FIA:n seuraava presidentti?

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Muistaakseni ihmisen ja teollisuuden vaikutus näistä lämpenemisist oli jotain 2-3% luokkaa, joten ei vielä ihan päätä huimaavaa. Tosin tästä on varmaan niin monta tutkimustulosta kun on tutkijoitakin. Lähes uskon asia :)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
offtopiciksi menee mutta menkööt.

70-luvulla puhuttiin ilmaston jäähtymisestä. 1990-luvulla puhuttiin kasvihuoneilmiöstä ja ja nyt puhutaan ilmaston muutoksesta. Kyllä ne maailman johtavat tutkijat ovat ennenkin tehneet liian hätäisiä (vääriä)johtopäätöksiä ja tulevat niitä jatkossakin tekemään.
 

lakshmi

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
46
Muistaakseni ihmisen ja teollisuuden vaikutus näistä lämpenemisist oli jotain 2-3% luokkaa, joten ei vielä ihan päätä huimaavaa.
Huhhuh... Tämä kyllä kiteyttäää turhakin hyvin tämän foorumin ilmastonmuutoskeskustelut.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Huhhuh... Tämä kyllä kiteyttäää turhakin hyvin tämän foorumin ilmastonmuutoskeskustelut.
Hyvä että saatiin oikea asiantuntija paikalle kommentoimaan. :thumbup:

Keskustelu ilmastonmuutoksesta on muutenkin aika kaukana FIA:n presidenttiä valittaessa.

En tiedä, onko Vatanen se paras vaihtoehto FIA:n pressaksi, mutta itse olen tyytyväinen mihin tahansa, mikä on selkeä muutos Maxiin nähden. Todtista on riski tulla seuraava Mad-Max, liian pitkä historia lajin parissa ja mahdollinen tarve tuoda itseään ja näkemyksiään jatkuvasti esille. Lisäksi taustalla on aika iso, punainen varjo. Pienikin puolueellisuuden häivähdys veisi viimeisenkin uskottavuuden FIA:lta

FIA:n presidentin pitäisi ehdottomasti tulla puolueettomalta maaperältä ja Todtista ei voi sitä sanoa. En väitä, etteikö hän hoitaisi pestiään täysin vilpittömästi, mutta siinä on asia, johon muiden on aina helppo tarttua. Arilla ei ainakaan ole erityisiä sympatioita mitään tiettyä tahoa kohtaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisäksi taustalla on aika iso, punainen varjo. Pienikin puolueellisuuden häivähdys veisi viimeisenkin uskottavuuden FIA:lta
Todt ei liene mitenkään aurinkoisissa väleissä Ferrarin pomon ja FOTA:n puheenjohtajan Montezemolon kanssa. Tuo punainen varjo voi toimia myös käänteisesti. Jo siksikin, että Todtilla voi olla paineita yrittää todistaa puolueettomuuttaan, jolloin Ferraria ei varsin suosisi.

