Fian uudistukset jo vuonna 2006?

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Hyviä saaäntöjä on tulossa! Tuosta moottorin koosta puhuttaessa pitää muistaa, että turbot olivat aikanaan vain 1.5 litraisia! Muistaakseni turbojen äänetkin olivat omaa luokkaansa ainakin vonkunan ja muun viheltämisen osalta:thumbup:
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Toi renkaanvaihtokielto on typerä. Mieluummin vaikka vaan vähemmän nakkeja talleille. Esim kolmet per kisaviikonloppu. pe, la yhet ja su kahet. Kato vaan jos nakkeja ei vaiheta niin homma menee lopussa taloudellisuus ajoksi, kun vastaavaa nopeuden kasvua ei saada aikaiseksi nakeilla.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Yksi keino rajoittaa tehoja olisi tietenkin moottorin kierrosluvun rajoittaminen - ei olisi temppu eikä mikään valvoa, muttamutta... :doubtful:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Turbothan oli aikanaan tosi hiljaisia verrattuna niitä seuranneisiin korkealta kiertäviin vapaastihengittäviin koneisiin. Kuuleman mukaan Hondan V10 sykähdytti ensitesteissä paikalla olleita perusteellisesti. Joku vertasi ääntä toisen maailmansodan aikaiseen saksalaiseen "Stuka" syöksypommittajaan.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Turun Sanomien tämän päivän uutinen tähän asiaan liittyen oli jo lähes uskomatonta luettavaa. Renaultin ja BAR:n puolelta eilistä kokousta ylistettiin todella vuolaasti ja ne muutokset jotka nyt näyttävät toteutuvan ovat aivan eriluokkaa, kuin vielä eilisten suppeampien uutisten jälkeen osasin kuvitella. Tämä em. pitää minun näkökulmastani katsoen paikkansa, vaikka tipautettaisiin TS:n uutisesta puolet pois kultavarauksena.

Tietysti voidaan nyt valittaa siitä, että F1:ten luonne muuttuu. Tällä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä tilanteessa, jossa F1:ten taloudelliset jatkomahdollisuudet on turvattu ja kilpailevan sarjan syntyminen estetty. Silläkään ei ole mitään merkitystä, jos jotkut lopettavat lajin seuraamisen näiden uudistusten takia. Vastaavaa sarjaa ei näillä näkymin ole tulossa ja F1 säilyttää asemansa kuninkuusluokkana ja näin ollen katsojamäärätkin ovat turvattuja - erityisesti nyt kun ykköset siirtyvät kokonaan uusille markkina-alueille.

Erittäin kiinnostavat ajat ovat edessä, kun jotain pientä (suurta jos verrataan aikaisempiin) muutosta on tulossa jo täksi kaudeksi. Spekulaatioiden varakin kutistuu olennaisesti nyt kun kaikki autonvalmistajat on saatu yhteisymmärrykseen muutamia seikkoja lukuunottamatta. Pelot tallien määrän vähenemisestä alkavat pikkuhiljaa väistyä, kun tallien määrä päinvastoin kasvaa ensi vuonna tai viimeistään 2006. Kisoja saadaan 20 vuodessa ja se jos mikä on oikea suunta, sillä kilpailussa F1-mestaruus pitää ratkaista eikä millään testiradoilla.

Mitään kritiikkiä näitä ratkaisuja vastaan en pysty esittämään, sillä kokonaisuus ratkaisee ja se on selvästi niin lähellä sitä, mitä F1:ten tulevaisuudelta odotin kuin vain voi olla. Aina löytyy jotain pientä jos alkaa etsiä, mutta nyt muutoksia tulee niin paljon ettei tuohon etsimiseen ainakaan minulla liikene aikaa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
Turbothan oli aikanaan tosi hiljaisia verrattuna niitä seuranneisiin korkealta kiertäviin vapaastihengittäviin koneisiin. Kuuleman mukaan Hondan V10 sykähdytti ensitesteissä paikalla olleita perusteellisesti. Joku vertasi ääntä toisen maailmansodan aikaiseen saksalaiseen "Stuka" syöksypommittajaan.
No kyllä ne turbot vihelsi ja vonku, kun nillä reviteltiin pääsuorilla!!! Vai pätkiikö muisti:eek!:

Onhan ne 2.4 litran veekasit aika pieniä, mutta voihan niitäkin sitten viritellä???

