Ferraria epäillään salaliitosta FIA:n kanssa (IL)

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Hah hah
Max Mosleyn ajatuksia siitä kuka on "tappamassa" F1-sen :idea:
Se ei suinkaan ole Ferrari tai FIA tai Bernie vaan Williams, McLaren and jossain määrin jopa Renault ja BAR

"Ferrari aren't killing the sport," Mosley said. "Williams, McLaren and to a lesser extent Renault and BAR are because they're not doing a good enough job."

Tosi terävä kaveri ;)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos nopeuksia halutaan laskea niin helpoin vaihtoehto on yksityyppirenkaat.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Observer sanoi:
Ei hätää! Koko F1 loppuu vuoden 2007 jälkeen ja Ferrari siirtyy Nascariin! :D Kauan eläköön GPWC! :ahem:
Ja kauan eläköön autioitunut "GPWC-foorumi". Tai kai täällä joku McLada fani edelleen jaksaa vääntää jostain kaksoiskölistä? Mutta jos nyt oletetaan, että vähintään puolet tämän foorumin kirjoituksista koskee tavalla tai toisella joko Ferraria tai Schumia (lähes riippumatta siitä mikä on otsikko keskustelu kääntyy aina ennemmin tai myöhemmin näihin), niin melko hiljaista tulee olemaan. Mutta voipahan sitten tämänkin "Räikkös-uskovaisten" kokoontumispaikan unohtaa lopullisesti.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Observer sanoi:
Ei hätää! Koko F1 loppuu vuoden 2007 jälkeen ja Ferrari siirtyy Nascariin! :D Kauan eläköön GPWC! :ahem:
Mutta NASCARissa taitaa olla vaikeampi kiristää itselleen omia sääntöjä ja rahaa :confused: :confused:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
hannu^ sanoi:
Mutta NASCARissa taitaa olla vaikeampi kiristää itselleen omia sääntöjä ja rahaa :confused: :confused:
Mistäs ihmeestä sinä niin päättelet. Onko ne jenkit sitten kuitenkin niin paljon viisaampia kuin nämä hölmöt täällä euroopassa :confused: :confused:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Niinno, NASCArissa neljä valmistajaa tarjoaa autot (?)
Pontiac, Ford, Chevy ja Dodge. Voisi siinä tulla vähän naurua kun Ferrari menee sinne ja sanoo että säännöt muutetaan semmoisiksi että meidän autoissa on 500hv enemmän ja maksakaahan meille 100 miljoonaa dollaria siitä että ylipäätänsä tulemme. :D
 

MiracleMan

Member
Liittynyt
30.11.2004
Viestit
6
hannu^ sanoi:
Niinno, NASCArissa neljä valmistajaa tarjoaa autot (?)
Pontiac, Ford, Chevy ja Dodge. Voisi siinä tulla vähän naurua kun Ferrari menee sinne ja sanoo että säännöt muutetaan semmoisiksi että meidän autoissa on 500hv enemmän ja maksakaahan meille 100 miljoonaa dollaria siitä että ylipäätänsä tulemme. :D
:D

En yhtään ihmettelis vaikka menisivät.
Pontiac ei muuten ole enää mukana Nascarissa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
saas nähdä milloin toyota siirtyy myös nascariin.. sehän jo craftsman trucks (menikö nyt oikein?) luokassa mukana.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Maranelloman sanoi:
Ja kauan eläköön autioitunut "GPWC-foorumi". Tai kai täällä joku McLada fani edelleen jaksaa vääntää jostain kaksoiskölistä? Mutta jos nyt oletetaan, että vähintään puolet tämän foorumin kirjoituksista koskee tavalla tai toisella joko Ferraria tai Schumia (lähes riippumatta siitä mikä on otsikko keskustelu kääntyy aina ennemmin tai myöhemmin näihin), niin melko hiljaista tulee olemaan. Mutta voipahan sitten tämänkin "Räikkös-uskovaisten" kokoontumispaikan unohtaa lopullisesti.
Aika suuret luulot pitää olla itsestään jos luulee lähes jokaisen urheilulajin seuraajan lähtevän pois yhden tallin vetäydyttyä :D Mikään ei ole ikuista hei, ei edes Ferrari. Uusia talleja tulisi melko varmasti nopeasti tilalle ja Ferrari siirtyisi tavalliseksi autonvalmistajaksi Aston Martinin, Jaguarin ja muiden vastaavien seuraksi. Patrick Headin sanoja lainaten, F1 elää tässä ja nyt, vanhat asiat jäävät hienoista muistoista huolimatta aina nopeasti historiaan uuden kauden alkaessa.

