Totta muuten, niin tietysti. Voisikohan jostain saada tiivistettyä vielä puoli päivää? Luulisin, en tosin tiedä mikä on tallien tarkka aikataulu ralliviikolla, enkä sellaista pikaisella googlauksella löytänyt.Eikö ne nyt nuotita 2 päivää? Ei kai tuosta päivää saa pois ellei puolita rallia?
Torstait ovat yleensä aivan täysin turhia shakedownia ja illan mahdollisia pätkiä lukuunottamatta eli siitä saa helposti sen yhden päivän pois, jos siihen on halukkuutta.Totta muuten, niin tietysti. Voisikohan jostain saada tiivistettyä vielä puoli päivää? Luulisin, en tosin tiedä mikä on tallien tarkka aikataulu ralliviikolla, enkä sellaista pikaisella googlauksella löytänyt.
Eikös tässä ole pieni ristiriita sen kulujen karsimisen kanssa? Säästetään yksi hotelliyö sadalta ihmiseltä, mutta sitten ajetaankin useampi ralli. Plus miinus nolla.Rallien lyhentäminen mahdollistaa sitten myös kalenterin laajentamisen useampiin ralleihin.
Mut onhan se tallille hyvää markkinointilisää jos lyhentämällä ralleja saadaan lisää maita missä ”esitellä” tuotetta.Eikös tässä ole pieni ristiriita sen kulujen karsimisen kanssa? Säästetään yksi hotelliyö sadalta ihmiseltä, mutta sitten ajetaankin useampi ralli. Plus miinus nolla.
Ti-Ke: Nuotitus. Illalla mediaa.en tosin tiedä mikä on tallien tarkka aikataulu ralliviikolla, enkä sellaista pikaisella googlauksella löytänyt.
Ei ole ollut enää moneen vuoteen sääntöihin kirjoitettu yhteinen testi. Ennen Jyskälää tais olla 2018 viimeinen kerta, kun samalla tiellä oli toistakymmentä autoa. Riippuu tiimien ja kuskien omasta aktiivisuudesta, miten testin järjestävät ja se on totta, että Rally2-tiimit usein testaavat juuri ennen nuotitusjakson alkua.P2-kuskeilla on myös yhteinen testisessio päivä ennen nuotin alkua eli sunnuntaina tai maanantaina
Lisäksi ne jotka haikailee enemmän yhteen kertaan ajettavia pätkiä – se vasta nuotitusta pidentäisikin.Hankala on nuotituksesta enää tiivistää, paitsi tietenkin lyhentämällä reittiä. Pelkät ek-kilometrit eivät tähän vaikuta, vaan reitin muutkin etäisyydet eli kuinka kaukana huoltoparkista käydään tai kuinka pitkä matka on pätkän maalista takaisin sen lähtöön.
Kannatetaanhttps://areena.yle.fi/podcastit/1-66765156
Kuuntelusuositus tälle Jonne Halttusen haastattelulle! Pienenä tiivistyksenä Jonnen näkemyksiä.
Autot:
Formula 1-mallilla, eli joku toimittaisi saman putkirungon kaikille ja mahdollisesti muutamia moottorituottajia tms. Tällöin tallien ei tarvitsisi olla "Ford" tai "Toyota", vaan vaikka Pirkka tai BOSS, eli puhuttaisiin brändeistä.
Reitti:
Alkaa perjantaina iltapäivällä ja ajetaan iltaan saakka. Lauantai täyspäivä ja itse varsinainen ralli päättyy tällöin. Sunnuntai ns. super-sunday, jolloin yksi pätkä kahdesti tms., ja omat pisteet tähän "sprinttikisaan". Enemmän etähuoltoja itse kisaan liittyen.
Ja jotta järjestäjälle tapahtuma olisi kannattava, rallipassin hinta edelleen se 90-95€ (ainakin) ...https://areena.yle.fi/podcastit/1-66765156
Kuuntelusuositus tälle Jonne Halttusen haastattelulle! Pienenä tiivistyksenä Jonnen näkemyksiä.
Autot:
Formula 1-mallilla, eli joku toimittaisi saman putkirungon kaikille ja mahdollisesti muutamia moottorituottajia tms. Tällöin tallien ei tarvitsisi olla "Ford" tai "Toyota", vaan vaikka Pirkka tai BOSS, eli puhuttaisiin brändeistä.
