Ferrari lipeää rintamasta.....jälleen!!

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Mielenkiintoista nähdä minkälaisen selityksen Ferrari tällä kertaa yrittää väkisin syöttää muille. Viimekaudella Ferrari testasi niin paljon kuin halusi sillä verukkeella että on ainoa huipputalli joka kehittää Breidgestonen renkaita. Miten tilanne nyt kun Bridgestonen-leiriin liittynyt runsaasti muita huipputalleja. Millä verukkeella Ferrari on erioikeudet testata niinpaljon kuin itse haluaa kun muut noudattaa herrasmiesopimusta rajoittaa testaamista kustannussäästöjen nimissä. Ferrarilla ollaan täysiä paskoja.
 
Liittynyt
5.9.2005
Viestit
24
Täyttä totta! ne on Bernien suosiossa....syytä en tiedä...johtuuko se siitä että ne on ollu mukana alusta asti...siinä syy miksi olen aina ollut Mclarenin puolella
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
muut noudattaa herrasmiesopimusta
siina vastaus, muut yrittavat olla herrasmiehia (entisaikanahan F1 tai grand prix kisat oli herrasmiesten laji), Ferrari ei edes yrita...
Nauravat vaan keskenaan, et muut tallit on idiootteja kun eivat testaa :D

no jaa mene ja tieda
 
Viimeksi muokattu:

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Niinpä, kun on bisneksestä kysymys, niin pitää olla sopimuksia eikä mitään "herrasmiessopimuksia" :tongue:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuka nyt loppupeleissä arvostaa noita Ferrarin kepulimestaruuksia?

Tai siis ainakaan mä en pidä niitä minään. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei olisi tainnut Enzon aikana tuollainen peli vedellä. Il Commendatore olisi vaikka kuolinvuoteeltaan pistänyt sooloilijat ojennukseen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Moe Szyslak sanoi:
Kuka nyt loppupeleissä arvostaa noita Ferrarin kepulimestaruuksia?

