Fian uudistukset jo vuonna 2006?

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Bobakki sanoi:
Jaa siis se ei olisikaan enää nopein kuski kun voittaisi jos tankkaukset poistettaisiin?


Ei nykyisillä aika-ajoilla välttämättä jos ajetaan sopivan mutkaisella mikkihiiri-radalla.


Mulle ei ole missään vaiheessa selvinnyt, mikä on varikolla tapahtuvien ohituksien hienous, tai pikemminkin se, mitä hienoa on siinä, että kuskit vain kyttää toisiaan radalla eivätkä tee mitään, kun homma pyritään ratkaisemaan varikkotaktiikalla tai ihan äärimmäisissä tapauksissa parilla nopealla kierroksella toisen varikkokäynnin aikana. Lisäksi oikeaa nopeutta ajaminen tuskin riittää kun ohitse joutuisi todennäköisesti menemään radalla.
Varikkopysähdysten avulla suoritettavat ohitukset ovat parempi kuin ei ohituksia ollenkaan. Varsinkin kun pistejärjestelmä on mikä on, kuljettajan olisi ilman varikkopysähdystä varsin suuren riskinoton edessä, tuskinpa ilman pakkotilannetta mitään tapahtuisi, köröteltäisiin maaliin vain. Nykytilanteessa jää edes jonkinlainen jännitysmomentti varikkostoppien takia.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Maikkarin sivuilta:
Formuloissa siirrytään V8-moottoreihin

Formula ykkösissä siirrytään kaudella 2006 2,4-litraisiin V8-moottoreihin. Kuninkuusluokassa mukana olevat moottorinvalmistajat pääsivät moottorimuutoksesta sopuun lauantai-iltana.

Tällä hetkellä F1-autojen voimanlähteet ovat kolmelitraisia V10-moottoreita.

Moottorimuutoksen avulla alennetaan sekä F1-autojen nopeuksia että tallien kustannuksia.

(MTV3)

Tilavuus siis putoaa 20 %. Tehot kaskevat alussa aavistuksen enemmän? Suorilla mennään lähes yhtä kovaa pienentämällä siipeä, mutta mutkissa vauhti hidastuu selvästi? Vai toisinpäin?
Lisääkö vähenevä teho erilaisia säätömahdollisuuksia? Nähdäänkö enemmän ohituksia?

Mitä on tähän mennessä sovittu moottorin käytöstä kaudelle 2005/6? Kaksi kisaviikonlppua samalla koneella? Meneekö suunnittelut kokonaan "uusiin puihin" vai voiko kokemuksia kympeistä hyödyntää kuinka paljon? Onko jollain moottorivalmistajalla kokemuksen tuomaa selkeää etua ( Fordin V8 CARTissa?) Onko V8 "luonnostaan" kestävämpi kone kuin V10? Ainakin 72 asteen kulmalla??? Kannattaako V8:stakin yrittää tehdä "laajakulmainen" painopisteen madaltamiseksi?

Tekniikkaa paremmin hallitsevat voinevat kertoa, mitä kaikkea tuo moottorimuutos tuo mukanaan...

EDIT: Kannattaisi lukaista topikki ensin läpi ennenkuin lisäilee juttujaan...
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
seuraavassa mun mielipide:
-Tyhmää siirtyä käyttämään kohtuu pieniä koneita, omasta mielestä sais taas jokainen itse päättää ajaako V8/V10 vai V12 koneella... (tilavuutta voisi tietty pienentää)

-Idioottimainen tää nykyinen 1kone/vkl sääntö.
autourheilussa aina vedetään maksimit piipussa, koneiden kuuluukin hajoilla perhana :D
Myöskin katsojat menettää tämän takia paljon, lauantain aika-ajoissa tais 4 kaveria jättää ajamatta vaan siks ettei ollu järkee kun kumminki tipahtaa 10 sijaa taaksepäin...
Jos kone taas pamahtaa heti perjantaina niin kas kummaa, viikonloppu jo pielessä, ei sinänsä kovin reilua, kun kuitenkin on kyseessä välineurheilu.

-Aika-ajon muutos saisi tulla jo nopsaan, mut tietenkin stoddard ja Jordan hankaavat vastaan, muka vähentää tv-aikaa... ihan niinku joku tosiaan edes katsois sillon rataa ku MInardi porskuttaa siellä :D
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
3 kisaa samalla moottorilla.
Vaan entäs sitten kun voitat ensimmäisen kilpailun ja toisessa laukeaa moottori?

Otetaanko eka kisan voitto pois? Saako kolmanteen startata ollenkaan?

Semmonen olo tulee, että mennään ojasta allikkoon noin keinotekoisilla säännöillä. Moottorin rakennusmateriaalien rajaamisen vielä ymmärtää...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
raakku sanoi:
3 kisaa samalla moottorilla.
Vaan entäs sitten kun voitat ensimmäisen kilpailun ja toisessa laukeaa moottori?

Otetaanko eka kisan voitto pois? Saako kolmanteen startata ollenkaan?

Semmonen olo tulee, että mennään ojasta allikkoon noin keinotekoisilla säännöillä. Moottorin rakennusmateriaalien rajaamisen vielä ymmärtää...
Mä en diggaa tosta säännöstä yhtään.. Mitä tehdään ku jollain hajoaa ekassa kisassa kone? Koko kisa menee pilalle ja joutuu seuraavassa kisassa kärsimään jonkun typerän rangaistuksen, jolloin seuraavakin kisa menee perseelleen.

On se kiva kun on kaksi kisaa jäljellä ja mestaruuskamppailu tiukilla, niin joku kierroksella ohitettava ajaa perseeseen, kun johdat kisaa. Lohko murtuu. Siinä menee kisan voitto ja seuraavassa kisassa kärsii rangaistuksen. Bye bye mestaruus.

Entäs jos käy niin että konetta kuljettanut lentokone/rekka hajoaa onnettomuudessa ihan tuusan paskaksi? Talli menettää henkilökuntaa, pari autoa, varaosia, moottoreita ja siitä rangaistaan seuraavassa kisassa.

Ja miten käy jos yhtenä viikonloppuna hajoaa kaksi konetta? Siinä meni kuuden kisan moottorit. Onko rangaistukset myös niin ankaria?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jo tulee kolmen kisan sääntö, ni voisin kuvitella että sillon jos poksahtaa esmes pe/la kone, ni saa sen +10sijaa rangaistuksen, jos taas kisassa niin kisa vain jää kesken, ja ens kisaan uus kone...
Aika turha sääntö olisi laittaa viel keskeytyksen päälle rangaistus, siihen en usko
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos ei taistele pistesijoista niin sittenhän kannattaa tuhota kone. Ottaa rajottimen pois päältä ja poks. Sitten saa seuraavaan kisaan uuden koneen. Tai sitten tekee sen kunniakierroksella.

Ja jos spinnaa alussa ja menettää etusiiven ja mahdollisuudet pisteisiin niin kannattaa vaan suoraan ajaa pilttuuseen ja säästää konetta seuraavaan kisaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös