FIA rakentaa rallia.

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1258
Eikö ne nyt nuotita 2 päivää? Ei kai tuosta päivää saa pois ellei puolita rallia?
Totta muuten, niin tietysti. Voisikohan jostain saada tiivistettyä vielä puoli päivää? Luulisin, en tosin tiedä mikä on tallien tarkka aikataulu ralliviikolla, enkä sellaista pikaisella googlauksella löytänyt.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
736
Totta muuten, niin tietysti. Voisikohan jostain saada tiivistettyä vielä puoli päivää? Luulisin, en tosin tiedä mikä on tallien tarkka aikataulu ralliviikolla, enkä sellaista pikaisella googlauksella löytänyt.
Torstait ovat yleensä aivan täysin turhia shakedownia ja illan mahdollisia pätkiä lukuunottamatta eli siitä saa helposti sen yhden päivän pois, jos siihen on halukkuutta.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
736
Rallien lyhentäminen mahdollistaa sitten myös kalenterin laajentamisen useampiin ralleihin.
Eikös tässä ole pieni ristiriita sen kulujen karsimisen kanssa? Säästetään yksi hotelliyö sadalta ihmiseltä, mutta sitten ajetaankin useampi ralli. Plus miinus nolla.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1306
Sijainti
Porvoo
Eikös tässä ole pieni ristiriita sen kulujen karsimisen kanssa? Säästetään yksi hotelliyö sadalta ihmiseltä, mutta sitten ajetaankin useampi ralli. Plus miinus nolla.
Mut onhan se tallille hyvää markkinointilisää jos lyhentämällä ralleja saadaan lisää maita missä ”esitellä” tuotetta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1531
Hankala on nuotituksesta enää tiivistää, paitsi tietenkin lyhentämällä reittiä. Pelkät ek-kilometrit eivät tähän vaikuta, vaan reitin muutkin etäisyydet eli kuinka kaukana huoltoparkista käydään tai kuinka pitkä matka on pätkän maalista takaisin sen lähtöön.

Tämän vuoden Jyväskylästä esimerkiksi Himoksella maalista lähtöön takaisin ajoi 5,6 kilometriä eli muutaman minuutin. Päijälän maalista ajettiin toiselle nuotituskerralle 47,5 km ja Myhinpäässä 55 km. Nuotitusaikataulu oli tehty siten, että tiistaiaamuna sai Västilässä aloittaa kello 9.00, mutta sitä ennen piti ajaa 100 km pätkän lähtöön. Vekkulasta piti olla pihalla viiteen mennessä. Keskiviikkona ajettiin runsaat 30 km huollosta Laukaan starttiin, missä sai aloitella klo 7.00. Shakedown oli viimeinen nuotitettava ja sieltä piti olla pihalla viiteen mennessä. Jos viiteen asti aikoi nuotilla viihtyä, niin sitten olikin jo kiire, kun klo 18.00 keskiviikkona piti osan kuskeista olla pakollisessa promoottorin kuvauksessa. Iltakasilta oli vielä seremoniallinen startti. Näistä tuli siis kaksi karkeasti 10-11 tunnin päivää reitillä ja kilometrejä yli 1100 km. Illalla sitten nuotin kirjoittamista puhtaaksi, videoiden katsomista ja edustamista.

Joissain MM-ralleissa nuotitus on jaksotettu kolmelle päivälle. Esimerkiksi Montessa siirtymät pätkien välillä eivät ole keskituntinopeuksiltaan vikkeliä ja siksi aikaa tarvitaan enemmän.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
868
https://areena.yle.fi/podcastit/1-66765156

Kuuntelusuositus tälle Jonne Halttusen haastattelulle! Pienenä tiivistyksenä Jonnen näkemyksiä.

Autot:

Formula 1-mallilla, eli joku toimittaisi saman putkirungon kaikille ja mahdollisesti muutamia moottorituottajia tms. Tällöin tallien ei tarvitsisi olla "Ford" tai "Toyota", vaan vaikka Pirkka tai BOSS, eli puhuttaisiin brändeistä.