Reitti:
Alkaa perjantaina iltapäivällä ja ajetaan iltaan saakka. Lauantai täyspäivä ja itse varsinainen ralli päättyy tällöin. Sunnuntai ns. super-sunday, jolloin yksi pätkä kahdesti tms., ja omat pisteet tähän "sprinttikisaan". Enemmän etähuoltoja itse kisaan liittyen.
Näin on. Vaikka Kalle varmaan ikäpolvensa mukaisesti sanoo, ettei kukaan jaksa seurata pitkää viikonloppua rallia, en minä puolestani vanhempana karpaasina valitettavasti jaksa seurata esimerkiksi driftingiä yhtäkään kokonaista päivää - tai montaa tuntia edes. Laji lajina ja eri lajit eri lajeista kiinnostuneille, kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia.Jos se rallin pituus olisi tuo 1,5 pvää, niin pätkissä pitäisi olla variaatiota. Tuossa on riskinsä, jos rallia viedään liian lähelle sprinttikisoja, jolloin rallin merkitys, minä se sinänsä tunnetaan, vähenee. Ei se silloin enää massaakaan kiinnosta, jos ajetaan Laukaa ja Lankaamaa kolmesti ja mennään nukkumaan. Sitten kustaan jo omiin muroihin ja lujaa.
Vaikka ollaan nykyajassa, niin pitää muistaa, että "sillon beeryhmän aikaan" ajettiin kakssataa pätkää kellon ympäri ja silti oli tien laidat mustanaan väkeä. En nyt usko, että rallia seuraavien ihmisten luonne on ihan hirveästi tuosta muuttunut. He ovat kiinnostuneet nimenomaan sen kisareitin monimuotoisuudesta ja yllätyksistä sekä haasteista. Jos nuo asiat ei kiinnostaisi, nii sitten voisi katsoa näitä stadionlajeja...
näen jo sieluni silmin rally cross analogian ja mitäänsanomattomat autot. Kyllä ralliauton pitää jotain autoa muistuttaa.Autot:
Formula 1-mallilla, eli joku toimittaisi saman putkirungon kaikille ja mahdollisesti muutamia moottorituottajia tms. Tällöin tallien ei tarvitsisi olla "Ford" tai "Toyota", vaan vaikka Pirkka tai BOSS, eli puhuttaisiin
Tässä sekoitetaan nyt puurot ja vellit, ei rallin lyhentäminen tarkoita pätkien ajamista kolmeen kertaan ja 250-300 km ralli on reilusti pidempi kuin vaikka SM- tai EM-ralli, puhumattakaan sprinteistä (n. 10 km).Jos se rallin pituus olisi tuo 1,5 pvää, niin pätkissä pitäisi olla variaatiota. Tuossa on riskinsä, jos rallia viedään liian lähelle sprinttikisoja, jolloin rallin merkitys, minä se sinänsä tunnetaan, vähenee. Ei se silloin enää massaakaan kiinnosta, jos ajetaan Laukaa ja Lankaamaa kolmesti ja mennään nukkumaan. Sitten kustaan jo omiin muroihin ja lujaa.
Siis Jonnella oli tuon perjantain ja lauantain osalta, toki olisi sitten sunnuntai 2x 1 pätkä. Jos siis miettisi, että olisi nykykonsepti suunnilleen pätkien osalta tuo voisi olla jotain tällaista.Tässä sekoitetaan nyt puurot ja vellit, ei rallin lyhentäminen tarkoita pätkien ajamista kolmeen kertaan ja 250-300 km ralli on reilusti pidempi kuin vaikka SM- tai EM-ralli, puhumattakaan sprinteistä (n. 10 km).
Voitte miettiä vaikka viime vuoden Jyskälää, jos sieltä ottaa summamutikassa kaksi kahteen kertaan ajettavaa metsäpätkää pois niin muuttuuko rallin luonne olennaisesti?
Ja missä edes oli tuo 1,5 päivää ehdotettuna?
Ja vastaako sen tuotteen iso kuva sitä mitä kuluttajalle yritetään myydä, osin pakon sanelemasta syystä? Tässä on se iso ongelma, ei siinä, ajetaanko nyt kuinka monta päivää, onko riittävästi huoltopisteitä tai saako laittaa uudet renkaat autoon vai ei.Mut onhan se tallille hyvää markkinointilisää jos lyhentämällä ralleja saadaan lisää maita missä ”esitellä” tuotetta.