Ferrari ja Bridgestone yksin tien päällä

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
PKurki:
Uskoisin kuitenkin, että kaiken takana on ilkeä Kimi, joka on jollakin hänelle tavanomaisella huijauskonstilla kiristänyt Micheliniä toimittamaan vain McLarenille parhaiten sopivat renkaat. Williams parka joutuu ylivoimaisella autolla taistelemaan McLarenille suunnitelluilla renkailla. Yhteistyössä pahan Ron-sedän kanssa he myös vaativat Micheliniä turvautumaan huijaukseen, kuten renkaiden kuluttamiseen laittomuuksien puolelle. Tämähän on yleisesti tunnettu asia. Formulamaailmasta tihkuneiden tietojen yhteenveto. Lähdettä en luonnollisesti ilmoita.
Tämä viesti on varmaan tarkoitettu pelkäksi vittuiluksi, mutta vastataan nyt kuitenkin...

Pitäisin pienenä ihmeenä, ellei Michelin-tallit saisi kohtuu tasa-arvoista kohtelua. Michelin itse tosin ilmoitti alkukaudesta, että jokaiselle tallille ei omaa rengasta pystytä toimittamaan. Mutta uskoisinpa, että renkaita tuodaan noin kolmea eri mallia per kisa, kun talleja on viisi. McLaren ja Williams saavat varmasti oman tyyppisensä renkaat. Mutta toisaalta Jaguar ja Toyota sitä tuskin saavat... Renaultkin on sen verran kärjessä, ettei voi kovin huonoa palvelua olla.

Sitä vastoin Bridgestonen oletettu keskittyminen pelkästään yhdenlaiseen rengasmalliin näkyy kai parhaiten tallien pistetilanteesta. Neljän huipputiimin (joista siis kolme käyttää Michelinejä) jälkeen ero on valtava. Loput saavat lähinnä jämät. Sauberin syöksystä voi myös jotain päätellä. No ehkä he vielä nousevat kahdeksannelta sijalta hieman.

[edit3, kirjoittaminen on vaikeaa]

<small>[ 02-07-2003, 16:51: Message edited by: Asko S. ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Edelleen ihmetyttää nuo puheet Ronin sitoutumishaluttomuudesta. McLaren on kuitenkin ajanut Mersu-Ilmorin koneilla vuodesta 95 asti ja Goodyearit olivat alla ennen Bridgestonelle siirtymistä ties kuinka kauan. Tämän viimeisimmän rengasmuutoksen syyn Ron esittikin tuossa pasteamassani pätkässä. Eihän Ronin ja Fordin sopimus ollut muuta kuin puhdas bisnesdiili. Tietääkseni Ford oli McLarenin ainoa oljenkorsi Hondan lopetettua ja niistä myllyistäkin jouduttiin pulittamaan asiakasmoottorihinnat.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Miksi ihmetyttää? Nuo puheet Ronin sitoutumishaluttomuudesta ovat vain pmv omia juttuja, eikä sikäli mitää ihmeellistä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niinhän ne Fordit olivatkin asiakasmoottoreita, kun Ron ei halunnut pitempiaikaista tehdassopimusta. Sekä Fordille, että silloiselle Fordin tehdastiimille, Benetonille olisi kyllä sopinut tiivis McLaren-Ford yhteistyö, mikäli sopimus olisi tehty useammaksi vuodeksi. Tämä vain ei sopinut Dennisille.

Ron ajatteli 93, että Ford ei ole paras mahdollinen yhteistyökumppani ja teki tehdassopimuksen Peugeotin kanssa vuodelle 94. Fordilla voitettiin kuljettajien maailmanmestaruus ja McLaren koko surkeimman kautensa sitten vuoden 1980. Mikäli Dennis olisi tehnyt pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen Fordin kanssa, olisi Häkkinen päässyt ajamaan luotettavalla voittajmoottorilla kaudella 94.

Tuohon Pösö-sopimukseen liittyy myös jänniä yksityiskohtia. Suurin erimielisyys Pösön ja McLarenin välillä liittyi öljy-yhtiösponsoriin. McLarenilla oli pitkäaikainen yhteistyösopimus Shellin kanssa ja Pösöllä oli yhtä pitkäaikainen sopimus Totalin kanssa. Jomman kumman oli luovuttava yhteistyöstä ja Pösö taipui Dennisin tahtoon. Yhteistyö loppui kuitenkin lyhyeen ja jo 95 vuodeksi McLaren teki yhteistyösopimuksen Mercedes-Benzin kanssa. Tuossa vaiheessa Mersu halusi öljy-yhtiösponsoriksi Mobilin. Jostain syystä Dennis hylkäsi tässä vaiheessa pitkäaikaisen kumppanin Shellin, jota hän oli vain vuosi sitten hanakasti puolustanut. Shell siirtyi 96 vuodeksi Ferrarille, eikä tätä siirtoa ole tarvinnut katua. McLaren sitävastoin koki 95 vielä huonomman kauden kuin 94. Pösön moottori oli kuitenkin Jordanissa osoittautunut verrattaen luotettavaksi, eli jatkaminen Pösön koneilla olisi ollut parempi ratkaisu hetkellisesti.

McLarenin Mercedes yhteistyö on nyt kestänyt pitkään. Ei silti olisi ihme jos se loppuisi yllättäen mikäli Dennis näkisi jossain muussa moottoritoimittajassa paremmat pitkäntähtäimen mahdollisuudet. Toki voihan mersukin lopettaa.

Mielestäni nuo esimerkit todistavat, että Dennis ajattelee asioita pitkällä tähtäimellä. Toisaalta Ron on valmis hylkäämään pitkäaikaisen yhteistyökumppaninkin, kuten Shellin tapaus osoittaa. Nuo esimerkit todistavat väitteeni siitä, että Dennis on valmis uhraamaan hetkellistä menestystä paremman tulevaisuuden hyväksi.

Jos haluaa osoittaa väitteeni vääriksi, niin olisi hyvä jos löytäisi McLarenin ja Dennisin historiasta joitain näitä väitteitä kumoavia seikkoja ja tosiasioita. Ei oikein riitä, että väittää minun puhuvan höpöjä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tästä pekulaatiosta puuttui vain se tosiasia että paljonko Shell, Total ja Mobil olivat valmiita maksamaan rahhoo yhteistyöstä. Kyllä siinä herkästi tulee hylättyä yhteistyökumppani jos toinen lupaa 10 milkkiä enemmän.

Sama varmaan pätee moottoritoimittajiin. Mersuhan on syytänyt älyttömän määrän rahaa kehitystyöhön, mainontaan, yms. yhteistyöhön. Peugeotilla loppui hillo jo aikoja sitten ja siirtyi halvempaan lajiin ralliin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sehän on aivan totta, että Mersun sitoutuminen f1:een oli aivan eri luokkaa kuin Pösön. Kuten jo sanoin, että Ron Dennis ajattelee laajemmalla perspektiivillä kuin vain vuoden päähän. Kuitenkin tämä politiikka on kiistatta aiheuttanut McLarenin kilpailukyvyn lyhytaikaista heikkenemistä.

Samaan hengenvetoon voi todeta, että tulevissa yhteistyökumppaneissa tuollainen sopimusten yllättävä katkaiseminen ei herätä ainakaan luottamusta. Ei sinänsä ole kovin yllättävää, että entiset vahvat McLaren-tukijat Philip Morris ja Shell ovat nyt vastapuolen leirissä syytämässä euroja McLarenin kaatamiseen ja siinä hyvin onnistuen.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
pmv - "Nuo esimerkit todistavat väitteeni siitä, että Dennis on valmis uhraamaan hetkellistä menestystä paremman tulevaisuuden hyväksi."

No tietenkin on hyvä, että pystyy kasvamaan mielipiteittensä kanssa. Ensin sinä vain moitit Macciä sen lyhytjänteisyydestä ja nyt oikaistuna olet valmis kääntämään sen hyveeksi paremman tulevaisuuden hyväksi.

Näin ollen pmv - tarkoititkin ensin, että Ron hylkäsi viisaasti Bridgestonen ja paremman tulevaisuuden hyväksi uhrasi oppivuosia Michelinin kanssa. Sanoit vain sen ihan eri lailla. Mm observer sanoi sen hieman suoremmin.

Toisaalta - voisihan sitä suoraankin sanoa, että olen väärässä ja muuttaa mielipiteensä - ei täällä kasvojaan menetä. Tämä itsensä kanssa ristiinpuhuminen enemmän hankalalta vaikuttaa.
 

Tinke

Well-known member
Liittynyt
15.10.2002
Viestit
63
Sijainti
Helsinki
pmv:
Niinhän ne Fordit olivatkin asiakasmoottoreita, kun Ron ei halunnut pitempiaikaista tehdassopimusta. Sekä Fordille, että silloiselle Fordin tehdastiimille, Benetonille olisi kyllä sopinut tiivis McLaren-Ford yhteistyö, mikäli sopimus olisi tehty useammaksi vuodeksi. Tämä vain ei sopinut Dennisille.

Ron ajatteli 93, että Ford ei ole paras mahdollinen yhteistyökumppani ja teki tehdassopimuksen Peugeotin kanssa vuodelle 94. Fordilla voitettiin kuljettajien maailmanmestaruus ja McLaren koko surkeimman kautensa sitten vuoden 1980. Mikäli Dennis olisi tehnyt pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen Fordin kanssa, olisi Häkkinen päässyt ajamaan luotettavalla voittajmoottorilla kaudella 94.

Tuohon Pösö-sopimukseen liittyy myös jänniä yksityiskohtia. Suurin erimielisyys Pösön ja McLarenin välillä liittyi öljy-yhtiösponsoriin. McLarenilla oli pitkäaikainen yhteistyösopimus Shellin kanssa ja Pösöllä oli yhtä pitkäaikainen sopimus Totalin kanssa. Jomman kumman oli luovuttava yhteistyöstä ja Pösö taipui Dennisin tahtoon. Yhteistyö loppui kuitenkin lyhyeen ja jo 95 vuodeksi McLaren teki yhteistyösopimuksen Mercedes-Benzin kanssa. Tuossa vaiheessa Mersu halusi öljy-yhtiösponsoriksi Mobilin. Jostain syystä Dennis hylkäsi tässä vaiheessa pitkäaikaisen kumppanin Shellin, jota hän oli vain vuosi sitten hanakasti puolustanut. Shell siirtyi 96 vuodeksi Ferrarille, eikä tätä siirtoa ole tarvinnut katua. McLaren sitävastoin koki 95 vielä huonomman kauden kuin 94. Pösön moottori oli kuitenkin Jordanissa osoittautunut verrattaen luotettavaksi, eli jatkaminen Pösön koneilla olisi ollut parempi ratkaisu hetkellisesti.

McLarenin Mercedes yhteistyö on nyt kestänyt pitkään. Ei silti olisi ihme jos se loppuisi yllättäen mikäli Dennis näkisi jossain muussa moottoritoimittajassa paremmat pitkäntähtäimen mahdollisuudet. Toki voihan mersukin lopettaa.

Mielestäni nuo esimerkit todistavat, että Dennis ajattelee asioita pitkällä tähtäimellä. Toisaalta Ron on valmis hylkäämään pitkäaikaisen yhteistyökumppaninkin, kuten Shellin tapaus osoittaa. Nuo esimerkit todistavat väitteeni siitä, että Dennis on valmis uhraamaan hetkellistä menestystä paremman tulevaisuuden hyväksi.

Jos haluaa osoittaa väitteeni vääriksi, niin olisi hyvä jos löytäisi McLarenin ja Dennisin historiasta joitain näitä väitteitä kumoavia seikkoja ja tosiasioita. Ei oikein riitä, että väittää minun puhuvan höpöjä.
Eikös mercedes omista suurinman osan mclarenista? vois olla hankalaa vaihtaa moottorin valmistajaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Taitaa Ron omistaa suurimman osan McLarenista, käsittääkseni?

Mitä tulee muuten tähän topicciin, niin ompa huuhaata! :rolleyes:

Eiköhän jokainen talli pyri saamaan itselleen parhaat yhteistyö kumppanit, parhailla mahdollisilla eduilla, antamatta muille hyötyä itsestään!

Joten välillä McLaren ja Ron tekevät sellaisia sopimuksia ja yhteistyö kumppaneiden vaihtoja, jotka meistä kuulostavat omituisilta! Samoin tekevät kaikki muutkin, kuten Ferrari ja Williams!

Jokainen voi vääntää näistä omat kieroutuneet mielikuvat ja väitellä toki asioista mutta silti teillä kellään ei ole mitään todellista tietoa asioiden kulusta!

En usko että kumpikaan, ei pmv tai mikael, ole ollut mukana hieromassa kauppoja Ferrarin tai McLarenin kanssa! doubtful

Toki näitä juttuja on välistä kiva lukea mutta älkää nyt hyvät herrat hermostuko! eek! wink
 

MP4/18A

Well-known member
Liittynyt
21.5.2003
Viestit
45
Bridgestone harkitsee vetäytymistä
[9.7.2003,12:48:28][Sportti.com][47531]

Sveitsiläinen Motorsport Aktuell - lehti kertoo tuoreimmassa numerossaan, että rengasvalmistaja Bridgestone on harkinnut vakavasti vetäytymistä Formula ykkösistä. Syynä on Ferrarin kritiikki sekä kuluvan kauden odotettua heikommat tulokset. Päätöksensä jatkon suhteen Bridgestone tehnee elokuun loppuun mennessä. Italialaisen Gazzetta dello Sportin mukaan Bridgestone keskittäisi ensi kaudella voimavaransa vain Ferrarille, joten sen muut asiakkaat siirtyisivät Michelinin leiriin.

Toimitus / Sportti.com
Saas nähdä kuinka pitkään Ferrari ja Bridgestone on yhdessä tienpäällä. :D
Vielä ku Michelin keskittäs kaikki voimavaransa Williamsiin ja McLareniin ni siinä olis kohta kolmen tallin sarja.

<small>[ 09-07-2003, 15:37: Message edited by: MP4/18A ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
MP4/18A:
Italialaisen Gazzetta dello Sportin mukaan Bridgestone keskittäisi ensi kaudella voimavaransa vain Ferrarille, joten sen muut asiakkaat siirtyisivät Michelinin leiriin.
No johan tuo nyt on tilanne. Ferrari saa kaiken ja muut sitten mitä murusia pöydälle sattuu jäämään.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Observer:
MP4/18A:
Italialaisen Gazzetta dello Sportin mukaan Bridgestone keskittäisi ensi kaudella voimavaransa vain Ferrarille, joten sen muut asiakkaat siirtyisivät Michelinin leiriin.
No johan tuo nyt on tilanne. Ferrari saa kaiken ja muut sitten mitä murusia pöydälle sattuu jäämään.
Eikös toi asetelma - että BS satsaa kaikki Ferrariin - ole voimassa jo nyt. Saa nähdä ketä testikuskeja sinne menee kun Massakin on siirtymässä takaisin kisakuskiksi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
kessel:
Observer:
MP4/18A:
Italialaisen Gazzetta dello Sportin mukaan Bridgestone keskittäisi ensi kaudella voimavaransa vain Ferrarille, joten sen muut asiakkaat siirtyisivät Michelinin leiriin.
No johan tuo nyt on tilanne. Ferrari saa kaiken ja muut sitten mitä murusia pöydälle sattuu jäämään.
Eikös toi asetelma - että BS satsaa kaikki Ferrariin - ole voimassa jo nyt. Saa nähdä ketä testikuskeja sinne menee kun Massakin on siirtymässä takaisin kisakuskiksi.
Juu tuo tilanne on ollut niin pitkään kun Ferrari on käyttänyt B-stonen kumeja!

Saapa nähdä ottaako kukaan Massaa kisakuskiks kun taitaa olla muitakin tarjolla!?
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Yksi rengasvalmistaja kokonaan Ferrarin takana. Ei kuulostaisi yhtään hassumalta, ottaen huomioon Bridgestonen voimavarat. Ferrari kykenisi suunnittelemaan tiiviissä yhteistyössä parhaan mahdollisen yhdistelmän uuteen autoon, kun Michelin joutuisi tyytymään kompromissiin useiden tallien välillä. Ei pahempaa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever:
Yksi rengasvalmistaja kokonaan Ferrarin takana. Ei kuulostaisi yhtään hassumalta, ottaen huomioon Bridgestonen voimavarat. Ferrari kykenisi suunnittelemaan tiiviissä yhteistyössä parhaan mahdollisen yhdistelmän uuteen autoon, kun Michelin joutuisi tyytymään kompromissiin useiden tallien välillä. Ei pahempaa.
No tuohan toteutuu jo nyt! Bridgestone suunnittelee renkaansa Ferrarin mittapuun mukaan! Se, että loputkin siltakivi tallit jättävät Japanin karhun ei tuo Ferrarin renkaiden kehittelyyn enempää potenttiaalia.

En ole ollenkaan huolestunut! Michelin on nyt Bridgestonea edellä, vaikka japanilaiset suunnittelevat renkaansa Ferrarin ehdoilla. Miksi tämä muuttuisi? wink

<small>[ 10-07-2003, 19:29: Message edited by: patriot ]</small>
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minusta tuo muiden tiimien esittämä kritiikki Bridgestonea kohtaan on aika huonoa mainosta, vaikka Ferrari kuinka porskuttaisikin kärjessä. Aika noloa, jos muut merkit vaihtavat rengastoimittajaa :D Mitenköhän kauan sen jälkeen Bridgestonen johdolla riittää kiinnostusta panostaa valtavia summia yhteen talliin?
 
Ylös