Fiat/"Ferrari" X1/9 Turbo

samsii

Active member
Liittynyt
4.2.2005
Viestit
37
Sijainti
mettä
Murtoluku viiatti on aikkas nätti pirssi. Mut jos rahuja ois ni saattasin hetken miettiä et löytyskö jotai muita. Okei, pikku ferrari, mut kuitenki.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Kyllä 850 Spiderkin oli kaunis Fiat. Mitenkähän monta tuotiin Suomeen. Muutaman olen aikoinaan nähnyt. Mitenkähän niitä löytää Italiasta nyt kun museoajoneuvojen tuonti helpottui.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Muutama on noitakin kiertänyt Suomen ratoja. Jos jollakin on kuvia, niin eikun postaamaan...
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Vakionahan toi murtolikufiiu ei kovin kummonen vekotin ollut, oikeestaan ainoo erikoisuus oli ulkonäön lisäks keskimoottorisuus, mutta motti tais olla aika puhditon 128 fiiusta peräisin oleva laitos, oliko 1300 ja 1550 kokoisina? Toi ko. fiiatti no jotain aivan muuta, pari litranen twin cam turbolla, suorituskykyä sen verran, että voipi katsastusmiestä epäilyttää, että menis suurin lain sallima 1kw/7 kg tehopainosuhde tiukille?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuo soodan esiintuoma 850 Spider on kyllä erittäin hyvännäköinen peli.Ja kyllähän noita Suomestakin silloin tällöin myynnistä löytää, varsinkin eri Fiat-sivustoilta.Hinnatkaan eivät ihme kyllä ole aivan sietämättömiä.

Ja tosiaan, murtoluvussahan oli/on omasta takaa hieman laiha(t) kone(et): 1290cc ja 1498cc.Tekniikkahan on todella napattu Ritmosta.Autostahan tehtiin 70-luvun alussa jo Abarthin avustuksella ralliin prototyyppi josta otettiin irti 210-? hv.B-ryhmän esiautohan tuo oli kaikessa (keskimoottori, pieni koko, kevyt..ym) Harmi että jäi lähes täysin prototyyppiasteelle.

http://www.fiat-abarth.net/2fiat19.html
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
90-luvun alussa ratakisoissa kiersi Yrjö Aalto murtolukufiiullla joka oli itserakennettu lähes kaikkialta. Oli hieno auto joka kuritti monia periaatteessa nopeampia vitosryhmäläisiä/SSiä.

VM:ssä Jare Sukava koeajoi laitteen ja meinasi ettei tamperelainen harrasteauto hävinnyt työnlaadussa pätkääkään aidoille tehdaspeleille.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Onkos tossa 850 Spiderissä ilmajarru? :doubtful:

Ei tuo 850 Coupekaan paha ole:



Tai 128 Coupe:

