FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1362
Nyt kun tätä kritiikkiä alkaa satamaan jopa mm sarjan sisäpiiristä, on huomioitava, että moni kritiikin antaja joutuu puhumaan aikalailla kieli keskellä suuta esim Abiteboul. Tuntuu, että hirveästi kritisoidaan, mutta ei oikein osata tarkkaan sanoa mitä kritisoidaan, kaikki kommentit on luokkaa jotain tarttis tehdä. Tämä ei ole sattumaa. Mielenkiintoista on, että Kukaan ei ole kritisoinut päätöstä hybrideistä mutta ei kukaan ole sitä kiitellytkään. Moni ei varmaankaan uskalla sitä kritisoida ääneen, koska silloin koko viherpesuun käytetyt miljoonat dollarit vedettäis vessan pöntöstä alas.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14707
Sijainti
Tampereen lenkki
https://yle.fi/a/74-20052288


Tulevaisuuden oikeaan autokonseptiin Rovanperällä ei ole tarjota viisasten kiveä, mutta MM-osakilpailujen formaattia hän haluaisi tuulettaa. Positiivisena signaalina hän pitää sitä, että kuljettajat ja kartturit on nyt otettu ensi kertaa ideointiin mukaan.

– Kyllähän kisaformaattiin ehdottomasti on muutosta saatava. Formaatti on vähän vanhanaikainen. Vaikka rallin dna:ssa on ajaa pitkiä kisoja, joissa välillä tarvitaan kestävyyttä, täytyisi katsojien ja shown näkökulmasta saada viikonloppua kompaktimmaksi, Rovanperä sanoo.

– Tapahtuma pitäisi saada ihmisille paremmin katsottavaksi, nopeatempoisemmaksi sekä mielenkiintoisemmaksi seurata. Kuskin näkökulmastahan kisassa tapahtuu paljonkin asioita koko ajan, mutta on pitkä aika seurata kisa alusta loppuun. Monesti tulee myös niitä tilanteita, joissa kilvanajoa ei hirveästi ole.
Mitähän Rovanperä mahtaa tarkoittaa? Kilvanajoa ei ole sunnuntaisin?
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
https://yle.fi/a/74-20052288
Mitähän Rovanperä mahtaa tarkoittaa? Kilvanajoa ei ole sunnuntaisin?
Vaikka perinnetietoisille tämä on kauhistus, rallin MM-sarjan osakilpailuja pitää lyhentää. Tapahtuma kestää turhan monta päivää, lisäksi ajopäivät ovat liian pitkiä. Lajia pitää saada kompaktiin viihdemuotoon, jos halutaan uusia katsojia.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1297
Paperilla ainakin erinomaiset raamit. Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys, että, jos MM-ralli olisi 2,5 päiväinen, niin kumpi olisi parempi kombo, to-la vai pe-su?
Ainakin aikaisemmin rallin lauantaina päättymistä ei haluttu siksi kun silloin on liian kova kilpailu televisiossa, ralli ei saisi riittävästi näkyvyyttä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1046
Ainakin aikaisemmin rallin lauantaina päättymistä ei haluttu siksi kun silloin on liian kova kilpailu televisiossa, ralli ei saisi riittävästi näkyvyyttä.
Joo, näinhän se taitaa olla. Jotkut on liputtanut tuota lauantaita päätöspäivän osalta, että tuolloin voisi ajattaa melko pitkänkin päivän, koska penkalla olevilla katsojilla ei olisi "kiire kotiin", koska seuraava päivä ei olisi arkipäivä. Mutta taas toisaalta torstai ja perjantai-aamupäivä ovat normaaleja "työpäiviä". Ja toki televisioinnin ja liven ehdoilla pitkälti mennään nykyään, ja sunnuntai toimii lepuuttaa sohvalla ja katsoa ruudun kautta ralliautoilua.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
168
Joo, näinhän se taitaa olla. Jotkut on liputtanut tuota lauantaita päätöspäivän osalta, että tuolloin voisi ajattaa melko pitkänkin päivän, koska penkalla olevilla katsojilla ei olisi "kiire kotiin", koska seuraava päivä ei olisi arkipäivä. Mutta taas toisaalta torstai ja perjantai-aamupäivä ovat normaaleja "työpäiviä". Ja toki televisioinnin ja liven ehdoilla pitkälti mennään nykyään, ja sunnuntai toimii lepuuttaa sohvalla ja katsoa ruudun kautta ralliautoilua.
Kummallista edes ehdottaa lauantaita päätöspäiväksi.
-Tosifanit kyllä voivat ottaa maanantain rokulipäiväksi, jos pitää iltamyöhälle rallin kanssa juhlia.
-sunnuntai on tosiaan hyvä sohvalla istuskelulle ja katselulle. Ainakin paljon parempi kuin perjantai. Keskimäärin.
-Sekä tosifani, että tavisfani voi nauttia pitkästä rallilauantaista ihan riippumatta, vaikka siitä, onko se päätöspäivä, vai ei.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14707
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/ruotsin-mm-rallista-jatetty-ehdotus-mutta-joudutaanko-sita-viela-muuttamaan/

Joillekin erikoiskokeille tehdään muutoksia, koska MM-sarjan promoottori vaatii meitä muokkaamaan osan kisasta vuosittain.
Itselleni aivan uutta tietoa, että promoottori vaatii vuosittaisia muutoksia. Kroatiassa vaihdettiin kai yksi pätkä? Japanissa pelkkä yleisöpätkä vaihtuu?

Nähtäväksi jää, tuleeko MM-sarjan promootioyhtiöltä vielä lisää muokkausehdotuksia talviralliin. Promoottori on nimittäin väläytellyt mahdollisuutta, että ensi vuonna osa MM-ralleista voitaisiin ajaa lyhyempänä versiona.

– Jos kautta ajatellaan kirjana, jokaisen 14 luvun pitäisi olla erilainen, jotta voimme kertoa tarinamme. Voimme luoda jotain todella erityistä. Esimerkiksi Ruotsista saamme uskomatonta kuvaa, kun autot ajavat lumella ja jäällä. Mutta vaikuttaako kilpailun pituus tarinan juoneen? Mielestäni ei, promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin kertoi syyskuussa.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n odotetaan kertovan vielä tämän viikon aikana, millaisia muutoksia MM-ralleissa nähdään kaudella 2024.
Mielenkiinnolla odotamme...
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3535
Jotenkin pystyn kyllä näkemään "ratkaisuna" rallin ongelmiin vetämällä kisat vaan lyhyemmiksi. En siis siten, että se mitään ratkaisisi, mutta kaikki muut keinot jää riitelyn jalkoihin ja tuo menee läpi. Sitten ihmetellään kun mikään ei oikeasti muuttunut.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
874
Jotenkin pystyn kyllä näkemään "ratkaisuna" rallin ongelmiin vetämällä kisat vaan lyhyemmiksi. En siis siten, että se mitään ratkaisisi, mutta kaikki muut keinot jää riitelyn jalkoihin ja tuo menee läpi. Sitten ihmetellään kun mikään ei oikeasti muuttunut.
Tähän vahva sama. Roudataan tuo kalusto ja henkilöt paikalle viikkoa ennen, ajetaan kaks päivää ja lähdetään kotiin. Ei kuulosta kovin järkevältä. Mitä ihmettä siellä taas ajatellaan?

Oikeat ratkaisut ovat jossain ihan muualla kun rallien lyhentämisessä.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Tähän vahva sama. Roudataan tuo kalusto ja henkilöt paikalle viikkoa ennen, ajetaan kaks päivää ja lähdetään kotiin. Ei kuulosta kovin järkevältä. Mitä ihmettä siellä taas ajatellaan?

Oikeat ratkaisut ovat jossain ihan muualla kun rallien lyhentämisessä.
Kuullostaa ettei nähdä metsää puilta.
Etähuollot tois lisää äksöniä reitin varrelle.
Siihen nähden 2pv vois toimiakin jos vastaavasti ajoaika ois enemmän per pv eli tulisi lisää kestävyysvaateita. Haastavammat pätkät ois kans plussaa, esim minimipituus isommaksi.

summa summarum - millä saat enemmän tarinoita lyhemmässä ajassa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1297
Kyllähän rallin lyhentäminen päivällä säästää melkoisesti kustannuksissa. Jos ralli lyhenee päivällä niin silloin nuotituskin lyhenee päivällä, jolloin tallien tarvitsee olla paikalla 2 päivää vähemmän. Vähentää myös henkilökunnan kuormitusta kun vuodessa tulee melkein kuukausi vähemmän reissaamista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14707
Sijainti
Tampereen lenkki
Eiköhän ne tallit ole tätä itse olleet ajamassa, ei FIA näitä huvikseen kenekään kiusaksi päätä.

Todennäköinen formaatti olisi siis vastaava kuin Jyskälässä 2021 että shakedown perjantaiaamuna ja varsinainen ralli starttaa perjantaina iltapäivällä. Tavallaanhan siinä lisätään mahdollisuutta että sunnuntaina olisi vielä enemmän ratkaistavaa.

Rallien lyhentäminen mahdollistaa sitten myös kalenterin laajentamisen useampiin ralleihin.

Uudet huoltosäännöt taas voivat mahdollistaa enemmän Keski-Euroopan ja Akropoliksen kaltaisia reittejä joissa saa etähuollossa tehdä enemmän kuin vain vaihtaa renkaat, ihan positiivista. Toisaalta mahdollistaa myös kauempana käymisen ilman tarvetta palata päivähuoltoon. (inb4: Tampereen lenkki!)
 
Ylös