Finnairille uusia koneita

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Tämän päivän Ilkan uutisessa uskottiin koneitten kestävän Suomen pakkaset.
Olisiko ollut parempi vai huonompi jos olisi toivottu koneitten kestävän Suomen pakkaset?
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Air Canadalla on tuota samaa sarjaa eikä se ilmasto siellä Kanadassa ainakaan kovin trooppinen ole. Kohtahan sen näkee, miten se pärjää Suomen oloissa. :dunno:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
sooda sanoi:
Tämän päivän Ilkan uutisessa uskottiin koneitten kestävän Suomen pakkaset.
Olisiko ollut parempi vai huonompi jos olisi toivottu koneitten kestävän Suomen pakkaset?
Huonompi.

Jos esimerkiski oikeus uskoo todistajan puhuvan totta, se on parempi asia kuin jos oikeus vain toivoo sitä tai näkee siitä unta :wink:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
sooda sanoi:
Tämän päivän Ilkan uutisessa uskottiin koneitten kestävän Suomen pakkaset.
Olisiko ollut parempi vai huonompi jos olisi toivottu koneitten kestävän Suomen pakkaset?
Kyllähän sitä "rasilian" taivaan alla kilometrien korkeudessa on vähintään yhtä kylmää kuin Suomen pikkupakkasissa...;) Eiköhän ne kestä.

Ongelmana talvella on joka tapauksessa jään muodostus esim. siipiin. Mutta jäätymisen estämiseksi löytyy Suomesta konstit....
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Finnairille ja muille on tulossa seuraa, kun Sterling avaa reittejä Helsingistä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ei ole ihan pieni kauppa. Ilmeisesti Finnairilla menee varsin hyvin verrattuna moniin - erityisesti USAn - yhtiöihin. Myös Airbussilla menee hyvin, koska Kiinakin tilasi muistaakseni 150 konetta juuri. Eurooppa rules tässä ilmailun alalla.

FINNAIR SITOUTUU KASVUUN KAUKOLIIKENNELAIVASTON UUDISTUKSELLA

Finnair hankkii 12 uutta Airbus-laajarunkokonetta uudistaessaan kaukoliikennelaivastonsa. Koneista yhdeksän on A350- ja kolme A340-mallia. Aasian-liikenteen voimakkaan kasvun vuoksi A340-koneet hankitaan jo vuosina 2007–08.

Airbus A350 on täysin uusi konetyyppi, joten uudet koneet liittyvät Finnairin laivastoon vuonna 2011. Tilauksen arvo nousee yli miljardiin euroon. – Kyseessä on Finnairin historian mittavin laivastouudistus. Vuoteen 2009 mennessä kaukoliikenteen laivastossamme on jo vähintään kymmenen konetta. Päätös kuvastaa luottamustamme ja sitoutumistamme Aasian-kasvustrategiaamme. Pystymme avaamaan uusia kohteita sekä lisäämään lentovuoroja kovimman kysynnän kohteisiin. Kiinan ohella olemme tekemässä uusia avauksia myös Japanin- ja Intian-liikenteessä, Finnairin pääjohtaja Keijo Suila sanoo.

Ensi vuonna kaukoliikenteen nykyistä seitsemän lentokoneen Boeing MD-11 -laivastoa pyritään vielä kasvattamaan yhdellä lisäkoneella Aasian-liikenteen lisääntyvän kysynnän tyydyttämiseksi. MD-11 -koneet poistuvat Finnairin laivastosta kevääseen 2012 mennessä.


Konevalinta yhtenäistää Finnairin laivaston

Airbus A350-900 on uuden sukupolven laajarunkoinen kaukoliikenteen lentokone, jonka tuotanto alkaa vuonna 2010. Konetyypin valintaan vaikuttivat pääoma- ja toimintakustannusten edullisuus vaihtoehtoihin verrattuna. Uuden teknologian Airbus A350 -kone kuluttaa polttoainetta kolmanneksen vähemmän matkustajaa kohti kuin nykyiset Boeing MD-11 -koneet.

Finnairin tilaamat yhdeksän 314-paikkaista konetta luovutetaan yhtiölle vuosina 2011–13. Lisäksi Finnairilla on optiot neljään lisäkoneeseen.

Airbus A340 -kone on yksi yleisimpiä kaukoliikenteen konetyyppejä. Finnairin tilaamissa A340-300E -koneissa on tämän konetyypin uudenaikaisin 303-paikkainen matkustamo ja kehittyneimmät moottorit. Finnairilla on mahdollisuus nyt sovituin ehdoin tilata lisää näitä koneita. – Konehankinnat ovat joustavia, joten pystymme sovittamaan kaukoliikenteen kapasiteetin kysynnän ja reittiverkoston kehittymiseen. Voimme hyödyntää lisätilausoikeuksiamme, ottaa osan koneista määräaikaisilla sopimuksilla, siirtää tarvittaessa joitakin tilauksia tai vaihtaa tilauksia pienempiin, noin 250-paikkaisiin koneisiin, vuoden vaihteessa Finnairin toimitusjohtajana aloittava Jukka Hienonen toteaa.

Airbus-valinta yhtenäistää Finnairin kaukoliikenne- ja Euroopan-laivaston, mistä syntyy etua miehistönkäytössä ja koneiden huollossa. – Laivastojen yhteensopivuus on luonnollisesti ollut yksi merkittävä tekijä valintaa tehdessämme. Siirtymävaiheen jälkeen reittiliikenteen laivastossamme on kaksi koneperhettä, Airbusin laajarunkoisia ja kapearunkoisia koneita sekä pienempiä Embraer-koneita, Hienonen sanoo.


Moderni laivasto tuo monia hyötyjä

Finnair on uudistanut laivastoaan vuodesta 1999 lähtien. Euroopan-liikenteeseen ja kotimaan pitkille reiteille hankittiin viiden vuoden aikana 29 Airbus A320 -perheen konetta, joita on kolmea eri kokoa. Päättyneen Airbus-ohjelman jälkeen käynnistettiin tänä syksynä pienemmän konetyypin Embraer-hankintaohjelma, jolla hankitaan 16 kappaletta 76–100-paikkaisia koneita Euroopan- ja kotimaan liikenteeseen. – Laivastorakenteella saamme joustavuutta kapasiteetin hallintaan. Viimeisen kuuden vuoden aikana puolet Finnair-konsernin 70 koneen laivastosta on uudistettu. Toteutimme miljardin euron kalustouudistuksen toimialan historian vaikeimpien vuosien keskellä. Yhtiö on tänä päivänä nettovelaton ja taloudeltaan terve. Voimme luottavaisina lähteä edessä oleviin investointeihin, pääjohtaja Suila toteaa.

Osana kalustouudistusta Finnair poistaa vuoden 2006 kesään mennessä loput Boeing MD-80 -koneet. – Ensi kesään mennessä laivastomme on yksi Euroopan nykyaikaisimpia. Moderni kalusto lisää merkittävästi ekotehokkuuttamme. Uudet lentokoneet ovat vähäpäästöisempiä ja kuluttavat polttoainetta
vähemmän kuin vanhemmat koneet, Jukka Hienonen sanoo.


Laajentuminen itään avain kannattavaan kasvuun

Finnair on määrätietoisesti kasvattanut Aasian-lentojensa määrää vuodesta 1999. Finnairilla on yli 40 viikoittaista lentovuoroa Aasian-kohteisiin. Jo neljännes yhtiön reittiliikenteen tuotoista tuleekin Aasian-liikenteestä. Viimeksi syyskuun alussa avattiin kolmesti viikossa lennettävä reitti Kiinan Kantoniin. Finnair lentää Kiinaan ja Bangkokiin kahdesti päivässä sekä Japaniin päivittäin. Jo aiemmin tänä vuonna yhtiö ilmoitti avaavansa ensi kesänä uusina kohteina lennot Nagoyaan Japaniin ja Delhiin Intiaan. – Aasian kansantaloudet kasvavat nopeimmin maailmassa. Tämä heijastuu aina myönteisesti myös matkustuskysyntään. Väestöpohja antaa perusteet lähes rajattomalle kasvulle. Haluamme kuitenkin kasvaa idän suunnassa harkitusti, mutta hyödyntää jatkuvasti avautuvat uudet mahdollisuudet, Hienonen toteaa.

Finnair on taloudelliselta terveydeltään ja tuloskehitykseltään Euroopan lentoyhtiöiden ehdotonta kärkeä. Laajentuminen Aasian markkinoilla antaa Finnairille selkeimmän kasvupotentiaalin kilpailijoihin verrattuna. – Finnair on jo nyt merkittävimpiä lentoyhtiöitä Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä. Avaamme jatkossa yhdestä kahteen uutta kohdetta vuosittain. Panostus kaukoliikenteeseen on avain kestävään kannattavaan kasvuun myös tulevaisuudessa. Tarjoamme lyhyimmät ja nopeimmat yhteydet kahden mantereen välillä. Laajentumisemme vahvistaa Helsingin asemaa porttina idän ja lännen välillä, Hienonen toteaa.

Finnair Oyj
Viestintä
7.12.2005
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Kun he mainitsevat, että avaavat yhdestä kahteen uutta kohdetta, niin pakkokin on hankkia uusia koneita. Onhan tuo Finnairin kokoiselle putiikille aika iso kauppa. :)
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tuo 340 on nelimoottorisuudestaan huolimatta hiton laiska nousemaan. Mittaa kiitotietä kiitettävästi. Matkalentonopeuskin on alhaisempi kuin muilla, mutta taloudellinen se kai on, mikä saattaa olla tulevaisuudessa yhä tärkeämpää.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Taisi olla tuon A340:n tilaamisessa suurin syy sillä, että ne saa suht nopeasti liikenteeseen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Finnairin sivulla on ihan mielenkiintoisia suoritusarvotietoja laivastosta. Silmään pistää koneet A319, A320 ja A321 ... koneissa on samat moottori ja siivet mutta kiitoratavaatimus pidempi pitkällä koneella. Matkanopeus luonnollisesti sama kaikilla mutta varmaan nousukyvyssä ja liito-ominaisuuksissa eroja :eek:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
VR sanoi:
Taisi olla tuon A340:n tilaamisessa suurin syy sillä, että ne saa suht nopeasti liikenteeseen.
Onko nämä niitä nelimoottorisia. Toinen vaihtoehto olis varmaan ollu tuoda maailmalta väliaikaisesti MD-11 koneita, mutta pilottien kerralla kouluttaminen airbuseihin sitten myöhemmin olis ollu onkelma :rolleyes:
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
J.Heldenview sanoi:
Silmään pistää koneet A319, A320 ja A321 ... koneissa on samat moottori ja siivet mutta kiitoratavaatimus pidempi pitkällä koneella. Matkanopeus luonnollisesti sama kaikilla mutta varmaan nousukyvyssä ja liito-ominaisuuksissa eroja :eek:
no shit?
 
Ylös