Felipe Massan onnettomuus (Unkari 2009)

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Aivan, luulin oikeastikin että tänä vuonna päästäisiin ohi. En kyllä ole huomannut mitään muutosta edellisiin vuosiin...
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Kattelin noita kuvia Massan testistä, ja on tuo vanha Ferrari vaan hyvännäköinen auto. :cool:
Saman tunteen koin itsekin. Ei tässä enää ole aikoihin mitään ongelmaa ollut noiden uusien autojen suhteen, mutta nyt kun vanhempia tuli taas nähtyä niin onhan tuossa valovuosi eroa ulkonäön suhteen. Todella harmi, että ne ohitukset ei lopulta lisääntyneet, hitto kun se diffuusoriporsaanreikä löydettiin. Tuntuu että sillä oli suurikin merkitys. Ensi vuonna vissiin mennään suunnilleen samoilla, että autot ei kauniimmiksi muutu, mutta ohittaminen ei helpotu myöskään? Eihän se vaan ikinä helppoa ole tai ole ollutkaan. Ei siinäkään minusta mitään mieltä ole, että autojen välillä olisi mielettömät erot, nyt on edes tasaista ja yllätyksiä tulee helpommin. Saisipa vain höylättyä hieman pois siitä ohittamisen vaikeudesta niin tilanne olisi todella hyvä. Samoin ratojen asvalttiturva-alueita pitäisi pienentää tai muuttaa hiekaksi/nurmeksi. Kimikin sen sanoi, että esim. Suzukassa niitä taitoja oikein tosissaan mitattiin, kun virheet kostautuu suurella prosentilla. Pieniä viilauksia siis vain tarvitsisi, niin parannusta kisailuun voisi saada paljonkin.

Hienoa että Massa on kuntoutunut. Kisatilanteessa sen sitten näkee, onko täysin entisensä ratissa, mutta pääsee ainakin sitä kokeilemaan ja normaali elämä onnistuu. :thumbup:
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Tässä kiinnostava haastattelu, Leo Turrini, arvostettu italialainen F1-toimittaja, sai kahdenkeskisen haastattelun Massan kanssa. Kiitokset Theundeadille joka käänsi sen italiasta:

Leo Turrini puhui Felipen kanssa eilen monista eri aiheista, mm. Kimistä.

http://club.quotidianonet.ilsole24ore.com/turrini/felipe_in_pista_ecco_cosa_mi_ha_detto_dopo_il_test

Felipe radalla: Tässä mitä Felipe kertoi minulle viimeisen testinsä jälkeen
Published by Leo Turrini Mon, 12/10/2009 - 14:02

Tänään halasin Felipeä lounaalla. Kerroin hänelle että hän pelästytti meidät kaikki. Hän vastasi: Minä tiedän sen ja haluaisin kertoa kaikille että tunsin sen lämmön joka tuli niiltä jotka kärsivät sen puolesta mitä minulle tapahtui.

Aamulla Fioranossa poika oli vihdoinkin takaisin radalla ajaen F2007 GP2:sen renkailla. Muutama kierros ennen rankkasadetta. Vain tunteita, ei oikeita aikoja, ja hyvä niin.

Tässä saatte lukea hänen ajatuksiaan, ajatuksia jotka hän sanoi itse.

PALUU. Minulle se on hieno päivä. Tiimi näki että olen se sama kusipää! Vakavasti puheenollen huomasin ettei mikään ole muuttunut asenteessani, reaktioissani, toiminnassani kuljettana. Se on loistavaa, uskoin aina siihen jo kun Budapestin sairaalassa kerroin vaimolleni että haluan ajaa Valenciassa!

PÄIVÄMÄÄRÄ. Kuuntele, jos minä taistelisin maailmanmestaruudesta niin silloin minä ajaisin Brasiliassa. Mutta en taistele joten voin hyvin odottaa että haavani paranevat täysin. Haluan ihmisten tietävän että olen fyysisesti täydellisen terve, 100%, on vain kysymys ajasta ja sitä minulla on paljon. On hyvä odottaa kauteen 2010 vaikkakin menoni Interlagosiin vain heiluttaakseni ruutulippua on minulle pettymys.

