Fernando Alonso 2021: comeback Rellulle

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2260
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kuskin ajotyylillä merkitystä sille, miten vanhana voi ajaa huipputasolla. Alonsohan ajaa tunnetusti hyvin aliohjaavalla autolla. Voisi maalaisjärjellä päätellä ettei siinä vaadita refleksejä niin paljon kuin yliohjaavalla autolla, jossa perä lähtee alta helposti. Prost tykkäsi myös aliohjaavasta ja pystyi ajamaan vielä Alonson ikäisenä huipputasolla. Schumacher taas piti paljon yliohjaavasta eikä hän ollut Mersulla enää entisellään.
Ja Shumin tyyli käyttää moottorijarrutusta, ei vaan toiminut enää Mersun autolla eikä myös nykyrenkailla.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Ei Alonson kehittämä auto ainakaan Kimille sopinut. Enempää kantaa ottamatta Alonsoon auton kehittäjänä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1497
Onko se sitten Alonson vai Kimin huonoutta, vaikea sanoa. Alonso meni kuitenkin Ferrarille tullessaan kovaa Kimin kehittämälläkn autolla.
 

Alfaukko

Semivammainen
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
846
Ei Alonson kehittämä auto ainakaan Kimille sopinut. Enempää kantaa ottamatta Alonsoon auton kehittäjänä.
Uskoakseni Kimikin on mukauttanut ajotyyliään vuosien kuluessa. McLaren aikoihin nautti todella yliohjaavasta autosta, mutta myöhemmin on sopeutunut ajamaan neutraalimmin. Yli nelikymppisen reaktioilla ei enää pärjää kilpailukykyisesti yliohjaavan auton kanssa. Silti heikoin vuosi kaikin puolin oli jo Alonson kanssa ajettu vuosi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1696
– Ensimmäinen puhelu tuli kesällä 2019, kun minulta kysyttiin, että olenko jo kyllästynyt sapattivapaaseen. Elokuussa 2019 tietty talli halusi vaihtaa kuljettajaansa, mutta en halunnut silloin hypätä mukaan kuudeksi kuukaudeksi, Alonso totesi.

Vaikka Alonso ei suoraan myöntänytkään, vihjailu kohdistui enemmän kuin vahvasti Red Bulliin.
Ja taas mennään. Kuka puhuu paskaa ja kuka ei
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
3952
Alonso ja Marko (Helmut) olisi kova parivaljakko.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7490
Sijainti
Vantaa
Täysin mahdollisena pidän RB tarjousta. Alonso näki, että talli on rakennettu yhden ympärille.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4499
Verstappen ja Alonso samassa tiimissä? Yksikään täysjärkinen tiimipäällikkö ei koskisi tuohon pitkällä tikullakaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4164
Pidän täysin mahdollisena sitä, että jos häntä kysyttiin RBR:lle, niin tarjous ei vain kiinnostanut. Häneltä olisi (median ja fanien puolelta) odotettu voittoja ja vähintään Verstappenin tasoisia suorituksia.

Eihän se olisi ollut mahdollista, koska hän ei ole koskaan testannut autoa, ja kauden puolessa välissä Verstappen sen sijaan on jo oppinut täydellisesti ottamaan autosta kaiken irti.

Comebackissa epäonnistuminen olisi voinut myös viedä mahdollisuudet ajaa sarjassa ensi kaudella, koska olisi ollut helppoa sanoa, ettei hän enää ole riittävän nopea.

En vaan silti usko, että Red Bull olisi saanut Hondalta lupaa siirtoon. Johan se torpattiin Japanin suunnalta silloinkin, kun Alonso yritti päästä ajamaan Hondan koneita käyttävässä tallissa viime vuoden Indy 500 -kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
587
No 2 voittoa kahdesta kaudesta jolla talli voittaa mestaruuden...Pistää Bottaksenkin kalpenemaan
No jaa, Renaulthan ei ollut noina vuosina, ainakaan 2005, nopein auto. Saattoi olla overall paras auto kun myös luotettavuus otetaan huomioon.

Alonso on hyvin päässyt Alpinen sielunelämään kiinni, mutta liekö auto missä määrin rakennettu äijän ajotyylille. Kysymyksiä herättää oconin vaisuus parissa kisassa. Aika useinhan Alonson kouraan sopiva auto ei tunnu sopivan kenellekään muulle yhtään
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
No jaa, Renaulthan ei ollut noina vuosina, ainakaan 2005, nopein auto. Saattoi olla overall paras auto kun myös luotettavuus otetaan huomioon.

Alonso on hyvin päässyt Alpinen sielunelämään kiinni, mutta liekö auto missä määrin rakennettu äijän ajotyylille. Kysymyksiä herättää oconin vaisuus parissa kisassa. Aika useinhan Alonson kouraan sopiva auto ei tunnu sopivan kenellekään muulle yhtään
Alonsolla on se erikoinen ajotyyli, aliohjaava auto. Se on myrkkyä monelle muulle. Ocon oli parempi alkukaudesta. Varmaankin auton kehitystä viery nyt enemmän Alonson tyyliin sopivaksi .

