Finnairille uusia koneita

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Ala voi olla huonossa kunnossa, mutta kyllä Finnair on siellä kärkipäässä taloudellisesti, vaikka voisi sillä paremminkin mennä. Minä uskoisin, että tuo on ihan hyvä investointi. Jossainhan vaiheessa niitä koneita on uusittava ja tällä hetkellä siitä saa suht halvalla.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
VR on oikeassa.

Lisäksi huolto- ja käyttökustannukset laskevat, kun on käytössä yksi konetyyppi.

Vanhoista koneista päästään eroon myymällä (tai vuokraamalla). Nettoinvestointi ei siis ole välttämättä sama kuin koneiden hankintahinta yhteensä. Vanhojen koneiden huolto on kallimpaa ja esim. ympäristöasiat on uusissa paremmin huomioitu. (selviää tuosta tiedotteesta...en tarkistanut onko hs:n linkki samaa tarinaa - todennäköisesti ainakin osittain...)

Lisäksi tuossa konetyypissä taitaa kokonaismatkustajamäärä on A320-sarjaa pienempi eli saadaan parempi täyttöaste.

Lehdistötiedote

http://www.finnairgroup.com/sijoittaja/sijoittaja_8_1_1.html?&Id=hex_20040630090022.html
l
30.06.2004

Finnair hankkii 12 uutta suihkukonetta

Finnair uudistaa laivastoaan hankkimalla 76-paikkaisia Embraer 170 -suihkukoneita. Finnair Aircraft Finance Oy ja brasilialainen lentokonevalmistaja Embraer ovat sopineet 12 koneen sitovasta tilauksesta sekä kahdeksasta tilausvarauksesta.

- Puolet lentokalustostamme on viidessä vuodessa uudistunut. Toimintaympäristömme muuttuu ja parhaiten menestyy se, joka reagoi uuteen tilanteeseen nopeasti ja käyttää sitä hyväkseen ensimmäisten joukossa. Nyt jatkamme strategiamme mukaisesti hankkimalla syöttöliikenteeseen parhaimman mahdollisen laivaston, Finnairin pääjohtaja Keijo Suila sanoo.

Embraer 170 -koneet tulevat korvaamaan käytöstä poistuvia MD-82- ja MD-83-suihkukoneita sekä ATR 72 -potkuriturbiinikoneita.
- Yhteen konetyyppiin siirtyminen tuo tuntuvia säästöjä toimintakuluissa. Samalla polttoaineen kulutus laskee kolmanneksen ja liikennöimismaksut alenevat. Embraer-koneet ovat matkustajan kannalta miellyttäviä ja nopeita matkustaa. Voimme näin parantaa palvelumme ennestäänkin korkeaa laatua, Suila toteaa.

Embraer-koneita on tarkoitus käyttää kotimaan ja Euroopan-liikenteessä reiteillä ja vuoroilla, joissa Airbus A320 -kalustoa pienempi konetyyppi vastaa paremmin kysyntää.
- Iskukykymme paranee, kun reittiverkostomme ja palvelumme monipuolistuvat. Uudet Embraer-koneet antavat meille joustavuutta palvella asiakkaitamme aiempaa useammilla reiteillä ja myös ruuhka-aikojen ulkopuolella, Suila sanoo.

Embraer on suunnitellut ja valmistanut lentokoneita siviili- ja sotilaskäyttöön yli 30 vuotta. Uuden sukupolven Embraer 170/190 -lentokoneperhe on ensimmäinen tällä vuosituhannella tyyppihyväksynnän saanut liikennekonetyyppi. Koneessa käytettävät General Electricin valmistamat moottorit ovat vähäpäästöisiä ja niiden melutaso on alhainen.

Sitovan tilauksen arvo on valmistajan ilmoittaman listahinnan mukaan noin 320 miljoonaa dollaria. Nyt tilatut koneet luovutetaan Finnair-konserniin kuuluvalle Finnair Aircraft Finance Oy:lle syyskuun 2005 ja toukokuun 2007 välisenä aikana.

Koneita on jo käytössä muutamilla eurooppalaisilla ja amerikkalaisilla lentoyhtiöillä. Koneperheen eri versioiden istuinmäärä vaihtelee 70:stä 108:aan. Embraerilla on uuden konetyypin tilauskirjoissaan runsaat 250 tilausta ja vajaat 350 optiota maailman lentoyhtiöiltä. Finnairin tekemät tilaukset ja tilausvaraukset ovat muutettavissa koneperheen muihin versioihin
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Mitenkähän tähän konevalintaan pitäisi suhtautua, kun toimittaja asiaa uutisoidessaan sanoi rahvaalle asiaa selvittääkseen, että Finnairin hankkima kone on "lentokoneiden mersu". Vaikutti aika pahalta! :confused:
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Jos se on semmoinen Pikku-Mersu!



Eli tommoinen. :thumbup:
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Jaa...no ei tule mulla ihan heti mieleen, että nuo olisivat joutuneet onnettomuuksiin (tai saaneet teknistä vikaa, joka olisi johtanut sellaiseen). Eivätköhän he tiedä mitä ostavat.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Runar ja Kyllikki sanoi:
No tossa on pelkästään fataalit. Kymmenissä liikutaan. Pienempiä onnettomuuksia lienee perkeleen paljon enemmän:

http://www.airsafe.com/events/models/embraer.htm
Eihän tuossa ole yhtään tuon konemallin onnettomuutta.


-edit: Aiheesta onkin näköjään vapaassa enempikin keskustelua. Mikä olis ollu oikea valinta tuosta kokoluokasta?
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
ettelbruck sanoi:
Eihän tuossa ole yhtään tuon konemallin onnettomuutta.


-edit: Aiheesta onkin näköjään vapaassa enempikin keskustelua. Mikä olis ollu oikea valinta tuosta kokoluokasta?
Ei ole juuri tuota mallia ei.
Mutta silti esim. uuden Lada-mallin vikatiheyttä voi jossain määrin ennustaa tehtaan muista tuotteista.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Toivottavasti ei iske Finski kättään lietteeseen. Ei oikein vakuuta tuommoinen hieman tuntemattomampi merkki. Eihän Embraer nyt ihan noviisi ole, mutta niin pieni kuitenkin että uudessa mallissa voisi kuvitella hyvinkin olevan lastentauteja. Toivottavasti ei, jos olisikin huono ostos saattaisi vaikutukset Finnairille olla kestämättömät.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Mita mina olen ymmartanyt, Embraerin koneet on edullisempia kuin pikku-airbusit, ja kuten joku jo mainitsi, tayttoaste on yleensa parempi.

Monet lentofirmat panostavat naihin pienempiin, keskimatkan koneisiin, joilla paasee nopeasti ja cost effective (mika toi on soimeksi?) mm. euroopan sisaisesti.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Myllis sanoi:
Embraerin koneet on edullisempia kuin pikku-airbusit,....
cost effective
Kustannustehokas=kustannustehokkaasti.

Airbus:t tosiaan olivat Embraen kanssa loppusuoralla konetta valittaessa.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Luulenpa, että lentoturvallisuus on muutakin kuin vain turvallisen konetyypin valitsemista. Konetyyppien turvallisuutta katsottaessa pitäisi huomioida myös konetta ylläpitänyt yhtiö.

Ladallakin on mahdollista päästä korkeisiin toimintavarmuuksiin. Kyllä niitä vikoja löytyy enemmän elinkaaren alkupään koneissa kuin loppupään.
 
Ylös