Julkaistu 4.1.2008 22:27:52 (Päivitetty 4.1.2008 22:49:39)
TS
Laihempi Ferrari maksimoi ilmavirrat
Turun Sanomat, Maranello
PAOLO FILISETTI
Maaliskuussa käynnistyvällä F1-kaudella merkittävimmät tekniset sääntömuutokset rajoittuvat elektroonisten ajoapujen karsimiseen sekä siirtymiseen kaikille talleille saman valvontajärjestelmän käyttöön moottori- ja vaihteistopuolella.
Käytännössä siirtymä viime kaudesta uuteen tuo uusiin autoihin vain perusteellista evoluutiota vuonna 2007 käytetyistä malleista. Erityisesti tärkeässä aerodynamiikassa keskitytään vain tiettyjen osa-alueiden hiomiseen ja tehostamiseen.
Viime vuonna mestaruuden voittanut Ferrarin F2007 -auto kävi lävitse jatkuvaa kehitysohjelmaa koko kauden ajan. Varsinkin sen aerodynaamiset jalostukset tuottivat tulosta.
Sama trendi jatkuu myös sunnuntaina esiteltävässä uudessa F2008-autossa, joskaan sen uusimmat hienoudet eivät varmasti vielä ole näkyvillä ensimmäisenä näyttelypäivänä. Silloin median eteen tuodaan vielä viime vuoden autolle kehiteltyjä ratkaisuja.
Viime vuonna Ferrari keskittyi pariin pääalueeseen kehitystyössään. Yksi oli moottorikate (1), jonka avulla parannettiin ilmavirtausta takasiivekkeeseen. Toinen kohta oli eturipustuksessa ja -renkaissa umpinaisine vanteineen, joiden vaikutus tehosti merkittävästi (2) ilmanohjaimia sivuponttoonien edessä. Tämä vakautti koko auton aerobalanssia.
Tänä vuonna pyritään auto pitämään mahdollisimman vakaana vähentämällä sen herkkyyttä aerokuorman siirtoihin.
Peräpää
Luistoneston kieltäminen pakottaa takaripustusten yleiseen hienosäätöön mekaanisen pidon lisäämiseksi. Samaan aikaan hyvin luultavasti siivekkeiden kulmat muutetaan korkeammiksi rataan painavan downforce-voiman kasvattamiseksi.
Ferrarin pääsuunnittelija Nikolas Tombazis on kertonut keskittyneensä auton kehittämiseen erityisesti hitaammille radoille, joilla F2007 ei viime kaudella ollut kaikkein kilpailukykyisin. Traction - vetovoima - on elintärkeää hitaissa mutkissa, mutta luistoneston poistuessa heikkenee merkittävästi.
Siivekekulmien kasvattaminen heikentää auton peräpään tehokkuutta. Tämän Maranellon miehistö pyrkii kompensoimaan ultrakompaktilla vaihdelaatikolla, minkä ansiosta uudesta Ferrarista tulee laihempi ja perältään jopa entistä matalampi.
Etupää
Jäähdytyksen tehokkuus ei tule ongelmaksi edes kapeammilla sivuponttooneilla - kiitos täysin uudistetun etupään aeropaketin.
Tasapainottaakseen takasiiven kasvaneen kulman myös etuosaa säädetään samalla lailla. On odotettavissa, että F2008 saa uudistetun etusiiven vasta ensimmäisen testijakson jälkeen. Etusiipeen on tulossa lisäprofiili tähän asti käytetyn kahden erillisen elementin sijasta.
Lisäprofiilin päätarkoitus ei ole niinkään lisätä downforce-voimaa, vaan mankeloida ilmanvirtaukset tehokkaammin sivuponttooneihin sekä lisäämällä ilman määrää että parantamalla sen laatua jäähdyttimiin. Tällä ratkaisulla ponttoonien alue saadaan pienemmäksi kuin 2007-autossa.
Akseliväli
Tietoomme tullut Ferrarin salaisuus on, että uuden auton akseliväli on lyhyempi kuin mitä F2007 käytti. Kun punaisilla autoilla oli viime kaudella koko sarjan pisin akseliväli, nyt se on kymmenisen senttiä lyhyempi Kimi Räikkösen ja Felipe Massan uusissa Ferrareissa. Tämä merkitsee, että myös painajakautuma on erilainen.
Painopiste sijoittuu enemmän auton keskelle kuin viime vuosien tapaan etuosaan. Tällä uudistuksella Tombazis uskoo auton toimivan merkittävästi paremmin hitaissa mutkissa.
Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija