FIA Rally2 kuulumisia

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
97
Tässäkin luokassa ollaan kohta tilanteessa, jossa aero kilpavarustelu tekee tästäkin liian kallista. Kohta etsitään sekunnin murto-osia jatkuvilla aeropäivityksellä. En ymmärrä kuka tämän aero-pakkomielteen takana on kun kaikki rallissa mukanaolevat puhuvat siivistä lähes pakkomielteisesti. Ykstyyppi peilit ja jos tuo takasiipi on pakko olla, niin ykstyyppisiipi alumiinista ja kulma niin loiva, ettei se tuota pitoa kun nimeksi.....tuollainen loiva siipi toisi (ilmeisesti) vakautta suoraan ajettaessa, joten sillä sitä vois ehkä perustella.
Sitten se kehitys siirtyisi muualle, esim. lokasuojien, konepellin, katon yms. muotoihin. Auton on pakko kehittyä, jotta se pysyy kilpailussa mukana.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Sitten se kehitys siirtyisi muualle, esim. lokasuojien, konepellin, katon yms. muotoihin. Auton on pakko kehittyä, jotta se pysyy kilpailussa mukana.
Se on tietysti totta....katon muotoon tuskin saa tehdä muutoksia, mutta lokasuojien muodon muutoksia varmaan päivitettäisiin kokoajan....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
422
Ei minusta koska moni onnettomuus on ollut itsessään niin brutaaleja että auto on tehnyt tehtävänsä mutta kroppa alkaa reagoimaan äkkipysähdyksiin yms omalla tavallaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3231
Sijainti
JKL
Turvallisuus ei ole ongelma. Nuo on siinä hommassa kyllä hyviä. Penkit, kaaret ja HANS pitää kuskit turvassa niin hyvin kuin mahdollista. Mahdottomiin nekään ei pysty ikävä kyllä. Ongelma on se että nuo autot on nykyään yhtä nopeita kun kymmenen vuotta vanhat WRC:t. Ja kuka tahansa voi sellaisen ostaa ja lähteä ralliin vaikkei ole juurikaan kokemusta. Toki usea noista Antin mainitsemista on sattunut ihan tasokkaille kuskeille mutta kertoo myös siitä miten kovasta kyydistä onnettomuudet tapahtuu. Hitaasta vauhdista loukkaantumisia sattuu harvoin... Olen ennenkin tällä palstalla todennut että ikuisesti vauhdit eivät voi kasvaa... Missään luokassa. Joskus tulee raja vastaan ja nyt aletaan olla jo lähellä. Ainakin tavan harrastajan kannalta...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Olisko näitä autoja aika hidastaa. Tehoihin ei välttämättä tarvi kajota, mutta suoranainen huonontaminen, esim renkaiden ja iskareiden huonontaminen, joustovaroissa paluu kasarille, h-kaavion loota, assulle karkeempikuviosta rengasta....mutkanopeuden kasvu on ongelma. Ja lempiaiheeni: Se aerodynamiikka ja siivet. Vieläkö tuolle takasiivelle löytyy puolestapuhujia.

Mites R1 ja kaikkien paitsi meikämutterin suu vaahdossa hehkuttamat siivet/ aero. Se äkkipysähdys tekee kipeetä näilläkin, vaikka turvallisuus onkin parantunut.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1054
Harvassa vehkeessä ovat kyllä turvavehkeet pettäneet..toki varmasti joku Rally1-auton tapainen "pehmustus" olisi varmasti auttanut. Tuo Rally1-auton kabiini tuntuu olevan vuorattu nykyään joka suuntaan jollakin pehmeillä paksuilla materiaaleilla. Vaatisi varmaan luokitushommia, jos sellaisia meinaisi R5:een ahtaa..

Putkirunko varmaan avittaa myös tuon turvallisuuden osalta jonnin verran?

Mutta tosiaan hintalappua alkaa kertyä, jos tommosia ratkaisuja R5-luokkaan kehittäisi..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki
Ongelma on se että nuo autot on nykyään yhtä nopeita kun kymmenen vuotta vanhat WRC:t.

Hitaasta vauhdista loukkaantumisia sattuu harvoin... Olen ennenkin tällä palstalla todennut että ikuisesti vauhdit eivät voi kasvaa... Missään luokassa. Joskus tulee raja vastaan ja nyt aletaan olla jo lähellä. Ainakin tavan harrastajan kannalta...
Tää oli ehkä enemmän se pointti.
Mutta tosiaan hintalappua alkaa kertyä, jos tommosia ratkaisuja R5-luokkaan kehittäisi..
Ja tämähän tietysti tulee ongelmaksi jos ruvetaan muuttamaan sääntöjä...

Vertailuna vauhdin kehityksestä Portugalin Fafen pätkä joka on ajettu samassa muodossa 2015 ja 2021 (2022 keli oli liukas joten aika ei vertailukelpoinen)

2015 Esupin pohjat Skodalla 7:14.4, 2021 Østbergin pohjat Citroenilla 6:58,4 eli n. 1,4 s/km kovempaa.

Ja Kataloniasta voidaan vertailla El Montmellia jossa 2016 Kopeckyn pohjat Skodalla 13:05,4 ja 2022 Sunisen pohjat Hyundailla 12.49,6 eli nopealla assupätkällä eroa tulee jotain 0,6 s/km.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3231
Sijainti
JKL
.Tuo Rally1-auton kabiini tuntuu olevan vuorattu nykyään joka suuntaan jollakin pehmeillä paksuilla materiaaleilla. Vaatisi varmaan luokitushommia, jos sellaisia meinaisi R5:een ahtaa..
Onhan niissä R5:ssa ihan sitä samaa tavaraa ovien sisällä ja muuallakin ohjaamossa. Ei toki niin paljoa kun R1 mutta kuitenkin. Ja penkit on ainakin MM-sarjassa molemmissa luokissa saman luokkarin mukaiset...
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Iltapaskaa lukiessa pomppasi vastaan uutinen, että Skoda harkitsee Fabian (ja Scalan) tuotannon alas ajamista tulevien päästönormien takia. Tokihan tämä ei ralliautoihin heti suoriltaa vaikuta, mutta jos polttomoottoriset pikkuautot tullaan vähitellen kuoppaamaan, niin taitaa syödä tehdastallien intressin siihen, että tulevat pääluokan autot olisivat luokkaa Rally 2+.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14766
Sijainti
Tampereen lenkki
Iltapaskaa lukiessa pomppasi vastaan uutinen, että Skoda harkitsee Fabian (ja Scalan) tuotannon alas ajamista tulevien päästönormien takia. Tokihan tämä ei ralliautoihin heti suoriltaa vaikuta, mutta jos polttomoottoriset pikkuautot tullaan vähitellen kuoppaamaan, niin taitaa syödä tehdastallien intressin siihen, että tulevat pääluokan autot olisivat luokkaa Rally 2+.
Fiestan valmistushan jo lopetettiin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1054
Iltapaskaa lukiessa pomppasi vastaan uutinen, että Skoda harkitsee Fabian (ja Scalan) tuotannon alas ajamista tulevien päästönormien takia. Tokihan tämä ei ralliautoihin heti suoriltaa vaikuta, mutta jos polttomoottoriset pikkuautot tullaan vähitellen kuoppaamaan, niin taitaa syödä tehdastallien intressin siihen, että tulevat pääluokan autot olisivat luokkaa Rally 2+.
Itse näkisin, että jos jotkut, niin pikkumoottoriset polttomoottoriautot ja joku synteettinen polttoaine tms. on melkein ainoita mahdollisuuksia polttomoottoriseen ralliautoiluun tulevaisuudessa. Isolohkot ne taitaa tippua lopullisesti pois.

Todennäköisin se taitaa kuitenkin olla, että kaikki rallin ylimmät luokat kääntyy täyssähköön.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3231
Sijainti
JKL
Hienoa todeta sääntöjen toimivuus Rally2:n suhteen. Alkuvuodesta oli pelko miten uusi Skoda pyyhkii lattiat muilla, mutta loistava todeta että ei siellä mitään kania löydetty hatusta kuitenkaan. Kaikilla merkeillä ehtii hienosti edelleen ja pakka mukavasti sekaisin. Assulla Rossel on Sitikalla lähes ylivoimainen ja nyt Förmöö ei pidä ketään minään suohon tuomitulla Fordilla. Myös vanhemman mallin Skoda on ihan soittopeli osaavissa käsissä. Eräs kotimainen pitkän linjan ralliauton rakentaja totesi jo alkuvuodesta että turha tässä on panikoida, Rally2 säännöt on niin tiukat ettei niillä rajoituksilla kovin isoja eroja tehdä suuntaa tai toiseen. Ja nyt voi todeta että oikeassa oli... Ei ole uusi Skoda 0,5sek/km muita nopeampi...
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
838
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Hienoa todeta sääntöjen toimivuus Rally2:n suhteen. Alkuvuodesta oli pelko miten uusi Skoda pyyhkii lattiat muilla, mutta loistava todeta että ei siellä mitään kania löydetty hatusta kuitenkaan. Kaikilla merkeillä ehtii hienosti edelleen ja pakka mukavasti sekaisin. Assulla Rossel on Sitikalla lähes ylivoimainen ja nyt Förmöö ei pidä ketään minään suohon tuomitulla Fordilla. Myös vanhemman mallin Skoda on ihan soittopeli osaavissa käsissä. Eräs kotimainen pitkän linjan ralliauton rakentaja totesi jo alkuvuodesta että turha tässä on panikoida, Rally2 säännöt on niin tiukat ettei niillä rajoituksilla kovin isoja eroja tehdä suuntaa tai toiseen. Ja nyt voi todeta että oikeassa oli... Ei ole uusi Skoda 0,5sek/km muita nopeampi...
Nyt kolme eri merkkiä kiinni palkintopallisijoituksessa ja neljä merkkiä 6den joukossa. Toyota vielä mukaan tuohon ja miksei Renuakin vois odotella
 
Ylös