FISICO. Teidän ei tarvitse olla niin kova Giancarlolle tai Badoerille. Jos rehellisiä ollaan niin vuoden 2009 Ferrari on auto jossa on paljon ongelmia. Ne ongelmat olivat siinä kun minä ajoin sitä ja ne ovat myös siinä kun Kimi ajaa sitä.

KIMI. No, hän on ihminen jolla on, miten sen nyt sanoisi, outo luonne. Häne ei ole sen tyyppinen kundi joka antaa helposti ystävyytensä sinulle, hän ei tarjoa läheisyyttä. Mutta Räikkösen kanssa minulla oli erittäin hyvä suhde, erittäin ammattimainen. Myönnän hänelle yhden toisen asian: hän oli maailmanmestari 2007 mutta se ei koskaan muuttanut hänen käytöstään vuonna 2008, hän ei esittänyt mitään. Hän on ollut lojaali minulle ja minä olen ollut lojaali hänelle.

ALONSO. Tehdään tämä nyt selväksi: Olen onnellinen siitä että kysyit minulta hänestä. En ole kuullut hänestä sen jälkeen kun julkistettiin että hänestä tulee Ferrarin kuljettaja. Ajoin Schumin kanssa, ajoin Kimin kanssa ja ajoin myös Villeneuven kanssa. Olen tottunut siihen että parini on maailmanmestari. Se ei missään tapauksessa ole mikään ongelma minulle. Tarkoitan ettei sillä ole mitään väliä. En koe olevan huonompi kuin Fernando enkä myöskään kokenut olevani huonompi Schumin, Räikkösen tai Jacquesin kanssa.

ALONSO OSA 2. En pyydä mitään. En häneltä enkä Ferrarilta. Odotan vakavaa ammattimaista suhdetta. Tasavertaista kohtelua. Meidän täytyy tehdä työtä saadaksemme Ferrarin voittamaan jälleen. Se toimi hyvin Räikkösen kanssa. Aion työskennellä hyvin espanjalaisen kanssa. Ja sitten me taistelemme toisiamme vastaan radalla.

SINGAPORE. Vahvistan mielipiteeni. Toistan: vuonna 2008 he eivät järkänneet kilpailua. He tuhosivat kauden. Se on epäreilua. Minä pistin sydämeni likoon ja Hamilton pisti sydämensä likoon aina viimeisille metreille saakka. Sitten he kertovat meille että joku järjesti kauden. Ja kuka siitä maksoi? Vain Briatore. Singaporen tulos ei ollut reilu. Se ei ole reilua. Toistan: Se ei ole reilua.

2010. Joo, näin uuden auton projektin. Puhuin paljon inssien kanssa. Olen luottavainen. Me emme tule näkemään toista 2009-kautta missä joku auto, Brawn, oli paljon parempi kuin muiden auto yli puolet kaudesta.

POIKANI. Hän on tulossa. Jonakin päivänä kerron hänelle Budapestista. Kerron hänelle että hänen isällään oli paljon epäonnea mutta epäonnesta huolimatta hänellä oli myös hyvää onnea. Tulen vielä nauramaan onnettomuudelle. En muista siitä mitään enkä myöskään halua muistaa.

Kirjoita tämä ylös: Olen se sama ihminen kun olin aikaisemminkin. Se sama!!
_______________________________________
Yhdellä lukijalla oli muutamia kysymyksiä Leolle:

"Hei Leo, luin äsken artikkelisi ja minulla olisi kysyttävää:

1) Uskotko että hänen ylistyksensä Kimistä on aito? Vai onko se vain jotakin sellaista mikä hänen kuului sanoa nyt kun Kimillä ei ole enää merkitystä...

2) Kun katselin häntä telkkarista sain vaikutelman siitä että hänen silmänsä on vähän kiinni kun vertaa toiseen silmään. Mikä sinun vaikutelmasi on?

3) Hänen suhteestaan Alonsoon, viitaten "vai a cacare" (painu helvettiin) Nurburgringissa vuonna 2007, olisit voinut kysyä häneltä jotakin.... Viimeiseksi, oletko varma siitä että hän olisi halunnut sanoa 'kusipää' viitaten sinuun ja meihin ihmisiin jotka olemme tässä blogissasi ja jotka olemme jotakuinkin Kimin kannattajia?

