Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Pakko se on myöntää, että on tää Ferrarin kiemurtelu nautinnolista katsottavaa. :ahem:

Ensimmäisen kisan jälkeen näytti, että siellähän on opittu jotain ja vähän alkoi pelottaa. Toisen kisan jälkeenkin olin vielä vähän huolissani, mutta nyt ei voi enää sanoa samaa. Säheltämistä aika-ajoissa, luotettavuusongelmia ja huhujen mukaan riitoja tallin sisällä. Lisäksi Santanderin kultapoju häviää samalle kaverille ketä vastaan meidän Kimillä oli ongelmia.

Kyllä tää näyttää menevän Hamiltonin ja Vettelin taisteluks. Aivan kuten kautta ennen ennustin.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Siinä olisikin jo neljä moottoria käytettynä eli enää neljä tuoretta konetta jäljellä. Toki kolmella noista käytetyistä pystynee vielä ajamaan, mutta ei ainakaan kaikista niistä ole kilpailumoottoreiksi?
Vanhoja koneita saa käyttää vain harjoituksissa, eli Alonson pitää ajaa 16 jäljellä olevaa aika-ajoa ja kisaa neljän moottorin voimin. Eli yhden motin pitäis kestää 4 viikonloppua.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Se oli kaiketi Alonson neljäs tuore kone?

-Bahrainissa lämpöongelmien takia vaihdettiin tuore moottori kilpailuun=2 käytettyä moottoria
-Melbournessa taidettiin myös ajaa aika-ajot ja kilpailu tuoreella koneella ja harjoitukset ilmeisesti bahrainin kilpailun koneella?
-Malesiassa jälleen aika-ajot ja kilpailu tuoreella koneella?

Siinä olisikin jo neljä moottoria käytettynä eli enää neljä tuoretta konetta jäljellä. Toki kolmella noista käytetyistä pystynee vielä ajamaan, mutta ei ainakaan kaikista niistä ole kilpailumoottoreiksi?
Kysyn nyt vielä, että onko kuljettajalla kahdeksan vai yhdeksän moottoria käytettävissään? Mielenkiintoinen tilanne tästä kuitenkin kehittymässä. Vaikka tuo olisi ollut "vasta" Alonson kolmas moottori, niin silti tilanne olisi huono. Puhumattakaan siitä vaihtoehdosta, että puolet moottoreista olisi otettu käyttöön kolmen kisan jälkeen... Erikoista sinänsä, että Ferrari oli testeissä kuitenkin se talli, joka ajoi kisapituuksia ilman suurempia ongelmia. Tosiaan mestaruusmahdollisuudet melko olemattomat Alonsolla, jos tällainen moottori kisaa kohti -meno jatkuu vielä jonkin aikaa.
 

Juha DF1

Matti Kyllönen fan club
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
91
Sijainti
Hämeenlinna, Finland
Kyllä se vahingonilo vaan on kivaa sekin! Häkkisen ajoista olen Ferraria inhonnut ai että oli makiaa. Painosta, Alonso painosta:thumbup:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Näköjään Ferrarit eivät käyttäneet uusia koneita Malesiassa, joten molemmilla kuskeilla kolme ollut käytössä. Yksi on pois aika-ajoista/kisoista ja lisäksi Alonsolta yksi hajonnut. En tosin tiedä sitä, oliko kyseessä Bahrainin kisakone vai Melbournessa käytetty kone.

Ainoa kuljettaja, joka on vetänyt kauden kolme ekaa kisaa samalla koneella on Vitali Petrov. Ei tosin ole ajanut yhtään kisaa maaliin, joten sillä tavalla kilometrejä on säästynyt.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Vanhoja koneita saa käyttää vain harjoituksissa, eli Alonson pitää ajaa 16 jäljellä olevaa aika-ajoa ja kisaa neljän moottorin voimin. Eli yhden motin pitäis kestää 4 viikonloppua.
Voi tulla mielenkiintoinen loppukausi...
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Täytyy kyllä hattua nostaa, jos vielä kaiken tämän jälkeen pystyvät rangaistuksilta välttyymään. Pahasti syö tälläinen luotettavuusongelma mestaruusmahdollisuutta. Se on fakta mun mielestä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Alonsolla siis viisi uutta konetta ja yksi osittain käytetty kuuttatoista kisaviikonloppua varten. Plus yksi harjoituksiin. Massallakin viisi täysin uutta konetta, pari käytettyä ja yksi harjoituksiin. Vaikeaa tulee olemaan, mutta kyllä viime vuonnakin tallit selvisivät ilman rangaistuksia, vaikka vaikealta näytti moneen kertaan. Tosin silloin kisoja oli kaksi vähemmän, joten sikäli käyttö oli helpompaa.

Ainoa, joka viime vuonna käytti enemmän koneita oli Heidfeld, mutta sekin oli lähinnä taktinen veto, kun aika-ajosuoritus oli hylätty ja hänet oli määrätty takariviin. Sinällään yhdeksännen koneen käytöstä ei lisäsanktiota siis tullut.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrari-pomo huolissaan: Emme tiedä vikojen syytä

Maikkari, Julkaistu 05.04.2010 12:54 (päivitetty 13:03)


Ferrarin F1-tallin päällikkö Stefano Domenicali myöntää olevansa huolissaan Ferrari-moottoreihin Malesian GP:ssä iskeneistä vioista.

Fernando Alonson Ferrari-auton moottori petti kisan viimeistä edellisellä kierroksella näyttävän savupilven kera. Ferrarin huolia lisää se, että italialaistallin asiakasmoottorit pettivät Sauberin Pedro de la Rosan ja Kamui Kobayashin autoissa.

- Se on aina huolenaihe, kun koemme luotettavuusongelman. Meidän täytyy varmistaa, että se ratkaistaan niin pian kuin mahdollista. Emme vielä tiedä, mikä oli tarkalleen ottaen Fernandon moottoriongelman syy, emmekä tiedä, mikä oli Sauberin moottorien tilanne. Sen kuitenkin tiedämme, että nämä ongelmat olivat erilaisia, Domenicali kertoi Autosport.comin mukaan.


Ferrari-moottorilla surkeat kilometrimäärät

05.04.2010 13:51

Ferrarin asiakasmoottoreita käyttävän Sauber-tallin kuljettajat Pedro de la Rosa ja Kamui Kobayashi olivat saaneet F1-autoonsa uuden voimanlähteen Malesiassa lauantaiaamuna, kertoo Auto, motor und sport –lehti nettisivuillaan.

De la Rosa pystyi ajamaan moottorillaan vain 178 kilometriä ennen kuin auto hyytyi sunnuntaina matkalla varikolta lähtöruudukkoon. Kobayashi selvisi 272 kilometrin verran ennen kuin sama moottorivika pakotti hänet sivuun GP:stä kahdeksan kierroksen jälkeen.

Sääntöjen mukaan kuljettajat saavat käyttää kauden aikana yhteensä kahdeksaa moottoria, joten jokaisella voimanlähteellä pitäisi pystyä ajamaan keskimäärin 2 100 kilometriä.

Molempien Sauberien moottorissa vika iski pneumaattiseen venttiiliin, kun taas Fernando Alonson Ferrarin moottoririkon syy löytyi toisaalta. Alonso joutuu ottamaan käyttöönsä seuraavassa osakilpailussa jo kauden neljännen moottorinsa.

MTV3 - Jani Merimaa

......

Ferrari working on F-duct system
http://en.espnf1.com/ferrari/motorsport/story/13760.html?CMP=OTC-RSS
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarin moottorihuolet kiinnostavat tääläkin. Itse itseäni lainatakseni tilanne kait oli tämä ennen Malesiaa (molemmat kuskit)
Ferrarin osalta:
1. moottori (Bahrainin harkat ja aika-ajo) -> ei enää kisakäyttöä ennen vikaa kisaa
2. moottori (Bahrainin kisa ja Australian harkat)
3. moottori (Australian aika-ajo ja kisa)
Lukemieni uutisten perusteella kumpaankaan ferkkuu ei laitettu uutta konetta Malesiassa. Eli molemmat ilmeisesti koneilla numero 1-3 harkat ja kisakoneina oli numero 2 tai 3. Ja Alonson kisamylly hajosi.

