FIA:n sääntömuutosehdotukset kaudelle 2005

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP
16.07.2004

The FIA has today provided the Formula One teams with details of a package of measures to reduce the performance of Formula One cars. These measures are likely to be imposed if satisfactory proposals have not been agreed by at least 8 teams and presented to the FIA before 6 September 2004.

Full details of the package are available for download from www.fia.com


1. Aerodynamics (2005)

Diffuser height limited, front wing raised, rear wing element moved forward and changes to the bodywork immediately in front of the rear wheels. Together, these changes are estimated to reduce downforce on a current car by at least 25%, but reduce drag by less than 4%.

Explanation: lower downforce will reduce speeds, particularly in fast corners, and slightly increase braking distances, while the small reduction in drag will have a minimal effect on straight-line speeds.

2. Tyres (2005)

A driver may choose from two types of tyre, as in 2004. He will then have two sets of his chosen tyre, one for Friday and Saturday practice, the other for qualifying and the race. A damaged tyre can be replaced during the race (taken from the first set), but the car cannot be refuelled at the same time as the damaged tyre is changed.

Explanation: a tyre which must last 350 km rather than 80 km will have less grip, reducing cornering speeds, increasing braking distances and possibly producing less tyre debris or “marbles”.

3. Engine (2005)

One engine to last for two race weekends.

Explanation: both peak and average power will be less than for an engine with a shorter life.

4. Engine (2006)

2.4 litre V8 (90º) with maximum bore diameter, fixed cylinder spacing, minimum crankshaft centre line height, minimum weight and minimum height of centre of gravity. Direct fuel injection, variable geometry inlet systems, variable geometry exhaust systems, variable valve timing and variable valve lift systems all prohibited. Only one spark plug, one coil and one injector per cylinder. Exotic materials banned.

Explanation: a 20% reduction in capacity will produce a corresponding drop in power. Constraints on design and the use of materials will significantly slow the rate of power increase and reduce the scope for using engine design to improve chassis characteristics. Keeping existing cylinder sizes retains many current engine components while keeping engine revs close to current levels.

5. Other engines

During 2006 and 2007, teams which cannot obtain a 2.4 litre engine will be able to use a 3 litre V10 with power restricted by means of a rev limit fixed by the FIA.

Explanation: this will ensure that all teams (including new entrants) have access to a competitive engine, even if supplies of the new 2.4 are initially restricted.
Mun mielestä toi rengassääntö jo sinällään riittäis takaamaan pienemmät nopeudet. Jos etusiipeä nostetaan vielä nykyisestä niin autot muuttuvat karmean näköisiksi. Ja kaksi viikonloppua kestävän moottorin valmistaminen pelaa taas peliä sujuvasti Ferrarin pussiin. :nope:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tosi tiukka toi rengassääntö!:eek!:

Siis koko skaba läpi samoilla nakeilla:eek!: Ja jos menee nakki kisassa niin pitää käyttää pe/la-nakkia:eek!:

Eiköhän tosiaan tämä sääntö olisi jo riittänyt. Nyt toi moottorihomma on ihan älytön. Kisojen välissä voi moottoriin kuitenkin jotain tehdä??:doubtful: Nykyinen moottorisääntö olisi riittänyt.

Kaikki ylimääräiset BAR/Williams-härpäkkeet vois riisua korista, jolloin hävis aerodynamiikkaa.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Sääntö että moottorin on kestettävä kahden kisaviikonlopun ajan on täydellisen järjetön! Kun kuljettajalla ei ole mahdollisuuksia tiettyyn pistepottiin tämä voi keskeyttää ja säästää moottoria seuraavaan kisaan.

Moottorisääntö mahdollistaa lukemattomien, ei voi vielä kuin arvailla, täydellisen epäurheilijamaisten taktiikoiden käytön.

Absurdi sääntö ja en viitsi edes sanoa minkä tallin pussiin se pelaa!
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Observer sanoi:
Ja kaksi viikonloppua kestävän moottorin valmistaminen pelaa taas peliä sujuvasti Ferrarin pussiin. :nope:
Sinänsä hassua, että ainoastaan BMW on puhunut ihan julkisesti tuon useamman kisan kestävän koneen puolesta. Theissen on ehdotellut vieläkin pitempiä aikoja kuin kaksi viikonloppua. Se kun tiputtaisi väkisinkin tehoja ja kustannuksiakin reipaasti. Juuri taloudellisilla eduillahan he ovat perustelleet kantaansa moottorisääntöihin. Koneen pinentäminen vain lisäisi kuluja kun kaikki pitäisi suunnitella uudelleen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En nyt ihan täysin ymmärtänyt, jotta mitä tallia se muka palvelee. Kuitenkin, onpahan taas ihan uskomattomia keksintöjä varsinkin renkaiden ja moottorin osalta.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
En nyt ihan täysin ymmärtänyt, jotta mitä tallia se muka palvelee. Kuitenkin, onpahan taas ihan uskomattomia keksintöjä varsinkin renkaiden ja moottorin osalta.
Milloin Michael Schumacherin auton moottori on viimeksi räjähtänyt?
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Observer sanoi:
Milloin Michael Schumacherin auton moottori on viimeksi räjähtänyt?
Ihan turha syyttää FIAa Ferrarin piikkiin pelaamisesta tämän säännön osalta. Muut tallit saavat ihan vapaasti rakentaa/rakennuttaa yhtä luotettavan, tehokkaan ja ajettavan moottorin - jos osaavat.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Toteutuessaan moottorisääntö on aivan naurettava. Kun kerta kyseessä on mm-sarja joka koostuu erillisistä kilpailuista tuntuu ihan älyttömältä että edellisen kilpailun moottoririkosta rangaistaan seuraavassa kilpailussa. Ajetaan sitten vaikka Fiat600:n koneilla kunhan sarjasta ei tehdä mitään kestävyyskilpailua. Lisäksi mieluummin tankkauskielto kuin renkaanvaihtokielto, renkaanvaihdotkin todennäköisesti vähentyisivät yhteen koska mahdollisuus päästä ajamaan kevyellä autolla muutama huippukierros jää pois aina pois ennen renkaanvaihtoa. Eikös tuota etusiiven kokoa voitaisi leikata vaikka puoleen...mutkanopeudet alenisivat ja toisen perässä ajaminenkin olisi helpompaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Olisi kyllä väärin, jos keskeytyksestä konerikkoon rangaistaisiin seuraavassa kisassa. Eikä sitä välttämättä tarvitakaan, jos Australian kisa keskeytyy konerikkoon niin siinä on mielestäni tarpeeksi iso rangaistus, ja Malesian kisaan sitten uusi kone, jonka olisi kestettävä Malesian ja Bahrainin GP:t.

Kisat esimerkkinä tämän vuoden kalenterista.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Originally posted by Tehomylly Ihan turha syyttää FIAa Ferrarin piikkiin pelaamisesta tämän säännön osalta. Muut tallit saavat ihan vapaasti rakentaa/rakennuttaa yhtä luotettavan, tehokkaan ja ajettavan moottorin - jos osaavat.
Kyllä muut moottorit sillionkin silloinkin savuttivat kun niitä sai vaihdella, ei tämä sen enempää muita voi vahingoittaa kuin Ferriakaan.

Ihan jees sääntöuudistuksia kaikki, lähinnä vain ärsyttää nuo aerodynamiikkamuutokset, juurikun McLaren oli saamassa nykyisten juonenpäästä kiinni :thumbdown
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bleu sanoi:
Olisi kyllä väärin, jos keskeytyksestä konerikkoon rangaistaisiin seuraavassa kisassa. Eikä sitä välttämättä tarvitakaan, jos Australian kisa keskeytyy konerikkoon niin siinä on mielestäni tarpeeksi iso rangaistus, ja Malesian kisaan sitten uusi kone, jonka olisi kestettävä Malesian ja Bahrainin GP:t.

Kisat esimerkkinä tämän vuoden kalenterista.
Mulla on tässä hieman sellainen pelko olemassa taas, että sääntöjen laatijaa ei juuri kiinnosta tehdä säännöistä näiltä osin mitenkään yksiselitteisiä. Ei se ainakaan aiemmin ole moiseen kyennyt.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tehomylly sanoi:
Ihan turha syyttää FIAa Ferrarin piikkiin pelaamisesta tämän säännön osalta. Muut tallit saavat ihan vapaasti rakentaa/rakennuttaa yhtä luotettavan, tehokkaan ja ajettavan moottorin - jos osaavat.
Minusta on surkuhupaisaa kun Schurrari-fanit ovat parkuneet näistä säännöistä vaikka eritoten moottorisäännöt ovat juuri suosineet Schurraria viime vuosina.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Muuten noi säännöt vaikuttaa ihan hyviltä, paitsi toi, että moottorin pitää kestää 2 kisaviikonloppua. Se menee jo turhan monimutkaseksi, ja nähtiinhän se jo tänäkin vuonna ettei se oikeastaan ollenkaan tehoja loppujen lopuksi vähennä ja mitä muuta ideaa on tollasta sääntöä laittaa. :nope:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuo uudistuslistahan on täydellisen älytön :jaska: :jaska:

Rengas ja moottorisäännöt tekevät kisoista vieläkin hitaampia ja tylsempiä kuin nykyään.Säästetään renkaita, säästetään moottoria.....

F1:sten Taloudellisuus ja säästöajo :yuck:

Ja kuinkahan paljon etusiipeä aiotaan vielä entisestään nostaa....

:jaska: :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Toi rengassääntö on ihan oikeasti hyvä, tullaan n'kemään puolet nykyistä vähemmän stoppeja, balanssin menettäneitä autoja, ja enemmän ohtiuksia radalla :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tehomylly sanoi:
Ihan turha syyttää FIAa Ferrarin piikkiin pelaamisesta tämän säännön osalta. Muut tallit saavat ihan vapaasti rakentaa/rakennuttaa yhtä luotettavan, tehokkaan ja ajettavan moottorin - jos osaavat.
Sano tuo Rubensille jonka moottori on räjähtänyt useasti viimesten 2-3v. aikana, ja Schumin ei kertaakaan :D
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Mitenkähän toi moottorisäännön kanssa. Onko sen moottorin kestettävä kaksi peräkkäistä kisaa, vai kaksi kisaa kauden aikana? Sitten rakennetaan erityyppiset moottorit hitaille ja nopeille radoille jne. Säästöjä syntyy :eek:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siis toi moottorisääntö on naurettava.

Jos kuskilla hajoo kone kisassa niin seuravassa kisassa siitä rangaistaan. Ja toi että kannattaa lopettaa kisa ja säästää konetta seuraavaan kisaan pitää paikkaansa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Observer sanoi:
Minusta on surkuhupaisaa kun Schurrari-fanit ovat parkuneet näistä säännöistä vaikka eritoten moottorisäännöt ovat juuri suosineet Schurraria viime vuosina.
Todella surkuhupaisaa kitinää. Säännöt ovat moottoreiden osalta kaikille samat. Jokainen voi valmistaa hyvän moottorin. Vaikuttaa vähän siltä että aina kun puhutaan mistä tahansa sääntöuudistuksesta, tämä tietty kuoro täällä alkaa veisata automaattisesti samaa valitusvirttä.

Naurettavaa :thumbdown :thumbdown
 
Ylös