Leo vastaa näin:
"ANTONIO76
Felipe näytti rehelliseltä kun hän kuvaili minulle suhdettaan Kimiin. Hän sanoi myös: Sinä tiedät millainen Kimi on, on mahdotonta sanoa että olisin hänen ystävänsä mutta hän on aina ollut lojaali sekä minua että tiimiä kohtaan.

Mitä silmään tulee niin en tiedä. Tietysti jokainen katseli häntä ja hän oli vaivautunut siitä. Ei mitään sen kummallisempaa.

Alonsosta, mitä oletat hänen sanovan (hän ei voi sanoa enempää kuin mitä hän on jo sanonut)? Minusta se ei näyttänyt lämpimältä tervetulo-terveiseltä (jos luet tarkkaan hänen lausuntonsa Singapore 2008:ta niin se on yllättävän jyrkkä...) ps. olen menossa nukkumaan, ei tv'tä tänään!!"
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hienoa työtä Nicolelta. Myös Felipen kommentit ovat mukavaa luettavaa. Hyvä postaus kaiken kaikkiaan, luotan täysin tekstiisi eikä aikomukseni ole missään vaiheessa avata linkkiä.
 

MrMonaco

Well-known member
Liittynyt
15.10.2007
Viestit
56
Nythän on niin, että kalustoa pitää nykysäännöillä säästää. Jos ei ajeta pisteistä, niin suotta revittelee tekniikkaa hajalle.

Lisäsksi se tässä on, että Alonso ei varmaankaan suostunut Kimin kanssa samaan talliin, koska varmasti A. vaatii ykköskuskin kohtelun jo sopimuksessaan. Massalle on apumiehen rooli luvassa ensi vuonna.
En millään usko, että Massa alkaa Alonson edessä nöyristelemään. Varmasti pistää kampoihin sen mitä Kimiäkin vastaan. Mikäli Massa on entisessä iskussaan siinä saa Alonso tehdä täyden päivätyön ja mahdollisesti vähän enemmänkin että pärjää.

Toivottavasti Massa palaa omalle tasolleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Massan paluu F1:n rattiin.

Tiedä mihin otsikkoon tämä pitäisi laittaa, mutta laitetaan nyt tänne, kun oli "ylin" Massalle omistettu topic.

Massa testasi Mugellossa Corse Clientin F2007-autoa. Plakkariin tuli 30 kierrosta, mutta piti lopettaa illan pimetessä. Lisää kierroksia on odotettavissa keskiviikkona.

http://www.f1technical.net/news/13898
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3490
Toivottavasti saa Massa palikat kasaan ja pystyy kisailemaan Fernandoa vastaan ensi vuonna.

Sittenhän siellä sirkus on päällä jos joku varakuski-rumba pistetään taas päälle.

Tästä sitten huhumylly pyörimään, että Kimi ajaa Ferrarilla sittenkin 2010, vedoten johonkin ihmepykälään...
Tai jos Kimiä ei kiinnosta, Heikki käyttää sopimuksen purkupykälänsä ja kas, kaikki onnellisia.
Heikki on huipputiimissä, Alonsolla on "hyvä" kakkonen...
Onhan siellä lisäksi sitten Schumi, jos härskit vedetään ja Massa pois Schumin tieltä...
Vaihtoehtoja siis piisaa

(niin, ja tuo viimeinen kappale on sitten hiukan vitsillä heitettyä, ettei mene homma liian vakavaksi)

Eiköhän niskan kipeytyminen johdu siitä, että ei ole paljoa F1:llä ajeltu lähiaikoina ;)
 
Viimeksi muokattu:

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Minen kyllä näe minkäänlaisia merkkejä mistään. Totta kai niska ärtyy, kun sitä ei ole hetkeen kunnolla rasitettu.
Samaa mieltä. Sitä paitsi mehän ollaan vasta Joulukuussa! Kausi vasta päättyi ja pikku hiljaa nuo ensi kauden testailut alkavat. Se on ihan sama missä kunnossa se Massan niska tällä hetkellä on. Kyllä se siitä vertyy kun saa testiä alle. Jos tuosta olisi puhe ensi vuoden helmi-maaliskuussa, niin sitten asia olisi toinen juttu.