[offtopic]Tuo ihmisen osuus ilmastonmuutoksesta on juuri niin suuri kuin halutaan määritellä ja mitata. Jos katsotaan kuinka paljon ilmaston lämpeneminen on kiihtynyt teollistumisen jälkeen, niin pitemmällä otannalla ei tosiaan kovin paljon.[/offtopic].
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Tuo punainen varjo voi toimia myös käänteisesti. Jo siksikin, että Todtilla voi olla paineita yrittää todistaa puolueettomuuttaan, jolloin Ferraria ei varsin suosisi.
Eli niin tai näin, Todtin ongelma on liian vahva ja tuore sitoutuminen Ferrariin.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Vatanen onkin jo ehtinyt ehdokkaana osoittamaan millainen juntti on. Ulkonäön lisäksi hänellä on Mosleyn tavat, erona se, että Mosley ei puhunut puppua. Todt on osoittanut tyyliä eikä toivottavasti lähde mollauslinjalle. Ikävää että Mosley meni kannattamaan häntä, en usko silti Todtin olevan käsinukke. Fiksu ja viisas mies joka olisi pätevä hommaan vaikka sopivampiakaan ehdokkaita ei ilmaantuisi.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Vatanen onkin jo ehtinyt ehdokkaana osoittamaan millainen juntti on.
Juntti tai ei, mutta oli siinä Vatasen kommentissa liittyen Todtin Afrikan matkaan mielestäni hieman perääkin. Pienien jäsenvaltioiden ääniä siellä oltiin samalla kalastamassa ja tapailtiin Afrikan valtioiden liikennepäättäjiä. Pienien jäsenvaltioiden äänillä se peli ratkaistaan ja niitähän siellä riittää. Ei ehkä ainut tarkoitus matkalle ollut, mutta kampanjointia taidettiin samalla hyödyntää.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Juntti tai ei, mutta oli siinä Vatasen kommentissa liittyen Todtin Afrikan matkaan mielestäni hieman perääkin. Pienien jäsenvaltioiden ääniä siellä oltiin samalla kalastamassa ja tapailtiin Afrikan valtioiden liikennepäättäjiä. Pienien jäsenvaltioiden äänillä se peli ratkaistaan ja niitähän siellä riittää. Ei ehkä ainut tarkoitus matkalle ollut, mutta kampanjointia taidettiin samalla hyödyntää.
Näinpä juuri. Kun tiedetään vielä millaiset korruptioperinteet Afrikan maissa vallitsee, ei matkan tarkoituksista ole epäselvyyttä.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Juntti tai ei, mutta oli siinä Vatasen kommentissa liittyen Todtin Afrikan matkaan mielestäni hieman perääkin. Pienien jäsenvaltioiden ääniä siellä oltiin samalla kalastamassa ja tapailtiin Afrikan valtioiden liikennepäättäjiä. Pienien jäsenvaltioiden äänillä se peli ratkaistaan ja niitähän siellä riittää. Ei ehkä ainut tarkoitus matkalle ollut, mutta kampanjointia taidettiin samalla hyödyntää.
Jos matkan tarkoituksena on ollut puhua liikenneturvallisuudesta, niin olisiko siellä pitänyt jututtaa vesivessojen ja kaivojen rakentajia?

Jotain järkeä nyt tähänkin roskaan.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Jos matkan tarkoituksena on ollut puhua liikenneturvallisuudesta, niin olisiko siellä pitänyt jututtaa vesivessojen ja kaivojen rakentajia?

Jotain järkeä nyt tähänkin roskaan.
Ei, pointtini oli siinä, että uskon Todtin hyödyntäneen FIA:n presidentin kampanjaa samalla reissulla. Täten Vatasen puheet eivät välttämättä olleet täysin tuulesta temmattuja. Jokainen voi taas itse päättää, onko järkeä kampanjan aikana moisia lausuntoja antaa. FIA oli jo ennestään täysin Todtin takana ja tämän jälkeen luultavasti vielä entistä vahvemmin.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Jos matkan tarkoituksena on ollut puhua liikenneturvallisuudesta, niin olisiko siellä pitänyt jututtaa vesivessojen ja kaivojen rakentajia?

Jotain järkeä nyt tähänkin roskaan.
Meinaat, että Todt ei ole millään tavalla myötävaikuttanut äänestysmaihin omalla läsnäolollaan? Voi sitä kampanjaointia tehdä ihan vain olemalla hyvää pataa päättäjien kanssa, oli reissun nimellinen tarkoitus mikä tahansa.

Jos peliä pelattaisiin täysin reilusti, niin hän ei lentelisi FIA:n rahoilla yhtään missään niin kauan, kuin kampanjointi on kesken.

Luulisi, että Todtilla olisi kampanjointia tehtävänään, eikä aikaa pyöriä heilansa perässä äänestäjämaissa tieturvallisuuden nimissä.. Vai? :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Todt muuten nimitettiin tuon eSafety-kampanjan johtohahmoksi ennen kuin Mosley ilmoitti, ettei enää pyri uudelle kaudelle... vaikka eipä tuolla kai mitään merkitystä ole.

