Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Totta, mutta välillisten tietojen mukaan ( jos paikkansa pitää ) renkaita ei vekslattu - vaan Alonson varikkoväki oli tulossa ensimmäisenä.
Pakko kysyä että mikä Alonson varikkoväki? Vaikka Alonso olis kuinka kuningas Ferrarilla, niin ei kai sillä sentäs omaa renkaanvaihtoporukkaa ole?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pakko kysyä että mikä Alonson varikkoväki? Vaikka Alonso olis kuinka kuningas Ferrarilla, niin ei kai sillä sentäs omaa renkaanvaihtoporukkaa ole?
No - sama porukka eri renkain + oman tiimin henkiöt kuten tiimin päällikkö joka on yhteydessä Massaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
.... Pino Allievi, Gazzetta dello Sport, väitti että :“Tulemme puhumaan tästä ohituksesta pitkän aikaa. Tällaista ei ole koskaan aikaisemmin nähty tapahtuvan Ferrari-kuljettajien välillä.

Pinon tulisi tietää - hän on ollut kuvioissa pitkän ajan ja hänellä on vahvat linkit Montyyn.
Mun mielestä Pinon tulisi tietää, että Ferrari-kuljettajien välillä on tapahtunut paljon törkeämpi ja seurauksiltaankin dramaattisempi ohitus.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
mtv3.fi sanoi:
Mikäli Ferrari pystyy todistamaan moottoriensa kärsivän yleisestä luotettavuusongelmasta, niin FIA voi myöntää tallille poikkeusluvan tehdä niihin tarvittavia muutoksia vian korjaamiseksi.

Alonson ja Felipe Massan jo käytössä olleisiin moottoreihin muutoksia ei kuitenkaan saa enää tehdä.
Järjestetty juttu, tuossa sitä voi näppärästi siinä sivussa parantaa vähän koneen tehoja. Kesästä eteenpäin Ferrarit menee menojaan :jaska:
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Järjestetty juttu, tuossa sitä voi näppärästi siinä sivussa parantaa vähän koneen tehoja. Kesästä eteenpäin Ferrarit menee menojaan :jaska:
joo, kyllähän se aina jostain hajoaa, kun otetaan tehoja ulos hyvällä tuurilla pari kertaa samasta paikkaa saadaan korjata se ja sen jälkeen se kestääkin enemmän tehoa.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Jos moottoreiden kehitys on ollut jäädytettynä jo useamman vuoden ajan, niin kuinka voi olla mahdollista, että Ferrarin moottoreissa on yhtäkkiä yleisiä luotettvauusongelmia?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se oli tilanne missä sään takia otettiin sisään molemmat. Alonso ilmoitti radiolla että hän tuleekin ensimmäisenä. Olivat siellä varmasti valmiina kaikki kun kerran tulivat peräkkäin.

En ymmärrä tätä Brundlen juttua koska Ferrarilla oli selvää se että ensin Massa ja sitten Alonso joten en usko että Massaa olisi käsketty menemään sivuun. Ainoastaan pitämään suunsa kiinni.

Tässä on muutamia otteita James Allenin blogista:

Hän tunkeutui tiimikaverinsa eteen sinä elintärkeänä hetkenä sillä hän tiesi että muuten se merkitsisi hänelle aikaa ja sijoituksia. Joten hän laittoi Massan siihen tilanteeseen.

.... Pino Allievi, Gazzetta dello Sport, väitti että :“Tulemme puhumaan tästä ohituksesta pitkän aikaa. Tällaista ei ole koskaan aikaisemmin nähty tapahtuvan Ferrari-kuljettajien välillä.

Pinon tulisi tietää - hän on ollut kuvioissa pitkän ajan ja hänellä on vahvat linkit Montyyn.

Stefano Domenicali tietää ettei tämä ole loppuunkäsitelty. Se täytyy hoitaa varovaisesti.
“Se tapahtui paikassa missä ei odota ohitusta. Mutta meille se oli pelkkä normaali kilpailutilanne, he ovat molemmat ammattilaisia ja tämä on osa kilpa-ajoa."

Domi sanoi myös että kuskit ilmoittivat mekaanikoille radioteitse kun olivat tulossa varikkosuoraa pitkin kertoen että Alonso tulee ensin etteivät mekaanikot vahingossa laittaisi Massan välikelin renkaita Alonson autoon.

Mikä on kiintoisaa on se että parivaljakko oli tulossa samaan aikaan sisään.

Sitten James Allen jatkaa että oli alkanut satamaan ja kaikilla oli välikelin renkaat jne.
Jos siellä oli Alonson renkaat odottamassa ensin niin pakkohan Massan oli se edelleen päästää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos moottoreiden kehitys on ollut jäädytettynä jo useamman vuoden ajan, niin kuinka voi olla mahdollista, että Ferrarin moottoreissa on yhtäkkiä yleisiä luotettvauusongelmia?
Jäädytys ei koske ihan koko moottoria ja esim. moottorinohjaukseen voi kyllä puuttua. On ihan mahdollista, että tankkauskiellon yhteydessä on esim. siirrytty laihempaan seokseen tai tehty muita muutoksia kulutuksen parantamiseksi.

Toinen vaihtoehto on, että vika ei olekaan moottorissa, vaan auton jäähdytys on toteutettu väärin. Toro Rosso on säästynyt moottoriongelmilta, kun taas Sauber ja Ferrari ovat niistä kärsineet, mikä voisi tukea tätä teoriaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Molemmat olivat tulossa sisään samalla kierroksella, Massa ensin ja sitten Alonso. Joten ulkona olivat sekä Massan että Alonson mekaanikot ja renkaat.
Kai niillä sentään vielä yhteiset mekaanikot on? Olen ainakin ymmärtänyt, että Alonso's pit crew / Massa's pit crew -termit viittaavat siihen koko kuskin ympärillä olevaan operaatioon, sisältäen renkaat ja aiemmin tankkausvälineet. Mutta olen aina olettanut, että operaatiot suorittava henkilöstö on sama.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En oikein ymmärrä tätä kohkausta. Varikolletulojärjestyksen vaihtuminen on oikeastaan aina täysin mahdollista silloin, kun kuskit ovat tulossa sisälle samalla kierroksella (etenkin sadekelillä, kun ulosajot ovat suht yleisiä), joten kaiken järjen mukaan tilanteeseen on varauduttu jo valmiiksi. Tiedon tullessa vaihtoon ei saa eikä voi mennä muutamaa sekuntia enempää.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kai niillä sentään vielä yhteiset mekaanikot on? Olen ainakin ymmärtänyt, että Alonso's pit crew / Massa's pit crew -termit viittaavat siihen koko kuskin ympärillä olevaan operaatioon, sisältäen renkaat ja aiemmin tankkausvälineet. Mutta olen aina olettanut, että operaatiot suorittava henkilöstö on sama.
Tietääkseni äijien määrää ei ole rajattu, joten siellä on äijä per rengas odottamassa, pulttin pyörittäjien sun muiden lisäksi.

Eli Massan renkaille on omat ukot, samoin Alonson. Silloin siellä on siis osittain kaksi tiimiä.

Tosin ei tuosta nyt suurta sählinkiä tule, ku ei ne missään varikkokopissa useiden metrien päässä odottele vuoroaan. Vaan ihan siinä vieressä. Joten kun he ovat jo kaukaa nähneet, että katos, sieltähän tuleekin Fernando ensin. No mepäs siirrytään tästä metri sivuun, että nuo toiset voivat siirtyä metrin eteenpäin.

Eli turhanpäiväinen haloo koko asiasta.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Jäädytys ei koske ihan koko moottoria ja esim. moottorinohjaukseen voi kyllä puuttua. On ihan mahdollista, että tankkauskiellon yhteydessä on esim. siirrytty laihempaan seokseen tai tehty muita muutoksia kulutuksen parantamiseksi.

