FIA R4 ryhmä

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Nyt kun alku krapulasta aletaan selvitä, niin millekäs uusi R4 ryhmä alkaa maistumaan?
Suninen ja Sarrazin ovat jo päässeet testaamaan Toyota Etios runkoista testiautoa:
https://www.youtube.com/watch?v=pJLeefyvLak

https://www.youtube.com/watch?v=4Q_xpKsCv9Q

Kyllähän tuo näyttää ja kuulostaa ihan ralliautolta.

Orecan toimittamien osien luokittelu on tarkoitus valmistua joulukuun 15. päivään mennessä. Milloin ekat autot viivalla?
Kori ei vaadi luokitusta. Autoa, josta kori on peräisin, on täytynyt valmistaa 2500 kpl 12-kuukauden jakson aikana. Sallineeko tämä myös jo tuotannosta poistuneet mallit?
Vähän ihmetyttää, kun prosyyreissa mainitaan että sallittu kaikissa euroopan ulkopuolisissa WRC-osakilpailuissa. Miksi ei eurooppalaisissa WRC-osakilpailuissa?

Mitäs autoja haluaisitte nähdä R4 luokassa?
Itseä kiehtoisi Audi TT, VW Scirocco...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Luulen, että tuossa on ajateltu vähän niitä huoltokuluja.

On nuo nyt menevämpiä, kuin vanhat n-ryhmäläiset.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
196
Sijainti
Espoo
Vähän ihmetyttää, kun prosyyreissa mainitaan että sallittu kaikissa euroopan ulkopuolisissa WRC-osakilpailuissa. Miksi ei eurooppalaisissa WRC-osakilpailuissa?

Mitäs autoja haluaisitte nähdä R4 luokassa?
Itseä kiehtoisi Audi TT, VW Scirocco...
Tarkoitat varmaan prosyyrillä tätä viimeistä versiota https://www.oreca.com/wp-content/uploads/2017/04/ORECA_Plaquette_R4_New_EN_BD_Planches.compressed.pdf

Sivulla 4 mainitaan että FIA harkitsee R4:n sisällyttämistä WRC:n lähitulevaisuudessa.

“The FIA is currently considering including R4 in its WRC programme in the near future.”

R4:n minimipaino on 1230 kg ja maksimi leveys 1820 mm joten Siroccon leveys (1810 mm) taitaa alittaa maksimimitan 1 mm. Kuristin 33 mm ja maks. ahtopaine 2,5 bar absoluuttinen. Maksimi kierrosluvusta ei löydy mitään mainintaa.

Appendix J 2017 - Article 260E - Specific Regulations for Cars fitted with R4 Kit - 21.09.2017
https://www.fia.com/file/61694/download/19422?token=eIQDaN_f
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Luulisi R4 autoissa olevan markkinarakoa m-sportille, pro-drivelle yms.
Asiakkaat voisi ostaa valmiita ammattilaisten rakentamia autoja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Luulisi R4 autoissa olevan markkinarakoa m-sportille, pro-drivelle yms.
Asiakkaat voisi ostaa valmiita ammattilaisten rakentamia autoja.
Jos ja kun Oreca toimittaa kaiken tekniikkaan liittyvän, niin tuskin siinä on juuri hirveästi kiinnostavaa markkinarakoa Prodriven ja M-Sportin tasoisille toimijoille. Pelkkään palapelin kokoamiseen riittää vallan hyvin joku Migrin rahoittamana startup-yrityksenä toimiva Mohammed Motors jossain sydänmailla. Prodrive ja M-Sport on ihan liian ammattimaisia ja kunnianhimoisia verstaita pelkään kokoonpanoon.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Jos ja kun Oreca toimittaa kaiken tekniikkaan liittyvän, niin tuskin siinä on juuri hirveästi kiinnostavaa markkinarakoa Prodriven ja M-Sportin tasoisille toimijoille. Pelkkään palapelin kokoamiseen riittää vallan hyvin joku Migrin rahoittamana startup-yrityksenä toimiva Mohammed Motors jossain sydänmailla. Prodrive ja M-Sport on ihan liian ammattimaisia ja kunnianhimoisia verstaita pelkään kokoonpanoon.
Onhan siellä alustan justeerausta yms. levikkeiden suunnittelua. Tekeehän se M-sport pikkuluokan Fiestojakin.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
196
Sijainti
Espoo
Jos ja kun Oreca toimittaa kaiken tekniikkaan liittyvän, niin tuskin siinä on juuri hirveästi kiinnostavaa markkinarakoa Prodriven ja M-Sportin tasoisille toimijoille. Pelkkään palapelin kokoamiseen riittää vallan hyvin joku Migrin rahoittamana startup-yrityksenä toimiva Mohammed Motors jossain sydänmailla. Prodrive ja M-Sport on ihan liian ammattimaisia ja kunnianhimoisia verstaita pelkään kokoonpanoon.
Kyllä Malcomille raha kelpaa mutta olisihan tämä vähän erilaista toimintaa. On varmaan M-Sportilla tälläkin hetkellä alihankkijoita jotka valmistavat heille osia. Yksi firma jota epäilen olevan mukana kuvioissa, on Dytko Sport (http://sport.dytko.pl/?setlang=en) joka on kasannut paljon erilaisia protoja. Niin, ja onhan M-Sportilla toimipiste myös Puolassa http://www.m-sport.co.uk/pages/m-sport-poland

Dytkossa arvioivat että valmis auto maksaisi noin 150 000 €.
https://www.facebook.com/sportdytko/photos/pcb.807860812694748/807859219361574/?type=3&theater

Miten muuten kannattaisi R4 projekti hoitaa kotimaisin voimin olettaen että aihio pitäisi olla suhteellisen tuoretta vuosimallia. Varmaan kovin arvokasta uutta autoa ei kannata hankkia koska suurin osa auton osista menee vaihtoon.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3116
Sijainti
Lohja
Miten muuten kannattaisi R4 projekti hoitaa kotimaisin voimin olettaen että aihio pitäisi olla suhteellisen tuoretta vuosimallia. Varmaan kovin arvokasta uutta autoa ei kannata hankkia koska suurin osa auton osista menee vaihtoon.
Miten nuo verotusasiat menevät, jos autoa ei koskaan katsasteta tieliikenteeseen? Tulli ja alv tulevat joka tapauksessa maksettavaksi.

Arvokas auto toki maksaa paljon, mutta saahan niistä puretuista vakio-osista kuten jarrusatuloista aina jotain myydessä takaisin.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
196
Sijainti
Espoo
Miten nuo verotusasiat menevät, jos autoa ei koskaan katsasteta tieliikenteeseen? Tulli ja alv tulevat joka tapauksessa maksettavaksi.
Olisikohan samanlaiset kuviot kuin R5 autoilla jos auto on rakennettu ulkomailla? Jos aihio hankitaan kotimaasta kilpailukäyttöön niin käsittääkseni autoveroa ei tarvitse maksaa. Eiköhän kaikki ralliautot on katsastettu koska niillä ajetaan yleisillä teillä.

Arvokas auto toki maksaa paljon, mutta saahan niistä puretuista vakio-osista kuten jarrusatuloista aina jotain myydessä takaisin.
Käteen jääviä osia ei varmaan voi estää mitenkään. Toisaalta jos ostaa R2:n M-Sportilta asiakas joutuu maksamaan myös aihiona olevasta Fiestasta 11 500 puntaa http://www.m-sport.co.uk/images/New_R2_Sales_Document_v6_2.pdf. Tosin R2:ssa hyödynnetään myös moottoria ym. moottorin oheislaitteita mitä ei voi tehdä R4:n tapauksessa.

Itse olisin toivonut että R4 kitissä että olisi voinut itse valita minkä moottorin käyttää mutta siinä tapauksessa aihiona käytettävä auto olisi myös kalliimpi (1,6 litrainen turbomoottori) verrattuna halvimpaan karvalakkimalliin. No, en ole asiantuntija joten en osaa sanoa kumpi vaihtoehto (moottori sisältyy kittiin / ei sisälly) olisi halvempi mutta ainakin se on vaivattomampaa jos moottori sisältyy kittiin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Miten muuten kannattaisi R4 projekti hoitaa kotimaisin voimin olettaen että aihio pitäisi olla suhteellisen tuoretta vuosimallia. Varmaan kovin arvokasta uutta autoa ei kannata hankkia koska suurin osa auton osista menee vaihtoon.
Marssitaan autokauppaan ja hankitaan mahdollisimman halpa käytetty, jota mieluiten jo käytetty R4 aihiona (tyyliin Fiesta).
Toyotaa emme kuitenkaan osta, koska Toyotasta pitää Suomessa maksaa Toyota lisää, koska Toyota teki -80-90 luvuilla laadukkaita autoja.
Sitten vaan kardaanitunnelin, alustan ynnä muun suunnittelua ja osien sovittamista.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3116
Sijainti
Lohja
Muistakaa sarkasmitutka!

