Ferrarilta "uusi" innovaatio?

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Niin, mikä estäisi muita talleja kehittämästä omia rengaskulmia vaihtavia ripustuksia, siitä vain. Ehkä muillakin on jo ollut omia järjestelmiä.

Eniten ihmettyttää maikkelin ratin ulkopuolelta jatkuva "vipun" kääntely, ainakin 2. ja 3. kisassa. Barikellolla ei näkynyt incar-kamerakuvista samaisia liikkeitä. Olisi mielenkiintoista, jos joku viisas ekspertti asian selvittäisi mitä siinä säädetään.

Renaultilla oli jotain ylimääräsiä napin painalluksia ratista viime kaudella, mutta ovat siitä pahasta päässeet. Ilmeisesti jotain säädettiin elektronisesti mutka kohtaisesti.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
formulaX sanoi:
Niin, mikä estäisi muita talleja kehittämästä omia rengaskulmia vaihtavia ripustuksia, siitä vain. Ehkä muillakin on jo ollut omia järjestelmiä.

Eniten ihmettyttää maikkelin ratin ulkopuolelta jatkuva "vipun" kääntely, ainakin 2. ja 3. kisassa. Barikellolla ei näkynyt incar-kamerakuvista samaisia liikkeitä. Olisi mielenkiintoista, jos joku viisas ekspertti asian selvittäisi mitä siinä säädetään.

Renaultilla oli jotain ylimääräsiä napin painalluksia ratista viime kaudella, mutta ovat siitä pahasta päässeet. Ilmeisesti jotain säädettiin elektronisesti mutka kohtaisesti.
Eikös jossain ollut mainintaa jarrutasapainon säätämisestä.. en nyt linkkiä tähän hätään saa mistään ronkittua, mutta muistaakseni sitä ihan Schumilta itseltäänkin kysyttiin.
 

Speed12

Laiska Jäsen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
86
Sijainti
Skugeli, Espoo
General FUp sanoi:
Eikös jossain ollut mainintaa jarrutasapainon säätämisestä.. en nyt linkkiä tähän hätään saa mistään ronkittua, mutta muistaakseni sitä ihan Schumilta itseltäänkin kysyttiin.
Näin minäkin muistelen. Siitä on ollut puhetta jo useampi vuosi sitten. Schumi taitaakin olla ainoita kuljettajia, jotka säätävät autoa kisassa vähän mutkan mukaan. En ainakaan muiden ole nähnyt tekevän sitä niin jatkuvalla syötöllä.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ja otetaanpa jälleen sääntökirja esille:

2004 F1 Technical Regulations 20 / 45 31 October 2003

ARTICLE 10 : SUSPENSION AND STEERING SYSTEMS
10.2 Suspension geometry :
10.2.1 Suspension geometry must remain fixed at all times.
10.2.2 Any powered device which is capable of altering the configuration or affecting the performance of any part of the suspension system is forbidden.
10.2.3 No adjustment may be made to the suspension system while the car is in motion.

10.4 Steering :
10.4.1 Any steering system which permits the re-alignment of more than two wheels is not permitted.
10.4.2 Power assisted steering systems may not be electronically controlled or electrically powered. No such system may carry out any function other than reduce the physical effort required to steer the car.


--------

Eli kyllähän tuossa kielletään tuommoiset ajatukset. Tai ainakin se sotii kovasti tuon henkeä vastaan.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Camber = renkaan pystykallistuma. Aika selkeä on tuo säännön sanamuoto, eli ei pitäisi koko systeemiä olla edes olemassa... :doubtful:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tiedä sitten ripustuksista, mutta Ferrari ja BAR kulki kuin kiskolla tuolla Kataloniassa. Kauheeta hämmentämistä Williamsilla ja McLarenilla. Aivan kuin olisi taas niitä kuuluisia tynnyrinpesijöitä kuskeina.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Jones sanoi:
Tiedä sitten ripustuksista, mutta Ferrari ja BAR kulki kuin kiskolla tuolla Kataloniassa. Kauheeta hämmentämistä Williamsilla ja McLarenilla. Aivan kuin olisi taas niitä kuuluisia tynnyrinpesijöitä kuskeina.
Samaa mieltä. Barit ehdottomasti ja sitten varsinkin shumi ajoivat kuin kiskoilla. Shumihan melkein ajoi kaikki mutkatkin melkein kaasu pohjassa:dunno:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jones sanoi:
Tiedä sitten ripustuksista, mutta Ferrari ja BAR kulki kuin kiskolla tuolla Kataloniassa. Kauheeta hämmentämistä Williamsilla ja McLarenilla. Aivan kuin olisi taas niitä kuuluisia tynnyrinpesijöitä kuskeina.
Buttonilla ja satolla oli kyllä ongelmia takasuoralle tulossa, ja Sato teki käsijarrukäännöksen takasuoran jälkeen. Ei BARrit täydellisiä olleet :nope:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei toki, ainahan auto yli- tai aliohjaa kun vedetään yli kriittisen pisteen. Mutta hyvässä balansissa autot oli. Tais vaan tuuli tehdä yllätyksen Buttonille.

Siinä missä Sato teki tiukassa kurvissa narujarrukäännöstä, Sumin auto puski. Kello ainakin piti molempien autojen balanssista.

Tuuli tais napata Trullin autoonkin kerran aika pahasti, sen verran iso korjaus tuli kesken loivan aukeavan kurvin.
 

pww

New member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
1
Sijainti
Espoo
hannu^ sanoi:
Millä perusteella muut tallit alkavat itkeä kun sitä ei edes säännöissä ole kielletty?

Aina joku itkee siitä että taas on säännöt tulkittu "väärin"
Muistan hyvin kuinka McLarenilla oli ylimääräinen jarrupoljin autoissaan ja sekin kiellettin kolmen kisan jälkeen koska etumatka oli todella musrkaavaa. Kyllä McLarenillakin osataan silloin tällöin.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
---------
10.4.1 Any steering system which permits the re-alignment of more than two wheels is not permitted.
---------

Tuo 10.4.1. pykälä kieltää selkeästi enemmän kuin kahden pyörän kääntymisen (suuntaan tai toiseen) käännöksissä. Onko tuommoinen camberien ajonaikainen aktiivinen säätö katsottava ohjausjärjestelmäksi? Mielestäni kyllä, jos sillä on tarkoitus taata parempaa ohjattavuutta ja tuo tapahtuu vain mutkissa. Aika tulkinnanvarainen juttu.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Äh siis vielä. Kuka muu ku meijän Heikki on sanonut jotain aktiivisesta jutusta?? Onkohan se ottanu Byrnen kommentin, ja keksinyt sitten mausteeksi vähän omaa.

Jotenkin tuollainen aktiivinen juttu kuulostaa kielletyltä. Ja jos Kultamme tietää, että tällanen on Ferrarilla, niin kyllähän sen sitten tietää F1 piireissä kaikki muutkin.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
pww sanoi:

Muistan hyvin kuinka McLarenilla oli ylimääräinen jarrupoljin autoissaan ja sekin kiellettin kolmen kisan jälkeen koska etumatka oli todella musrkaavaa. Kyllä McLarenillakin osataan silloin tällöin.
Ei mulla muuta mutta koskakohan ferrarilta on kielletty jotain sen uutta keksimää ? Viime vuonna kiellettiin esim. micheliniltä leventyvä rengas (ja nyt ferrari itse käyttää leveyden rajoilla olevaa rengasta) ja muita en jaksa edes luetella...
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Musta Pekka sanoi:
Ei mulla muuta mutta koskakohan ferrarilta on kielletty jotain sen uutta keksimää ? Viime vuonna kiellettiin esim. micheliniltä leventyvä rengas (ja nyt ferrari itse käyttää leveyden rajoilla olevaa rengasta) ja muita en jaksa edes luetella...
Mutta kun se Michelin oli liian leveä.. Ferrarin nykyinen tuskin on, olisi siitä muuten semmoinen mekkala noussut ettei ole tosikaan :D
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Uudessa IS-Veikkaajassa on kiinnostavaa tietoa F2004:n toiminnasta. Sen mukaan auto on poikkeuksellisen hyvä moottorin (tehokkaampi kuin muilla), elektroniikan (luistonesto mm. pystyy kontrolloimaan ajoa jopa kuluneilla renkailla), rungon (yksöisköli kun taas Macilla ja Williamsilla on kaksoisköli, joka tekee autoista painavampia ja aiheuttaa pahaa aliohjautumista) ja tietty renkaiden ansiosta.
 
Ylös