Se riittää kun kisoissa on vain jäljellä moottoriurheilun taika, kilpa-autoilun syntyaikoina Peugeotin, Mercedes-Benzin, Autounionin, Alfa Romeon ja monien muiden toimesta syntynyt kilpailun henki. Katsojat pitivät siitä, ja ihme olisi, jos eivät pitäisi tulevaisuudessa. Ferrarille tyypillinen kattilan kolistelu ja kiristys kertoo vain siitä, että talli on alkujaan epävarma omasta asemasta ja maineesta ja haluaa saada äänekkyydellä lisää väkeä puolelleen. Toisten autourheilussa jo pitempään mukana olleiden ei sitä tarvitse tehdä, riittää kun tuovat vain esille oman mielipiteensä ja tarvittaessa poistuvat kilpa-radoilta. Joskus tulevaisuudessa, olosuhteiden ollessa hyvät, merkki saattaa palata radoille uudestaan. Sitä on moottoriurheilun henki. Se ei häviä vuosikymmenessä eikä vuosisadassakaan.

edit: Ferrarin nascar-puheet ovat pelkkää höpöhöpöä. Ei Ferrari ole sinne enää menossa. Montezemolon on vain pitänyt keksiä peukaloruuvi-neuvotteluihin jokin toinen näkyvyydeltään suuri autourheilusarja, sillä kukaan ei kuitenkaan uskoisi Ferrarin pärjäävän nykyisellä tavalla ilman laajamittaista mainosta, mitä se on tähän asti kiistämättä F1:ssä saanut. Nyt Ferrari on mitä todennäköisimmin laskenut F1:stä tulevan hyödyn olevan suurempi kuin F1:sistä vetäytymisen aiheuttamat pitkäaikaiset kulut. 1+1=2. Ferrarilla oli oikeasti vain yksi rahakas vaihtoehto ja puheet sen mukaiset. Jos Ferrarilla olisi ollut rahallisesti katsottuna laajat mahdollisuudet tehdä mitä tahansa, talli olisi odottanut GPWC:n kehittymistä. Mutta nyt kun oli vain yksi varmahkolta tuntuva vaihtoehto, F1, Ferrarin oli taloudellisista syistä pakko tarttua siihen. Kattilan kalistelu sopii siihen strategiaan ;) Sillä tavalla talli välttää GPWC:n kohtuu suuret riskit, mutta pitää vielä oven auki F1:sten jatkoon kaudesta 2007 alkaen. Talli häviää pahimmillaankin 0€ (+mainonnan aiheuttama hävikki ja liikevaihdon lasku, mutta se olisi totta kaikille F1:ssä jos sarja kaatuu), saman verran mitä jäädessä suoraan sarjasta pois 2007, mutta pitää itsellään option rahakkaista kausista 2007 eteenpäin (+mainonnan jatkuvuudesta ja yrityksen lihavista ajoista), jos F1 sittenkin jatkuu. Ferrarilla on yksityistalleista kaikkein parhaimmat lähtökohdat.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Maranelloman sanoi:
Ja kauan eläköön autioitunut "GPWC-foorumi". Tai kai täällä joku McLada fani edelleen jaksaa vääntää jostain kaksoiskölistä? Mutta jos nyt oletetaan, että vähintään puolet tämän foorumin kirjoituksista koskee tavalla tai toisella joko Ferraria tai Schumia (lähes riippumatta siitä mikä on otsikko keskustelu kääntyy aina ennemmin tai myöhemmin näihin), niin melko hiljaista tulee olemaan. Mutta voipahan sitten tämänkin "Räikkös-uskovaisten" kokoontumispaikan unohtaa lopullisesti.
Tottakai koskee, koska Ferrari ja Schumi ovat huipulla tällä hetkellä. Mutta älä pelkää, kyllä varmasti löytyy uusia talleja ja kuskeja, joista kirjoiteltaisiin edelleen yhtä innokkaasti. GPWC ei todellakaan tarvitse Ferrari tai/ja Schumia, sillä muut eivät pidä kyseistä tallia ja kuskia sellaisena legendana ja ylijumalana tai (blahblah *insert your bullshit here*) paitsi Schumi/Ferrari-uskovaiset. Esim. DTM:ssä ei aja ensimmäistäkään Ferraria ja sarja on silti huippusuosittu ja arvostettu vetäen katsomot aina täyteen kisaviikonloppuisin.

Todella naurettavaa ja naivia kuvitella, että F1 (tai GPWC) kuolisi Ferrarin poislähdön myötä. Itse toki toivon, että Ferrari olisi jatkossakin mukana, mutta jos ei, niin big deal! Ei sota yhtä tallia kaipaa. Jos Ferrari pelkää häviämistä ja sitä, että kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa uudessa sarjassa niin paljon, että päättää vetäytyä kokonaan kilpailusta, niin tervemenoa. En jää kaipaamaan. Minulle Ferrari ei ole mikään legenda, vaan yksi talli muiden joukossa.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
jkjanne sanoi:
Toisten autourheilussa jo pitempään mukana olleiden ei sitä tarvitse tehdä, riittää kun tuovat vain esille oman mielipiteensä ja tarvittaessa poistuvat kilpa-radoilta.
Mutta jos nyt pitäydytään pelkästään F-1:ssä, niin aika vähiin kutistuu lista niistä merkeistä, jotka ovat olleet pidempään mukana tässä bisneksessä kuin Ferrari.

Noin muuten Ferrarin mukana olo F-1:ssä on ainakin itselleni aivan yksi ja sama. Maailma on täynnä muita autourheiluluokkia, joihin merkki voi osallistua. Ferrarilla on kieltämättä pitkät perinteet sarjassa, mutta niin sillä on monessa muussakin autourheiluluokassa. Ja F-1:n nykysillä kustannuksilla sarjasta luopumista on miettinyt varmaan moni muukin kuin Ferrari ja jotkut ovat jo heittäneetkin leikin kesken. Myöskään autojen myynnin kannalta sarjaan osallistumisella ei ole mitään merkitystä, sillä Ferrari saa milloin tahansa myytyä ne pari kolme tuhatta autoa mitä haluavatkin.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Karpow sanoi:
Esim. DTM:ssä ei aja ensimmäistäkään Ferraria ja sarja on silti huippusuosittu ja arvostettu vetäen katsomot aina täyteen kisaviikonloppuisin.
DTM:ssä nyt ei aja paljon mitään muitakaan merkkejä. Miltä muuten tuntuisi mielestäsi F-1 jos mukana olisi ainoastaan kolme tallia? Itse vaihtaisin todennäköisesti kanavaa välittömästi olisi sarja sitten miten tasainen ja mielenkiintoinen tahansa. Voin myös kertoa, että esim. sarjat joissa on mukana pelkkiä Ferrareita ei kiinnosta minua lainkaan. Eikö olekin ihmeellistä.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
MiracleMan sanoi:
:D

En yhtään ihmettelis vaikka menisivät.
Pontiac ei muuten ole enää mukana Nascarissa.
Tuo on täysin totta, ilmeisesti aivot hylkivät sitä karmeutta kun Pontiac ajoi viimeisen kisansa :)
Ja tosiaan Tojotasta voisi olla hyvä auto myös pääsarjaan.

Ja eihän nyt Ferrari minnekään Nascariin lähde, läppää koko juttu. Eipä
sitä loistavassa sarjassa edes tarvita.
 
Viimeksi muokattu:

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
hannu^ sanoi:
Ja eihän nyt Ferrari minnekään Nascariin lähde, läppää koko juttu. Eipä sitä loistavassa sarjassa edes tarvita.
Tämä on tietysti puhdas makuasia, mutta itse nukahdan jossain Nascar-lähetyksissä n. viiden minuutin jälkeen. Aivan samoin käy kyllä DTM-lähetyksissäkin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
hannu^ sanoi:
Ja eihän nyt Ferrari minnekään Nascariin lähde, läppää koko juttu. Eipä sitä loistavassa sarjassa edes tarvita.
Missäpäin sitä sellaista loistavaa NASCAR-sarjaa muuten ajetaan ja ketä kuljettajia sillä oikein ajelee?
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Veikkanpa, että GPWC on kuollut ja kuopattu ennen kuin vuosi kääntyy lopuilleen! :confused:

Eiköhän siellä järki voita, kun kausi alkaa!
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Niin, kyllä paras vaihtoehto olisi se, että F1 jatkuu suurinpiirtein nykyisillä talleilla, kunhan vain tuosta ainaisesta politikoinnista päästäisiin eroon(mutta sehän on osa ja perinne f1:siä :D )
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Maranelloman sanoi:
Mutta jos nyt pitäydytään pelkästään F-1:ssä, niin aika vähiin kutistuu lista niistä merkeistä, jotka ovat olleet pidempään mukana tässä bisneksessä kuin Ferrari.

Noin muuten Ferrarin mukana olo F-1:ssä on ainakin itselleni aivan yksi ja sama. Maailma on täynnä muita autourheiluluokkia, joihin merkki voi osallistua. Ferrarilla on kieltämättä pitkät perinteet sarjassa, mutta niin sillä on monessa muussakin autourheiluluokassa. Ja F-1:n nykysillä kustannuksilla sarjasta luopumista on miettinyt varmaan moni muukin kuin Ferrari ja jotkut ovat jo heittäneetkin leikin kesken. Myöskään autojen myynnin kannalta sarjaan osallistumisella ei ole mitään merkitystä, sillä Ferrari saa milloin tahansa myytyä ne pari kolme tuhatta autoa mitä haluavatkin.
Mutta autourheilussa tavalla tai toisella pitempään mukana olleita löytyy monia. Stuttgartista taitaa löytyä Mersun historiaa esittelevä museo. Monien muidenkin merkkien, niin kuin Peugeotin, kilpailuhistoria alkaa jo toissa vuosisadalta, 1800-luvulta.

Ferrari elää nyt aallonharjalla. Autoja menee kaupaksi hyvin, ja on mennyt kaupaksi menneinä vuosinakin. Mutta kun ajatellaan markkinoinnin ja automerkin imagon perusteita, on Ferrari kuitenkin pieni merkki ja saavuttanut nykyisen imagonsa lähes ainoastaan olemalla mukana F1:ssä. Voisin melkein lyödä vetoa siitä, että Ferrarin myynti sukeltaisi F1:sistä vetäytymistä seuraavina vuosikymmeninä reilusti. Ferrarille on syntynyt F1:stä taloudellinen uhka. Jos olet mukana, talous saattaa pysyä vakaana, ja jos lähdet pois, otat riskin mitä ei ole otettu 50 vuoteen. Fiat:kaan olisi tuskin ensimmäisten joukossa pelastamassa pulaan joutunutta pikkuistaan, joten pitkällä tähtäimellä edessä saattaisi olla entistä kiinteämpi suhde emoyhtiöön Gm:ään. Sitä kautta yhtiölle tarjoutuisi tilaisuus paikata F1:sten hävikin aiheuttamia tappioita nostamalla Usa:han suuntautuvaa tuotantoa (on ollut aina suuri osa Ferrarin myyntiä). Pieni yhtiö pysyy hengissä tekemällä vain tulosta, muuten peikkona pyörii nurkissa aina tehtaan lakkauttaminen tai henkilöstövähennykset. Ei tästä ole aikaakaan, kun Jaguarin perinteinen tehdas suljettiin ja tuotanto siirtyi toisaalle.

Aston Martinille on kutakuinkin käynyt yllä mainitulla tavalla. Ahdinkoon joutuneen tehtaan omistajaksi ilmestyi Ford-konserni ja laittoi pienellä viiveellä täysin uudet mallit markkinoille. No, Aston Martinin tapauksessa se olikin hyvästä, niin kamalia merkin mallit 80 ja 90-luvuilla olivat ;)

Mersulla on talouden puolesta paremmat edellytykset osallistua uudestaan ja uudestaan eri autourheilusarjoihin. Jos pieni yhtiö Ferrari lähtisi kerran F1:stä, se tuskin sinne ikinä enää palaisikaan. Tai ehkä korkeintaan siinä tapauksessa, jos paluu olisi taloudellisesti kannattava eli talli tuottaisi emoyhtiölleen tuloja (ennalta arvioituna) nykyistä enemmän. Muuten pitkäkestoisia investointeja uusiin tiloihin ja tekniikkaan tuskin kannattaisi tehdä. Arvoautojen myynnin pitäisi sujua kuin siimaa, jotta osallistumisesta aiheutuvat kulut saataisiin katetuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös