Ferrarin aika-ajotaktiikka

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Pade_ sanoi:
Toisaalta... Jos Ferrari alkaa nyt hallitsemaan kilpailuja... Niin Massaa vastaan Räikkösen onkin varmaan parempi ottaa enemmän polttoainetta. Miksei vaikka neljän tai viidenkin kierroksen verran?

Eli jos Ferrari on selvästi Mclarenia nopeampi, Kimi voi ottaa enemmän bensaa kuin Massa ja päihittää silti Hamiltonin ja Alonson.
On tuossa silti riskinsä, kun kakkosruudusta joudut taas sinne paskaiselle puolelle.

Helpointa olisi, jos Kimi vain ottaisi sen kevyemmän auton, ajaisi paalun ja sitten lähdöstä muilta horisonttiin. Jos Kimi kerran raskalla autolla pysyy Felipen perässä, niin kevyemmällä menisi menojaan. Sieltä saisivat muut sitten yrittää painavemmilla autoilla kuroa yli 10 sekunnin eroja kiinni, vaan jos pystyvät.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
kouvotsvoni sanoi:
Miksei Alonso nyt niillä ultimaattisilla kyvyillään pystynyt säästämään polttoainetta niin, jottei olisi ruuhkiin joutunut?
Niin ja miksi se tuli jo niin aikaisin ekan kerran sisään,olihan Alonsolla ne aika-ajon bensat (mitä ei päässyt ajamaan sen vaihteisto vian takia)niin vielä tankissa.Oliko Alonso alun perin kolmen stopin taktiikalla ja sitä lopussa muutettiin?Tais Ferrari olla Magnyssä taktisestikin paljon vahvempi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
JNF sanoi:
...Eiköhän tuo laihemmilla seoksilla ajaminen ole mahdollista lähinnä silloin, kun on jumissa hitaamman takana ja voi vähän tinkiä suoranopeudestaan. Vaikea tietää kuinka paljon f1-moottoreissa voi seoksia säädellä ja miten ne vaikuttaa nopeuteen, kestävyyteen jne.
Juuri silloin kun edelläajavasta ei ohi pääse, voi tiputtaa koneen seosta ja siten polttoaineen kulutusta. Jos ajelee vaikkapa 1 sek/kierros hitaamman perässä voi koneen tehoja tiputtaa aika paljonkin, tosin pitäisihän siinä lähellä olla jos vaikkapa kaveri mokaa jotain.

Olen muistavinani että tuollaisilla seoksilla pystyisi pelaamaan sellaisen kierroksen lisää ennen varikkostoppia. Eli ei mitään hirveitä matkoja, mutta kuitenkin. Turva-auton perässä polttoaineen kulutus taas tipahtanee huomattavan paljon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
TMK sanoi:
Niin ja miksi se tuli jo niin aikaisin ekan kerran sisään,olihan Alonsolla ne aika-ajon bensat (mitä ei päässyt ajamaan sen vaihteisto vian takia)niin vielä tankissa.Oliko Alonso alun perin kolmen stopin taktiikalla ja sitä lopussa muutettiin?Tais Ferrari olla Magnyssä taktisestikin paljon vahvempi.
McLarenin kuskit ajavat Ronin päätöksellä samanlaisilla taktiikoilla. Vaikka systeemi onkin tasapuolinen ja lopettaa spekuloinnit suosimisesta, niin on järjetöntä pitää tuollaisesta päätöksestä kiinni tilanteessa, jossa aika-ajo on mennyt jommalla kummalla kuskista johtumattomista syistä pieleen.

Alonso ehdottomasti kärsi tästä. Vaikka ensimmäinen stintti olisikin ollut tuon mittainen (bensamääräänhän ei voinut vaikuttaa), sillä olisi pitänyt tankata tankki täyteen, eikä saman verran bensaa kuin Hamiltonille. Päätöksestä kuitenkin lipsuttiin Lewisin kohdalla, jonka taktiikka muutettiin kolmen stopin taktiikaksi.

McLaren hävisi kyllä ihan nopeudellakin. En usko, että se millään taktiikalla olisi pystynyt Ferraria kaatamaan. Eli Ferrari olisi voinut laatia paljon huonommankin taktiikan ja voittaa silti (edellyttäen sitä, ettei Ferrarit olisi jääneet alussa McLarenien taakse).
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Jokohan oltaisiin macilla palattu normaaliin päiväjärjestykseen noitten taktiikkasekoilujen kanssa. Kyllähän niillä monta kisaa peräkkäin kävikin hyvä tuuri. :ahem:
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
parker sanoi:
Tuo raskaan auton taktiikka Kimillä mennyt monen huonon startin takia tähän asti pilalle. Nyt toimi.
Ja aina raskain auto kärkinelikosta.
laittaisivat ajamaan massan ja räikkösen aika-ajossa lähes samalla bensamäärällä + 1kierros. yleensä kisassa on n. 2 varikko pysähdystä niin voisi takana oleva kaksikosta ottaa toiseen stinttiin raskaamman auton ja pyrkiä samaan kuin kimi viime kisassa.
mclarenilla kuskit saavat realistisesti taistella toisiaan vastaan paalupaikasta, mutta ferrarilla ei ole molemmilla mahdollisuuksia, koska molemmat on niin lähellä toisiaan aika-ajossa että bensamäärä on ratkaissut melkein jokaisen kisan lähtöjärjestyksen kuskien osalta. tämä 3 kierrosta bensamäärässä vaihtelee varmaan kisoittain ehkä 0,2-0,4 s/kierros.
Nostan sitten hattua massalle kun voittaa räikkösen aika-ajossa raskaammalla autolla... vielä niin ei ole käynyt!!!!
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Njoo... Jos tuo niiden taktiikka toimii, niin miksi niiden pitäisi vaihtaa se? Eihän Hamilton Ranskassakaan paalulle päässyt, vaikka ajokin selvästi kevyemmällä autolla ku Massa...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
parker sanoi:
Tuo raskaan auton taktiikka Kimillä mennyt monen huonon startin takia tähän asti pilalle. Nyt toimi.
Ei olisi toiminut, jos Alonsolla ei olisi tullut vikaa, ja Kimi olisi joutunut starttaamaan nelosruudusta. Tuo raskaampi taktiikka ei ole voittoisa, ellet lähdössä ole vähintään kakkonen.Tai voisihan se periaatteessa kolmosena ajaessakin olla voittoisa, jos kakkonen on yhtä nopea kuin ykkönen. Mutta yleensä välit venyy ja kolmannen on vaikea voittaa, vaikka olisikin nopea.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
IceManFani sanoi:
Njoo... Jos tuo niiden taktiikka toimii, niin miksi niiden pitäisi vaihtaa se? Eihän Hamilton Ranskassakaan paalulle päässyt, vaikka ajokin selvästi kevyemmällä autolla ku Massa...
Toimii??
Ranskassa oli 2xtuuria. Alonson lähtöpaikka ja hamiltonin lähtö.
Jos alonso olisi saanut tuloksen normaalitasolle niin kimi olisi ollut aika-ajon neljäs.
huom. ja yleensä mclaren lähtee paremmin kuin ferrari. kuten hamilton sanoi lähdössä tapahtui jotain...
jos mclaren olisi ollut omalla tasollaan sijat 2-3, niin kimillä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia kärkikamppailuun.
oletuksena että massa kärjessä, mclaren sijat 2-3, kimi olisi jäänyt massasta 10-15 sekunttia jo eka stintillä...
ero on niin suuri ettei sitä olisi saanut ajettua kiinni ennen toista varikkopysähdystä.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
se mikä on oikeesti perseestä on nykyisien sääntöjen mukanen viimenen aika-ajosessio.... Jos se vedettäs kuivilla tankeilla nähtäs kunnon taistelua ja uskomattomia kierroksia ja sen jälkeen tallit saisivat tehdä taktiikkansa niin kuin tykkäävät... Se olis paljon parempi...
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
lahtiska sanoi:
Toimii??
Ranskassa oli 2xtuuria. Alonson lähtöpaikka ja hamiltonin lähtö.
Jos alonso olisi saanut tuloksen normaalitasolle niin kimi olisi ollut aika-ajon neljäs.
huom. ja yleensä mclaren lähtee paremmin kuin ferrari. kuten hamilton sanoi lähdössä tapahtui jotain...
jos mclaren olisi ollut omalla tasollaan sijat 2-3, niin kimillä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia kärkikamppailuun.
oletuksena että massa kärjessä, mclaren sijat 2-3, kimi olisi jäänyt massasta 10-15 sekunttia jo eka stintillä...
ero on niin suuri ettei sitä olisi saanut ajettua kiinni ennen toista varikkopysähdystä.
JOS JOS ja JOS,

jos kimi olis lahtenyt paremmin edellisissa kisoissa, niin olis mestaruuskarjessa.:jaska:

niin ja mita nyt sit tarkoittaa "jos mclaren olisi ollut omalla tasollaa..."? mulle mclarenin oma taso tarkoittaa monta vuotta teknisia murheita ja kammailyja taktiikoissa, siis mclaren oli ihan "omalla tasollaan"...
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Reef sanoi:
JOS JOS ja JOS,

jos kimi olis lahtenyt paremmin edellisissa kisoissa, niin olis mestaruuskarjessa.:jaska:

niin ja mita nyt sit tarkoittaa "jos mclaren olisi ollut omalla tasollaa..."? mulle mclarenin oma taso tarkoittaa monta vuotta teknisia murheita ja kammailyja taktiikoissa, siis mclaren oli ihan "omalla tasollaan"...

Ainakin tämä alkukausi on osoittanut aivan toista!!:nope:
Itse kannatan kimi ja ferraria, ja se tässä vit.....taa kun mclaren ei ole yhtä paska kuin viime kaudella. yksi parhaimmista autoista(neljä voittoa)!!! ja ovat ajaneet läpi kauden samalla taktiikalla kuin ferrari( edellenin kisa poikkeus nopeuden, luotettavuuden ja taktiikan suhteen.)
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Ghost_Glove sanoi:
se mikä on oikeesti perseestä on nykyisien sääntöjen mukanen viimenen aika-ajosessio.... Jos se vedettäs kuivilla tankeilla nähtäs kunnon taistelua ja uskomattomia kierroksia ja sen jälkeen tallit saisivat tehdä taktiikkansa niin kuin tykkäävät... Se olis paljon parempi...
Joo ja saataisiin aina nopein kuski&autoyhdistelmä paalulle.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Henkka sanoi:
On tuossa silti riskinsä, kun kakkosruudusta joudut taas sinne paskaiselle puolelle.

Helpointa olisi, jos Kimi vain ottaisi sen kevyemmän auton, ajaisi paalun ja sitten lähdöstä muilta horisonttiin. Jos Kimi kerran raskalla autolla pysyy Felipen perässä, niin kevyemmällä menisi menojaan. Sieltä saisivat muut sitten yrittää painavemmilla autoilla kuroa yli 10 sekunnin eroja kiinni, vaan jos pystyvät.
Kaitpa tuossa on vähän se ongelma, ettei Kimi saa renkaita riittävän lämpimäks tms kuitenkin millä hän tietää häviävänsä tässä vaiheessa Massalle aika-ajoissa, eli tuolla yhdellä nopealla kierroksella! Ja tästä syystä taktiikkana on parempi ottaa hieman enemmän bensaa tankkiin.

Tämähän olisi toiminut hyvin useassakin kisassa tällä kaudella, startit vain ovat pilanneet taktiikasta saadun hyödyn.

Ja sitähän Kimi on koko kauden sanonut, että hän ja hänen tiimi tietävät syyn ja yrittävät löytää ongelman! Tuskin tuolla tasolla kuitenkaan ongelman korjaaminen tapahdu ihan hetkessä, koskapa täytyy löytää ne puuttuvat sekunni tuhannesosat, joten niitä ei niin helposti kaiveta!