Tuota Afrikan pikkuliitot -hölinäähän muuten tarjottiin selitykseksi myös Mosleyn yleiskokoukselta saamaan luottamukseen. Selitys on tosin ihan vähäsen vain ontuva, kun Afrikan maissa ei läheskään kaikissa ole FIA:n jäsenjärjestöä (eikä ne muuten ole niin kovin pieniä valtioita...). Nopeesti laskettuna Afrikalla näyttäis olevan reilu puolet Euroopan äänistä FIA:ssa, jossa äänivaltaa pääsee käyttämään niinkin merkittävät autoliitot kuin Vatikaanin Conseil pontifical pour la pastorale des migrants et des personnes en deplacement ;)
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Todt muuten nimitettiin tuon eSafety-kampanjan johtohahmoksi ennen kuin Mosley ilmoitti, ettei enää pyri uudelle kaudelle... vaikka eipä tuolla kai mitään merkitystä ole.
Muutama päivä ennen (24.6 ja 26.6) ? Ei minusta kovin vahva vasta-argumentti sille, etteikö FIA olisi Todtin tuohon tehtävään nimittämisellä tukenut tämän ehdokkuutta.

Nikos:
Jokainen voi taas itse päättää, onko järkeä kampanjan aikana moisia lausuntoja antaa.
Omasta mielestäni ei ole järkevää.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Paitsi siinä tapauksessa, että loanheitto tapahtuu vastatuleen ja ammus osuukin omaan naamaan.
Niin no, niin. Sitä kun ei vielä tiedä mikä on totuus tässäkin asiassa. Mutta hyvä että joku uskaltaa älähtääkin asioista, että saadaan varmuus totuudesta.

Muutenkin Vatanen tuntuu sellaiselta, joka uskaltaa avata suunsa. Silloin vain pitäisi muistaa se, että puhe olisi hyvä miettiä ennalta, ettei tarvitse puhumisen aikana sitä keksiä...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Presidenttiehdokkaamme ampuu todellakin nyt kovilla. Toivottavasti toteutuu.
Vatanen ampuu kovilla: FIA voi hajota

Alkuperäisestä The Guardianin uutisesta:
The Guardian sanoi:
"Over a long period of time in any organisation, if it hasn't upheld checks and balances, it inevitably moulds around the leader and the values of the leader." He claims the FIA might split in two if he does not win with some of the biggest clubs including the Automobile Association of America, a strong critic of Mosley, breaking away in frustration. "When the big clubs go away, they go away. It will be a real pity if the FIA break into two. Max is playing with fire. Is that the legacy he wants to leave?"
FIA:n hajoaminenhan tässä taustalla vaanii aivan kuten Mosleyn seikkailujen aikana monet autoliitot sanoivat: "Jos uusi presidentti tulee urheilun sisältä, me lähdemme." FIA:n suurimmat liitot näkevät Todtin selvästi tulevan urheilun sisältä, sillä hänhän on toiminut Ferrarin, Peugeot'n ja Nissanin tallipäällikkönä. Vatasella sentään on poliittinenkin tausta urheilu-uransa lisäksi, joten siksi hänet on helppo nähdä heidän ehdokkaanaan.

Jos ja kun Mosleyn ja hänen kätyriensä tukema Todt kuitenkin voittaa Mikämikämaiden äänillä, niin mikään ei olisi parempaa kuin nähdä näiden isojen liittojen nousevan ylös ja lähtevän. Tämä on nähdäkseni täysin realistinen uhka, niin pahasti Mosley on FIA:n presidenttiyttä ja liittoa entisestään ryvettänyt. Sitä ei enää nähdä autoliittona, vaan F1-liittona, jonka seikkailuista voi lukea urheilusivuilta. Harmi vaan, ettei se pelasta amerikkalaisia tai saksalaisia autoilijoita...
He bemoans the lack of any long-term strategy for the sport or the organisation that governs it. "Have you ever seen a strategy for Formula One for the next 10 to 15 years? The strategy for the World Rally Championship for the next 10 to 15 years? The strategy for the FIA in a fast-moving and evolving world for the next 10 years? I don't seem to have seen these papers."
MM-rallille oikeastaan taisi olla viisivuotissuunnitelma, joka osoittautui epäonnistuneeksi ensimmäisen vuoden jälkeen ja jota sitten piti nopeasti lähteä paikkailemaan, kun koko sarja alkoi vuotaa. Aina viime kauteen asti mentiin ilman suunnitelmaa, nyt sellainen taas on ja se ei voisi olla kauempana vuoden 2000-suunnitelmasta.