Tai siis ainakaan mä en pidä niitä minään. :nope:
Mäkään en arvosta hirveen korkeelle Ferrarin viimekauden suorituksia. Varmaan parantavat ensi kaudelle, mutta en usko kaksikon Schumi-Massa toimivan hirveen hyvin auton kehittämisessä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4978
Sijainti
Vantaa
Jos joku haluaa testata niin paljon kuin lystää, niin se on heille sallittava eikä kiellettävä sillä perusteella, että muut eivät testaa. Jokainen testatkoon juuri sen verran kuin parhaaksi katsovat.
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Eiköhän meidän katsojien etu olisi jos kaikki autot olisivat mahdollisimman hyviä ja kehittyneitä? :ahem: Testaamisen rajoittaminen hidastaa kehitystä. En ymmärrä miksi noita VAPAAEHTOISIA rajoituksia sanotaan herrasmiessopimuksiksi? Ei niillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa onko herrasmies vai ei. Pitäisikö Nokian rajoittaa tuotekehitystään sen perusteella, kun muiden kilpailijoiden mielestä ei ole Nokialta herrasmiesmäistä kehittää tuotteita entistä ylivoimaisemmiksi, samaan aikaan kun kilpailijat eivät halua parantaa omia tuotteitaan yhtä tarmokkaasti?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Palmu sanoi:
Eiköhän meidän katsojien etu olisi jos kaikki autot olisivat mahdollisimman hyviä ja kehittyneitä? :ahem: Testaamisen rajoittaminen hidastaa kehitystä. En ymmärrä miksi noita VAPAAEHTOISIA rajoituksia sanotaan herrasmiessopimuksiksi? Ei niillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa onko herrasmies vai ei. Pitäisikö Nokian rajoittaa tuotekehitystään sen perusteella, kun muiden kilpailijoiden mielestä ei ole Nokialta herrasmiesmäistä kehittää tuotteita entistä ylivoimaisemmiksi, samaan aikaan kun kilpailijat eivät halua parantaa omia tuotteitaan yhtä tarmokkaasti?
No ei ole paljoa Ferrarin kehitykseen kylläkään vaikuttanut ylitestaaminen. Keskivaiheen tallit alkaa nousta jo rinnalle.. No joo. Eihän jalkapallossakaan tarvi luovuttaa palloa takas vastustajalle loukkaantumisen jälkeen rajaheitossa, vaikka sillain on periaatteessa sovittu. Yleisöhän siitä tykkää, eikö niin? :rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Palmu sanoi:
Eiköhän meidän katsojien etu olisi jos kaikki autot olisivat mahdollisimman hyviä ja kehittyneitä? :ahem: Testaamisen rajoittaminen hidastaa kehitystä. En ymmärrä miksi noita VAPAAEHTOISIA rajoituksia sanotaan herrasmiessopimuksiksi? Ei niillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa onko herrasmies vai ei. Pitäisikö Nokian rajoittaa tuotekehitystään sen perusteella, kun muiden kilpailijoiden mielestä ei ole Nokialta herrasmiesmäistä kehittää tuotteita entistä ylivoimaisemmiksi, samaan aikaan kun kilpailijat eivät halua parantaa omia tuotteitaan yhtä tarmokkaasti?
Pitemmällä tähtäimellä Ykkösten nykyinen rahanhaaskaus ei ole katsojan etu kun ennemmin tai myöhemmin autonvalmistajat toteavat kulut liian suuriksi saavutettuun hyötyyn nähden ja häipyvät. Tuotekehitykseen vertaaminen on jokseenkin aivotonta kun sen voidaan katsoa aidosti tuottavan rahaa, testirajoituksista luistaminen taas lisää rahanmenoa todennäköisesti kaikille.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Palmu sanoi:
kilpailijat eivät halua parantaa omia tuotteitaan yhtä tarmokkaasti?
eiköhän ole rahakysymys. Taisi jäädä pikkutalleilta viime vuonna "herrasmies"-sopimuksen sallimista testipäivistä aika monta käyttämättä eli heitä ei "rajoittamaton"-testaaminen auttaisi lainkaan vaan ero isojen, rahaa polttavien, tallien ja pienten välillä vain kasvaisi ja sekös olisi MEIDÄN KATSOJIEN ETU?!?!
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
No eihän tuo herrasmiessopimus tarkoitakkaan, että tallit herrasmiesmäisesti jättävät testaamatta ja kehittämättä autojaan vaan, että mitään virallista sopimusta asiasta ei edes ole, vaan tallit ovat sopineet asiasta suullisesti kuin herrasmiehet konsanaan.

Legendaarinen J.R. Ewing sanoi jo aikoinaan vielä legendaarisemmassa Dallasissa:

"Contracts were made to be broken, honey, but a handshake is the law of God."

On asia erikseen, että noudattiko J.R. aina näitä herrasmiessopimuksia...
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
belated sanoi:
No joo. Eihän jalkapallossakaan tarvi luovuttaa palloa takas vastustajalle loukkaantumisen jälkeen rajaheitossa, vaikka sillain on periaatteessa sovittu. Yleisöhän siitä tykkää, eikö niin? :rolleyes:
Tossa ei ole mistään sellaisesta kyse. Mainittua "herrasmiessopimusta" voisi verrata siihen, että jonkun seuran jalkapallon pelaaja on loukkaantunut, ja sen varjolla vaaditaan ettei toisen joukkueen pelaaja saisi harjoitella loukkaantumisajanjaksolla.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Palmu sanoi:
Tossa ei ole mistään sellaisesta kyse. Mainittua "herrasmiessopimusta" voisi verrata siihen, että jonkun seuran jalkapallon pelaaja on loukkaantunut, ja sen varjolla vaaditaan ettei toisen joukkueen pelaaja saisi harjoitella loukkaantumisajanjaksolla.
Johan on mielikuvitusta. Vertailin lähinnä herrasmiessopimusten rikkomisia eri tavalla.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No ei tuo rajaton testaaminen Ferrarin arvostusta allekirkoittaneellakaan pahemmin nosta.Yhteistä hyväähän tuolla "sopimuksella" ajetaan takaa.Tai noh, ainakin yritetään.Mutta yhdelle se ei joukossa näytä sopivan, ei sitten millään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
No ei tuo rajaton testaaminen Ferrarin arvostusta allekirkoittaneellakaan pahemmin nosta.Yhteistä hyväähän tuolla "sopimuksella" ajetaan takaa.Tai noh, ainakin yritetään.Mutta yhdelle se ei joukossa näytä sopivan, ei sitten millään.
Nythän sen pitäisi muuten sopia, kun enää ei voi vedota ainoan Bridgestone-käyttäjän asemaan.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Minusta tuollaiset 'herrasmiessopimukset' eivät kuulu lajin luonteeseen. Niin kauan kuin ei ole oikeaa sopimusta, on muiden tallien turha moralisoida, sillä hekin voivat tehdä samoin eikä se mielestäni ole epäreilua.

Kustannusten nousu on todellinen ongelma, mutta tuo on minusta väärä tapa lähtä niitä ratkomaan. Kuten Frank Williams taisi joskus mainita, että herrasmiessopimuksia ei saada ykkösissä aikaan, koska siellä ei ole herrasmiehiä. Eli FIA:n pitäisi tehdä tarkat säännöt milloin saa testata ja kuinka paljon. Näinhän luultavasti onkin (viisaammat tarkentakoon), mutta ilmeisesti niihin olisi täsmennös paikallaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JNF sanoi:
Minusta tuollaiset 'herrasmiessopimukset' eivät kuulu lajin luonteeseen. Niin kauan kuin ei ole oikeaa sopimusta, on muiden tallien turha moralisoida, sillä hekin voivat tehdä samoin eikä se mielestäni ole epäreilua.

Kustannusten nousu on todellinen ongelma, mutta tuo on minusta väärä tapa lähtä niitä ratkomaan. Kuten Frank Williams taisi joskus mainita, että herrasmiessopimuksia ei saada ykkösissä aikaan, koska siellä ei ole herrasmiehiä. Eli FIA:n pitäisi tehdä tarkat säännöt milloin saa testata ja kuinka paljon. Näinhän luultavasti onkin (viisaammat tarkentakoon), mutta ilmeisesti niihin olisi täsmennös paikallaan.
Testaamiselle ei tietääkseni ole tällä hetkellä säännöissä laitettu muita rajoituksia kuin kisaratojen käytön rajoitukset ennen tapahtumaa. Ennen viime talvea testirajoitukset olivat nykyisenkaltaisia herrasmiessopimuksia (ja olivat toimineet tähän tyyliin jo vuosia), joissa oli mukana myös Ferrari. Sääntöihin niitä ei koskaan kuitenkaan kirjattu, minkä takia Ferrari saattoikin niistä irtautua ainoana ongelmanaan muiden paheksunta (ja ketähän se kiinnostaa...).

Käsitykseni mukaan viime talven väännöissä oli tarkoituksena, että testaamiseen liittyvistä rajoituksista tosiaan määrättäisiin säännöissä, mutta tähän olisi ilmeisesti sitten vaadittu tallien yksimielinen suostuminen. Ja tähänhän ei päästy, tosin Ferrarilla oli kyllä erittäin perustellut syyt torjua nuo ehdotukset tuolloin. Nyt tilanne on kuitenkin toinen, ihan mielenkiintoista nähdä, tehdäänkö asialle nyt jotain, Maranellostahan vakuutettiin viime vuonna, että olisivat kyllä halukkaita rajoituksiin, mikäli tilanne ei olisi suosinut toisen rangasvalmistajan talleja. Jotensakin skeptisesti suhtautuisin minkäänlaisen sopimuksen syntymiseen silti.
 
Ylös