Marssitaan autokauppaan ja hankitaan mahdollisimman halpa käytetty, jota mieluiten jo käytetty R4 aihiona (tyyliin Fiesta).
Toyotaa emme kuitenkaan osta, koska Toyotasta pitää Suomessa maksaa Toyota lisää, koska Toyota teki -80-90 luvuilla laadukkaita autoja.
Sitten vaan kardaanitunnelin, alustan ynnä muun suunnittelua ja osien sovittamista.
Jos SM:ään joskus R4 rantautuu isolla volyymillä, toivottavasti ei kuitenkaan käy niin kuin Suomessa järjestään jokaiselle vapaan rakentelun luokalle käy: maailmahan on täynnä automerkkejä ja malleja, mutta suomalainen valitsee totta kai saman millä "se kova vetomies" ajaa. Historiaa riittää: KRC (Volvo), F-ryhmä (E36), Autokrossi (MR2 & X/19)...
 
Viimeksi muokattu:

RTP

Well-known member
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
119
Sijainti
Tallissa
Jos SM:ään joskus R4 rantautuu isolla volyymillä, toivottavasti ei kuitenkaan käy niin kuin Suomessa järjestään jokaiselle vapaan rakentelun luokalle käy: maailmahan on täynnä automerkkejä ja malleja, mutta suomalainen valitsee totta kai saman millä "se kova vetomies" ajaa. Historiaa riittää: KRC (Volvo), F-ryhmä (E36), Autokrossi (MR2 & X/19)...
Onneksi tuo ei ole edes teoriassakaan mahdollista kun käytettävä kori täytyy hyväksyttää sekä Orecalla että AKK:lla...
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
196
Sijainti
Espoo

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Aikaisemmin syksyllä oli uutinen, että Milano Racing suunnittelee Fiat 500X R4 autoa kaudelle 2019. Heillä aikaisemmin kokemusta RGT Fiat 124 autosta. Tähtäimenä heidän tuotteellaan ERC ja Ranskan mestaruus sarja(t?).



Orecan sivun tiedotteen mukaan Ranskan paikallinen AKK sallii R4 autot ensi kaudella asfaltti ja sora sarjoissaan.

https://www.oreca.com/en/news_oreca/fia-r4-kit-oreca-milano-racing-kick-off-first-collaboration-france/

Voisiko WRC-2 tulla joskus oma sarja R4 autoille? Ei tarvitsisi erikseen tehdas ja yksityis sarjaa samalle kalustolle.
 

DC

Team Finlandia
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2745
Sijainti
Blackwood... where's Blackwood?
https://twitter.com/OsianPryce/status/1057688962901463041

Osian Pryce ajaa Orecan Etios R4-autolla ensimmäisen rallin viikonloppuna Espanjassa.
Kappas. Kävi tässä taannoin mielessä, että mitähän tuollekin projektille kuuluu. Epäilin Etioksen tulleen jo kuopatuksi, sillä siitä tuntuisi olevan jo vaikka kuinka kauan aikaa, kun Sarrazin ajoi sillä jossain ranskalaisessa kisassa nollaa - ja sen jälkeen en ainakaan muista kuulleeni mitään päivityksiä.

Mitenhän siinä kävi, että ajoikohan Suninen tuolla koskaan? Tuskin ainakaan kovin paljon ajoi, vaikka silloin kun projekti julkistettiin, Teemun ilmoitettiin olevan yksi päätestaajista. Ehkä silloin oltiin luulossa, että Sunisen 2018 MM-ohjelma jää laihemmaksi?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
868
Mikäs heebo tää Pryce oikein on, kun muistelen kuulleeni hänen nimensä sen Mitsubishin R5 kyhäelmänkin yhteydessä? Joku wanna-be The Stig joka testailee mitä vaan sähköfillareista naapurin rouvaan ja kaikkee siltä väliltä?
Yksi saarivaltion lupaavimmista nuorista kuljettajista, s.1993. Perusongelma eli raha. Ajoi 2016 junnu-WRC:tä, josta voitti viime kaudella parit maksetut WRC2-startit, mm. Suomi. Silloin kun Korhonen kävi voittamassa Brittien mestaruuden, Pryce oli juuri se, ketä vastaan hän loppuun asti ajoi. Soisi menestystä.
 
Ylös