Jos Massa nyt ei mitään yllättävää takapakkia tervehtymisensä kanssa ota, niin mies nähdään lähtöruudussa kauden avauksessa.Turhan aikaista spekuloida miehen niskakivuilla tässä vaiheessa. :alppu:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8252
Sijainti
Helsinki
Vai aloittiko Massa Schumin oppien mukaan psykologisen pelin jo tässä vaiheessa? :thumbup: :ahem:
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Oon miettiny hyvin epäkorrektisti, että mitä olis käyny jos Massa olis kuollu tai loukkantunu niin pahasti ettei enää pystyis ajaa.

Olis tullu varmasti ihan älytön legenda ja arvostus olis noussu pilviin aivan varmasti. Vois verrata Sennaan siinä tapauksessa jopa ehkä.

Olis puhuttu että nuori kuski joka olis varmasti voittanu useita mestaruuksia :) ja kahdenkymmenen vuoden päästä se olis ollu vakiokamaa kuskien top-viitosessa
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Oon miettiny hyvin epäkorrektisti, että mitä olis käyny jos Massa olis kuollu tai loukkantunu niin pahasti ettei enää pystyis ajaa.

Olis tullu varmasti ihan älytön legenda ja arvostus olis noussu pilviin aivan varmasti. Vois verrata Sennaan siinä tapauksessa jopa ehkä.

Olis puhuttu että nuori kuski joka olis varmasti voittanu useita mestaruuksia :) ja kahdenkymmenen vuoden päästä se olis ollu vakiokamaa kuskien top-viitosessa
No ei kyllä olisi ollut mitään vertailupohjaa Sennaa, kansalaisuutta lukuunottamatta. Eikä sen puoleen mitään asiaa kuskien TOP 5:eenkään. Gilles Villeneuve ja Ronnie Peterson ehkä lähempänä, molemmat olivat potentiaalisia tulevia mestareita.
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
No ei kyllä olisi ollut mitään vertailupohjaa Sennaa, kansalaisuutta lukuunottamatta. Eikä sen puoleen mitään asiaa kuskien TOP 5:eenkään. Gilles Villeneuve ja Ronnie Peterson ehkä lähempänä, molemmat olivat potentiaalisia tulevia mestareita.
Joo ajattelin kyllä heti sen jälkeen kun postasin, että Gilles Villeneuve olis ollu parempi vertaus :/ Mutta väitän että olis Massasta saattanut tulla ihan sikana "yliarvostettu"
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Massan onnettomuus oli kyllä erittäin paha ,mutta jos hän olisi kuollut niin kyllä se arvostus olisi noussut jopa hänen vähättelijöiden keskuudessa jos ei ajajana niin ihmisenä sillä aikoinaan Sennallakin oli vihamiehiä paljon ,mutta Suomalaisessa ja miksei muuallakin maailmassa havahduttiin kun Senna kuoli niin aika kauhunsekaisin tuntein koska edellisestä kuolemisesta oli kulunut kisoissa 12 vuotta ja testeissä 8 vuotta niin se oli sinänsä uusi kokemus ja Suomessa jäi takuulla paremmin mieleen kuin vaikkapa Villeneuven tai Petersonin kuolema... Aikoinaan Villeneuven kolari näytettiin koosteessa ja Petersonin kolari näytettiin suorana sillä Ronnilla kuten Suomessa tuohon aikaan häntä kutsuttiin oli mahdollisuus varmistaa mestaruus tai olla ainakin erittäin lähellä sitä... Sittenhän se homma päättyi tulimereen...:(

Massasta olisi voinut kuoleman jälkeen jäädä myös semmoinen kuva ,että kun on veke niin on veke. Hänelle olisi ainakin jäänyt 15 sekunnin Maailmanmestarin leima ainakin ikuisesti... Mutta onneksi mies ei kuollut ,mutta onnettomuus takuulla tulee vaikuttamaan mieheen ainakin alkukaudesta... Pahimmassa tapauksessa mies jää alkukauden jopa testaamaan... Häkkisestäkään eivät oikein uskoneet mitään kun mies palasi McLarenille ja Kyllönen muistaakseni vaahtosi sitäkin kun alkukaudesta hänet olisi korvannut Alain Prost mikäli mies ei olisi kuntoutunut riittävän ajoissa aloitukseen... Massalla taas ensi kausi muutenkin tulee olemaan vaikea joten toivotaan miehelle parasta.:thumbup:
 
Ylös