 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Fiatillahan on ollut paljon noita aika hienoja coupe ja roadster malleja, osa niistä kulkikin mukavasti ja monet olivat ajoltaan mainioita. Itellä on ajokokemusta tosta 850:stä, 128 3P:stä ja omistuksessakin oli joitain vuosia 124 sport coupe 1.8 twin camilla. Mainio laite, alustan osat suoraan vaihtokelposia ladasta, mutta ajoltaan ja suorituskyvyltään, sekä kulutkseltaankin täysin erilaiset. Ilman FIATin hintaan kuuluvaa ruostetta toi olis ollut yks parhaita vekottimia mitä mulla on koskaan ollut, nättikin ja etenkin sisustus oli hieno. Ainoo pieni puute oli toi ISA ajoasento. Fiat Dinohan olikin sitten jo köyhän miehen Ferrari, en oo suomessa nähnyt kuin yhden sellasen. Tossa toi "mun" 124:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hassu tuo FIAT:n mainos, jossa itse Mario Andretti kehuu pelin taivaisiin. siinä on taas mainostoimiston ja Copywriterin hommat helpottunu aika lailla. Nauhuri vaan päälle kun Mario kertoo ja sitten teksti sellaisenaan mainokseen.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Niin, ja sen jälkeen GM kopioi toyotalta idean tekemällä Pontiac Fieron.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Off-Topic sanoi:
Toi ko. fiiatti no jotain aivan muuta, pari litranen twin cam turbolla, suorituskykyä sen verran, että voipi katsastusmiestä epäilyttää, että menis suurin lain sallima 1kw/7 kg tehopainosuhde tiukille?
Konttorillehan sitä voidaan aina näyttää hieman eri ahtopaineilla tehdyt penkkivedot. Tuossa VM:n jutussa mainittiinkin, että kisat ovat suljettuja tapahtumia, joissa tehot voidaan nostaa ylös lain kirjainta noudattaen. Eri asia malttaako kuljettaja tosiaan pitää ne tehot matalina normaalissakin liikenteessä. Todella nopea ja tyylikäs auto se kyllä on.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Näinhän se on noissa meneteltävä jos asiasta tulee kysymyksiä, ja muutoskatsastuksen yhteydessä pitäis olla dynopaperit esittää. Otteeseen merkataan käsittääkseni teholukemat, ahdintyyppi ja ahtopaine. Noiden turboautojen, miksei muidenkin, osalta toi on aika vaikee juttu kun kukaan ei tiedä oikeen mitä siellä todellisuudessa on. Mulla on omiakin kokemuksia asiasta kun otteeseen oli merkitty tehoksi 235 hevosvoimaa ja moottori antoi dynossa 781. Vuosikatsastuksessa toisinaan kysyttiin, että onko siinä tosiaan 235 hevosvoimaa johon vastasin, että on ihan varamsti ainakin sen verran, eikä tarvi olla kierroksiakaan kun reilu 2000. Ei siihen sen enempää kukaan puuttunut. Nyt olis sama edessä taas, tällä kertaa kuitenkin rekisteröintikatsastus ja tuplaturbolla ja tehojen pitää jäädä ton sallitun maksimin alle. Ei kuulemma ole mikään ongelma.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Off-Topic sanoi:
Näinhän se on noissa meneteltävä jos asiasta tulee kysymyksiä, ja muutoskatsastuksen yhteydessä pitäis olla dynopaperit esittää. Otteeseen merkataan käsittääkseni teholukemat, ahdintyyppi ja ahtopaine. Noiden turboautojen, miksei muidenkin, osalta toi on aika vaikee juttu kun kukaan ei tiedä oikeen mitä siellä todellisuudessa on. Mulla on omiakin kokemuksia asiasta kun otteeseen oli merkitty tehoksi 235 hevosvoimaa ja moottori antoi dynossa 781. Vuosikatsastuksessa toisinaan kysyttiin, että onko siinä tosiaan 235 hevosvoimaa johon vastasin, että on ihan varamsti ainakin sen verran, eikä tarvi olla kierroksiakaan kun reilu 2000. Ei siihen sen enempää kukaan puuttunut. Nyt olis sama edessä taas, tällä kertaa kuitenkin rekisteröintikatsastus ja tuplaturbolla ja tehojen pitää jäädä ton sallitun maksimin alle. Ei kuulemma ole mikään ongelma.
Mikäs auto kyseessä, kun tollaset hepat on dynos saatu?
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Off-Topic sanoi:
Vanha dodge dart, perinteistä yks kaasutin / työntötankoteknologiaa ilman mitään ahtimia. http://www.ftc.ee/galeriid/raadi-200702/pildid/071.jpg Ton korin myin pois nelisen vuotta sitten ja moottori on vielä tänään kiinni perheen käyttöautossa, http://www.zone.ee/bhrafinals051/pages/image024.html, mutta ei enää huomenna. Tohon moottoriin olis tarkotus lykätä ne turbot kiinni, kori vaan vaihtuu taas.
Just, no vähän epäilinkin, että joku V8 vehje kyseessä.
 
Ylös