FIA rakentaa rallia.

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
460
https://dirtfish.com/rally/wrc/what-drivers-want-to-change-in-wrc/

Kuljettajien ajatuksia siitä miten WRC:tä voisi kohentaa uuden promoottorin avulla.

Nostan esiin esimerkiksi että:
- Neuvillen mielestä Safari voisi kestää 6 päivää, mutta päivässä olisi vain 1-2 pitkää pätkää
- Solbergin mielestä ralli pitäisi antaa (ilmaiseksi?) kaikille maailman TV-kanaville
- Evansin mielestä pitäisi hyväksyä, että kaksi pätkää voi olla samaan aikaan käynnissä (pääluokan osalta)
- Mikkelsenin mielestä ralli voisi kestää vain 1-2 päivää ja Fafen kaltaisen legendapätkän voisi ajaa vaikka neljä kertaa

En ehkä ihan innostu näistä ehdotuksista. Mutta Neuvillen ajatus siitä että rallit olisi eri mittaisia keskenään, on minusta hyvä idea.
Itse taas olisin eniten Evansin kanssa samaa mieltä jos näistä vaihtoehdoista täytyy valita, varsinkin jos se edistäisi reitin kiinnostavuutta ja jos joskus semmoinen ihme tapahtuu että talleja tulee muutama lisää täytyy siihen tietysti mennäkin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1979
Pidän noita kaikkia ehdotuksia hyvinä. Ilmaiset koostelähetykset edes päivän päätteeksi kaikille maailman tv kanaville vois olla aika kova juttu, mut se olis pitäny tehdä 10 vuotta sitten kun teeveetä vielä katsottiin. sillä olis isketty esim Formuloiden maksumuuriin kovaa, mut FIA ei tätä tulisi sallimaan, koska päätuote eli F1 vois kärsiä tästä, joten FIA intresseissä on mieluummin näivettää rallia, ettei vaan F1 kärsi...pitkä safari vois olla kiinnostava ajatus, mutta sitten ehkä safarille pitäis antaa erivapaus, että kisaan saa osallistua myös sellaiset automerkit jotka eivät aja täyttä kautta kuten esim kasarilla nähtiin vain pääsääntöisesti Afrikan kisoja ajavat merkit (Nissan, Toyota, Subaru)
 

KimmoP

New member
Liittynyt
17.3.2026
Viestit
2
Pidän noita kaikkia ehdotuksia hyvinä. Ilmaiset koostelähetykset edes päivän päätteeksi kaikille maailman tv kanaville vois olla aika kova juttu, mut se olis pitäny tehdä 10 vuotta sitten kun teeveetä vielä katsottiin. sillä olis isketty esim Formuloiden maksumuuriin kovaa, mut FIA ei tätä tulisi sallimaan, koska päätuote eli F1 vois kärsiä tästä, joten FIA intresseissä on mieluummin näivettää rallia, ettei vaan F1 kärsi...pitkä safari vois olla kiinnostava ajatus, mutta sitten ehkä safarille pitäis antaa erivapaus, että kisaan saa osallistua myös sellaiset automerkit jotka eivät aja täyttä kautta kuten esim kasarilla nähtiin vain pääsääntöisesti Afrikan kisoja ajavat merkit (Nissan, Toyota, Subaru)
Koostelähetys tai highlights lähetys päivän päätteeksi youtubeen olisi varmaan se tämän päivän versio. F1 näkyy tällaisia julkaisevan youtubeen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17828
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallye-magazin.de/wrc/artikel/rally2-kit-fia-und-toyota-werben-fuer-mehr-aerodynamik/

Toyota haluaisi, että pääluokassa ajavissa Rally2-autoissa olisi jonkinlainen aeropaketti. Skoda, Lancia ja Citroen eivät haluaisi tätä.
Nyt tämä sitten toteutui.

The World Motor Sport Council has approved the technical regulations that will form the basis of the FIA World Rally Championship’s top category from 2027, together with the homologation regulations allowing eligible Rally2 cars to compete in the championship’s premier category during the opening years of the championship’s new regulatory cycle. The objective of the new regulations is to increase the number of cars competing at the front of the field, providing a greater spectacle for rally fans as the WRC27 regulations are introduced.

The new regulations introduce a Rally2-WRC-Kit, which may be fitted to Rally2 cars homologated before 31 December 2026. These Rally2-WRC-Kit cars will only be eligible to compete alongside WRC27 cars in the FIA World Rally Championship during the 2027 and 2028 seasons.

The Rally2-WRC-Kit has been introduced to support greater aerodynamic parity between Rally2 cars and the new generation of WRC27 cars. The kit will comprise new homologated front fenders, a front bumper and a rear aerodynamic device, with a maximum cost of €7,500.

Homologation of the Rally2-WRC-Kit may only be carried out by a manufacturer registered for the FIA World Rally Championship as a constructor. During the first year of homologation, the Manufacturer must participate in 100 per cent of the events listed on the WRC calendar, with a minimum of two cars per rally.

The regulations also define the technical framework for Rally2-WRC-Kit cars, including a total weight of 1220kg. Each Rally2-WRC-Kit will be permitted one joker for bodywork parts homologated as part of the kit, with only one Rally2-WRC-Kit extension authorised per Rally2 homologation form during the 2027-2028 period.

Eligibility for Rally2-WRC-Kit cars in the FIA World Rally Championship’s top category will end on 31 December 2028, providing a defined two-year transition period as the WRC27 regulations are introduced.

The new framework is designed to strengthen competition in the championship’s top category during the opening years of the WRC27 cycle, allowing Rally2-WRC-Kit cars to compete alongside the new-generation WRC27 cars.
https://www.fia.com/news/building-stronger-future-fia-championships-updated-regulations-approved-world-motor-sport

1782207672060.png
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17828
Sijainti
Tampereen lenkki
Eli siis periaatteessa tällä päivityksellä luodaan keinotekoisesti pääluokka jossa ajavat WRC27-autot ja Rally2:t aerokitillä. Sitten taas luultavasti WRC2:ssa ajavat tavalliset Rally2:t.

Kuinkahan paljon Rally2 nopeutuu kun siitä otetaan 10 kiloa pois painoa ja laitetaan paremmat aerot?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17828
Sijainti
Tampereen lenkki
Varmaan moni pettyy kun Rally2:sta ei tulekaan absoluuttinen pääluokka eikä jokaisella R5/Rally2:n omistajalla olekaan enää nyt sitten kovinta tykkiä jolla kilpailla rallin voitosta. Toisaalta sitten tällä saadaan pidettyä WRC2 hengissä.

Tosin itse olen skeptinen siitä että tämä ero olisi kovin merkittävä. Puhutaanko edes sekunnista kilometrillä? Ja onko aerosta niin paljon apua hitaissa ralleissa? Ja hidastaako se sitten jossain suorilla, kun tehoa ei kuitenkaan samalla lisätä?
 
Ylös