Ferrarin huonot taktiikat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäli saksalainen varikolla on päätöksiä tekemässä, pitää kysyä että miksi sille on annettu niiin paljon sananvaltaa? Eikö porukka luota omiin aivoihin?
Schuminkin aivot ovat Ferrarin "omia aivoja". Samalla tavalla se on tallin palkkalistoilla kuin ne muutkin siellä, vain tarkka tehtävä puuttuu.

On Schumacher osallistunut taktiikkapäätöksiin tai ei, niin vastuussa hän ei missään tapauksessa ole, vaan Baldisseri.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Schumacherin ajaessa kuskin sanaan luotettiin aika lailla, nyt tuntuu siltä että Kimi ja Massa on vähän niinkuin työntekijöinä siellä, jotka ottaa vastaan tallilta mitä sieltä ikinä tuleekaan. Kyllä kuskin pitää sanoa viimeinen sana noissa rengasvalinnoissa.
No enpä tiedä. Kuskilla on loppupeleissä aika vähän tietoa siitä mitä radalla tapahtuu. Tietävät parin edellisen mutkan, nykyisen mutkan ja ehkä seuraavan mutkan olosuhteet ja näkevät taivaalle mutta se on melkeinpä siinä. Muurilla kuitenkin on olemassa jonkinlainen sääennuste, saadaan varmaan useaa TV-kuvaa radan eri puolilta, nähdään taivaalle sen verran kuin kuskikin, tilannekuva kilpailun tapahtumista on huomattavasti parempi jne. jolloin on mahdollista tehdä jollain tapaa perusteltu päätös.

Olisikohan tilanne yhtään sen parempi jos Kimi olisi ehdottomasti halunnut sliksit ensimmäisellä varikkopysähdyksellä koska "Täällä on ihan kuivaa!", ne olisi hänelle annettu, Kimi olisi palannut radalle ja 2 mutkan jälkeen taivas olisi revennyt sillä seurauksella, että Kimi olisi luistellut seinään vaikka varikon sisääntulossa. Italian medialle olisi ainakin helpompaa löytää syntipukki. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Taas jää joiltakin pois se tosiasia, että Ross oli niiden taktiikoiden takana pääosin. Ross hoiti Rubenillekin ensimmäisen voiton aikoinaan.

Kuski sinänsä tietää mitä radalla tapahtuu juuri siinä kohtaa missä on menossa mutta ei tietenkään voi nähdä mistä päin sade tulee, miten laajalle alueelle, miten kovana, jne. Tätä varten siellä pitäisi olla sen pätevän taktikon kertomassa, että nyt sisään, tee sitä ja tätä ja varo mutkia 10 ja 11 ku siellä on litra tolkulla vettä tai öljyä, tms. Ne taktikothan näkee sen big picturen ja koko kisatilanteen. Jos tämä heppu on ns kädetön, niin eipä se kuski siinä voi paljoa tehdä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eihän Ferrari mitään jämäpinnoja tarvitse, niillähän on jo tarpeeksi pisteitä. Paitsi tämän vuoden MM-sarjassa. :nope:

Schumacher on ottanut askeleen ylöspäin Ferrari-hierarkiassa. Ennen hän oli vain passiivinen pahaa onnea tuova talismaani, nyt osallistuu jo aktiivisesti kilpailun tuhoamiseen.
Samaa asennetta tossa renkaidenvaihdossa osotettiin, kuin tallilla oli näissä taktisissa kuvioissa Schumin mestaruusputken aikana. Nyt vaan on niin, että ne porukan taktiset aivot ajattaa sellaista kelta-valkoista autoa. Enkä siis tällä viittaa Barrichelloon.

Schumacherit tuottavat aina huonoa onnea. Michael muille, Ralf itselleen, Joel elokuvankatsojille ja Toni Patrick Battistonille.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Sen ekan mokan voi sentään laittaa loton piikkiin, mutta se toinen renkaanvaihto oli karmaiseva virhe, eikä selitettävissä millään.

Muistan, kun Pulkkinen huuteli varikolta, että nyt vettä tulee TODELLA PALJON ja heti perään mainittiin, että Kimi käväisi uudestaan varikolla, mutta kuvaa stopista ei saatu. Ainoa ajatus tuossa tilanteessa oli, että "laittoihan ne monsuunit, pakkohan niiden oli laittaa monsuunit". Mutta ei.

Millanen paviaani oikeasti kuvitteli, ettei se sade siitä pahene ja välikelit on oikea ratkaisu? Jopa Pulkkinen tiesi, että kyllä sitä kohta tulee ja paljon. Sitten kun sitä tuli, niin Kimille vaihdettiin välikelit.

Ei voi käsittää.:jaska:
Yhdyn täysin jokaiseen lauseeseen. Juuri noin itsekin ajattelin, että JES nyt kävi tuuri ja saavat paikkailtua edes jonkin verran ensimmäistä ainakin jälkikäteen typerää riskinottoa, mutta ei meno vain paheni ja tuloksena oli yksi formuloiden idioottimaisimmista ratkaisuista varmaan ikinä.

Kävi kyllä sekä Massaa että Kimiä sääliksi eilen, kumpikin hoiti leiviskänsä vähintään hyvin autoon nähden, mutta kuskien pyristelyt pilattiin hoitamalla taktiikat niin metsään kuin mahdollista.

Jos tuo on totta, että Schumacher näyttelee merkittävää roolia taktiikoissa ym. tärkeissä jutuissa niin voi sanoa, että morjens. Ihme puuhastelua koko touhu siellä Ferrarilla nyt kuskeja lukuunottamatta. Domenicali huutaa minkä kerkeää ja pyörii varikolla ilman mitään päämäärää. Tallipäällikön pitäisi nyt ottaa vastuuta ja lakaista turhakkeet pois (myös itsensä jos ei homma toimi) ja tuoda selkeyttä peliin. Ohjenuoraksi tälle kaudelle pitäisi ottaa varman päälle-meininki. Kaikki tehtäisiin faktojen ja todennäköisyyksien mukaan varmistellen niin paljon kuin mahdollista. Ei yhden yhtä riskiä missään ennen kuin se peruspaketti on taas kunnossa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Yhdyn täysin jokaiseen lauseeseen. Juuri noin itsekin ajattelin, että JES nyt kävi tuuri ja saavat paikkailtua edes jonkin verran ensimmäistä ainakin jälkikäteen typerää riskinottoa, mutta ei meno vain paheni ja tuloksena oli yksi formuloiden idioottimaisimmista ratkaisuista varmaan ikinä.
Katselin kierrosaikoja ja Kimillä ne oli ihan huipputasoa täyden sadekelin renkailla ajavista. Sitten kun olis just sade alkanu yltymään, ni se tulee sisälle :jaska: :jaska: :jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuski sinänsä tietää mitä radalla tapahtuu juuri siinä kohtaa missä on menossa mutta ei tietenkään voi nähdä mistä päin sade tulee, miten laajalle alueelle, miten kovana, jne. Tätä varten siellä pitäisi olla sen pätevän taktikon kertomassa, että nyt sisään, tee sitä ja tätä ja varo mutkia 10 ja 11 ku siellä on litra tolkulla vettä tai öljyä, tms. Ne taktikothan näkee sen big picturen ja koko kisatilanteen. Jos tämä heppu on ns kädetön, niin eipä se kuski siinä voi paljoa tehdä.
Varikolta jonkun tietyn mutkan tilanne tiedetään vain, jos sitä satutaan näyttämään tv:ssä, eli käytännössä joku on jo spinnannut siinä.

Sinänsä kuskin päätöksellä hävitään todennäköisesti vähemmän, koska kuski reagoi senhetkiseen tilanteeseen, ja myöhästyy oikeasta hetkestä korkeintaan kierroksen. Se harvoin on täysin tuhoisaa, ellei spinnaa ja jää radan varteen. Varikko pyrkii ennustamaan ja se voi mennä useammalla kierroksella pieleen. Mutta toisaalta varikko näkee (yleensä) paremmin millainen rintama on tulossa ja millaista vauhtia muut milläkin renkailla menevät.

Eli järkevintä voisi olla se, että kuski valitsee hetken, mutta varikko renkaat. Senkin toki pystyy tyrimään, kuten Ferrari osoitti. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Millanen paviaani oikeasti kuvitteli, ettei se sade siitä pahene ja välikelit on oikea ratkaisu? Jopa Pulkkinen tiesi, että kyllä sitä kohta tulee ja paljon. Sitten kun sitä tuli, niin Kimille vaihdettiin välikelit.
No niinpä, kun viittis pistää päänsä sieltä varikkopilttuusta pihan puolelle ja ihan omin pikku silmin kattella taivasta, sen sijaan, että vahtaa nenä kiinni ruudussa niitä tutka-animaatioita, niin voisi ehkä -EHKÄ- saada parempaa tietoa senaikaisesta säätilasta.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Hauska juttu sinänsä tuo ferrari tällä hetkellä.. Osataan kyllä tehä jotain muka tarpeellisia valosysteemejä varikolle, mutta sitten ei osata hoitaa edes yksinkertaisia asioita hyvin. Tuota en tiennyykkkää etttä kimille vaihdettii välikelin renkaat vielä alle :D Uskomatonta.

Ikävä on niitä aikoja ko brawn ja todt oli siel ja taktiikat natsasi lähes aina. Ja tosiaan kertoo paljon tuo felipen ja johdon keskustelu :D tyyypit huutaa ja tiuskii ja on ihan sekasin ko vähän tapahtuuu radalla.. kyllä tuonne tarvis johtoon jonku coolin tyypiiin joka pistäs nuo hermoheikot spagetti ihmiset kurii ja hommat hoidettas pää kylmänä eikä vain jotaki sohlata ympäri varikkoa. Italialaiset... :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Varikolta jonkun tietyn mutkan tilanne tiedetään vain, jos sitä satutaan näyttämään tv:ssä, eli käytännössä joku on jo spinnannut siinä.

Sinänsä kuskin päätöksellä hävitään todennäköisesti vähemmän, koska kuski reagoi senhetkiseen tilanteeseen, ja myöhästyy oikeasta hetkestä korkeintaan kierroksen. Se harvoin on täysin tuhoisaa, ellei spinnaa ja jää radan varteen. Varikko pyrkii ennustamaan ja se voi mennä useammalla kierroksella pieleen. Mutta toisaalta varikko näkee (yleensä) paremmin millainen rintama on tulossa ja millaista vauhtia muut milläkin renkailla menevät.

Eli järkevintä voisi olla se, että kuski valitsee hetken, mutta varikko renkaat. Senkin toki pystyy tyrimään, kuten Ferrari osoitti. :eek:
Kai niillä pari ruutua enemmän on tietoa tarjolla ku meillä tavan tv:n katsojilla? Lisäksi dataa autoista ja sen lisäks vielä näkyvyys ympäristöön ja jotkin sadetutkat yms.

Mitä tulee tuohon kuskin valintaa tulla varikolle, niin jep, yleensä varmaan kuski päättää millon tulee jos sade yllättää. Kimin Malesian stopin taisi kuitenkin sanella löpö tilanne, joten siihen ei olisi mikään auttanut. Muutaku tietty järkevä, jälkikäteen hyväksi tiedetty välikelin nakki valinta ja toisella stopilla kunnon vesikumit. Olis säästyny se yks varikkostoppi ja melko varmasti voittanut kisan.
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Tuosta sään ennustamisesta vielä. Jos minä olisin esim. Ferrarin tallipäällikkö, niin hankkisin kisoihin radan ympäristöön riittävästi ihmisiä jotka voisivat varmistaa tarkemmin mistä suunnasta ja milloin sade on alkamassa. Ei tarvitsisi arvailla sateen alkamisista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24301
Sijainti
lappeen Ranta
Mitä tulee tuohon kuskin valintaa tulla varikolle, niin jep, yleensä varmaan kuski päättää millon tulee jos sade yllättää. Kimin Malesian stopin taisi kuitenkin sanella löpö tilanne, joten siihen ei olisi mikään auttanut. Muutaku tietty järkevä, jälkikäteen hyväksi tiedetty välikelin nakki valinta ja toisella stopilla kunnon vesikumit. Olis säästyny se yks varikkostoppi ja melko varmasti voittanut kisan.
Kyllä tuolla liveseurantatoikissa taisi aika reaaliaikaisesti olla :jaska: -hymiöitä kun porukat kommentoi saderenkaisiin siirtymistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kai niillä pari ruutua enemmän on tietoa tarjolla ku meillä tavan tv:n katsojilla? Lisäksi dataa autoista ja sen lisäks vielä näkyvyys ympäristöön ja jotkin sadetutkat yms.
Eipä niillä taida tv-kuvaa niin kamalasti olla enempää. Ehkä omien autojen onboardit, mutta eihän ne silloinkaan tiedä kuskejansa enempää. Muusta datasta ei jonkin mutkan vesimäärää näe oikein millään.
Kimin Malesian stopin taisi kuitenkin sanella löpö tilanne, joten siihen ei olisi mikään auttanut. Muutaku tietty järkevä, jälkikäteen hyväksi tiedetty välikelin nakki valinta ja toisella stopilla kunnon vesikumit. Olis säästyny se yks varikkostoppi ja melko varmasti voittanut kisan.
Kuten itsekin totesin jossain, niin polttoaineestahan se johtui, mutta minun mielestäni oikea valinta tuossa vaiheessa olisi vielä ollut slicksit. Välikelinkin kumit olisivat ehtineet kulua liikaa ja varsinainen sade tuli vasta n. 10 kierroksen päästä. Glock vaihtoi välikeleihin 4 kierrosta myöhemmin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Michael Schumacherille pitäisi saada nyt jotain oikeasti mielekästä tekemistä jotta mies pysyisi poissa GP-viikonloppujen aikana ilmapiiriä kiristämästä ja kisoja pilaamasta. Malesian GP:n taktiikkamokissa mies tosin nousi vasta ensimmäisen kerran konkreettisesti esiin, mutta se esiintulo ei ollut kovin vakuuttava. Jonnekin GT-sarjaan tuo pitää saada höntsäämään Ferrarilla. Schumi aivan selkeästi palaa halusta päästä kilpailemaan, ja taktikoiminen on kuitenkin suuremmalti osin numeroiden pyörittelyä paperilla, bensamäärien laskemista ja sääennusteen päivittämistä. Tekisi kuten Häkkinen ja päästäisi vähän höyryjä pois ja tulisi sitten freesinä takaisin varikolle.

Italolehdistö pitää kuitenkin kaikesta huolimatta ymmärrettävästikin superpoikansa puolia:

Lehti arvosteli Räikköstä siitä, että tämä laittoi rengassekoilun yksin tallin syyksi eikä jäänyt kilpailun jälkeen puimaan tapahtunutta tallin insinöörien kanssa, kuten Michael Schumacherilla oli tapana. Tosin Schumikin pantiin osavastuuseen Malesian epäonnistumisesta.
Tuskinpa hirveästi motivoi jäädä vatvomaan itsestäänselvää asiaa jolle ei käytännössä itse voinut tehdä yhtikäs mitään. Tallin työntekijöiden ja taktiikkaosaston tässä pitäisi huhkia hiki hatussa 24/7, ei Kimin. Ok, virheitä sattuu mutta niistä pitää asianosaisten ottaa onkeensa. Shanghaissa samanlainen tunarointi ei voi jatkua tai jopa Domenicalin palli on vaarassa. Kimi voi ainoana yhdessä Massan kanssa mennä puhtain paperein nukkumaan Malesian kisan tiimoilta. Kisavauhti on kunnossa, aika-ajovauhti menettelee tuolla KERS-mötikällä ja bensamäärällä. Ainoastaan tallissa on nyt häikkää.

Tuosta sään ennustamisesta vielä. Jos minä olisin esim. Ferrarin tallipäällikkö, niin hankkisin kisoihin radan ympäristöön riittävästi ihmisiä jotka voisivat varmistaa tarkemmin mistä suunnasta ja milloin sade on alkamassa. Ei tarvitsisi arvailla sateen alkamisista.
Todella sama. Luulisi Scuderian kokoisella organisaatiolla olevan resursseja parempaan kuin Kummelin säämiehen ennustuksiin. Esimeriksi Dave Richardsin BAR-talli saavutti Silverstonessa 2002 helikopterien ansiosta sijat 4. ja 5. kun talli sai tiedon sateesta ennen muita. Ja kun Ferrarilla luulisi olevan jopa sateliittitekniikkaa käytössään niin tällaiseen arpomiseen ei sorruttaisi.
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Michael Schumacherille pitäisi saada nyt jotain oikeasti mielekästä tekemistä jotta mies pysyisi poissa GP-viikonloppujen aikana ilmapiiriä kiristämästä ja kisoja pilaamasta.
En haluaisi olla taikauskoinen, mutta muistaako joku useamman kisan, jossa Schumi varikolla ja Kimi ratissa olisi ollut hyvä yhdistelmä? Itselleni tulee vain ja ainoastaan yksi kisa mieleen.

Uskomatonta, miten Ferrari onnistuu ryssimään noita taktiikoita. Vielä, kun ne ovat yleensä luokkaa EMÄMOKA... :thumbdown
 
Ylös