Reitti:

Alkaa perjantaina iltapäivällä ja ajetaan iltaan saakka. Lauantai täyspäivä ja itse varsinainen ralli päättyy tällöin. Sunnuntai ns. super-sunday, jolloin yksi pätkä kahdesti tms., ja omat pisteet tähän "sprinttikisaan". Enemmän etähuoltoja itse kisaan liittyen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
13595
Sijainti
Tampereen lenkki
en tosin tiedä mikä on tallien tarkka aikataulu ralliviikolla, enkä sellaista pikaisella googlauksella löytänyt.
Ti-Ke: Nuotitus. Illalla mediaa.
To: shakedown, mediaa ja yleisöpätkä
Pe-La: täydet rallipäivät
Su: puolikas rallipäivä

Joskus nuotitus alkaa jo maanantaina.

P2-kuskeilla on myös yhteinen testisessio päivä ennen nuotin alkua eli sunnuntaina tai maanantaina
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1531
P2-kuskeilla on myös yhteinen testisessio päivä ennen nuotin alkua eli sunnuntaina tai maanantaina
Ei ole ollut enää moneen vuoteen sääntöihin kirjoitettu yhteinen testi. Ennen Jyskälää tais olla 2018 viimeinen kerta, kun samalla tiellä oli toistakymmentä autoa. Riippuu tiimien ja kuskien omasta aktiivisuudesta, miten testin järjestävät ja se on totta, että Rally2-tiimit usein testaavat juuri ennen nuotitusjakson alkua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
13595
Sijainti
Tampereen lenkki
Hankala on nuotituksesta enää tiivistää, paitsi tietenkin lyhentämällä reittiä. Pelkät ek-kilometrit eivät tähän vaikuta, vaan reitin muutkin etäisyydet eli kuinka kaukana huoltoparkista käydään tai kuinka pitkä matka on pätkän maalista takaisin sen lähtöön.
Lisäksi ne jotka haikailee enemmän yhteen kertaan ajettavia pätkiä – se vasta nuotitusta pidentäisikin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1146
https://areena.yle.fi/podcastit/1-66765156

Kuuntelusuositus tälle Jonne Halttusen haastattelulle! Pienenä tiivistyksenä Jonnen näkemyksiä.

Autot:

Formula 1-mallilla, eli joku toimittaisi saman putkirungon kaikille ja mahdollisesti muutamia moottorituottajia tms. Tällöin tallien ei tarvitsisi olla "Ford" tai "Toyota", vaan vaikka Pirkka tai BOSS, eli puhuttaisiin brändeistä.

Reitti:

Alkaa perjantaina iltapäivällä ja ajetaan iltaan saakka. Lauantai täyspäivä ja itse varsinainen ralli päättyy tällöin. Sunnuntai ns. super-sunday, jolloin yksi pätkä kahdesti tms., ja omat pisteet tähän "sprinttikisaan". Enemmän etähuoltoja itse kisaan liittyen.
Kannatetaan
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
868
Jos se rallin pituus olisi tuo 1,5 pvää, niin pätkissä pitäisi olla variaatiota. Tuossa on riskinsä, jos rallia viedään liian lähelle sprinttikisoja, jolloin rallin merkitys, minä se sinänsä tunnetaan, vähenee. Ei se silloin enää massaakaan kiinnosta, jos ajetaan Laukaa ja Lankaamaa kolmesti ja mennään nukkumaan. Sitten kustaan jo omiin muroihin ja lujaa.

Vaikka ollaan nykyajassa, niin pitää muistaa, että "sillon beeryhmän aikaan" ajettiin kakssataa pätkää kellon ympäri ja silti oli tien laidat mustanaan väkeä. En nyt usko, että rallia seuraavien ihmisten luonne on ihan hirveästi tuosta muuttunut. He ovat kiinnostuneet nimenomaan sen kisareitin monimuotoisuudesta ja yllätyksistä sekä haasteista. Jos nuo asiat ei kiinnostaisi, nii sitten voisi katsoa näitä stadionlajeja...
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
87
https://areena.yle.fi/podcastit/1-66765156

Kuuntelusuositus tälle Jonne Halttusen haastattelulle! Pienenä tiivistyksenä Jonnen näkemyksiä.