Mitä muuten tulee Alonson moottorivikaan, niin tuskinpa se on kuskin vika vieläkään. ;) Ja Alonsollahan oli kait kytkin vikaa heti alusta alkaen. Varmaan sekin on voinut tehdä oman lisänsä tähän soppana.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hassua kun saivat luvan tehdä muutoksia moottoriin talvella jotta kestää paremmin ja nyt koneet ovat luotettavuudessaan 90 luvun tasoa.:D Engine freeze my ass.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Massa johtaa MM-sarjaa ja vaikka Vettel on ollut toistaiseksi nopein niin luotettavuus ja varmuus ovat vielä olleet se valtti. Massa on pystynyt välttämään kolaroinit sun muut ja ajanut tasaisesti maaliin.
En löytäny sun pointtia varmaan, mutta kyllähän Vettel on kuskeista ollut se number 1 tähän mennessä. Kaks paalua, kolme johdettua kisaa ja yks voitto... Pitäis toki olla kolme voittoa, mutta eipä se Vettelin vika ole.

Massa on hyvin taas surfaillut ja tullut huomaamatta maaliin, kuten aika usein ennenkin. Toki hyvillä tuloksilla, mutta aika mitään sanomatonta jälkeä silti Massalta.

Ferrarilta sikäli hyvä alku, että sijat 1 ja 2 kuskien puolella ja tallien kärjessä myös.
Sinänsä kyllä ihmeellistä että 2 sarjan nopeinta tallia kärsii lähes joka viikonloppu erinäisistä vioista...
Eikös se ole enemmän loogista, että ne nopeimmat lienee alussa myös vikaherkempiä? :rolleyes: Näinhän sen kuuluis ollakin oikeestaan. Red Bullilla tämä polku on ollut käytössä toki vähän liiankin kanssa, mutta ei sitä nopeinta laitetta saada tehtyä varmanpäälle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hassua kun saivat luvan tehdä muutoksia moottoriin talvella jotta kestää paremmin ja nyt koneet ovat luotettavuudessaan 90 luvun tasoa.:D Engine freeze my ass.
Ainakin kahden ekan kisan ongelmat Ferrarilla oli lämpöjen kanssa. Ja sehän riippuu oikeastaan vain auton aerodynamiikasta ja jäähdytysaukkojen koosta. Joten ei sinänsä liity moottoreihin ja niiden jäädyttämiseen.

Sen lisäks toki sitä samaa "standardi" konetta voidaan käyttää eri aikoina erilaisin parametrein (seokset jne...)....
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ainakin kahden ekan kisan ongelmat Ferrarilla oli lämpöjen kanssa. Ja sehän riippuu oikeastaan vain auton aerodynamiikasta ja jäähdytysaukkojen koosta. Joten ei sinänsä liity moottoreihin ja niiden jäädyttämiseen.
Väärin, laihempi polttoaineseos = pienempi kulutus = kevyempi polttoainekuorma = suurempi jäähdytystarve. Toisinsanoen ovat saattaneet hakea liiaksi polttoainesäästöä kuin mihin kone lämpiämättä pystyy. Jo taannoin muutamia vuosia sitten kun Ferrarilla madallettiin takakatetta oli heillä moottorin lämpöongelmia ja sillä selitettiin suurempaa polttoainekulutusta. Eli rikkaammalla seoksella lämmöt pysyi kurissa. Paljon happea ja kaasua sisältävä seos sylinterissä tuottaa suuremman lämmön kun taas enemmän polttoainetta sisältävä palaa matalammassa lämpötilassa.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Väärin, laihempi polttoaineseos = pienempi kulutus = kevyempi polttoainekuorma = suurempi jäähdytystarve.
Totta, tuo lisäksi toki edelliseeni. Pointti silti oli, että itse motille ei oo tarvinnu tehdä mitään. Jotta not so väärin kuitenkaan... :rolleyes:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Totta, tuo lisäksi toki edelliseeni. Pointti silti oli, että itse motille ei oo tarvinnu tehdä mitään. Jotta not so väärin kuitenkaan... :rolleyes:
Luulenpa, että on. Onhan nykyinen motti jopa kallistettu. Polttoainetaloudellisuuteen liittyy paljon pelkän ohjauksen lisäksi on varmasti ollut tehtävissä, mm materiaalit, pinnoitteet, tasapainoitukset jne. Vaikka palokammioiden muotoa, virtauksia, venttiileitä tmv ei olekaan voinut uudistaa, niin varmasti tarvetta olisi ollut jotta polttoainekulutusta saisivat alemmaksi. Jos sitten nämä eivät ole olleet mahdollisia on mahdollisesti seoksessa menty luotettavuuden rajoille mitä jäähdytystarpeeseen tulee. Oikea kisa ja ajot toisen auton peesissä sitten paljastivat jäähdytyksen herkän häiriintymisen eikä ilman aerodynamiikan uudelleen repimistä tai kulutuksen lisäämistä ole moottoria säästettävissä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Moottorien paukkumiset eivät kyllä hyvää merkitse Maranellolle. Tämä moottorisääntö on kyllä hieman sekava joten kysynkin: Yhdeksännen moottorin jälkeen tiputetaan 10 ruutua, mutta jos ottaa käyttöönsä kymmenennen moottorin tippuuko lähtöruutu 20 ruutua vai onko se kisakohtaista eli jos olisi näin, että kahdeksas moottori pamahtaa ja ensi kisaan otetaan yhdeksäs moottori jolloin paalupaikka muuttuu 11:sta ruutuun.

Seuraavassa kisassa moottori pamahtaa jälleen eli tippuuko lähtöruutu 21:een ruutuun aika-ajossa vai onko näin, että homma on kisakohtaista eli aina tippuisi vain kymmenen ruutua per kisa vai tippuuko aina sen mukaan miten paljon moottoreita käyttää? Ja lisäksi semmoinen kysymys, että jos ottaa 11:sta moottorin käyttöön niin onko aina aloitettava automaattisesti viimeisestä ruudusta kisa? Varamoottoreita taitaa olla saman verran kuin kisamoottoreita käytössä joten täydellinen moottorien loppuminen ei ole niin paha skenaario toteutakseen, mutta yllä mainittuihin kysymyksiin vastausta kaipailen ja korjata saa vapaasti.:)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Alonsolla on enää viisi uutta moottoria jäljellä 16 Grand Prix -viikonloppuun. Kukin kuljettaja saa käyttää kahdeksaa voimanlähdettä. Yhdeksännen ottaminen pudottaa kymmenen lähtöruutua alemmas seuraavaan kisaan. Kisaan käytetään mielellään aina uutta tai vähän ajettua moottoria. Alonso joutuu siis ajamaan samalla moottorilla jatkossa useampia kisoja kun ne nyt eivät tahdo kestää yhtäkään.

Yksi uusi moottori pudottaa 10 ruutua. Toki harkat silloin haluaa ajaa jo käytetyillä. Kaksi uutta moottoria / viikonloppu tarkoittaisi 20 ruutua alaspäin. Siitä ei mitään hajua miten nämä extrat menevät: 2 uutta moottoria samana viikonloppuna mutta aika-ajotulos ruutu 10 seuraavassa aika-ajossa? Tai peräti 3 uutta moottoria josta saa tuoreita motteja jo seuraavaankin kisaan? Tai uusi moottori viimeiseen kisaan? Taitaa olla niin, että uuden moottorin saa kuitenkin vasta hajonneen tilalle vai? Silloinhan kestettäväksi tulee myös tuon konerikon seuraamukset.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Saas nähdä, mitä siitä seuraa jos kaudesta tuleekin taas tekninen pannukakku. Jos kausi menee reisille moottorien takia. Massa jos vielä johtaa niin ei taida pyykinpesu alkaa hänestä lainkaan. Lisää vain öljyä liekkeihin ( tai maakaasua ). Viitaten vaikkapa: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=30484&page=7 :wink:Kaipa siitä seuraisi selityksiä, ajan ostoa ja taas uuden auton kehitystä jo nykyisen kauden puolella. Ja Alonsolle vain lisää paineita Massan nopeuden tai pistekeruun lisäksi. Asioita joita Santanderin rahoillakaan ei ratkota. No suunnittelupuolella kyllä tuuletusta tapahtuisi - johan tämäkin on siellä jatkoaikaa joillekin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Saas nähdä, mitä siitä seuraa jos kaudesta tuleekin taas tekninen pannukakku. Jos kausi menee reisille moottorien takia.
Vahvasti näyttää että menee reisille. Liikaa on moottoreita kulunut. Siitä tulee armotonta tasoitusta. Toisaalta Red Bullillakin on luotettavuuspulmia, mutta yleensä Neweyn autot rupeaa kuitenkin lopulta kestämään kohtalaisesti. Ja heillä on nopeusetu. McLaren on vähän liian hidas, mutta autona pomminvarma. Merculla on kurottavaa.

Miten muuten ne penaltit menee jos joutuu ylimääräisiä moottoreita käyttämään? Tuleeko rangaistus joka aika-ajossa, vai selviääks vähemmällä?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös