Miguel
beagle
Saa nähdä kummasta tulee F1 sirkuksen syntipukki. Ainakin ITV-F1 pollin mukaan FIA johtaa tätä.
Michelin on lähettänyt FIAlle jo ensimmäisen vastineen.
Michelin on lähettänyt FIAlle jo ensimmäisen vastineen.
Who do you blame for today's US GP farce?
Michelin
35.6 % (324)
The FIA
45.49 % (414)
The teams
4.51 % (41)
Bernie Ecclestone
14.4 % (131)
Samaa mieltä. Ja varsinkin kun Michelin ei suostunut FIA:n ehdottamiin ratkaisuihin (livetsätissä oli linkki juttuun, en muista urlia), vaan selkeesti yritti ajaa läpi heitä hyödyttäviä ratkaisuja, ei oikein muita voi syyttää jupakasta kuin Micheliniä.Asko S. sanoi:Michelinin piikkiin menee. Todella paha moka.
Toki FIA:kin olisi voinut paremmin hoitaa hommansa, mutta Michelin tämän ongelman aiheutti.
Firestone-renkaillahan tuota radan uutta ja pariinkin otteeseen siloiteltua pinnoitetta on jo tahkottu, joten Bridgestonella oli radasta tietoa jo etukäteen. Michelinillä autenttista tietoa ei ollut.Asko S. sanoi:Michelinin piikkiin menee. Todella paha moka.
Toki FIA:kin olisi voinut paremmin hoitaa hommansa, mutta Michelin tämän ongelman aiheutti.
Juu, eikös olekin kauheeta, kun Ferrari on saanut jo Fian lisäksi Michelininkin salaliittoonsa mukaan?Rälle sanoi:Tulee varmasti esille muissakin thredeissa, mutta onhan se nyt niin, että Sumi on jälleen mukana mm-taistelussa. Michelin hyllylle FIA:n toimesta (seurauksena 'lajin imagon vaarantamisesta') ja Brisukat kaikille tiimeille loppukaudeksi. Yhtäkään nykyistä Michelin-kumeilla ajavaa autoa ei ole suunniteltu muille renkaille, joten Ferrari tullee voittamaan loppukauden kilpailuista suurimman osan. Heehhehehheee, ja Sumista leivotaan vaikka väkisin maailmanmestari...
FIA on jo tällä kaudella kerran näyttänyt, että sen arvostelemista ei suvaita vaikka päätökset olisivat miten tyhmiä. Tuota samaa tekosyytä FIA käytti silloinkin. En näe, miksi se hyväksyisi tälläkään kertaa avointa rehellistä kritiikkiä itseään kohtaan.Rälle sanoi:Michelin hyllylle FIA:n toimesta (seurauksena 'lajin imagon vaarantamisesta')
F1-uutiset 20.6.2005 0:12:30
FIA ei antanut armoa
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Kansainvälinen autoliitto FIA heitti USA:n Grand Prix -viikonlopun rengasfiaskon yksituumaisesti ongelman aiheuttaneen Michelinin kyltymättömän voitonhalun piikkiin.
Tekninen delegaatti Charlie Whiting kieltäytyi kaikista Michelinin esittämistä anomuksista ja syytti ranskalaistehdasta pelkästään suorituskykyyn keskittymisestä sekä välinpitämättömyydestä toisen, turvallisemman kumiseoksen kehittämisessä tähän kilpailuun.
Kilpailija Bridgestonen puolelta ivaillaan, että japanilaismerkki ajattelee turvallisuutta, kun muut satsaavat pelkkään suorituskykyyn.
FIA:n puolesta GP-kisojen johtajana toimiva Charlie Whiting kävi kitkeräsävyistä kirjeenvaihtoa Michelinin kilpapäällikkö Pierre Dupasquierin kanssa.
Whiting antoi ymmärtää, että mikäli Michelin vaihtaa autoihin Ranskasta rahdatut turvallisemmat renkaat, se tulkitaan samalla tavalla kuin Michelinin autot olisivat käyttäneet kiellettyjä aika-ajon erikoisrenkaita.
FIA käy ilmeisemmin jonkinmoisiin rangaistustoimiin joka tapauksessa pelkästään Michelinin F1-urheilulle aiheuttamien mainesäröjen vuoksi.
Ei ymmärrystä kirjeenvaihdossa
Kirjeenvaihto Michelinin ja FIA:n kesken puhuu puolestaan.
Michelinin kirje FIA:lle:
- Analysoituamme ja arvioituamme kaikin osin perjantain GP-harjoituksissa Ralf Schumacherille ja Ricardo Zontalle tapahtuneet rengasrikot emme ole pystyneet yksilöimään perussyitä tapahtuneeseen. Nykyiset säännöt ja kireä aikataulu eivät anna mahdollisuutta vaihtoehtoiseen rengasratkaisuun ja kisa täytyy ajaa aika-ajossa käytetyillä renkailla.
- Michelin on pelkästään turvallisuussyistä informoinut tallejaan, ettemme voi täysin taata kaikkien aika-ajossa käytettyjen renkaiden kestävyyttä viimeisessä 13.mutkassa, mikäli nopeuksia ei vähennetä.
- Michelin valittaa kovasti tilannetta, mutta on ryhtynyt tähän toimenpiteeseen huolellisen harkinnan jälkeen turvalllisuuden varmistamiseksi parhain tavoin.
Liennytys tyrmättiin
FIA:n vastaus Michelinille:
- Olemme hyvin hämmästyneitä syntyneestä vaikeudesta. Kuten tiedätte, jokainen talli saa tuoda GP-viikonloppuun kaksi erilaista rengasseosta, joista toinen (tavallisesti heikommin toimiva) toimii varmistuksena mahdollisen ongelman ilmaantuessa.
- On vaikea ymmärtää, miksi Michelin ei ole toimittanut talleilleen sellaista rengasta omattuaan vuosien kokemuksen Indianapolisista.
- Koska Michelinillä ei ole tällaista rengasvaihtoehtoa, se voidaan katsoa sääntöpykälien 151c -artiklan kiertämiseksi. Epäilemättä Michelin voi informoida tallejaan 13.mutkan maksimaalisesta turvanopeudesta. Muistatamme talleja neuvojen noudattamisesta turvasyistä. Kehoitamme niitä myös häiritsemästä muita kilpailijoita.
- Eräät tallit ovat ottaneet puheeksi mahdollisuuden ottaa kilpailuun aika-ajossa käyttämättömät renkaat. Olemme vastanneet, että se olisi sääntöjen vastaista. Uskomme, että rangaistus ei olisi kilpailusta sulkeminen, mutta kuitenkin riittävän kova varmistamaan, ettei kukaan yritä käyttää aika-ajon erikoisrenkaita jatkossa.
- On mahdollista, että tietyt tallit käyvät riittävän usein vaihtamassa renkaat kisan aikana (olemme ymmärtäneet, että Michelinin informoineen talleja vasemman takarenkaan kestävän vain kymmenen kierrosta täydellä vauhdilla). Mikäli tekninen delegaatti ja kilpailun tuomaristo hyväksyvät vaihdot, kun rengas muuten pettäisi, mitään rangaistusta ei määrätä.
- On myös ehdotettu ylimääräisen hidasteen rakentamista 13. mutkaan. Tämä on täysin pois suljettu mahdollisuus. Radan muuttaminen joidenkin tallien suorituskyvyn helpottamiseksi, on sääntöjen vastaista ja lisäksi epäreilua niitä talleja kohtaan, jotka ovat tuoneet Indianapolisiin kunnolla toimivat renkaat.
Michelinin vastaus FIA:lle:
- Kerättyämme syvällisten analyysiemme tulokset Ranskan ja USA:n tehtailtamme, vahvistamme, että aika-ajossa käytetyillä renkaillamme emme voi taata täyttä turvallisuutta kuljettajillemme.
- Johtopäätelmämme on, että emme kilpaile näillä renkailla nykyiseen muotoon jätetyllä radalla.
- Tästä syystä uusimme anomuksemme merkittävästä autojen vauhdin vähentämisestä mutkiin 12/13.
Charlie Whiting ei lämmennyt toisellakaan kerralla rengastoimittajan armonpyyntöön, vaan piti kiinni FIA:n kannasta, että Michelinin tallit saavat sopia keskenään riittävästä nopeuden laskemisesta ns. nostetulla rata-alueella ovaalikaarteessa.
Julkaistu 20.6.2005 0:12:30
Juuri näin. Luulisi tässä vaiheessa FIA:nkin jo tajuavan, että ei katsojia voi noin pahasti aliarvioida.FO110K sanoi:lyhykäisyydessään, michelin teamien pisteiden menetys jää täysin Michelinin niskoille...
USA:n GP:n fiaskoksi muuttuminen ja katsojien viha puolestaan lankeaa suurelta osin FIA:n niskaan mun mielestä, kisa oltaisiin kuitenkin voitu ajaa show arvon puolelta jos FIA olisi myöntynyt shikaaniin...
jälkikäteenhän Michelin tallit olisi voitu hyvinkin diskata, mutta lajin mainosarvo ei olisi kärsinyt niin paljoa, ja katsojat olisivat saaneet rahoilleen vastinetta...
totta puhut...Bobakki sanoi:Juuri näin. Luulisi tässä vaiheessa FIA:nkin jo tajuavan, että ei katsojia voi noin pahasti aliarvioida.