Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Jostain arkistoistahan tuo olisi kaiketi kaiveltavissa, mutta en jaksa nähdä vaivaa.
Yritin etsiä, mutta tulee vain tuoreempia viittauksia tuohon lausumaan. Maikkarin arkistoista sitä ei 2007 tammi- tai helmikuulta löytynyt.
Mitä hän sitten kommentilla tarkoittikaan, niin onhan se aika banaalisti todettu. Loogisia vaihtoehtoja:
1. Olen 0,6s nopeampi kuljettaja kuin Kimi
Lewis pikemmin. Eihän Kimi sillä 2007-autolla edes ajanut. En muutenkaan usko, että Alonsolla oli mitään syytä tekemisiään Kimiin verrata.
3. Sain autosta itselleni 0,6s nopeamman kuin mitä se itselleni oli kun aloitin säätämisen.

Tämä viimeinen kommentti on sen tähden älyvapaa, että ilman muuta kuljettaja testatessaan pyrkii säätämään autonsa sopivammaksi ajotyylilleen ja olisi aika ikävää, jos vierasta autoa ei saisi säädettyä selvästi nopeammaksi. Eli siis miksi nostaa asiassa itseään jalustalle?
Tai sitten Alonso ei nostanut itseään jalustalle, totesi vain, että löysin testeissä 0,6 sekuntia lisää vauhtia, ja siitä on sitten vedettu megaluokan väärinkäsitykset.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Yritin etsiä, mutta tulee vain tuoreempia viittauksia tuohon lausumaan. Maikkarin arkistoista sitä ei 2007 tammi- tai helmikuulta löytynyt.

Lewis pikemmin. Eihän Kimi sillä 2007-autolla edes ajanut. En muutenkaan usko, että Alonsolla oli mitään syytä tekemisiään Kimiin verrata.

Tai sitten Alonso ei nostanut itseään jalustalle, totesi vain, että löysin testeissä 0,6 sekuntia lisää vauhtia, ja siitä on sitten vedettu megaluokan väärinkäsitykset.

Muistaakseni Alonso pääsi kokeilemaan ensin -06 Mclarenia. Se jäi kommentistä mieleen, että "sain autoa heti 0,6s nopeammaksi". Tuonkin voi tietysti tulkita monella tapaa, mutta kyllä tuossa minusta ainakin oma kehu haisee. Tai ainakin juuri se autonkehittäjän maineen alleviivaaminen.

edit. tuossa käy ilmi, että Alonso tosiaan testasi -06 Mclarenia ensin, mutta ei tarkempaa käy ilmi: http://www.urheiluviikko.net/alonso-testaa-mclarenin-ajokkia-perjantaina/5117/

Viimeksi muokattu:

TJS

Lunta, lisää lunta
Luultavasti Alonso viittasi vain ajotaitoihinsa, ei mihinkään autonkehitykseen (varsinkaan, jos tosiaan sanoi tuon heti ensitestin jälkeen, jolloin mitään muuta kuin säätömuutoksia ei edes oltaisi voitu tehdä). Mutta olisi mielenkiintoista nähdä tuo sitaatti alkuperäisenä, jotta palautuisi mieleen mistä tämäkin legenda on lähtenyt.
"Alonso famously said he had found 0.6s in developing McLaren’s MP4-22"

http://www.formula1.com/news/features/2008/3/7443.html

Tuossa viitataan suoraan autonkehittämiseen, eikä ajonopeuteen. Muistan vielä alkuperäisen uutisen kevättalvelta -07, kun hän toi todellakin oman osaamisensa autonkehittämisessä esille myös tuon jälkeen. Ja viestihän oli harvinaisen selvä, talli ei osaa autoa kehittää kuten hän.

Mitään Kimistä en muista hänen sanoneen, jos sellaisia vertauksia on tullut, niin ovat luultavasti Mäkilta peräisin. Siellähän oli sama laulu päällä koko vuoden mitä Domenicalli on koittanut laulaa viimeiset puoli vuotta.

Veidt

Well-known member
Ei se mikään väärinkäsitys ole, muistan aivan elävästi että Alonso puhui nimenomaan panoksestaan auton kehitykseen ja että hän toi henkilökohtaisesti sen 0.6s lisää vauhtia McLareniin. Ei tässä kukaan ole pistänyt sanoja Alonson suuhun tai käsittänyt väärin, mies sanoi sen ihan itse. Ajankohta saattoi olla kenties kauden 2007 lopulla ellen aivan väärin muista, kun hän muisteli minkälaisessa jamassa MP4-22 oli ennen kuin hän saapui ranchille. Taisi olla jossain Autosportin artikkelissa.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
No joo, eiköhän tuo jo todistanut, että Alonso itte puhuu olevansa autonkehittäjä nro uno.