Autot:

Formula 1-mallilla, eli joku toimittaisi saman putkirungon kaikille ja mahdollisesti muutamia moottorituottajia tms. Tällöin tallien ei tarvitsisi olla "Ford" tai "Toyota", vaan vaikka Pirkka tai BOSS, eli puhuttaisiin brändeistä.

Reitti:

Alkaa perjantaina iltapäivällä ja ajetaan iltaan saakka. Lauantai täyspäivä ja itse varsinainen ralli päättyy tällöin. Sunnuntai ns. super-sunday, jolloin yksi pätkä kahdesti tms., ja omat pisteet tähän "sprinttikisaan". Enemmän etähuoltoja itse kisaan liittyen.
Ja jotta järjestäjälle tapahtuma olisi kannattava, rallipassin hinta edelleen se 90-95€ (ainakin) ...
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
87
Jos se rallin pituus olisi tuo 1,5 pvää, niin pätkissä pitäisi olla variaatiota. Tuossa on riskinsä, jos rallia viedään liian lähelle sprinttikisoja, jolloin rallin merkitys, minä se sinänsä tunnetaan, vähenee. Ei se silloin enää massaakaan kiinnosta, jos ajetaan Laukaa ja Lankaamaa kolmesti ja mennään nukkumaan. Sitten kustaan jo omiin muroihin ja lujaa.

Vaikka ollaan nykyajassa, niin pitää muistaa, että "sillon beeryhmän aikaan" ajettiin kakssataa pätkää kellon ympäri ja silti oli tien laidat mustanaan väkeä. En nyt usko, että rallia seuraavien ihmisten luonne on ihan hirveästi tuosta muuttunut. He ovat kiinnostuneet nimenomaan sen kisareitin monimuotoisuudesta ja yllätyksistä sekä haasteista. Jos nuo asiat ei kiinnostaisi, nii sitten voisi katsoa näitä stadionlajeja...
Näin on. Vaikka Kalle varmaan ikäpolvensa mukaisesti sanoo, ettei kukaan jaksa seurata pitkää viikonloppua rallia, en minä puolestani vanhempana karpaasina valitettavasti jaksa seurata esimerkiksi driftingiä yhtäkään kokonaista päivää - tai montaa tuntia edes. Laji lajina ja eri lajit eri lajeista kiinnostuneille, kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
707
Sijainti
Full send
Autot:

Formula 1-mallilla, eli joku toimittaisi saman putkirungon kaikille ja mahdollisesti muutamia moottorituottajia tms. Tällöin tallien ei tarvitsisi olla "Ford" tai "Toyota", vaan vaikka Pirkka tai BOSS, eli puhuttaisiin
näen jo sieluni silmin rally cross analogian ja mitäänsanomattomat autot. Kyllä ralliauton pitää jotain autoa muistuttaa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
505
Sijainti
pk.seutu
Kyllä B-ryhmä muistetaan. Ei se unohdu. Ja uskon, että Kalle ja muutkin nyky sukupolven kuskit kyllä tuntevat kunnioitusta ja antavat credaa sen ajan kuskeille, jotka hallitsivat ne 500 hv:n muovipomnit ja ajoivat sen "kaksisataa" pätkää vuorokaudessa.

Täytyy kuitenkin muistaa, jos siis edes teoriatasolla ajatellaan saman konseptin siirtämistä nykypäivään, että se oli oman aikansa tuote. Vaikka moni vanhanpolven rallifani kuinka muistelisi kultaista 80-lukua lähes kyynel silmäkulmassa kimmeltäen, niin pitäisi tiedostaa ettei sama formaatti toimisi nykyään. Ei olisi kohta yhtään tallia mukana.
Eikä saa myöskään ajatella, että sen B-ryhmän konseptin ja driftingin välissä ei ole mitään.

