Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Bahrainin harjoitusten koneella on varmaankin ajettu harkat myös Australiassa ja Malesiassa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Ferrari testaa kohusysteemiä autossaan

Ferrarin F1-talli kokeilee McLarenin keksimää "F-putki"-järjestelmää Fernando Alonson autossa Kiinan GP:n perjantaiharjoituksissa, kertoo Autosport.com.

McLarenin järjestelmässä auton keulan päällä on aukko, jonka kautta ilmaa virtaa ohjaamon läpi takasiivelle kulkevaan ilmakanavaan. Kuljettaja voi polveaan liikuttamalla joko avata tai sulkea ilmakanavan riippuen siitä, ajetaanko suoralla vai mutkassa. Järjestelmä mahdollistaa takasiiven sakkaamisen suorilla, mikä parantaa suoranopeuksia.

Ferrari-kuski Felipe Massa sanoi Kiinan GP:n alla uskovansa McLarenin järjestelmän tuovan merkittävää huippunopeusetua. Järjestelmän odotetaan hyödyttävän etenkin Shanghain radalla, jossa on erittäin pitkä suora.

Lähes kaikki tallit ovat yrittäneet kopioida McLarenin järjestelmää omaan autoonsa. Ferrarin lisäksi myös Williamsilla ja Sauberilla on Kiinassa autossaan samantyyppisiä ratkaisuja.

MTV3 – Jani Merimaa
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Alfonso Autonrikkoja suditti taas ahneuksissaan moottorinsa päreiksi. Eikö se vieläkään ymmärrä ettei Ferrari kestä sitä 0,6 sekunnin lisänopeutta. Ajaisi vain 0,3 sekuntia nopeammin kuin Massa niin mestaruus olisi jo käytännössä lakkarissa. :ahem:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Alonso sanoo, että vain joitakin osia "F-duct-versiosta" kokeiltiin, eikä toimiva kokonaispaketti ollut vielä käytössä. Ja ilmeisesti kokeiltiin vain ekassa harjoituksessa. (Autosportilta)

"The F-system was not active," he said. "We tested some parts of the engine cover and the rear wing to validate them and to check they worked fine, but the aerodynamicists will now gather data. But the system was not complete.

"I had nothing inside the cockpit because the system is not complete. We tested the engine cover to compare it with the standard one. I didn't notice anything. I guess there will some new numbers from an aero point of view."
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Pelkästään nopeuksien perusteella Ferrarin kannattaisi ottaa F-duct käyttöön saman tien.
Eikös tuo riipu myös mm. käytetyn takasiiven määrästä. Voihan olla että Ferrari on ajanut tosi pienellä takasiivellä muutama kierroksen. Ei tuota F-duct:n vaikutusta voi arvioida vain pelkällä suoran huippunopeudella (vaikka se ehkä antaakin viitteitä siitä) vaan se pitäisi suhteuttaa niihin nopeuksiin kuin vastaavasti pienestä takasiivestä olisi haittaa eli esim. tiettyihin kaarrenopeuksiin yms. ilman ko. systeemiä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Alkaa Alonson moottoritilanne mennä hankalaksi: Alonso joutuu ottamaan jo kauden neljännen moottorin käyttöön tänä viikonloppuna.

Alfon moottorit:
1. Moottori 1141km - (Harjoitukset kolmena kisaviikonloppuna) Oireillut
2. Moottori (Bahrain GP+ Kiinan harjoitukset) KAPUT
3. Moottori (Australia GP + Malesia GP) KAPUT
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Eikös tuo Kiinassa räjähtänyt motti ollut juuri se, joka vaihdettiin Bahrainissa pois harkkojen jälkeen?
Niinpä niin :/

Njoo.. eipä tuo tilanne siltikään ole kovin hyvä. Tuossa kun katteli, niin tuon poksahtaneen motin olisi pitänyt kestää vielä parin kisaviikonlopun harjoitukset ja moottorille numero 2. tuli FP2:ssa 33 ylimäärästä kiekkaa.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Ferrari-pomon yhteenveto: Pieni pettymys

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali pitää kauden neljää ensimmäistä F1-kisaa kokonaisuutena pettymyksenä italialaistallin kannalta.

Ferrari on valmistajien MM-sarjassa toisena 19 pisteen päässä McLarenista. Kuljettajien MM-sarjassa Fernando Alonso on kolmantena ja Felipe Massa kuudentena.

- Neljän ensimmäisen GP-kisan yhteenvetona sanoisin, että tämä on ollut pieni pettymys, koska olisimme voineet saavuttaa enemmän pisteitä ottaen huomioon automme suorituskyvyn, Domenicali toteaa Autosport.comin mukaan.

Ferrari ei ole pystynyt vastaamaan aika-ajoissa Red Bullin vauhtiin.

- Meidän täytyy ehkä valmistautua hieman eri tavalla aika-ajoon. Tiedämme aika-ajon olevan erittäin tärkeässä asemassa. Meidän kilpakumppanimme näyttäisi olevan hieman meitä parempi viikonlopun siinä vaiheessa, Domenicali sanoo.

MTV3
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jos olisin Ferrari pomo, niin olisin kyllä täysin samaa mieltä. Kisoissa ehkä jopa nopein auto ja aika-ajoissa heti RB:n jälkeen toinen. Kuitenkin selkeästi McLareneita edellä ja varsinkin Mersua edellä.

Silti tiimin loistokuskit ovat tupeltaneet, kuten tiimikin, oikein urakalla. Yhdet aika-ajot täysin penkin alle ja pari kisaa kuskien tupeltamisen vuoksi täysin pilalle. Viimeisinpänä nämä Alonson "loistavat" suoritukset.

Tosin vielä pettyneempi olisin jos olisin RB:n pomo. Selkeästi paras auto aika-ajoissa, ainakin Vettelin käsissä. Lisäksi voittoihinkin talli kykenisi, jos pääsisi maaliin. Lisäksi tallilla ei selkeästi ole asiaa, nuori kun on voittaja, kärkeen muuttuvissa olosuhteissa. Ei ole sellaista osaamista mitä vaaditaan voittoihin, jos tulee tiukka paikka.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos olisin Ferrari pomo, niin olisin kyllä täysin samaa mieltä. Kisoissa ehkä jopa nopein auto ja aika-ajoissa heti RB:n jälkeen toinen. Kuitenkin selkeästi McLareneita edellä ja varsinkin Mersua edellä.

Silti tiimin loistokuskit ovat tupeltaneet, kuten tiimikin, oikein urakalla. Yhdet aika-ajot täysin penkin alle ja pari kisaa kuskien tupeltamisen vuoksi täysin pilalle. Viimeisinpänä nämä Alonson "loistavat" suoritukset.

Tosin vielä pettyneempi olisin jos olisin RB:n pomo. Selkeästi paras auto aika-ajoissa, ainakin Vettelin käsissä. Lisäksi voittoihinkin talli kykenisi, jos pääsisi maaliin. Lisäksi tallilla ei selkeästi ole asiaa, nuori kun on voittaja, kärkeen muuttuvissa olosuhteissa. Ei ole sellaista osaamista mitä vaaditaan voittoihin, jos tulee tiukka paikka.
Aika hyvin sanottu. Itse tosin en ole niin varma onko RB nopein auto aika-ajoissakaan. Esim. viimeksi Nicohan oli kaks ja puol kymppää Webberiä hitaampi ja Alonso Nicoa sadasosan. Nähdäkseni tuo ero tulee helposti kuskeistakin. Vastaavia on ollut muisskin aika-ajoissa, kyllä Ferrarilla ehtisi RB:n edelle jos ratissa olisi vaikka Vettel, Webber, tai Nico.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13787
...kyllä Ferrarilla ehtisi RB:n edelle jos ratissa olisi vaikka Vettel, Webber, tai Nico.
Aijai, aika kaukana sitten olisivat Ferrarilla suunnilleen yhtä nopeiksi osoittautuneet Kimi ja Felipe Nicoista ja Webbereistä...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrarin puheenjohtaja Luca di Montezemolo on jättänyt tehtävänsä autonvalmistaja Fiatin hallituksen puheenjohtajana. Hallituksen jäsenenä hän edelleen pysyy. Syynä tarjotaan keskittymistä moottoriurheilupuoleen jonka hallituksen puheenjohtajana hän edelleen jatkaa. Fiatin hallituksen puheenjohtajan pesti on kuitenkin se tavoitelluin, johon nyt tehtäneen tilaa Fiatin iäkkään patruunan Giovanni Agnellin tyttärenpojalle - nuorelle John Elkannille. Montezemolo itse on sukua Andrea Cordero Lanza di Montezemololle, josta tuli kardinaali vuonna 2006. Vaikka luopuminen pääyhtiön johdosta tapahtuu ns omasta pyynnöstä - merkitsee se kuitenkin eittämättä Montezemololta luopumista osasta aiemmin omaamastaan vallasta.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Fiatin+uusin+perillinen/HL20010908SI1AL048jl

Fiatin toimitusjohtaja - käytännön operatiivisen johtamisen vastuullisin henkilö - puolestaan on Angnellin suvun tukema ja sinne hiljattain hankkima Sergio Marchionne.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sergio-marchionne-villapaidassa-autoteollisuuden-johtopaikoille

Paljolti hänen päätöksiensä tukemana FIAT selvisi kuin selvisikin nyt autoteollisuutta koettelemasta lamasta jossa italialaisyhtiökin oli jo välillä hengittämättä ja elvytyksen partaalla. Joskin myynti edelleen tänä vuonna putoaa. Jeep konsernin uutena merkkinä on mielenkiintoinen. Lancia lähes loppui mutta ei vielä uponnut ja pysyneekin hengissä. Ferrarihan on oma yhtiönsä: http://www.ferrari.com/English/about_ferrari/Pages/About_Ferrari.aspx Ja Ferrari säästyi autoalan lamalta paljon monia muita paremmin. Muutaman vuoden takaiset lomautukset eivät enää koskeneet Ferraria vaan myynti pysyi lähes ennallaan.

Rönköltä tuollainen kevyt pläjäys aiheesta vaikka toki iltalehdestä onkin ( Marchionne ). http://www.iltalehti.fi/autot/200905089538199_ac.shtml

Ja vielä lopuksi Marchionnen seuraavien vuosien strategiat Fiatille sekä katsaus lähivuosien automarkkinoille. http://www.fiatgroup.com/en-us/shai/iinfo/presentations/Documents/FGA_2010_2014-A_way_forward.pdf

Jossa huomioitavaa noin formulapiirejä ajatellen mm:
"Strong growth in Latin America" poimittuna aivan pääteeseihin. ( Massa )
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Näyttää hieman siltä, että Massa sai toipumisvuotensa sillä ehdolla, että suostuu kakkoskuskin asemaan. En näin toivo - mutta miten vaiheessa jossa Massa johtaa pisteissä hän tulee Alonson ohittamaksi varikolle johtavalla radan osuudella ja Ferrarin mekaanikot aavistavat tämän etukäteen. Yhtälössä mahdottomana tekijänä on tuo aavistaminen joten Massa teki tilaa käskystä. Ja ns myrskyä tästä ei tallissa ollut koskaan ja siksikin välejä ikäänkuin vain paikkaillaan.

Brasiliasta Ferrari näyttää jälleen toteuttavan yhden formulahuoran värväyksen ja Massa hetken huumaa maistaneena on jälleen painettu sitovin sopimuksin alistettuun rooliin. Hän tosin aloittikin siinä roolissa kun dominana toimi muuan saksalainen ruoskanheiluttaja. Ilmeisesti loukkaantumisen myötä saatiin mukaan klausuumi joka antoi Massalle mahdollisuuden jatkaa epävarmasta terveydentilasta huolimatta mutta vain tietyillä ehdoilla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No täytyyhän tuossa ottaa sekin huomioon, että Massan on syytä olla ihan kilttiä poikaa jos haluaa jatkaa Ferrarilla. Sopimusta tuskin kirjoitetaan enneku tilanne on riittävän selkeä siihen, että Massa toimii jo pisteiden valossa apupojan roolissa.

Sillä Alonso saa haluamansa niskalenkin ja huomattavasti Kimiä poliittisempana ja "psykologisempana" kuskina pitää sen niskalenkin myös ensi kaudella.

Sehän tässä on huvittavaa, että Monte se jaksaa edelleen selitellä, että meidän kuskit ajavat Ferrarin hyväksi ja he tietävät sen. Ilmeisesti Kimi teki tallin itsetunnolle kovasti hallaa ajamalla vain itselleen, vaikka tukikin Massan mestaruusyritystä. Joka tapauksessa Kimin aikana en muista kuulleeni näitä kuskit ajavat vain Ferrarille juttuja.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Käsittääkseni olivat tulossa peräkkäin renkaidenvaihtoon järjestyksessä Massa-Alonso mutta Alonso päätti kiilata eteen joten niillä oli varmaan esillä molempien kuskien renkaat jo valmiiksi.
Totta, mutta välillisten tietojen mukaan ( jos paikkansa pitää ) renkaita ei vekslattu - vaan Alonson varikkoväki oli tulossa ensimmäisenä. Tähän olisi kyllä hyvä saada tarkempaa tietoa koska on niin oleellista tuohon ohitukseen liittyen. Toivon toki toisin sillä se merkitsisi, että Massa jatkossakin laittaisi Alonsoa ahtaalle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös