mìkæl2
Member
- Liittynyt
- 22.11.2000
- Viestit
- 10
Bridgestone ja Ferrarin monopolisoitu yhteistyö on tullut vedenjakajalle. Aiemmin jo yhdessä McLareninkin kanssa toimiessaan japanilaistoimittaja valitsi härskisti puolensa. Tuloksena toki oli loistavasti Ferrariin sopivat renkaat ja mm viimevuotinen ylivoima yhdessä Ferrarin uuden auton kanssa.
Kun tilanne on kuitenkin se, että nykyiset Bridgestonen asiakkaat - muut kuin Ferrari - saavat hyvin puutteellisen palvelun, on munat kannettu kaikki tähän yhteen koriin. Pilaantumisen merkkejä on haistattanut mm BAR joka hiljan totesi Ferrarin käyttäneen renkaita joita he eivät olleet vielä edes testanneet. Samaten kun Michelin jakaa yhteisiä testituloksia ja telemetriaa asiakkaittensa kesken on Bridgestonea kehittävä Ferrari pitävä kaiken testitiedon omanaan. Muut tallit kehittävät lähinnä autojaan Ferrarin mukaan muuttuviin renkaisiin.
Toisaalta Ferrarin satelliitti Sauber ei sekään ole Maranellolle kuin rahastettava kumppani. Renkaiden testaus ja tietojen vaihto ei paljoa Sauberia lämmitä. Ilmankos Peter neuvottelee Mersun moottoreista.
Kun Michelin leiri analysoi renkaita usean erilaisen auton ja ripustuksen voimin on Ferrarin ideat GA:n kanssa loppuneet. Niinpä Michelin on rynninyt rinnalle ja osin ohikin ja toisaalta Ferrari ei voi kuin katsoa peiliin. Japanilaisuudesta usein uupuva innovatiivisuus rikastuttaa Michelin-leirin rengaskehitystä. Epäsymmetriset urat kiellettyinä eivät jääneet ainoaksi. Michelin varioi nyt mm renkaiden rungon joustoa tallikohtaisesti kuitumateriaalin eri resepteillä. Hyvin kestävä ja murentumaton kulutuspinta puolestaan pidentää kestoa ja parantaa tallien taktisia avuja.
Tilanne tuli Ferrarillekin äkkiseltään. Niinpä vaikkapa Monacon kisan Schumacher auliisti sysäsi renkastoimittajansa tiliin. Huolimatta siitä, että kyseiset renkaat olivat nimen omaan Ferrarin testaamat, Ferrarin toiveiden mukaan tehdyt ja koko Ferrari toimii puolestaan Schumacherin käsialaa palvellen. Kiristyvät välit joskus parantavat yhteistyötä - useimmiten ei. Tuleva testitauko ei ainakaan paranna tätä tilannetta.
Vaikka Ferrarin Schumacher saavutti merkkipaalun kokonaispisteissään - olkoonkin että organisaation työntöavulla nekin - niin Williams ilmoittautui vahvasti loppukauden mestaruustaistoon. Eikä Kimikään kauas kärjestä jäänyt. McLaren mersuineen puolestaan osoitti, että uudella autolla ei todellakaan ole kiire. Vanhakin kulkee. Mersumainen kotikisan esiintyminen vain toisti ikävästi lähihistoriaa.
Jo heti seuravan viikonlopun kisa kutkuttaa ja loppukausi voikin olla ennätystasainen.
Kun tilanne on kuitenkin se, että nykyiset Bridgestonen asiakkaat - muut kuin Ferrari - saavat hyvin puutteellisen palvelun, on munat kannettu kaikki tähän yhteen koriin. Pilaantumisen merkkejä on haistattanut mm BAR joka hiljan totesi Ferrarin käyttäneen renkaita joita he eivät olleet vielä edes testanneet. Samaten kun Michelin jakaa yhteisiä testituloksia ja telemetriaa asiakkaittensa kesken on Bridgestonea kehittävä Ferrari pitävä kaiken testitiedon omanaan. Muut tallit kehittävät lähinnä autojaan Ferrarin mukaan muuttuviin renkaisiin.
Toisaalta Ferrarin satelliitti Sauber ei sekään ole Maranellolle kuin rahastettava kumppani. Renkaiden testaus ja tietojen vaihto ei paljoa Sauberia lämmitä. Ilmankos Peter neuvottelee Mersun moottoreista.
Kun Michelin leiri analysoi renkaita usean erilaisen auton ja ripustuksen voimin on Ferrarin ideat GA:n kanssa loppuneet. Niinpä Michelin on rynninyt rinnalle ja osin ohikin ja toisaalta Ferrari ei voi kuin katsoa peiliin. Japanilaisuudesta usein uupuva innovatiivisuus rikastuttaa Michelin-leirin rengaskehitystä. Epäsymmetriset urat kiellettyinä eivät jääneet ainoaksi. Michelin varioi nyt mm renkaiden rungon joustoa tallikohtaisesti kuitumateriaalin eri resepteillä. Hyvin kestävä ja murentumaton kulutuspinta puolestaan pidentää kestoa ja parantaa tallien taktisia avuja.
Tilanne tuli Ferrarillekin äkkiseltään. Niinpä vaikkapa Monacon kisan Schumacher auliisti sysäsi renkastoimittajansa tiliin. Huolimatta siitä, että kyseiset renkaat olivat nimen omaan Ferrarin testaamat, Ferrarin toiveiden mukaan tehdyt ja koko Ferrari toimii puolestaan Schumacherin käsialaa palvellen. Kiristyvät välit joskus parantavat yhteistyötä - useimmiten ei. Tuleva testitauko ei ainakaan paranna tätä tilannetta.
Vaikka Ferrarin Schumacher saavutti merkkipaalun kokonaispisteissään - olkoonkin että organisaation työntöavulla nekin - niin Williams ilmoittautui vahvasti loppukauden mestaruustaistoon. Eikä Kimikään kauas kärjestä jäänyt. McLaren mersuineen puolestaan osoitti, että uudella autolla ei todellakaan ole kiire. Vanhakin kulkee. Mersumainen kotikisan esiintyminen vain toisti ikävästi lähihistoriaa.
Jo heti seuravan viikonlopun kisa kutkuttaa ja loppukausi voikin olla ennätystasainen.