Ferrarilta "uusi" innovaatio?

Speed12

Laiska Jäsen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
86
Sijainti
Skugeli, Espoo
Näin uutisoi Heikki Kulta:

Liikkuva
rengaskulma
Ferrarin
uusin ase


F1-sähkeet 5.5.
Ferrari varautuu yhä rajumpaan voittotaisteluun.
Tallilla on valmiina uusi kehitysversio 053-moottorista, mutta ennen kaikkea salaisena aseena uudet erikoisripustukset, jotka automaattisesti kontrolloivat rengaskulmaa.
Näin kampperikulmaa säädellään eripituisilla akselitangoilla, joita tarpeen mukaan vedetään sisäänpäin.
- Tutkimme Bridgestonen kanssa järjestelmiä, joilla renkaat toimisivat paremmin. Nyt käskyt tulevat auton alustasta, pääsuunnittelija Rory Byrne paljasti Auto Sprint -lehdessä.
TS/Heikki Kulta

Näin äkkiseltään ajateltuna camber-kulmien ajonaikainen muuttuminen toisi pitoa huomattavasti lisää mutkiin. Auto istuisi helpommin melkein rataan kuin rataan ja olisi myös säädettävissä helpommin... Tai ehkä auton balanssi löytyisi näillä keinoin helpommin. Ferrarissahan tunnetusti on nytkin huono balanssi...
;)
Taitaa Mersulla tuotekehittely junnata paikoillaan, koska se kuitenkin esitteli ehkä "vastaavan" systeemin jo kolmisen vuotta sitten...

2001 Mercedes-Benz F 400 Carving Concept:

http://www.supercars.net/cars/2001@$Mercedes-Benz@$F 400 Carving Conceptg.html
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
McLarenilla oli takavuosina tuollainen käytössä, se ei toiminut kunnolla kun renkaat lenteli huithelkkariin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Onko se sallittua säätää kampperia aktiivisesti? Toki kampperi saa säätyä passiivisesti auton(alustan) suhteesta rataan mutta en usko että sitä saa erikseen tietokoneohjatusti säätää.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ajat muuttuu foorumillakin. Kyllähän tällainen otsikko olisi aikanaan aiheuttanut valtavan myrskyn. Kyseessähän on ilmiselvästi jopa aktiivijousitukseen verrattavissa oleva selkeä laittomuus, jota ei muilta talleilta olisi hyväksytty. FIA munattomuuttaan sen on kuitenkin kulisseissa sallinut.

Nyt ilmeisesti Heikki Kullan jutut ei mene enää aivan sellaisinaan läpi. Tietyllä tapaa meikäläisen on vaikea uskoa juttua, jos autourheiluun perehtynyt toimittaja kirjoittaa kampperikulmista. Se ei ole suomea, eikä tarkoita yhtään mitään, niinkuin ei Heikin muutkaan jutut.

Niin ja kampperikulmia saa vapaasti muutella miten sattuu. Asiasta on tuskin edes mainintaa sääntökirjassa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Sanakirjan mukaan "camber" on suomeksi "kuperuus", "pyörän kallistuma" tai "camber".

Mielestäni kampperi on oiva suomennos sanalle jolla ei vielä ollut kunnon suomenkielistä vasitinetta. Näin se kieli muodostuu tekemällä :thumbup:
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Kyllä camberista on puhuttu Suomessa ja suomeksi jo vuosikymmeniä ihan camberina. Ei kai se haittaa, jos se on sama jollain muullakin kielellä?

Ja itse asiaan. On hyvin vaikea uskoa, että kuvatunlainen reaaliaikainen camberinsäätö olisi yht'äkkiä sallittu. Kuten pmv:kin mainitsi on tuo täysin verrattavissa aktiivijousitukseen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No se on ollut "camber-kulma" jo aikojen alusta lähtien. Mikäköhän on suomennos sitten Caster-kulmalle. Kastteri?
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Älkää nyt jaksako jauhaa tosta camperista. Kaikki kuitenkin luultavasti tietää mitä se tarkoittaa eikä siittä sitten tarvitse vääntää omia käännöksiään.

Jos tuo muka on laillinen niin miksei muilla talleilla ole semmoista. Vai tietävätkö he jo että heiltä se kiellettäisiin vaikka Ferrari sitä käyttäisikin. Ja kyllähän tuon asian voi tarkistaa onko Ferrarilla tuollainen käytössä kunhan joku kuvaaja vain ottaisi jonkun Ferrarilla ajetun mutkan uusintana ja hidastettuna. Sitten vain zoomaisi renkaisiin ja katsoisi taittuvatko ne camper kulmasta sisäänpäin. Vaikka sitä ehkä on vaikea huomata jos ne joustavat vain vähän...
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Olikos se -93 kun Williamsilta kiellettiin aktiivijousitus?
Saas nähdä tuleeko tästä nyt semmnen tekniikka sitten että sitä saa käyttää vai kielletäänköhän sekin. Onkohan muilla talleillä kehittelyn alla tämmöistä?
Ettei vaan kävisi niin että kun muut saa sen valmiiksi niin sitten kielletään koko systeemi kunhan ferrari on pari kisaa jo sillä ajellut :ahem:

Nojoo ei pitäisi liioitella mut katellaan nyt..
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pmv sanoi:
No se on ollut "camber-kulma" jo aikojen alusta lähtien. Mikäköhän on suomennos sitten Caster-kulmalle. Kastteri?
Ei camber ole oikeaa suomenkieltä, niinkuin ei ole cucumberkaan. Harmi ettei nykyaikaisia termejä ole suomennettu kunnolla. Kampperi on aina parempi kuin camber-kulma.

Caster-kulma vois olla vaikka kasteri tai vastaava. Nuo ei ole mistään kotoisin että ensin laitetaan sana englanniksi ja sitten jatko-osalla kerrotaan mikä se on. Miten olis cucumber-vihannes? Ei kuulosta hyvältä ei :thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Diesel=Tiisselli
Wankel= vankelli
Gurney läppä=Körrni läppä
McPherson joustintuki=mäkverson joustintuki
Turbo=turppo
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Jos Ferrarilla kehitellään jotain innovatiivista ja mullistavaa, niin muitten kateus herää ennenkuin sitä on kunnolla edes testattukaan.
Muut nimittäin pelkäävät heti jäävänsä entistä enemmän jalkoihin, kun kyseessä on Ferrari.

Tästäkin tulee varmasti kauhea piipitys ja itku muitten tallien tiimoiklta,,,,"taas ne huijaa"...

Osoittaa hyvin muitten voimattomuuden ja osaamattomuuden.

se vanha rehti tietäjä vale
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
pmv sanoi:
Diesel=Tiisselli
Wankel= vankelli
Gurney läppä=Körrni läppä
McPherson joustintuki=mäkverson joustintuki
En ryhtyisi kääntämään henkilöiden nimiä kuten Diesel, Wankel ja McPherson. Ei George Bush:kaan ole Yrjö Pensas.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
aito_vale sanoi:
Jos Ferrarilla kehitellään jotain innovatiivista ja mullistavaa, niin muitten kateus herää ennenkuin sitä on kunnolla edes testattukaan.
Muut nimittäin pelkäävät heti jäävänsä entistä enemmän jalkoihin, kun kyseessä on Ferrari.

Tästäkin tulee varmasti kauhea piipitys ja itku muitten tallien tiimoiklta,,,,"taas ne huijaa"...

Osoittaa hyvin muitten voimattomuuden ja osaamattomuuden.

se vanha rehti tietäjä vale
Millä perusteella muut tallit alkavat itkeä kun sitä ei edes säännöissä ole kielletty?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Okei kuka muu ku Heikki Kulta on sanonut, että on Ferkulla on olemassaa joku aktiivisesti säätyvä juttu.

Niin ja ku joku sano, että zuumaamalla renkaisiin näkyy muuttuuko ne kulmat. Eihän se mitään todista, ne varmaankin muuttuu jokaisessa formula ykkösessä. Kerpele henkilöautoissahan ne muuttuu kokoajan jousitusliikkeiden ja pyörän kääntöjen yhteydessä. Riippuen tietysti pyöräntuentatavasta. Mutta mm. tuossa mäcverssoni joustin- ja vaimennintuennassa ne vaihtelee. Nii ja mielestäni siihen kuuluu se a siihen m:n ja c:n väliin. Tästä oli TMssäkin joskus, että nimi kirjoitetaan melkeen aina väärin, niiiiiiii.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Niin siis tuota, osaako joku kertoa enempi tuosta Renaultin ratkaisusta, että onko sitä käytetty missään kisoissa, ja onko siitä tullut minkäänlaista noottia FIA:n osalta? Onhan siinäkin käsittääkseni aktiivisesti säätyvä camber, aivan kuten tuossa Ferrarin ratkaisussakin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Miksi formulassa on positiiviset olkapoikkeamat kun katuautoissa ne ovat negatiiviset?:doubtful:
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
J.Heldenview sanoi:
En ryhtyisi kääntämään henkilöiden nimiä kuten Diesel, Wankel ja McPherson. Ei George Bush:kaan ole Yrjö Pensas.
Joo ei ole ei keorke puskasta, mutta Kuningas Kaarle Kustaa ja Olavi on ja onhan rinsessa Margareettakin.

Ja sit tohon Tiisseliin, miihkaelihan sanoo riisseeli, Tampereen kiälessä kun ei oo ree kirjainta
 
Ylös