri tavalla, ellei olis aina joutunu varikolla käkkimään massan perässä turva-autotilanteessa. Aika-ajovauhdista ei puuttunut paljon mitään, ja kisavauhdissa ei hävinnyt kellekään.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Olen käsityksessä, että autoa alettiin kehittämään Katalonian jälkeen Massan suuntaan, pikkuhiljaa kai, niin ettei sitä oikein voinut yhdessä tai kahdessakaan testissä sanoa, että huonommaksi on mennyt(siis Kimin osalta) kun varmaan data on näyttänyt sinällään positiivista kehitystä. Se on vähän niin kuin ihminen vanhenee. Ei sitä päivässä huomaa, mutta muutaman vuoden päästä verraten lähtöpisteeseen onkin helppoa sanoa, että jotain on mennyt pieleen.. :wink: Noh, kaiken tämän Massahypetyksen lomassa olen varsin luottavaisin mielin. Tuskin uutta emämunausta Ferrari & Kimi kykenee toistamaan, ja näin maailmankirjat saadaan taas järjestykseen, vaikka Massa kuinka onkin paras ilman luistonestoa jne. :rolleyes:
Niin ja eikös se niin ollut että testirajoitusten vuoksi vain Massa pääsi testaamaan autoa ja totesi parannusta tulleen. Sitten kun Kimi pääsi Massan tekelettä kokeilemaan niin ei voinut kuin todeta että "voi *****". Näin kärjistettynä. :yuck:

Kimin romahdus ajoittui testitaukoon

Pääsyy romahdukseen tuli keskikesällä Saksan, Unkarin ja Valencian viikonloppuina kadonneessa vauhdissa.

- Ankarassa kehityskilpailussa häneltä hukkui auto, kun sitä lähdettiin rakentamaan väärään suuntaan. Se tapahtui valitettavasti aikaan, jolloin ei ollut mahdollisuutta testeihin. Ei ollut vertailupohjaa, eikä pystytty menemään takaisin riittävän nopeasti. Siinä meni 3-4 kisaa huonommin, mikä tappoi kaikki toiveet voittaa mestaruus tänä vuonna, manageri Robertson tiivisti tapahtumat Turun Sanomille.
Siitä miksi ei tehty kahta eri autoa: kenties resurssit ei vain riitä siihen että kehitettäisiin kahta eri autoa samaan aikaan. Jos Kimin auto jätettäisiin entiselleen ja Massalle tehtäisiin oma, loppukauden aikana pitäisi sitten kehittää molempia yhtä aikaa, täysin erilaisin ratkaisuin, ettei jäädä McLarenin jalkoihin. Eli periaatteessa henkilökunta pitäisi tuplata; kaksi eri tiimiä kehittämässä kahta eri autoa.

Vai onko peräti niin että jossain sääntöpykälissä todetaan että tallin autojen täytyy olla tietyssä mielessä samanlaiset kisassa? Toki säätöjä voi muuttaa ja aerodynaamisia eroja voi olla (kuten Kiinassa kun Massa käytti hain evää ja Kimi ei), mutta pitääkö esim. alustan/jousituksen olla samaa maata? Eikö juuri näiden osalta otettu takapakkia Belgiassa, ja Kimi palasi vauhtiin?
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
...Vai onko peräti niin että jossain sääntöpykälissä todetaan että tallin autojen täytyy olla tietyssä mielessä samanlaiset kisassa? Toki säätöjä voi muuttaa ja aerodynaamisia eroja voi olla (kuten Kiinassa kun Massa käytti hain evää ja Kimi ei), mutta pitääkö esim. alustan/jousituksen olla samaa maata? Eikö juuri näiden osalta otettu takapakkia Belgiassa, ja Kimi palasi vauhtiin?
Ei. Aina silloin tällöin tallikaverukset ajavat esimerkiksi eri auton versiolla kun runkoja ei ole molemmille ehditty tai tahdottu tehdä. FIA:n kolaritesti pitää tietysti rungoilla olla tehtynä.

Kyllä eri kuskeille haetaankin erityylisiä autoja, mm. jousituksen, jarrujen ja aerodynamiikan osalta. Se on vain yleensä niin että jokaisella autolla on oma säätöjen "sweet spot" jossa ne toimivat parhaiten. Toisenlaiseksi auton säätö onnistuu mutta monesti nopeuden kustannuksella. Myös eri kuskien suhtautuminen auton säätöihin vaihtelee paljolti. Toiset haluavat viilata auton säädöt hyvin tarkasti kohdalleen ja toiset ajavat myös aika erisäätöisellä autolla ihan mukavasti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Olen vähän eri mieltä tuosta että katalonian jälkeen vasta olis Massan käyrä parantunut. Olihan siinä se Bahrainin kisa jo, mitä Massa dominoi miten tahtoi. Ja Kataloniassakin mielestäni Massa oli vahvempi ainakin niillä stinttien alkukierroksilla, joilla yleensä ratkaisut tehdään. Aika-ajon raktaiseva kierros vaan ei menny putkeen ja Kimi pääsi livahtamaan paalulle.

Haluan vain sanoa, että ei se alkukausikaan ollut suorituskyvyllisesti Kimin osalta huikea, vaikka voittoja tuli 2. Malesiassa tietty makea voitto, mutta vähän oli onnetarkin puolella. Sitten puolen kauden aikaan se onnetar oli aikalailla Kimi vastaan, vaikka suorituskyky oli usein hyvä. Ranskan jälkeen sitten tuntui tulevan notkahdus Kimin aika-ajovauhtiin. Spasta alkoi pyristely takaisin mestaruustaistoon, joka kaatui omiin virheisiin.

Kimin kausi olis voinut mennä hyvin eri tavalla, ellei olis aina joutunu varikolla käkkimään massan perässä turva-autotilanteessa. Aika-ajovauhdista ei puuttunut paljon mitään, ja kisavauhdissa ei hävinnyt kellekään.

Joo kyllä minustakin tuntuu, että ns. Kimin kannalta huonompaan suuntaan alettiin mennä periaatteessa jo parin kisan jälkeen. Silti, Malesiassa tuurilla ei ollut mitään tekemistä voiton kanssa, joka olisi ollut erittäin suvereeni vaikka Massa ei olisi spinnannutkaan. Kimi oli myös Barcelonassa selvästi Massaa nopeampi läpi kisan -lopussahan ei tarvinnut enää repiä, ja voitto tuskin oli sielläkään paalusta kiinni. Massa ei vaan pysynyt vauhdissa vaikka taatusti yritti kaikkensa, sama Ranskassa, ja Massahan rehdisti totesikin, ettei ollut Kimin vauhtiin asiaa sen enempää Barcelonassa kuin Ranskassakaan. On se jännä miten selvääkin selvemmät voitot saadaan joidenkin silmissä väännettyä zägän piikkiin...

EDIT. Saiskohan jostain barcelonan kisan kierrosaikavertailuja. Minulle jäi Zaikomin sijaan kuva, että Kimi jätti Massaa tasaiset 0,1-0,2s per kierros, ja oli niillä RATKAISEVILLA, eli ennen varikkopysähdystä selvästikin nopeampi. Tietysti kaikki kierrokset ratkaisee, mutta aika nurinkurista ajatella, että ne on pikemminkin ne stinttien ekat kuin vikat kiekat, jolloin kannattaa puristaa kuin hullu.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Katselin justiin F1-matrixista Massan ja Kimin aikoja. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta kimi oli itseasiassa 0-0,9 ja kaikkea siltä väliltä Massaa nopeampi läpi kisan. Ei ollut Massalla mitään jakoa. Kimi repi eron aina varikkokäyntien jälkeen 3 sekunnin tuntumaan ja sitten vaan kontrolloi kruisaillen tilannetta. Eikös äijä myös sanonut kisan jälkeen, ettei tarvinnut ihan täysillä koko ajan painaa. :thumbup:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tuolta löytyy kierrosajat:

http://www.fia.com/spaingp/timing.htm

http://www.fia.com/francegp/timing.htm

Eron näkee parhaiten varmaan näistä:

http://www.fia.com/spaingp/documents/ESP_08_Race_History_Chart.pdf

http://www.fia.com/francegp/documents/FRA_08_Race_History_Chart.pdf

Espanjassa Kimi oli repinyt 4,7 sekunnin kaulan varikkostoppien jälkeen, ennen Heikin onnettomuutta. Sitten kun turva-auto poistui, teki taas 3-3,5 sekunnin hajuraon.