Toinen vaihtoehto on, että vika ei olekaan moottorissa, vaan auton jäähdytys on toteutettu väärin. Toro Rosso on säästynyt moottoriongelmilta, kun taas Sauber ja Ferrari ovat niistä kärsineet, mikä voisi tukea tätä teoriaa.
Jos näin on niin toivottavasti Ferrari ei saa lupaa muuttaa konettaan. Saisivat luvan muuttaa autoaan tai moottorinohjauksen parametreja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietääkseni äijien määrää ei ole rajattu, joten siellä on äijä per rengas odottamassa, pulttin pyörittäjien sun muiden lisäksi.

Eli Massan renkaille on omat ukot, samoin Alonson. Silloin siellä on siis osittain kaksi tiimiä.

Tosin ei tuosta nyt suurta sählinkiä tule, ku ei ne missään varikkokopissa useiden metrien päässä odottele vuoroaan. Vaan ihan siinä vieressä. Joten kun he ovat jo kaukaa nähneet, että katos, sieltähän tuleekin Fernando ensin. No mepäs siirrytään tästä metri sivuun, että nuo toiset voivat siirtyä metrin eteenpäin.

Eli turhanpäiväinen haloo koko asiasta.
Näin. Molempien renkaanvaihdot näytettiin lähetyksessä, joten helppohan tuo oli tarkistaa. Renkaanvaihtajat olivat tietenkin samat, mutta näiden takana oli kaksi kaveria kunkin vaihtopaikan takana. Toisella käsissä Alonson, toisella Massan rengas. Näin ollen oli yksi ja sama kumpi tulee edellä vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Koko tapaus jakaa näköjään mielipiteitä vahvasti.

Itse näin koko jutun reilun urheiluhengen kannalta, siinä tärkein syy miksi olen Kimiä kannattanut mutta se siitä, ei ole tarkoitus vetää häntä tähän keskusteluun.

Yksi italialainen lehti antoi Massalla 10 pistettä team-spiritistä ja se kiteyttää omat ajatukseni aika lailla.

Toiset näkevät Alonson liikkeen todella rohkeana ja loistavana juttuna ja toiset ei.

Mieleeni muistuu eräs tapaus takavuosilta kun Alonso teki jonkun liikkeen Schumacherille missä Schumin oli pakko antaa periksi. Toimittajat kyselivät Alonsolta miten hän uskalsi tehdä sen tietäen että se olisi ollut molempien menoa jos Schumi olisi puolustanut paikkaansa ja Alonso vastasi: Se oli helppo päätös. Tiesin että Michaelilla oli kaksi lasta.

Eli selkäytimestä lähtee ja toivottavasti Massa oppii ajoissa ennakoimaan sen.

Mutta... kunnioitan myös muiden mielipiteitä tässä asiassa vaikkeivät menisi yhteen omien mielipiteitteni kanssa - hyvää viikonloppua kaikille :thumbup:
Hyvin vahvasti samaa mieltä. En ole aiemmin kuullutkaan tuollaisesta Alonson letkautuksesta. Arvostus vähenisi entisestään, jos sitä olisi yhtään jäljellä. Minun kannatusta ei tuollaisella asenteella saada, olkoot miten nopea hyvänsä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Molempien renkaanvaihdot näytettiin lähetyksessä, joten helppohan tuo oli tarkistaa. Renkaanvaihtajat olivat tietenkin samat, mutta näiden takana oli kaksi kaveria kunkin vaihtopaikan takana. Toisella käsissä Alonson, toisella Massan rengas. Näin ollen oli yksi ja sama kumpi tulee edellä vaihtoon.
Olisi suorastaan amatöörimäistä, jos näin ei olisi - tosin tuo vähemmän ammattimainen ote sopisi hyvin linjaan muiden loistavien päätösten jatkeeksi :eek:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tallin kannalta tuossa ohituksessa oli oleellista, että ohituksensa epäonnistumisella Alonso riskeerasi molempien jäämisen varikkoluiskalle. Tai autojen vaurioittamisen. Tai onnistuessaankin Alonso riskeerasi varikon sujuvan toiminnan joskin nyt kaikki onnistui. Riskiä lisäsi se, ettei ohituspaikka ollut yksiselitteinen edes sääntöjen puistteissa ja olisi voinut jäädä Massalta huomaamatta. Ohituksen onnistuminenhan edellytti Massan väistöliikkeen nurmelle.