Tulee mieleen Ferrarin kausi 2008. Sillon Kimi hallitsi alkukautta Malesian ja Espanjan GP:n voitoillaan. Mutta sen jälkeen auton kehitystä Massan tyyliin sopivaksi, eikä Kimi enää pärjännyt .
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1990
No jaa, Renaulthan ei ollut noina vuosina, ainakaan 2005, nopein auto. Saattoi olla overall paras auto kun myös luotettavuus otetaan huomioon.

Alonso on hyvin päässyt Alpinen sielunelämään kiinni, mutta liekö auto missä määrin rakennettu äijän ajotyylille. Kysymyksiä herättää oconin vaisuus parissa kisassa. Aika useinhan Alonson kouraan sopiva auto ei tunnu sopivan kenellekään muulle yhtään
Kyllähän McLaren ja Renault olivat aivan samalla tasolla nopeudessa kaudella 2005. Ratakohtaisia pieniä eroja toki suuntaan ja toiseen. Renault vain paljon luotettavampi.

Kimi ja Alonso olivat vain kummatkin tiimikavereitaan selkeästi edellä. Kummatkin saavuttivat seitsemän GP-voittoa, tiimikaverit Montoya ja Fisichella, jäivät varjoon heille. Montoyan ja Fisichellan erotti kaudella 2005 vain kaksi pistettä. Samaa suorituskykyä siis heilläkin toisiinsa nähden.

Yllättävää, että Michael Schumacher oli pisteissä kolmas, sekä Fisichellan että Montoyan, edellä.92179.jpgwz98o311sww51.jpgmclarens-formula-one-driver-kimi-raikkonen-front-of-finland-takes-a-curve-followed-by-renaults...jpg

Samoin kuin Ferrarin ja McLarenin suorituskyky kaudella 2007, samalla tasolla.

2005 Formula 1 Championship Driver Standings

PosDriverPts
1Fernando Alonso133
2Kimi Räikkönen112
3Michael Schumacher62
4Juan Pablo Montoya60
5 Giancarlo Fisichella 58
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1696
Kyllähän McLaren ja Renault olivat aivan samalla tasolla nopeudessa kaudella 2005. Ratakohtaisia pieniä eroja toki suuntaan ja toiseen. Renault vain paljon luotettavampi.

Kimi ja Alonso olivat vain kummatkin tiimikavereitaan selkeästi edellä. Kummatkin saavuttivat seitsemän GP-voittoa, tiimikaverit Montoya ja Fisichella, jäivät varjoon heille. Montoyan ja Fisichellan erotti kaudella 2005 vain kaksi pistettä. Samaa suorituskykyä siis heilläkin toisiinsa nähden.

Yllättävää, että Michael Schumacher oli pisteissä kolmas, sekä Fisichellan että Montoyan, edellä.Näytä liitetiedosto 865Näytä liitetiedosto 866Näytä liitetiedosto 867

Samoin kuin Ferrarin ja McLarenin suorituskyky kaudella 2007, samalla tasolla.

2005 Formula 1 Championship Driver Standings

PosDriverPts
1Fernando Alonso133
2Kimi Räikkönen112
3Michael Schumacher62
4Juan Pablo Montoya60
5 Giancarlo Fisichella 58
Itelle jäi fiilis että kyllä Kimi oli selkeesti nopein, onhan Kimi sanonut että vuoden 2005 Mclaren ollut paras auto mitä koskaan ajanut. Molemmat Alonso ja Kimi taisivat voittaa 7 kilpailua, mutta Kimillä niitä taisi mennä sivusuun auton luotettavuuden takia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
7490
Sijainti
Vantaa
McLaren oli todella nopea noihin aikoihin. Todennäköisesti nopeus oli laskenut, jos luotettavuutta olisi nostettu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4164
Kyllähän McLaren ja Renault olivat aivan samalla tasolla nopeudessa kaudella 2005. Ratakohtaisia pieniä eroja toki suuntaan ja toiseen. Renault vain paljon luotettavampi.
Ei pidä paikkaansa kuin hyvin löyhästi. McLarenissa oli jokin aerodynaaminen ongelma alkukaudesta ja sen korjaaminen vei muutaman kisan. Lisäksi oli toki sitä perinteistä huonoa onneakin kuten San Marinossa pettänyt renkaan venttiili... Tuon jälkeen McLaren sai auton iskuun ja sen olisi kyllä pitänyt voittaa kaikki kisat Espanjan GP:stä eteenpäin. Renaultin auto oli loppukaudesta aidosti nopeampi vain kauden päätöskisassa Kiinassa, missä McLaren oli selittämättömästi aivan alakynnessä. Tuossa kisassa taisteltiin vielä täysillä valmistajien mestaruudesta eikä McLarenilla ollut mitään syytä säästellä autoja. (Eroa oli Renault'n eduksi kaksi pistettä Kiinaan saapuessa.)
 
Ylös