Kyllä se sieltä vielä lähtee, jos ei tällä, niin sitten ensi kaudella kun Kimi on alusta lähtien mukana testaamassa ja renkaatkin ovat tulleet tutuiksi :)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jos minä lähtisin ajamaan kilpaa, ja tietäisin että minulla on "varaa" ottaa lähimpiä kilpakumppaneita enemmän bensaa kyytiin, niin tottakai ottaisin. Sen lisäksi että saa tykitettyä niitä ultranopeita kierroksia, niin taktiikassa on myös hieman paremmat mahdollisuudet muutoksiin turva-autojen ym. varalle. Kevyellä kuormalla voi ajaa lyhemmän matkaa, mutta painavalla kuormalla voi ajaa tarvittaessa lyhemmän tai pidemmän matkaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
CamoN sanoi:
Jos minä lähtisin ajamaan kilpaa, ja tietäisin että minulla on "varaa" ottaa lähimpiä kilpakumppaneita enemmän bensaa kyytiin, niin tottakai ottaisin. Sen lisäksi että saa tykitettyä niitä ultranopeita kierroksia, niin taktiikassa on myös hieman paremmat mahdollisuudet muutoksiin turva-autojen ym. varalle. Kevyellä kuormalla voi ajaa lyhemmän matkaa, mutta painavalla kuormalla voi ajaa tarvittaessa lyhemmän tai pidemmän matkaa.
Hieman eri mieltä tuosta turva-auto taktiikasta. Turva-auton suhteen aina on yleensä parempi olla liikkeellä kevyellä. Yleensä kaikki kuitenkin tulevat varikolle, jos taktiikoisssa on vain parin kierroksen eroja. Ja kevyellä ajava pääsee sinne ensimmäisenä. Parhaassa tapauksessa kevyellä ajava ehti käydä varikolla jo ennen turva-autoa. Keveydestä ei oikeastaan ole mitään muuta haittaa, kuin että se ei ole nopein tyhjän radan taktiikka.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mikä oli Massan taktiikka Silverstonessa?

Saiko se tankata sen jälkeen kun stumppas koneensa ja lähti vararikolta kisaan?:doubtful: Tankkasko?
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Moe Szyslak sanoi:
Mikä oli Massan taktiikka Silverstonessa?

Saiko se tankata sen jälkeen kun stumppas koneensa ja lähti vararikolta kisaan?:doubtful: Tankkasko?
Aika-ajo bensat oli tankissa. Taisi muuten olla ensimmäinen kerta sitten Australian, kun Massa lähti raskaammalla autolla kuin Kimi. Kimihän on aika-ajoissa yleensä jäänyt Massalle 0,2-0,3 s. kun on lähtenyt 2-3 kierrosta raskaammalla autolla. Silverstonessa Massa jäi Kimin mokasta huolimatta melkein 0,2s. eli siihen nähden Kimi on ihan hyvin vetänyt aikaisemmat aika-ajot. Ferrariltahan kerrottiin, että Kimi menetti Silverstonenssa n. 0,3-0,4s. siinä leveäksi ajossa eli Massa olisi kaiken mennessä normaalisti jäänyt Kimistä n.0-5-0,6s. Kanadan GP jäi vähän arvoitukseksi, kumpi Ferrari siellä oli raskaampi.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Polar sanoi:
Aika-ajo bensat oli tankissa. Taisi muuten olla ensimmäinen kerta sitten Australian, kun Massa lähti raskaammalla autolla kuin Kimi. Kimihän on aika-ajoissa yleensä jäänyt Massalle 0,2-0,3 s. kun on lähtenyt 2-3 kierrosta raskaammalla autolla. Silverstonessa Massa jäi Kimin mokasta huolimatta melkein 0,2s. eli siihen nähden Kimi on ihan hyvin vetänyt aikaisemmat aika-ajot. Ferrariltahan kerrottiin, että Kimi menetti Silverstonenssa n. 0,3-0,4s. siinä leveäksi ajossa eli Massa olisi kaiken mennessä normaalisti jäänyt Kimistä n.0-5-0,6s. Kanadan GP jäi vähän arvoitukseksi, kumpi Ferrari siellä oli raskaampi.

Näin on. Masalle oli laadittu kisaan ns. luuseri taktiikka jossa toivottiin turva-autoa radalle.
 
Ylös