Se oli varmaan sitten se 0,8s minkä se toi jo versioon mp4-21, koska heti sen testin jälkeen mies puhui kuinka sai autoa heti nopeammaksi. :p

Veidt

Well-known member
Maikkarin arkistoista löysin myös tämän:

Espanjalaiskuski myönsi pettyneensä kauteensa McLaren-tallissa neljästä GP-voitosta huolimatta.

- Odotin paljon enemmän, niin kuin kaikki muutkin. Ulospäin tallilla näytti olevan toisenlainen imago, kylläkin vakava mutta hyvin ammattimainen. Tulin tänne voitettuani kaksi maailmanmestaruutta. Olen antanut kaikkeni parantaakseni autoa. Viime vuonna talli taisteli pääsystä aika-ajon kolmannelle osiolle, nyt he voittavat mestaruuden. Minua ei ole kuitenkaan kohdeltu ollenkaan hyvin. Ei pelkästään tuplamestarina vaan myös ihmisenä, Alonso vuodatti.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Näitä monta vuotta vanhoja suoria sitaatteja voi olla todella vaikea löytää. Etkö itse muista Alonson sanoneen moisia? Nähtävästi et koska pidät väärinkäsityksenä ja legendana Alonson yleisesti tunnettua klassikkoa. Vai onko valikoiva muisti, Webslave? :)

TJS

Lunta, lisää lunta
Ei kelpaa, tuo on vain viittaus siihen mitä Alonso vuosi aikaisemmin on sanonut. Haluan nähdä suoran sitaatin, en tulkintaa.
Kattojärjestön sivuilla tuskin satuillaan, sanamuoto jossa viitataan kehittämiseen on varmasti oikein. Jos et tahdo sitä uskoa puolustaakseni omaa näkökantaasi, on se sinun asiasi.

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Maikkarin arkistoista löysin myös tämän:

Espanjalaiskuski myönsi pettyneensä kauteensa McLaren-tallissa neljästä GP-voitosta huolimatta.

- Odotin paljon enemmän, niin kuin kaikki muutkin. Ulospäin tallilla näytti olevan toisenlainen imago, kylläkin vakava mutta hyvin ammattimainen. Tulin tänne voitettuani kaksi maailmanmestaruutta. Olen antanut kaikkeni parantaakseni autoa. Viime vuonna talli taisteli pääsystä aika-ajon kolmannelle osiolle, nyt he voittavat mestaruuden. Minua ei ole kuitenkaan kohdeltu ollenkaan hyvin. Ei pelkästään tuplamestarina vaan myös ihmisenä, Alonso vuodatti.
Tämäkin on osoitus Alonson harhaisesta käsityksestä, että hän olisi kehittänyt auton nopeaksi, ei niinkään autonsuunnittelijat. Muttei tämä kyllä Webslavelle kelpaa. :)

WebSlave

Trackman
Näitä monta vuotta vanhoja suoria sitaatteja voi olla todella vaikea löytää. Etkö itse muista Alonson sanoneen moisia? Nähtävästi et koska pidät väärinkäsityksenä ja legendana Alonson yleisesti tunnettua klassikkoa. Vai onko valikoiva muisti, Webslave? :)
Muistelen Alonson sanoneen jotain tuon suuntaista. Minä en pidä sitä väärinkäsityksenä. Ennen kuin näen mitä Alonso on todella sanonut en ota kantaa siihen kuinka oikeita teidän minua tarkemmat muistikuvat ovat. Sitä pidän väärinkasityksenä, että Alonson olisi väitetty suunnittelevan autoja.

-Edit- Olen epäileväinen luonne. Koska lehdistön ja fanien on tapana ylitulkita ja paisutella, haluan nähdä alkuperäisen.

Viimeksi muokattu:

TJS

Lunta, lisää lunta
Muistelen Alonson sanoneen jotain tuon suuntaista. Minä en pidä sitä väärinkäsityksenä. Ennen kuin näen mitä Alonso on todella sanonut en ota kantaa siihen kuinka oikeita teidän minua tarkemmat muistikuvat ovat. Sitä pidän väärinkasityksenä, että Alonson olisi väitetty suunnittelevan autoja.
Development tarkoittaa kylläkin kehittämistä, ei suunnittelemista. Kaksi täysin eri asiaa.