F1 puolestaan on muuttunut tällä vuosituhannella niin paljon, ettei ilman Ferraria sitä tunnistaisi edes samaksi sarjaksi. Aikaisemmin FIA antoi F1:n seilata ilman kapteenin puuttumista kurssiin, mutta kun Mosleyn kerran piti ruoriin koskea, niin sitten huomattiinkin, että tuota ja tuota, tuota vähän ja tuota todella paljon tarvitsisi korjata ja muuttaa. Minkäänlaista suunnitelmaa siis tuskin on ollut, paitsi että joka vuosi suuremmaksi ja joka vuosi enemmän rahaa. Ai, mutta olihan Mosleyllä jonkinlainen suunnitelma:
Mosley 1999: Autonvalmistajat ovat F1:n tulevaisuus
Mosley 2009: Yksityistiimit ovat F1:n tulevaisuus ja selkäranka.
:rolleyes:
"Formula One is only 20 people. We have got 100m motorists throughout the world and hundreds of millions to come. Think about this incredible FIA family. We are united by the passion of automobiles, whether it's old or fast, big or small. We are united by the passion," he says. "It is the same attitude I have brought to everything. I brake late – that leaves no time for opportunism and cynical political calculations."
Minulla oli kunnia ja mahdollisuus vaihtaa Vatasen kanssa muutama miete tämän vuoden Jyväskylän MM-rallissa ja tämä oli jo silloin hänen pääargumenttinsa, joka on juuri sitä, mitä uskon suurien autoliittojen haluavankin kuulla.

Olin positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin Vatanen on tutustunut aiempien presidenttien tekemisiin ja kuinka olimme lähes samaa mieltä siitä, että F1:n asema FIA:n kultalapsena on ollut vahingollista moottoriurheilulle ja siviiliautoilupuolelle. Kansainvälisen autoliiton presidentin kun ei pitäisi olla missään vaiheessa sellaisessa asemassa, että hänellä olisi aikaa keskittyä häiritsemään ja kiusaamaan F1:n suojelun takia muita sarjoja kuten Balestre ja Mosley tekivät. Tai ottaa näin aktiivinen ja totaalinen hallitsijan asema yhdessä pahaisessa urheilulajissa, kun Kv. autoilun päämiehelle varmasti löytyisi muitakin tehtäviä, jotka tarvitsevat huomioimista.

Nykyinen FIA:n kerma myös on ilmeisesti kehittänyt itselleen käsityksen, jonka mukaan autoilijat, moottoriurheilijat ja heitä seuraavat ovat vihollisia, kun he uhkaavat Federaation asemaa ja toimintaa. Nämä kolme eivät kuitenkaan ole vihollisia keskenään, vaan heidän pitäisi olla kaikki yhtä perhettä ja jonka jäsenien pitäisi pitää huolta toisistaan. Valitettavasti pieni ryhmä ahneita, itsekkäitä ja korruptoituneita ihmisiä huipulla ovat nämä kolme liiton pääosa-aineista jakaneet, priorisoineet ja osan hyljänneet kokonaan.

Toivon, että Vatanen voittaa, sillä hän on näistä kahdesta oma ehdokkaani, vaikkei täydellinen olekaan. Toivottavasti hän on sanojensa mittainen ja kykenee aloittamaan lajin parantumisprosessin ja muistaa pyyntöni, kun hän istuu Fuhrerin valtaistuimella Place de la Concordella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ja kun Mosleyn ja hänen kätyriensä tukema Todt kuitenkin voittaa Mikämikämaiden äänillä, niin mikään ei olisi parempaa kuin nähdä näiden isojen liittojen nousevan ylös ja lähtevän.

[--]

Toivon, että Vatanen voittaa, sillä hän on näistä kahdesta oma ehdokkaani, vaikkei täydellinen olekaan.
Hienosti pelattu. Voitti kumpi tahansa, niin tulos on juuri se mitä toivoitkin. :D

No, olettaen tietenkin, että isot Todtin voittaessa tosiaan lähtisivät. En kyllä laskisi sen varaan, enkä siihen, että nuo isot liitot hirvittävästi pitävät tuollaisesta käytöstä Vatasen kampanjan käsikassarana. Vatanen kyllä pelaa lahjakkaasti itseään ulos koko kisasta uhkailemalla FIA:n hajoamisella, jos ei tule valituksi.
 
Ylös