Mielenkiintoista nähdä, kenelle rengasmonopoli annetaan; ei pidä unohtaa vanhaa kunnon Good Yearijakaan:thumbup:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Renkaanvaihto kielto on typerä. Siinä on mm. possunreikiä. Kielto aiheuttaisi säästelyä varsinkin kisan alussa, jolloin ohituksia ja täysillä ajoa ei harrastaisi kukaan. Jos renkaat menee piloille, saattaa kuski hävitä helposti 10s / kierros muille. Kuka viitsisi ekojen kierrosten aikana riskeerata, että 10 kierrosta ennen maalia renkaat ovat täysin loppu.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ai puhutko tuosta #1 in Racing -merkistä, jonka Bridgestone ajoi CARTista ja F1:stä... :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
On niitä renkaita joutunut ennenkin säästelemään (tai ainakin ois monen kannattanut) luokassa kuin luokassa, joten ei siinä mitään uutta tai pahaa ole. Se on taitolaji löytää sellainen vauhti, että nopeus riittää läpi kisan. Nythän käytännössä ajetaan 2-3 aika-ajoa kisan aikana. Kisaan tulee vaan lisää spektaakkelia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Spam jotenkin tuntuu siltä että aika nopeassa tahdissa tulee renkaidentoimittajilta sen verta kovaa seosta olevat kumit ettei ne pääse "loppumaan" kuin aivan tahallisella painamisella...
98/99 Häkkinenhän ylisti Bridgestoneja juuri siitä syystä että ne tuntui vaan paranevan kokoajan ja 20 kierr. kohdilla olivat vielä ihan ok, jopa paremmat kuin uutena...
No nää nykyset kumit loppuisivat alta aikayksikön, mutta eiköhän niihin muutoksia tehdä kohtuu nopsalla aikataululla jos tilanne sitä vaatii...
jos renkaidenvaihto kielletään kisan aikana, niin se tarkoittaa kyllä nopeestikin 1-2sek putoomista kierrosajoissa tähän hetkeen verrattuna....
 

vileda

Well-known member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
90
Sijainti
Oulu
AMS82 sanoi:
Kisoja saadaan 20 vuodessa ja se jos mikä on oikea suunta, sillä kilpailussa F1-mestaruus pitää ratkaista eikä millään testiradoilla.
Toisaalta voidaan ajatella, että kun kisoja on enemmän, ei yhdessä kilpailussa kannata välttämättä riskeerata parin pisteen takia -> vähentää tapahtumia radalla. Mutta ehkä nämä muut uudistukset tuovat taas niitä tapahtumia, mene ja tiedä. Vielä kun sitä aerodynamiikkaa saataisiin karsittua... :)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nythän on poijjaat silleen, että suurien tallien on vähän turha alkaa rutista testauskiellosta yms. muista rahaa säästävistä toimista.

Faktahan on, että jos pienet tallit putoo pois, niin eihän tuollaisella F1-sarjalla ole mitään mielenkiintoa suuren yleisön joukossa, jos kilpailevia talleja on vaikka vain 5.

Syntyisi vaan uusi sarja, huokeampi, ja jolla olisi enemmän katsojia ja sponsoreja, kuin ultrakalliilla huippujen kisalla.

Tämän tietävät myös Ferrari, McLaren ja Toyota. Ei niidenkään sammiosta riitä apetta aivan yltiömäisiin satsauksiin iäti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hmh. Renkaidenvaihtokielto, mutta välitankkaukset säilyy? Kieltäisivät ennemmin välitankkauksen, tulisi varikkokäynneistäkin vähän vähemmän kiinnostavia. Lisäksi leikkaisi nopeuksia ja vaatisi kuskeilta enenmmän sekä säätöjen että ihan ajamisen suhteen. Jee.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Hmh. Renkaidenvaihtokielto, mutta välitankkaukset säilyy? Kieltäisivät ennemmin välitankkauksen, tulisi varikkokäynneistäkin vähän vähemmän kiinnostavia. Lisäksi leikkaisi nopeuksia ja vaatisi kuskeilta enenmmän sekä säätöjen että ihan ajamisen suhteen. Jee.
yhdytään tähän, renkaiden vaihdot säilykööt, mut tankkaukset pois....
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuo tankkauksen kieltäminen ei mielestäni olisi kovin hyvä juttu, koska kyllä nopeimman kuskin pitäisi voittaa kisa, ei sen, joka osaa ajaa oikeaa nopeutta koko matkan läpi.

Renkaidenvaihto on vähän kinkkisempi tapaus, kielto tiputtaisi kierrosaikoja ja nopeuksia ihan tarpeeksi mutta siinä on hieman sama juttu kuin tankkauksessakin, eli voittaja ei aina välttämättä olisi se, joka pystyy ajamaan kovinta vauhtia. Ideaalitilanne mielestäni olisi se, että rengasseoksesta tehtäisiin sellainen, että kisa taittuisi suunnilleen samassa ajassa sekä renkaanvaihdolla että ilman, jolloin asialla voisi hieman taktikoida. Sama tilanne välitankkauksessa olisi myös ihan kelvollinen ratkaisu.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei sitten tulekaan keppivaihteita takaisin eikä moottotikokokaan välttämättä pienene. Kunhan moottorikustannuksia saadaan leikatuksi 50%.

Pallo on nyt talleilla, miten tekevät säästöt.

Ihan hyvä niin.:thumbup:
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Tuohon moottorikoon sääntöuudistukseen sen verran, että ei sitä pitäisi mennä millekään hiirimoottorilinjalle sentään.
Tää on F1 ja rata-autoilun kunkkulaji... pannaan vaan minimoottorit ja Formula nissanit menee yhtä kovaa suorilla...

Riittäisi tuo elektroniikan kielto ja manuaaliaskit takasin, siis koneen osalta.

se vanha kunnon vale
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
lfb sanoi:
Tuo tankkauksen kieltäminen ei mielestäni olisi kovin hyvä juttu, koska kyllä nopeimman kuskin pitäisi voittaa kisa, ei sen, joka osaa ajaa oikeaa nopeutta koko matkan läpi.
Jaa siis se ei olisikaan enää nopein kuski kun voittaisi jos tankkaukset poistettaisiin? Mulle ei ole missään vaiheessa selvinnyt, mikä on varikolla tapahtuvien ohituksien hienous, tai pikemminkin se, mitä hienoa on siinä, että kuskit vain kyttää toisiaan radalla eivätkä tee mitään, kun homma pyritään ratkaisemaan varikkotaktiikalla tai ihan äärimmäisissä tapauksissa parilla nopealla kierroksella toisen varikkokäynnin aikana. Lisäksi oikeaa nopeutta ajaminen tuskin riittää kun ohitse joutuisi todennäköisesti menemään radalla.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Jaa siis se ei olisikaan enää nopein kuski kun voittaisi jos tankkaukset poistettaisiin? Mulle ei ole missään vaiheessa selvinnyt, mikä on varikolla tapahtuvien ohituksien hienous, tai pikemminkin se, mitä hienoa on siinä, että kuskit vain kyttää toisiaan radalla eivätkä tee mitään, kun homma pyritään ratkaisemaan varikkotaktiikalla tai ihan äärimmäisissä tapauksissa parilla nopealla kierroksella toisen varikkokäynnin aikana. Lisäksi oikeaa nopeutta ajaminen tuskin riittää kun ohitse joutuisi todennäköisesti menemään radalla.
Meinasin vain sitä että jos ei kisan aikana saa tankata, saattaa kisan lopussa joutua taloudellisuusajoon, jolloin ei tietystikään voi ajaa ihan täysillä vaan joutuu pikkuisen löysäämään. Tämänhän voi estää vaikkapa suunnittelemalla vähemmän kuluttavia moottoreita tai isompia bensatankkeja, jotka eivät nykyisin ole varmaankaan kovin suuria ongelmia.

Ja ei varikolla tapahtuvissa ohituksissa ole minustakaan mitään hienoa verrattuna radalla tapahtuviin jos kirjoituksestani sellaisen käsityksen sai.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
En nyt mitenkään muistelisi, että vuosina 1989-1993 olisi taloudellisuusajoa ajettu. Silloin välitankkaus ja turbot olivat kiellettyjä.

Sitä ennen turboilla oli rajoitettu bensamäärä (esim. vuonna 1988 150 litraa) ja turbokuljettajat joutuivat usein ajamaan taloudellisuusajoa, mutta siitä huolimatta voittivat vapaastihengittävän aika reilusti (tai, lähinnä McLaren)

Nykyiset bensatankit ovat sen verran pieniä (tankkauskielto tekee sen, että tankit ovat varmasti pienempiä kuin 2002), että kisan läpiajaminen ilman tankkausta lienee mahdotonta, jopa Monacon vesisateessa.
 
Ylös