FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
https://rallyitaliasardegna.com/2024/01/30/rally-italia-sardegna-the-21st-edition-is-ready/?lang=en

The 21st edition of the race will be an event featuring 16 special stages and 266 competitive kilometers to be covered in just 48 hours. The location of the event, organized by the Automobile Club d'Italia in partnership with the Regione Sardegna, returns to Alghero this year.
Alghero, 30.01.2024 - The adventure of the Rally Italia Sardegna will continue this year with a compact route based on the new FIA guidelines from 2025, with the entire race condensed in just 48 hours.
Eli ensi vuonna tulossa lyhyemmät rallit 2021 Jyskälän malliin?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Aika mielenkiintoinen "lipsautus", jos on edes lipsautus tai pitää edes paikkansa. Siinähän se toisaalta mustana valkoisella seisoo. Luulisi siis tuon myötä pistelaskujärjestelmäkin menevän uusiksi. Tai eihän sitä välttämättä ole edes mietitty vielä.

Edit; Paitsi joo, kyllähän 48 tuntiin saa ahdettua 3 päivänkin kisan, kuten juurikin -21 oli mihin viittasit.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5536
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Epäilisin ettei mene edes 24 tuntia kun FIA, promoottori tai molemmat julkaisevat lausunnon, jossa korostetaan kaikkien vuotta 2025 koskevien linjausten olevan vasta valmisteluvaiheessa eikä mitään ole kisaformaatin osalta vielä päätetty. Analysoidaan vuoden 2024 aikana saadut kokemukset, yhdessä päätetään jne.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2023
Epäilisin ettei mene edes 24 tuntia kun FIA, promoottori tai molemmat julkaisevat lausunnon, jossa korostetaan kaikkien vuotta 2025 koskevien linjausten olevan vasta valmisteluvaiheessa eikä mitään ole kisaformaatin osalta vielä päätetty. Analysoidaan vuoden 2024 aikana saadut kokemukset, yhdessä päätetään jne.
Mun perstuntuma sanoo puolestaan, että siellä on saatu vaihde silmään muutoksien kanssa ja tämä kisaformaatti on jo päätetty. Tekevät sellaiset muutokset, joihin pystyvät täysin vaikuttamaan itse.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Latvala puhui Ilkka-Pohjalaisen Podcastissa että tämäkin muutos oli jo vähällä tulla täksi kaudeksi, mutta WMSC viime hetkellä feidasi sen, ja sitä paikattiin sitten pistejärjestelmällä.

Aiemmin myös Latvia lipsautti johonkin tiedotteeseen, että rallinsa tulee olemaan 250 km pitkä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Epäilisin ettei mene edes 24 tuntia kun FIA, promoottori tai molemmat julkaisevat lausunnon, jossa korostetaan kaikkien vuotta 2025 koskevien linjausten olevan vasta valmisteluvaiheessa eikä mitään ole kisaformaatin osalta vielä päätetty. Analysoidaan vuoden 2024 aikana saadut kokemukset, yhdessä päätetään jne.
Nämä tekijät tietäen eivät kyllä rupea mitään lausuntoja kirjoittamaan. Juuri tyypillistä, että jostain kisaformaatin uudistuksista saadaan lukea rallien omista tiedotteista.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3835
En nyt muista miten paljon kisoja Jyskälässä ajettiin 21, mutta tuo aikataulu oli ihan jees. Perjantai-sunnuntai oli ihan hyvä rykäisy.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Jyväskylässä ajettiin jopa 287 kilsaa, Rovaniemellä vain 251.

Jos vertaa Sardinian ja Jyväskylä 2021:n aikatauluja niin suurin ero on perjantaissa, kun Jyväskylässä ajettiin kahden toistetun metsäpätkän lisäksi Harju ja Oittila kertaalleen. Lisäksi lauantaina vielä Harju toiseen kertaan. Noista tulee yhteensä noin 24 kilsaa, ne jos lisää Sardinian 266 kilsaan niin ollaan aika samoissa.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
116
Sijainti
35400/41310
48 tunnin kisahan voisi hyvin olla sellainen, että torstai-iltana seremoniastartti ja yleisöpätkä. Sitten pe ja la kaksi täyttä ajopäivää ja maali lauantai-iltana. Shampanjat auki, raketit taivaalle, rallikaronkka paikallisessa yökerhossa ja sunnuntaina kotiin. Voittajat saadaan selville ja jää sunnuntain kitupäivä väliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
48 tunnin kisahan voisi hyvin olla sellainen, että torstai-iltana seremoniastartti ja yleisöpätkä. Sitten pe ja la kaksi täyttä ajopäivää ja maali lauantai-iltana. Shampanjat auki, raketit taivaalle, rallikaronkka paikallisessa yökerhossa ja sunnuntaina kotiin. Voittajat saadaan selville ja jää sunnuntain kitupäivä väliin.
Näinhän se olisi kiva, mutta kun se tv...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Tuo Power-stage tuottaa ongelmia tuon lauantaina suhteen. Sinänsä missään kivitaulussa ei taida kyllä lukea totuutena, että koko Power stagea tarvitsee olla olemassa. Toki fakta on, että se on ollut erinomainen lisä ja vangitsee katsoa töllöttimien ääreen ainakin tietyksi hetkeksi ja maaliintulo on tuohon ollut kätevä yhdistää. Mutta toisaalta ennenkin pärjättiin ilman Power stagea ja MM-sarjan huippuvuosina ei sellaisesta ollut tietoakaan. All Live mahdollistaa myös, että kisaa voi seurata livenä missä tahansa tilanteessa ilman, että tarvitsee tiettyyn kellonaikaan olla näytön ääressä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Tuo Power-stage tuottaa ongelmia tuon lauantaina suhteen. Sinänsä missään kivitaulussa ei taida kyllä lukea totuutena, että koko Power stagea tarvitsee olla olemassa. Toki fakta on, että se on ollut erinomainen lisä ja vangitsee katsoa töllöttimien ääreen ainakin tietyksi hetkeksi ja maaliintulo on tuohon ollut kätevä yhdistää. Mutta toisaalta ennenkin pärjättiin ilman Power stagea ja MM-sarjan huippuvuosina ei sellaisesta ollut tietoakaan. All Live mahdollistaa myös, että kisaa voi seurata livenä missä tahansa tilanteessa ilman, että tarvitsee tiettyyn kellonaikaan olla näytön ääressä.
Kyllä se taitaa olla pakko olla kun ei siitä millään luovuta, varmaan power stage on sellainen tuote mikä on promoottorin helppo myydä monelle tv-kanavalle ja sitä kautta tärkeä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Pienenä pyörittelynä tuli mieleen tähän All Liveen, Poweriin ja mahdollisiin maksullisiin/ei-maksullisiin lähetyksiin liittyen seuraavaa. Selkeä ongelma mikä MM-sarjassa on kaikkien osallistujien allerkirjoittama on, että sarjalla ei ole tarpeeksi seuraajia. Sarjassa mukana olevat yritykset ovat mukana luonnollisesti vain markkinointimielessä, eli kuinka kauan ja kuinka monelle heidän logo/nimi näkyy.

Monet urheilulajit ovat siirtyneet maksullisiin palveluihin, joista käyttäjä maksaa tiettyä summaa ja luonnollisesti nämä tuovat selkeää tuottoa. Mutta sekin taitaa olla fakta, että pitemmän päälle ihmismäärä mitä nuo maksulliset palvelut tavoittaa on huomattavasti pienempi kuin mitä lähetys tavoittaisi esim. yleisen televisioverkon kautta. Eli tietyllä tapaa lajin seuraajien määrä pysyy todennäköisesti pienemmissä raameissa, jos kaikki lähetykset olisivat pelkän tilauksen takana vs. lähetyksiä näkyisi yleissä verkoissa ja mainostaukojen kera. Ja tähän, kun ottaa sen ajatuksen, että sarjaan osallistuvat sponsorit haluavat mahdollisimman paljon silmäpareja näkemään kisan ohessa näkyvät mainokset, niin tässä on vähän ristiriitainen tilanne.

Pitäisi saada laji näkyviin joka torppaan, mutta toisaalta All Liveä raaskii harva hankkia. Tässä yhtälössä tuo Poweri on toki ollut hyvä, että näkyy suurelle yleisöllekin mahdollisesti.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
116
Sijainti
35400/41310
Sitä olen pohtinut, että voisiko Power Stage olla keskellä rallia, esimerkiksi lauantaina lineaarisen telkkarin prime timessä. Toki silloin siinä kilpailtaisiin elokuusta toukokuuhun muun muassa Englannin Valioliigan kanssa, joka on aivan eri luokan bisnes. Toinen kysymys onkin sitten se, kuinka paljon lajia pitää enää 2020-luvulla kehittää lineaarisen television ehdoilla.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Toinen kysymys onkin sitten se, kuinka paljon lajia pitää enää 2020-luvulla kehittää lineaarisen television ehdoilla.
Tässä toki myös vaihtoehtona ilmaiset livestriimit mainoksien kera. En ole varma kyllä kuinka käytettyä muiden urheilulajien osalta maailmalla. Suomessa on aika harvinaisena konseptina verorahoin ylläpidetty YLE Areena, joka oikeasti luo kovaa urheilusisältöä jokaiseen huusholliin livenä netin yli.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo Power-stage tuottaa ongelmia tuon lauantaina suhteen. Sinänsä missään kivitaulussa ei taida kyllä lukea totuutena, että koko Power stagea tarvitsee olla olemassa. Toki fakta on, että se on ollut erinomainen lisä ja vangitsee katsoa töllöttimien ääreen ainakin tietyksi hetkeksi ja maaliintulo on tuohon ollut kätevä yhdistää. Mutta toisaalta ennenkin pärjättiin ilman Power stagea ja MM-sarjan huippuvuosina ei sellaisesta ollut tietoakaan. All Live mahdollistaa myös, että kisaa voi seurata livenä missä tahansa tilanteessa ilman, että tarvitsee tiettyyn kellonaikaan olla näytön ääressä.
Maailma muuttuu ja rallli sen mukana. All Livessa voi tosiaan lähettää erikoiskokeita milloin haluaa, mutta suuret rahat promoottorille tulee TV-sopimuksista, ja niiden takia kannattaa vähän joustaa.
Monet urheilulajit ovat siirtyneet maksullisiin palveluihin, joista käyttäjä maksaa tiettyä summaa ja luonnollisesti nämä tuovat selkeää tuottoa. Mutta sekin taitaa olla fakta, että pitemmän päälle ihmismäärä mitä nuo maksulliset palvelut tavoittaa on huomattavasti pienempi kuin mitä lähetys tavoittaisi esim. yleisen televisioverkon kautta. Eli tietyllä tapaa lajin seuraajien määrä pysyy todennäköisesti pienemmissä raameissa, jos kaikki lähetykset olisivat pelkän tilauksen takana vs. lähetyksiä näkyisi yleissä verkoissa ja mainostaukojen kera.
Niin ja yksinkertaisesti tällöin rahaa tulisi vähemmän promoottorille.
Sitä olen pohtinut, että voisiko Power Stage olla keskellä rallia, esimerkiksi lauantaina lineaarisen telkkarin prime timessä. Toki silloin siinä kilpailtaisiin elokuusta toukokuuhun muun muassa Englannin Valioliigan kanssa, joka on aivan eri luokan bisnes. Toinen kysymys onkin sitten se, kuinka paljon lajia pitää enää 2020-luvulla kehittää lineaarisen television ehdoilla.
Tähän sama, että ne isot rahat tulee TV-sopimuksista.

Maailman pitää muuttua vielä vähän, että päästään irti lineaarisesta telkkarista.

Konkreettinen esimerkki isästäni ~70v, joka nyt ei ole mitenkään ihan onneton digihommissa, ostelee ebaysta sujuvasti moottoripyörän osia, mutta usein lähettää viestejä että "nyt juuri tulee telkkarista rallia" eikä tajua jotenkin ollenkaan suoratoistopalvelun konseptia, tai sitä kun kerroin viime viikonloppuna että youtubesta voisi katsoa Jämsän F-Cuppia.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1285
Niin ja yksinkertaisesti tällöin rahaa tulisi vähemmän promoottorille.
Tää on tosiaan vähän kumpi ja kampi. Promoottori saa suoran laskennallisen tuoton tuota kautta. Tuota katsojamäärävolyymin kautta tulevia tuloja sarjassa oleville sponsoreille on lähes mahdoton laskea.
 
Ylös