Ranskassa ero oli jo 6,8 sekuntia, kunnes Kimille tuli ongelmia pakoputken kanssa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
EDIT. Saiskohan jostain barcelonan kisan kierrosaikavertailuja. Minulle jäi Zaikomin sijaan kuva, että Kimi jätti Massaa tasaiset 0,1-0,2s per kierros, ja oli niillä RATKAISEVILLA, eli ennen varikkopysähdystä selvästikin nopeampi. Tietysti kaikki kierrokset ratkaisee, mutta aika nurinkurista ajatella, että ne on pikemminkin ne stinttien ekat kuin vikat kiekat, jolloin kannattaa puristaa kuin hullu.
Tarkoitin vaan että Massa oli kilpailukykyisempi niillä ratkaisevilla ensimmäisillä kierroksilla sielläkin, mutta teki vaan virheen. Kimi sitten olikin about melkein kaikkilla muilla kierroksilla kilpailukykyisempi koko kauden, muutamia lähinnä notkahdukseen ajoittuneita kisoja lukuunottamatta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tarkoitin vaan että Massa oli kilpailukykyisempi niillä ratkaisevilla ensimmäisillä kierroksilla sielläkin, mutta teki vaan virheen. Kimi sitten olikin about melkein kaikkilla muilla kierroksilla kilpailukykyisempi koko kauden, muutamia lähinnä notkahdukseen ajoittuneita kisoja lukuunottamatta.
http://www.f1matrix.it/gp_2008_eng/04/pc.html

Mitä tarkoitat niillä "ratkaisevilla kierroksilla". Että jos ei olisi Massa tehnyt virhettä "ratkaisevilla kierroksilla", niin logiikkasi mukaan Massa olisi voittanut -olihan kyse "ratkaisevista kierroksista".

Kun valitsee head to headiin tuon linkin takaa Kimin ja Massan, niin minusta Kimi on niillä ratkaisevilla kierroksilla ollut nopeampi. Ja vaikka oli painava auto, niin melkein kaikilla muillakin. Nuo molempien todella hitaat 2. ja 3. kierrosajat ihmetyttää. Siinä ei liene ole ollut ihan normikilvanajosta kyse, oliko Safety caria tai jotain? Lisäksi varmaan Kovalaisen takia Massa sai Kimin kiinni kisan puolivälissä, oliko SF taas, ei jaksa nyt muistaa. Mutta pointti nyt on se, että ei Massa ole tässä kisassa ollut missään vaiheessa oikeasti nopeampi, ei "ratkaisevilla" eikä "merkityksettömilläkään" kierroksilla.

Yleensäkin, jengillä tuntuu nyt olevan sellainen virheellinen käsitys, että Kimi olisi lähtökohtaisesti huono kuljettaja kylmillä renkailla. Asiahan ei ole näin, vaan Räkä on yksi parhaita juuri kylmillä renkailla, tämän kaikki Räikkösen uraa alusta lähtien seuranneet tietänevät. Ongelma on siinä, että Kimi ei tietenkään ole kylmillä renkailla yhtä nopea kuin kilpakumppanit jo lämmenneillä renkailla. Se on sula mahdottomuus.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kimi ei kehittynyt minun tavoin...

Outoja nuo Massan kommentit...

Eikö siinä auton krhittymisestä tiettyyn suuntaan kuitenkin ollut kysymys.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Jossain haastattelussa joku Bridgestonen tyyppi myönsi, että kuluneella kaudella renkaat eivät sopineet Kimin ajotyyliin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kimi ei kehittynyt minun tavoin...

Outoja nuo Massan kommentit...

Eikö siinä auton krhittymisestä tiettyyn suuntaan kuitenkin ollut kysymys.
Auto kehittyi selkeästi Massalle otolliseen suuntaan, mutta minusta Massan kohdalla oli nähtävissä selvä kehityskaari jos verrataan suorituksia Australian ensimmäisestä mutkasta kilpailun suvereeniin hallitsemiseen epävakaiden olosuhteiden Brasiliassa. Räikkösellä suoritukset ailahtelivat enemmän ja loppukaudesta mestaruus hävittiin, kun Massa vastaavasti ajoi tasaisemmin ja virheettömämmin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Media ja ihmiset valitettavasti haluavat näitä kaikenkattavia yksinkertaistuksia, joka Massankin typerä kommentti on. Asioiden lähempi tarkastelu havainnollistaa, että kyse ei suinkaan ole vain yhdestä nimittäjästä, kuten toisen kehittymisestä. Tällaiset asiat tuppaavat olemaan monen asian summa, mutta useimmat haluavat jonkun tyhjentävän syyn, jota sitten hoetaan mantran lailla. Se on helpompaa niin.
 
Ylös