Ainoa hyötyjä näistä otetuista riskeistä oli Alonso. Hän pääsi Massan edelle. Tallin kannalta riski ei olisi ollut perusteltavissa. Pisteet olisivat samat vain autojen paikkojen vauhtuessa. Itseasiassa Massan pisteet sarjaa johtavana olisivat olleet tallille perustellummat.

Tätä on siis se Alonsolta odotettu tallille ajaminen ja team-johtaminen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Koko tapaus jakaa näköjään mielipiteitä vahvasti.

Yksi italialainen lehti antoi Massalla 10 pistettä team-spiritistä ja se kiteyttää omat ajatukseni aika lailla.

Toiset näkevät Alonson liikkeen todella rohkeana ja loistavana juttuna ja toiset ei.

Eli selkäytimestä lähtee ja toivottavasti Massa oppii ajoissa ennakoimaan sen.

Mutta... kunnioitan myös muiden mielipiteitä tässä asiassa vaikkeivät menisi yhteen omien mielipiteitteni kanssa - hyvää viikonloppua kaikille :thumbup:
Röyhkeydellä pääsee ja sitä rataa. Ei sillä välttämättä toisten kunnioitusta ansaita mutta pientä niskalenkkiä sillä saa jatkoa ajatellen. Minun mielestä Alonson temppu oli törkeä, vaikka kuinka rinnakkain varikkosuoralle tulevat(Alonson ollessa hieman takana).

Massa teki sen mikä oli Monten toive, eli tallin eteen ajetaan. Ja team-spirit, niin mitäpä mieltä siitä? Tuskin se sitä nostattaa, vaan se pitää sen juuri ja juuri vielä kasassa, kun ei ala moisesta meuhkaamaan tai vedä kylkeen. Massa teki sen taatusti osittain jatkon kannalta. Luulisin, että sanat olisivat olleet toiset, jos nimi olisi jo paperissa. Toki ne paperit on helposti revittävissä, jotta tuskin se Massan uho tuosta hirveesti nousee senkään jälkeen, valitettavasti.

Mut jep, hyvät viikonloput kaikille :)
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Saapa nähdä miten käy Ferrarin yritykselle saada erikoislupa moottorin kehittämiseen sillä perusteella, että nykyisessä moottorissa on luotettavuuteen vaikuttava ongelma. Toteutuessaan tuo voisi parantaa Ferrarin asemaa mm-taistelussa huomattavasti ja silä voisi olla vaikutusta myös asiakastallien Sauber ja Toro Rosso tilanteeseen.


http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/04/1106629
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ainoa hyötyjä näistä otetuista riskeistä oli Alonso. Hän pääsi Massan edelle. Tallin kannalta riski ei olisi ollut perusteltavissa. Pisteet olisivat samat vain autojen paikkojen vauhtuessa. Itseasiassa Massan pisteet sarjaa johtavana olisivat olleet tallille perustellummat.

Tätä on siis se Alonsolta odotettu tallille ajaminen ja team-johtaminen.
Jep. Tuohan onkin juuri se mikä puhuu sen puolesta, että siellä on tietty kuski joka on se ykkösstatuksen omaava vaikka pomot mitä höpisevät.

Koska jos oikeesti ajettaisiin tallin puolesta, niin tuollaisia temppuja ei tehtäis. Alonso siis pelasi täysin omaan pussiin ja pomot höpöttelevät muuta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös