Presidenttiehdokkaamme ampuu todellakin nyt kovilla. Toivottavasti toteutuu.
Vatanen ampuu kovilla: FIA voi hajota
Alkuperäisestä The Guardianin
uutisesta:
The Guardian sanoi:
"Over a long period of time in any organisation, if it hasn't upheld checks and balances, it inevitably moulds around the leader and the values of the leader." He claims the FIA might split in two if he does not win with some of the biggest clubs including the Automobile Association of America, a strong critic of Mosley, breaking away in frustration. "When the big clubs go away, they go away. It will be a real pity if the FIA break into two. Max is playing with fire. Is that the legacy he wants to leave?"
FIA:n hajoaminenhan tässä taustalla vaanii aivan kuten Mosleyn seikkailujen aikana monet autoliitot sanoivat: "Jos uusi presidentti tulee urheilun sisältä, me lähdemme." FIA:n suurimmat liitot näkevät Todtin selvästi tulevan urheilun sisältä, sillä hänhän on toiminut Ferrarin, Peugeot'n ja Nissanin tallipäällikkönä. Vatasella sentään on poliittinenkin tausta urheilu-uransa lisäksi, joten siksi hänet on helppo nähdä heidän ehdokkaanaan.
Jos ja kun Mosleyn ja hänen kätyriensä tukema Todt kuitenkin voittaa Mikämikämaiden äänillä, niin mikään ei olisi parempaa kuin nähdä näiden isojen liittojen nousevan ylös ja lähtevän. Tämä on nähdäkseni täysin realistinen uhka, niin pahasti Mosley on FIA:n presidenttiyttä ja liittoa entisestään ryvettänyt. Sitä ei enää nähdä autoliittona, vaan F1-liittona, jonka seikkailuista voi lukea urheilusivuilta. Harmi vaan, ettei se pelasta amerikkalaisia tai saksalaisia autoilijoita...
He bemoans the lack of any long-term strategy for the sport or the organisation that governs it. "Have you ever seen a strategy for Formula One for the next 10 to 15 years? The strategy for the World Rally Championship for the next 10 to 15 years? The strategy for the FIA in a fast-moving and evolving world for the next 10 years? I don't seem to have seen these papers."
MM-rallille oikeastaan taisi olla viisivuotissuunnitelma, joka osoittautui epäonnistuneeksi ensimmäisen vuoden jälkeen ja jota sitten piti nopeasti lähteä paikkailemaan, kun koko sarja alkoi vuotaa. Aina viime kauteen asti mentiin ilman suunnitelmaa, nyt sellainen taas on ja se ei voisi olla kauempana vuoden 2000-suunnitelmasta.
F1 puolestaan on muuttunut tällä vuosituhannella niin paljon, ettei ilman Ferraria sitä tunnistaisi edes samaksi sarjaksi. Aikaisemmin FIA antoi F1:n seilata ilman kapteenin puuttumista kurssiin, mutta kun Mosleyn kerran piti ruoriin koskea, niin sitten huomattiinkin, että tuota ja tuota, tuota vähän ja tuota todella paljon tarvitsisi korjata ja muuttaa. Minkäänlaista suunnitelmaa siis tuskin on ollut, paitsi että joka vuosi suuremmaksi ja joka vuosi enemmän rahaa. Ai, mutta olihan Mosleyllä jonkinlainen suunnitelma:
Mosley 1999: Autonvalmistajat ovat F1:n tulevaisuus
Mosley 2009: Yksityistiimit ovat F1:n tulevaisuus ja selkäranka.
"Formula One is only 20 people. We have got 100m motorists throughout the world and hundreds of millions to come. Think about this incredible FIA family. We are united by the passion of automobiles, whether it's old or fast, big or small. We are united by the passion," he says. "It is the same attitude I have brought to everything. I brake late – that leaves no time for opportunism and cynical political calculations."
Minulla oli kunnia ja mahdollisuus vaihtaa Vatasen kanssa muutama miete tämän vuoden Jyväskylän MM-rallissa ja tämä oli jo silloin hänen pääargumenttinsa, joka on juuri sitä, mitä uskon suurien autoliittojen haluavankin kuulla.
Olin positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin Vatanen on tutustunut aiempien presidenttien tekemisiin ja kuinka olimme lähes samaa mieltä siitä, että F1:n asema FIA:n kultalapsena on ollut vahingollista moottoriurheilulle ja siviiliautoilupuolelle. Kansainvälisen autoliiton presidentin kun ei pitäisi olla missään vaiheessa sellaisessa asemassa, että hänellä olisi aikaa keskittyä häiritsemään ja kiusaamaan F1:n suojelun takia muita sarjoja kuten Balestre ja Mosley tekivät. Tai ottaa näin aktiivinen ja totaalinen hallitsijan asema yhdessä pahaisessa urheilulajissa, kun Kv. autoilun päämiehelle varmasti löytyisi muitakin tehtäviä, jotka tarvitsevat huomioimista.
Nykyinen FIA:n kerma myös on ilmeisesti kehittänyt itselleen käsityksen, jonka mukaan autoilijat, moottoriurheilijat ja heitä seuraavat ovat vihollisia, kun he uhkaavat Federaation asemaa ja toimintaa. Nämä kolme eivät kuitenkaan ole vihollisia keskenään, vaan heidän pitäisi olla kaikki yhtä perhettä ja jonka jäsenien pitäisi pitää huolta toisistaan. Valitettavasti pieni ryhmä ahneita, itsekkäitä ja korruptoituneita ihmisiä huipulla ovat nämä kolme liiton pääosa-aineista jakaneet, priorisoineet ja osan hyljänneet kokonaan.
Toivon, että Vatanen voittaa, sillä hän on näistä kahdesta oma ehdokkaani, vaikkei täydellinen olekaan. Toivottavasti hän on sanojensa mittainen ja kykenee aloittamaan lajin parantumisprosessin ja muistaa pyyntöni, kun hän istuu Fuhrerin valtaistuimella Place de la Concordella.