Kieltämättä tilanne on hankala. Miten löytää formaatti, joka miellyttäisi niin vanhan fanipolven tervaskantoja kuin nuorempiakin lajin seuraajia, sekä houkuttaisi enemmän autonvalmistajia mukaan.
On myös hyvä pitää mielessä de facto, että autotehtaat eivät ole mukana rakkaudesta lajiin, vaan pelkästään markkinoimassa tuotteitaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
13595
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos se rallin pituus olisi tuo 1,5 pvää, niin pätkissä pitäisi olla variaatiota. Tuossa on riskinsä, jos rallia viedään liian lähelle sprinttikisoja, jolloin rallin merkitys, minä se sinänsä tunnetaan, vähenee. Ei se silloin enää massaakaan kiinnosta, jos ajetaan Laukaa ja Lankaamaa kolmesti ja mennään nukkumaan. Sitten kustaan jo omiin muroihin ja lujaa.
Tässä sekoitetaan nyt puurot ja vellit, ei rallin lyhentäminen tarkoita pätkien ajamista kolmeen kertaan ja 250-300 km ralli on reilusti pidempi kuin vaikka SM- tai EM-ralli, puhumattakaan sprinteistä (n. 10 km).

Voitte miettiä vaikka viime vuoden Jyskälää, jos sieltä ottaa summamutikassa kaksi kahteen kertaan ajettavaa metsäpätkää pois niin muuttuuko rallin luonne olennaisesti?

Ja missä edes oli tuo 1,5 päivää ehdotettuna?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
868
Tässä sekoitetaan nyt puurot ja vellit, ei rallin lyhentäminen tarkoita pätkien ajamista kolmeen kertaan ja 250-300 km ralli on reilusti pidempi kuin vaikka SM- tai EM-ralli, puhumattakaan sprinteistä (n. 10 km).

Voitte miettiä vaikka viime vuoden Jyskälää, jos sieltä ottaa summamutikassa kaksi kahteen kertaan ajettavaa metsäpätkää pois niin muuttuuko rallin luonne olennaisesti?

Ja missä edes oli tuo 1,5 päivää ehdotettuna?
Siis Jonnella oli tuon perjantain ja lauantain osalta, toki olisi sitten sunnuntai 2x 1 pätkä. Jos siis miettisi, että olisi nykykonsepti suunnilleen pätkien osalta tuo voisi olla jotain tällaista.

Perjantai:

Pätkä 1
Eekoo 1

Pätkä 2
Eekoo 2

Lauantai:

Aa 1
Bee 1
Cee 1
Dee 1

Aa 2
Bee 2
Cee 2
Dee 2

Varsinaisen kisa osuuden maali.

Sunnuntai:

Super 1
Super 2
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
134
Mut onhan se tallille hyvää markkinointilisää jos lyhentämällä ralleja saadaan lisää maita missä ”esitellä” tuotetta.
Ja vastaako sen tuotteen iso kuva sitä mitä kuluttajalle yritetään myydä, osin pakon sanelemasta syystä? Tässä on se iso ongelma, ei siinä, ajetaanko nyt kuinka monta päivää, onko riittävästi huoltopisteitä tai saako laittaa uudet renkaat autoon vai ei.

Kärjistäen, ralli lajina on menossa vahvasti siihen suuntaan, että autoteollisuus ei ole markkinointimielessä kiinnostunut siitä, vaikka siitä maksettaisiinkin. Se ei vaan tuollaisenaan sovi enää useammankaan toimijan arvoihin. Valitettavasti.

Joko irti siitä, että halutaan pitää autonvalmistajat mukana tai sitten rohkeasti vaan just tasan tarkkaan sinne, jonne autotehtaat sitä haluaa viedä. Ensimmäisessä vaihtoehdossa kannattaa tarkkaa kuunnella lajin merkittävimpiä vaikuttajia kuljettajineen ja toisessa sitten taas näillä vaikuttajilla ei saa olla sanansijaa.
 
Ylös