312T4
Lehtori
Hyviä saaäntöjä on tulossa! Tuosta moottorin koosta puhuttaessa pitää muistaa, että turbot olivat aikanaan vain 1.5 litraisia! Muistaakseni turbojen äänetkin olivat omaa luokkaansa ainakin vonkunan ja muun viheltämisen osalta:thumbup:
No kyllä ne turbot vihelsi ja vonku, kun nillä reviteltiin pääsuorilla!!! Vai pätkiikö muisti:eek!:pmv sanoi:Turbothan oli aikanaan tosi hiljaisia verrattuna niitä seuranneisiin korkealta kiertäviin vapaastihengittäviin koneisiin. Kuuleman mukaan Hondan V10 sykähdytti ensitesteissä paikalla olleita perusteellisesti. Joku vertasi ääntä toisen maailmansodan aikaiseen saksalaiseen "Stuka" syöksypommittajaan.
Toisaalta voidaan ajatella, että kun kisoja on enemmän, ei yhdessä kilpailussa kannata välttämättä riskeerata parin pisteen takia -> vähentää tapahtumia radalla. Mutta ehkä nämä muut uudistukset tuovat taas niitä tapahtumia, mene ja tiedä. Vielä kun sitä aerodynamiikkaa saataisiin karsittua...AMS82 sanoi:Kisoja saadaan 20 vuodessa ja se jos mikä on oikea suunta, sillä kilpailussa F1-mestaruus pitää ratkaista eikä millään testiradoilla.
yhdytään tähän, renkaiden vaihdot säilykööt, mut tankkaukset pois....Bobakki sanoi:Hmh. Renkaidenvaihtokielto, mutta välitankkaukset säilyy? Kieltäisivät ennemmin välitankkauksen, tulisi varikkokäynneistäkin vähän vähemmän kiinnostavia. Lisäksi leikkaisi nopeuksia ja vaatisi kuskeilta enenmmän sekä säätöjen että ihan ajamisen suhteen. Jee.
Jaa siis se ei olisikaan enää nopein kuski kun voittaisi jos tankkaukset poistettaisiin? Mulle ei ole missään vaiheessa selvinnyt, mikä on varikolla tapahtuvien ohituksien hienous, tai pikemminkin se, mitä hienoa on siinä, että kuskit vain kyttää toisiaan radalla eivätkä tee mitään, kun homma pyritään ratkaisemaan varikkotaktiikalla tai ihan äärimmäisissä tapauksissa parilla nopealla kierroksella toisen varikkokäynnin aikana. Lisäksi oikeaa nopeutta ajaminen tuskin riittää kun ohitse joutuisi todennäköisesti menemään radalla.lfb sanoi:Tuo tankkauksen kieltäminen ei mielestäni olisi kovin hyvä juttu, koska kyllä nopeimman kuskin pitäisi voittaa kisa, ei sen, joka osaa ajaa oikeaa nopeutta koko matkan läpi.
Meinasin vain sitä että jos ei kisan aikana saa tankata, saattaa kisan lopussa joutua taloudellisuusajoon, jolloin ei tietystikään voi ajaa ihan täysillä vaan joutuu pikkuisen löysäämään. Tämänhän voi estää vaikkapa suunnittelemalla vähemmän kuluttavia moottoreita tai isompia bensatankkeja, jotka eivät nykyisin ole varmaankaan kovin suuria ongelmia.Bobakki sanoi:Jaa siis se ei olisikaan enää nopein kuski kun voittaisi jos tankkaukset poistettaisiin? Mulle ei ole missään vaiheessa selvinnyt, mikä on varikolla tapahtuvien ohituksien hienous, tai pikemminkin se, mitä hienoa on siinä, että kuskit vain kyttää toisiaan radalla eivätkä tee mitään, kun homma pyritään ratkaisemaan varikkotaktiikalla tai ihan äärimmäisissä tapauksissa parilla nopealla kierroksella toisen varikkokäynnin aikana. Lisäksi oikeaa nopeutta ajaminen tuskin riittää kun ohitse joutuisi todennäköisesti menemään radalla.