Ferrari, FIA, salaliitto ja järjestetyt voitot

Ilmari

Banned
Taidat nyt kuvitella turhaan, että tässä oltaisiin nimenomaan yrittämässä kääntää sinut uskomaan salaliittoteorioihin.

En minä sellaista kuvittele. Joku vain väitti erheellisesti että minä vain odotan kaikkien kääntyvän kannalleni. En ole sellaista vaatinut. Kerroin vain uteliaille mitä minun pääni kääntäminen vaatii.

Olisin vähän tyytyväisempi, jos myöntäisit että salaliittoteorioiden täydellisen kieltämisen ja niihin uskomisen väliin mahtuu mielipiteitä. Tämä ei varmaan ole liian suuri myönnytys.

Minä olen valmis myöntämään kaiken joka tekee teidät onnellisiksi :)

Observer

Well-known member
holvius:
Olisi juridisesti todella mielenkiintoinen juttu mikäli Ferrarin ja Fian monivuotinen kusetussopimus olisi totta ja joku (Mikael ?) kaivaisi siihen todisteet ( muutakin kuin epämääräisiä epäilyjä ja päästä keksittyjä factoja ). Siinä olisi a) Ferrari b) Fia hyvin lähellä nurin menemistä.
Siis tuohan ei edelleenkään ole mikään salaliitto vaan ihan julkinen suosiminen FIAn puolelta. Ja ei varmasti löydy mitään kirjallista Ferrarin ja FIAn kaapeista millä mitään tuollaista vehkeilyä pystyttäisiin todistamaan. Ei tietenkään, niin typerää sakkia Montezuma ja Mösley eivät ole. Kyllä homma toimii sujuvasti vanhalla hyvä veli-järjestelmällä.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Ilmari:
Olisin vähän tyytyväisempi, jos myöntäisit että salaliittoteorioiden täydellisen kieltämisen ja niihin uskomisen väliin mahtuu mielipiteitä. Tämä ei varmaan ole liian suuri myönnytys.

Minä olen valmis myöntämään kaiken joka tekee teidät onnellisiksi ) [/QB]
Juu. Näkisinpä vain pyyteettömän myöntämisen...mutta sitä lienee turha odottaa. doubtful

Ilmari:
Tarkoitin keskustelun yleistä tendenssiä (vrt viittaukseni rengassotaan). Voisin titysti muodostaa kirjoittajista ja heidän viesteistään tietokannan ja todistaa enemmistön kannan faktatiedoillakin.
Analysoin hiukan puhuttua rengastoikkia, vaikka en kovin pitkälle päässyt (1. sivu) niin joitakin johtopäätöksiä voidaan kenties tehdä. (7% kaikista ko. toikin kommenteista oli ensimmäisellä sivulla - tämä analyysi kattoi kuitenkin 7% enemmän, kuin mitä sinä tämän toikin ensimmäisellä sivulla mutuilet)

Suurin osa keskustelusta pyörii sääntöjen tulkinnassa (26%) ja FIA:n arvostelussa (31%). FIA:n arvostelu keskittyi lähinnä FIA:n toimintatapojen arvosteluun.

Ferrari ja Schumi sai osansa kritiikistä n. 20% kommenteista.

Vaikka keskustelun sävy muuttuukin kommenttien lisääntyessä, niin uskoisin pääpainon ko. keskustelussa olleen kuitenkin sääntöjen tulkinnassa.

Salaliittoihin ei itseasiassa kovin usein viitattu, vaikka sinä yrititkin sitä siihen suuntaan johdatella. (=provosoida) Moni tosin viittasi sangen usein siihen mahdollisuuteen, että FIA suosii Ferraria.

Tämä on mielestäni eri asia, kuin varsinaisen salaliiton puolesta puhuminen.

Suoraviivaisena hahmona taidat kuitenkin niputtaa kaikki mustavalkoisesti juu-ei nippuihin...kun sinulta ei saa selkeitä(luotettavan tuntuisia) vastauksia, niin on hankala uskoa muuta.

<small>[ 22-09-2003, 21:18: Message edited by: Formulanomi ]</small>

Ilmari

Banned
Omituista, minua on syytetty moneen otteeseen tiukkapipoisuudesta. Nyt keskustelu on harhautunut täysin sivuraiteille ja minusta tuntuu että muilla on pipo kireällä, ei minulla.

Keskustelua oli tarkoitus käydä Ferrarin ja FIA:n salaliitosta, tai FIA:n väitetyistä sympatioista Ferraria kohtaan.

Nyt ei puhuta enään mistään muusta kuin käyttämästäni kärjistyksestä. Kärjistin asioita synnyttääkseni keskustelua tuosta edellä mainitusta aiheesta.