WebSlave

Trackman
Development tarkoittaa kylläkin kehittämistä, ei suunnittelemista. Kaksi täysin eri asiaa.
Niin tarkoittaa. Mutta tämän ketjun sivulla 37 kirjoitetaan siitä mitä autoja Alonso oli (tai pikemmin ei ollut) suunnittelemassa. Pilkalliseen sävyyn (eli ikään kuin joku olisi väittänyt Alonson olleen jotain suunnittelemassa).

Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
No niin, löytyihän se:

Alonso ei saa riittävästi hyötyä kehitystyöstään

25.08.2007

Viime kauden jälkeen Renault'lta McLarenille siirtynyt Alonso on mielestään parantanut McLaren-auton suorituskykyä merkittävästi, muttei ole saanut tästä työstään tarpeeksi hyötyä itselleen, vaan tallikaveri Lewis Hamilton on saanut saman hyödyn Alonson kehitystyöstä. Viime kaudella McLaren ei saavuttanut yhtään voittoa, kun taas tänä vuonna voittoja on tullut jo kuusi.

- Viime vuonna McLaren ei kulkenut mihinkään. Minä muistan, miten auto kulki joulukuun testissä ja kuinka se kulki Australian avauskisassa. Niillä kuudella sekunnin kymmenyksellä, jotka minä toin, ei ole ollut merkitystä missään vaiheessa, kun me kaksi kuljettajaa olemme kilpailleet vastakkain. Se on se eripura, joka minulla on ollut koko kauden ajan, mutta kenellä ei olisi ongelmia pomonsa suhteen? Alonso taustoitti.

edit: alkuperäinen lausunto ilmeisesti tässä:

But the Spanish double world champion said he was frustrated at his treatment by the McLaren team and the fact that the expertise and experience he had brought to the outfit had not given him an edge.

"My belief is that last year McLaren were nowhere," he said.

"I remember how the car was going when I tested it in December and how it went in Australia.

"Those six tenths of a second that I have brought when I got in the car for the first time haven't been reflected at any time when we two drivers have been competing against each other."

..eli Alonso tuntuu sanovan että sai auton kehitettyä 6 kymmenystä nopeammaksi ensitestin ja ensimmäisen kisan välillä.

Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Heh, Alonso siis puhuu kokonaan eri autoista, hän testasi joulukuussa mp4-21 ja sitten kokonaan eri auto(uusi) oli testien lopussa hänen ansiostaan 0,6s nopeampi. Tämähän meni vielä naurettavammin kuin muistelin. :p Tuossa hän itsekin puhuu "last year's car" ei mennyt mihinkään. Mikä urpo.

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
"Those six tenths of a second that I have brought when I got in the car for the first time
Jos Alonso toi kuusi kymmenystä astuessaan autoon ensimmäistä kertaa, niin kyse ei ole kehittämisestä, vaan miehen nopeudesta. Muutoksia autoon voidaan tehdä vasta seuraaviin kertoihin.

-Edit- Alonsohan ei siis väitä tuoneensa autoon kuutta kymmenystä. Vain tuoneensa kuusi kymmenystä.

Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
haven't been reflected at any time when we two drivers have been competing against each other."
...mitä kymmenyksiä lie sit tallikaveri käytti kun pystyi häiritsemään alonson menoa. :ahem:

Veidt

Well-known member
Jos Alonso toi kuusi kymmenystä astuessaan autoon ensimmäistä kertaa, niin kyse ei ole kehittämisestä, vaan miehen nopeudesta. Muutoksia autoon voidaan tehdä vasta seuraaviin kertoihin.

-Edit- Alonsohan ei siis väitä tuoneensa autoon kuutta kymmenystä. Vain tuoneensa kuusi kymmenystä.
Nyt luiskahti jo vähän lapasesta, taisit ihan huumorilinjalle lähteä. :)

WebSlave

Trackman
Nyt luiskahti jo vähän lapasesta, taisit ihan huumorilinjalle lähteä. :)
Ei suinkaan. Vaikka tuo englanninkielinenkin (käännös) on monitulkintainen, niin mielestäni Alonso kritisoi sitä, ettei hänen tallille tuomaa osaamista, kokemusta ja kuutta kymmenystä ole huomioitu kohtelussa.

Tulkittiin miten tulkittiin, niin kirjaimellisesti Alonso ei sano parantaneensa autoa kuudella kymmenyksellä. Sellaisen väittäminen on hänen sanojensa vääristelyä.

Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.