Kuule FW08, ootkos kuullut semmosesta Kimi-myytistä?
Juu, olen. Wikipediassa lukee Kimi-myytistä seuraavasti:
Kimi-myytti. Viittaa entiseen Formula 1 -kuljettajaan Kimi Räikköseen. Termi on F1-forum -hahmo Irwinin lanseeraama. Irwin loi termin ad hoc määrittelemättä tai perustelematta sitä tarkemmin, pyrkimyksenään vastata keskusteluun Schumi-myytistä.
Oletettavaa on, että termi Kimi-myytti tulee muotoutumaan Chewbacca-puolustukseksi.
Miten selität Schumin tulokasajan? Tuskin hänestä silloin vielä myyttiä tehtiin, ainakaan ilman syytä? Schumihan hyppäsi kylmiltään Jordanin puikkoihin radalle, mistä ei mitään tiennyt, ja ajoi Jordanin parhaan aika-ajo tuloksen siihen mennessä.
Muutenkin jo ensimmäiset Benetton-kaudet näyttivät, kuinka lahjakkaasta kaverista oli kysymys.
Eihän kukaan ole väittänyt, että kyseessä ei olisi yksi kaikkien aikojen parhaista kuljettajista. Se, mitä vaan harvemmin ollaan halukkaita tonkimaan, on kaikki se mitä tulosten takaa löytyy.
Se mitä
minä tarkoitan puhuessani Schumi-myytistä (joku muu voi tarkoittaa jotakin muuta) on tapa jolla Schumiin on kautta uran liitetty ominaisuuksia ja ansioita, joita ei tyypillisesti lasketa kuljettajan ansioiksi: Byrnen ja Brawnin palkkaus ehkä räikeimpänä.
Toinen elementti, joka selvästi on Schumi-mytologiaa on tämä auton kehittäminen. Schumin työmoraali varmasti on faktaa, mutta Ferrarin huippuvuosina auton kehittämisessä merkittävämpi rooli oli Rubensilla. Tämä on tallin sisältä kerrottu (juu, ei ole lähdettä tähän hätään).
Harvinaisen vähän huomiota on myös saanut Schumin heikko paineensietokyky ratkaisupaikoissa (Adelaide 1994, Jerez 1997, Suzuka 1998).
Kukaan järkevä ihminen ei kiistä Schumin laadukkuutta kuljettajana, mutta moniin muihin huippukuljettajiin verratuna hänellä näyttäisi olevan myös enemmän ilmiselviä puutteita.
Näiden puutteiden huomiottajättäminen ja hänen asemaansa nähden totaalisen epäuskottavien ansioiden laskeminen ovat se, mitä minä kutsun Schumi-myytiksi ja siitä olisi mielenkiintoista keskustella myös eri mieltä olevien kanssa ilman, että koko hommasta tulee asemasotaa.