Pyydän tuota yleistystäni nyt kaikilta äärettömän nöyrästi anteeksi. Myönnän olleeni TÄYSIN VÄÄRÄSSSÄ. Noita jotka puhuvat salaliitosta on vain pieni prosentti.

Vielä kerran anteeksi.

patriot

Foorumin senaattori
Ilmari:
Pyydän tuota yleistystäni nyt kaikilta äärettömän nöyrästi anteeksi. Myönnän olleeni TÄYSIN VÄÄRÄSSSÄ. Noita jotka puhuvat salaliitosta on vain pieni prosentti.

Vielä kerran anteeksi.
:rolleyes:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Ehkä meillä ei kertakaikkiaan 'synkkaa'.... wink

Ihmettelen hiukan kuinka viitsit edes väittää, että olisin edellisellä kommentillani vienyt tätä toikkia väärille raiteille. :(
Ilmari:
Olen tuossa suurella mielenkiinnolla seurannut muutamia topiikkeja. Täällä pidetään itsestään selvänä että voittoja ja sijoituksia järjestetään, jotta jotkut tietyt henkilöt tai tahot saisivat suurempia voittoja. Nämä järjestelyt toimivat suomalaisten mielestä aina omaa kuljettajaa ja hänen talliaan vastaan. Tuntuu että järki on jätetty taustalle ja annetaan pelkille tunteille täysi valta.
Ensinnäkin taidat nyt itse antaa tunteille liian suuren vallan. Marttyyriksi julistautuminen ei varmaan auta tai ilahduta ketään... doubtful

Yritin nimenomaan todistella rengastoikkianalyysissä (joka oli joka tapauksessa hyvin pintapuolinen ja sen tuloksia voi helposti kyseenalaistaa)
sen että salaliittoteoria (ja sen todistelu) ei suinkaan ollut esim. ko. toikissa se päällimmäisin asia. (=itse sitäpaitsi viittasit sangen epämääräisesti tendensseihin)

On mielestäni kiistanalaista väittää, että voorumilaiset yleisesti ja aina uskovat/puolustavat salaliittoteorioita. Tätä väitettä olen tässä toikissa jopa raivokkaasti (en kuitenkaan kovin tiukkapipoisesti - mielestäni) vastustanut.

Se, että kirjoitat kärjistäneesi vain keskustelua herättääksesi on jälkiviisastelua. Eiköhän aiheesta olisi joka tapauksessa väännetty juttua. No joo - ehkäpä tämä keskustelu on käymässä jo vähän turhankin värikkääksi...

Toivottavasti voimme olla edes samaa mieltä siitä, että Ferrarin ja FIA:n väliset salaliittoepäilyt ovat lajille yksinomaan kielteinen asia ja että kaikkien osapuolten etujen mukaista olisi että sellaisia ei esiintyisi.

Ilmari

Banned
Marttyyriksi julistautuminen ei varmaan auta tai ilahduta ketään...

No mikä sitten, jos menen maahan makaamaan niin potkitteko perseelle......

Jos juttu nyt on jollekulle ottanut niin koville ettei edes anteeksipyyntö auta, niin tikahtukaa minun puolestani kiukkuunne.

:p

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Ilmari:
Marttyyriksi julistautuminen ei varmaan auta tai ilahduta ketään...

No mikä sitten, jos menen maahan makaamaan niin potkitteko perseelle......

Jos juttu nyt on jollekulle ottanut niin koville ettei edes anteeksipyyntö auta, niin tikahtukaa minun puolestani kiukkuunne.

:p
Älä missään nimessä mene maahan makaamaan. :D

En voi antaa anteeksi, kun et ole loukanut minua mitenkään.

Ilmari

Banned
Vielä kerran anteeksi vääristelyni. Minua saa edelleen arvostella, mutta en jaksa enään tässä topiikissa vastata.

Ilmari

Banned
Ilmari:
Vielä kerran anteeksi vääristelyni. Minua saa edelleen arvostella, mutta en jaksa enään tässä topiikissa vastata.
Anteeksi vielä epätäsmällisyyteni, MIELIPITEITÄNI saa edelleen arvostella.

:D :D

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Ave !!!

Niin no eihän FIAN ja Ferrarin suhteessa kyse mistään salaliitosta ole, kyse on kuten Jansson Raidissa totesi, "Vallitsevasta yhtekunnalisesta tilasta". Atlaksella Bira totesi ettei tiedä milloin Mosley joka ravaa Maranellossa alvariina olisi viimeksi muulloin käynyt toisen tallin tiloissa. Hän piti selviönä että FIAalla on pro Ferrari bias ja piti sitä lähinnä järkevänä politiikkana.

- Oho -

mìkæl2

Member
Meinaattekos Te nyt lopettaa näin hyvin vauhtiin päässeen keskustelun?

<small>[ 24-09-2003, 10:27: Message edited by: mikæl ]</small>

Toni

Puusilmä
Sijainti
Kajaani
No ei lopeteta ihan vielä. Minäkin kannan kortenin kekoon.
Olen katsonut formuloita vasta vähän aikaa, oikein aktiivisesti vain n. 10 vuotta, joten en ole aivan paras kaveri arvostelemaan kaikkia suosimisasioita.
Mutta tänä aikana olen kyllä huomannut että FIA suosii niin Ferraria kuin varsinkin Schumacheria.
Ikävintä tässä on, että kaikki tempaukset vetävät niinkin loistavan ja legendaarisen automerkin kuin Ferrarin maineen lokaan, vaikka syyllisiä taitavat lähinnä olla FIAn johtohahmot ja Schumacher taustajoukkoineen.
Schumacher näistä kuitenkin vähiten syyllisenä. Onhan toki hienoa, että hän on päässyt asemaan, jossa koko talli tekee työtä vain hänen mestaruutensa eteen, mutta onko se viisinkertaisen (pian kuusinkertaisen?) maailmanmestarin arvolle sopivaa että se tehdään ilman tallin sisäistä kilpailua kattojärjestön suosiollisella avustuksella?
Schumacher menestyisi loistavasti, varmaan ihan yhtä hyvin, ilman näitä kaikkia kommervenkkejäkin ja Ferraritallin nykyinen henkilökunta on niin ammattitaitoista että menestystä tulisi ilman FIA:n apua kunhan vain keskitytään työhön eikä vilunkipeliin ja maton toisten jalkojen alta vetämiseen.
Jos palaan hetkeksi rengasjupakkaan, niin en usko esim. Monzan tuloksen olleen juurikaan erilainen, vaikka Michelin olisi jatkanut "laittomilla" renkaillaan. Tästä olisi tullut todella loistava kausi, mutta nyt tämän kaikken shown takia sekin uhkaa mennä ....ksi. Itseasiassa on jo mennytkin, voitti sitten kuka tahansa.
Kaikenlainen tekopyhäinen uhoaminen protesteilla saa minut lähes halveksumaan koko porukkaa. Koitan vain muistaa, että kyse ei niinkään ole tallista, vaan siellä tällä hetkellä vaikuttavista henkilöistä.

No joo, eiköhän se avautuminen taas tällä erää riitä...

Observer

Well-known member
Loistavan kommentin heitti Nigel Roebuck tuota sivuavaan kysymykseen Autosportin sivuilla:

"Dear Nigel,
A number of commentators have attributed Ferrari's success in recent years to the fact that all the elements of their operation are housed under one roof. In the light of the Italian Grand Prix, and the tyre controversy which preceded it, would you agree that this is not quite true? After all, whilst Ferrari's chassis and engine facilities are located at Fiorano, Italy, the FIA headquarters are in Paris...
Gordon McCabe, Bournemouth, UK

Dear Gordon,

You might think that, but I couldn't possibly comment."

Knoukka

Well-known member
Observer:
Loistavan kommentin heitti Nigel Roebuck tuota sivuavaan kysymykseen Autosportin sivuilla:

"Dear Nigel,
A number of commentators have attributed Ferrari's success in recent years to the fact that all the elements of their operation are housed under one roof. In the light of the Italian Grand Prix, and the tyre controversy which preceded it, would you agree that this is not quite true? After all, whilst Ferrari's chassis and engine facilities are located at Fiorano, Italy, the FIA headquarters are in Paris...
Gordon McCabe, Bournemouth, UK

Dear Gordon,

You might think that, but I couldn't possibly comment."
Juuri satuin lukemaan tuon saman vastauksen ja mieleen juolahti, että taitaa olla tuo Gordon McCabe Nigelin kaksoinick!!! Oikeassa molemmat!

patriot

Foorumin senaattori
Todellakin ajankohtainen!

Ilmari raukka luuli, että Schumi on samassa asemassa muiden kanssa! yuck

Joopa joo!! :mad:

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
Mitäs säännöt sanovat keltaisen lipun huomioitta jättämisestä?

Oman järkeni mukaan muiden hengen vaarantamista ei voi korvata päästämällä muita edelle.

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
Kas, kas ohjus ja co. on ehtinyt tännekin purkamaan jo katkeruuttaan. Ilmeisesti asiat on taas sillä lailla, että voi alkaa kehittelemään salaliittoteorioita. Ainakin jokainen näkevä huomaa, että Schumi ohittaa ennen keltaisia lippuja, mutta eihän se riitä katkerille ja vikiseville Suomalaisille ( hurmurisija poislukien ).