FINrace vakioautoluokka suomen radoille 2012

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ei helkutti joo, ei tosiaan mitään BMW extreme luokkaa enää näille päiville. Paitsi jos ne ajais jotain sprinttilähtöjä. Kenties 2+2 lähtöä, 10 kierrosta. Jolloin molemmat kuskit sais ajaa pari lähtöä.

Tosin Camaro Cup, Legends, Finrace ja V1600 cup olisi ihan ok paketti mun mielestä. FF luokassa ei ole koskaan ollu mitään katsottavaa eikä se siitä mihkään muutu. Paitsi jos niitä olis 30 kpl radalla. Joku siipivormula vois kyllä mennä.
Xtremen tulevaisuus SM-kisoissa varmaan liittyy jatkaako Huttusen jengi niiden tekemistä. Eikös Kari ole Maran sen verran hyvä kaveri, että sinne "ankeevät", jos PP kisoja vielä tekee.

Minun mielestä Camaro cup pitää jatkaa sellaisenaan. Autohan on riittävän tasaväkisiä, näin kuskin ero korostuu. Jos tekniikka vapautettaisiin, ehkä "Kuismas"-efekti voisi putkahtaa ;)

Toivottavasti maahantuojat innostuvat uudesta luokasta. En ymmärrä vieläkään miksi Suomessa ei käytetä moottoriurheilua hyväksi markkinoinnissa. Ehkä eniten vituttaa Maikkarin F1-mainokset joissa käytetään ANIMOITUJA formuloita, milloin minkäkin (Elisa, Gigantti jne) firman mainoksissa. Hemmetti, aidon formulan teippaaminen ja kuvaaminen olisi halvempaa, kuin tuollaisen piirroksen esittäminen :wall:

Ja: V1600 ja Finrace on liian lähellä toisiaan. Siksi V1600 pitäisi siirtää kansallisiin kisoihin ja tilalle formulat. Nimittäin ilman lokasuojattomia, ei ole kunnon autokisojakaan. Elisahan voisi lopettaa tuon homoilun (piirrosvormulat) ja sponssata koko luokan. Eikös Relluja Suomesta vielä koko ruudukko löydy?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Öö... Sanoppa nyt Petri sitten ihan oikeasti joku -edes yksi- "moottoriurheilujulkkis", jos Emma Kimiläinen on mielestäsi liian tuntematon. Eikö Emma kelpaisi mielestäsi edes tuohon "+10 vähän vanhempaa kovaa kuskia" -sarjaan? Eiköhan Petrillä ole taas vähän naiivin lapselliset odotukset... :rolleyes:

Itselleni ei yhtäkkiä tule ainoatakaan realistista nimeä, jolla voisi olla enemmän mediaseksikkyyttä (sic!), kuin Emma Kimiläisellä.
"Muda":lla (sama Serbiaksi) meni vähän nimet sekaisin. Tuossa aikaisemmin mainitsin esimerkkinä Aneten, joka taitaa olla Emmaa "hieman" tunnetumpi "moottoriurheilujulkkis".. Tottakai Emma kelpaa tuohon kisailijaporukkaan, hyvinkin!!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
"Muda":lla (sama Serbiaksi) meni vähän nimet sekaisin. Tuossa aikaisemmin mainitsin esimerkkinä Aneten, joka taitaa olla Emmaa "hieman" tunnetumpi "moottoriurheilujulkkis".. Tottakai Emma kelpaa tuohon kisailijaporukkaan, hyvinkin!!
Noi V1600:t ja myös tuo FinRace konsepti saattais kelvata joksikin täyteluokaksi vähän samaan tapaan kuin joskus takavuosina oli sweduilla Lady Lancia.

Kuskeiksi vaikka mainitut Emma ja Anette ja eikös tuolla Legendsien puolellakin joku böönä pyörinyt joukossa? Sit ruudukkoa vois täyttää näillä vähän vähemmän tunnetuilla ex-kuljettejilla kuten Huupponen, Nita Arpiainen, Sanna Pinola etc.
 

vaari

Member
Liittynyt
3.8.2010
Viestit
5
Tässä(kään) Akk:n touhussa ei ole mitään järkeä! Tuodaan taas 1600- luokan rinnalle joku 1400-luokka; tulee varmasti käymään samoin kuin heidän edelliselle älynväläykselle, kun radoille tuotiin formula-Renut formula kolmosten rinnalle ja siinä parissa vuodessa kuolivat kummatkin luokat.

Onkohan tätäkään uutta luokkaa suunniteltu selvinpäin?
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Ja: V1600 ja Finrace on liian lähellä toisiaan. Siksi V1600 pitäisi siirtää kansallisiin kisoihin ja tilalle formulat. Nimittäin ilman lokasuojattomia, ei ole kunnon autokisojakaan.
Otetaan V1600-autoista katto ja lokasuojat pois.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Säännöt on julkaistu:

http://www.autourheilu.fi/31294.aspx

Olikos Sport 2000 luokalla menestyspainot? Itse muistelisin että ei. Camaro Cup luokkaan voisi ottaa myös menestyspainot käyttöön.
Olihan Sporteilla menestyspainot, mutta en ny jaksa muistaa että oliko ne DTM-tyyliin automerkkikohtaiset vaiko ihan vaan kuljettajakohtaiset.... Veikkaisin jälkimmäistä.

J.K. Kovasti (ihan liikaakin) nuo FinRace säännöt muistuttavat jo ensimmäisistä lauseista alkaen V1600 luokan sääntöjä. Kuten jo aiemmin täällä tuli todettua, niin tokihan noilla tallataan selkeästi V1600 kuskien varpaille.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
J.K. Kovasti (ihan liikaakin) nuo FinRace säännöt muistuttavat jo ensimmäisistä lauseista alkaen V1600 luokan sääntöjä. Kuten jo aiemmin täällä tuli todettua, niin tokihan noilla tallataan selkeästi V1600 kuskien varpaille.
V1600:n olisi pitänyt olla hieman nopeammalla kalustolla ajettava luokka jolloin FinRacea ei tarvittaisi lain.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
V1600:n olisi pitänyt olla hieman nopeammalla kalustolla ajettava luokka jolloin FinRacea ei tarvittaisi lain.
Tai sitten vastaavast FINRacen hiukan "pidemmälle" viety luokka. Eli lähinnä moottoritilavuus karvan isompi. Vapari 2 litraa ja ahdettu 1600?

Minkähänhintanen on johonki GTI TSI DSG-Poloon tuollanen uus tehdasaski? Ja kuinka sellanen pitää itsensä nipussa? Varmaan jää nähtäväks että tullaanko kuitenkin menemään kilpa-askeihin näissä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tai sitten vastaavast FINRacen hiukan "pidemmälle" viety luokka. Eli lähinnä moottoritilavuus karvan isompi. Vapari 2 litraa ja ahdettu 1600?

Minkähänhintanen on johonki GTI TSI DSG-Poloon tuollanen uus tehdasaski? Ja kuinka sellanen pitää itsensä nipussa? Varmaan jää nähtäväks että tullaanko kuitenkin menemään kilpa-askeihin näissä.
Ehkä tuo raja tulee siitä, että maailmalta löytyy erilaisia merkkiluokka-autoja ko tilavuuksilla.
Laatikko kyllä kestää, riippuen ahtopaineista. Sitähän ei vielä ole määritelty.
Toisaalta: nämä ovat sellaisia paljon myytyjä/kolaroituja perusrasseja joiden osia pitäisi löytyä romiksilta kasapäin.
 

Kimi1000

Member
Liittynyt
6.4.2010
Viestit
18
Moips,
Tuollainen lintta maksaa käytettynä 15-20keur. Sitten kun siitä tekee kilpapelin niin menee sellanen 20keur lisää, eli pelille tulee 40keur hintaa ennenkuin se on viivalla valmiina (jousitus, jarrut, kaaret,alusta) . En jaksa uskoa että noita on ihan kauheesti viivalla, vaikka tarjotaan huippuarvostettua SM-titteliä.
Hupi/kustannussuhde pitää olla kohdallaan, että tällainen lähtee liikkeelle.

Mistä ihmeen tyhjästä noita kuskeja tulis tähän luokkaan Rata-sm promoottorin pomputeltavaksi. Markkinonnista vastaa Rata-SM:n promoottori, joten tuo puoli on kunnossa :ahem: Jos kustannukset on korkeammat kuin Legendesissä, niin kertokaa yksi hyvä syy, miksi lähtisi ajamaan jotain Finrace luokkaa. Kärkipään legendsin saa 10keur:lla, ja kisa-kavereita on about 50.

FinRace mahdollisesti vähentää V1600:n luokan kuskeja, ja sitten tuokin muuttuu torsoksi. AKK:n tavoite on lisätä SM-arvon saavia luokkia (promoottorille rahastettavia) . Yhtä hyvin voisi antaa V1600:lle SM-arvon.

En näe tässä luokassa mitään hohtoa tai eroa V1600:iin.


/Kimi
 

RaceDigger

Member
Liittynyt
5.10.2011
Viestit
9
Tuollainen lintta maksaa käytettynä 15-20keur. Sitten kun siitä tekee kilpapelin niin menee sellanen 20keur lisää, eli pelille tulee 40keur hintaa ennenkuin se on viivalla valmiina (jousitus, jarrut, kaaret,alusta) .
Lähes uusia merkkiluokan autoja (Seat, Abarth) saa alkaen 25teur ALV 0%. Uudet ja valmiit tehdastekoiset lintat maksavat karvan yli 30teur ALV 0%. Jos itse osaa auton tehdä, niin aika paljon halvemmalla pääsee.

Ero V1600-luokkaan on selkeä. Autot ovat uudempia ja nykyisiä myyntimalleja. Kierrosaikaero Alastarolla on n. 10 sekuntia. V1600 näyttää toimivan hyvin nuorien kuskien ensimmäisenä luokkana ja hyvä niin. FinRace tarjoaa mielestäni seuraavan askeleen, onhan autoissa kuitenkin slicksit, lukko, tehoa n. 200hv ym.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Lähes uusia merkkiluokan autoja (Seat, Abarth) saa alkaen 25teur ALV 0%. Uudet ja valmiit tehdastekoiset lintat maksavat karvan yli 30teur ALV 0%. Jos itse osaa auton tehdä, niin aika paljon halvemmalla pääsee.

Ero V1600-luokkaan on selkeä. Autot ovat uudempia ja nykyisiä myyntimalleja. Kierrosaikaero Alastarolla on n. 10 sekuntia. V1600 näyttää toimivan hyvin nuorien kuskien ensimmäisenä luokkana ja hyvä niin. FinRace tarjoaa mielestäni seuraavan askeleen, onhan autoissa kuitenkin slicksit, lukko, tehoa n. 200hv ym.
Kysymyshän on siitä että mielletäänkö se askel riittävän suureks vai sellaseks alkutanssin sivuaskeleeks jolla ei vielä edetä mihinkään.

Tosin sen faktan ymmärtäminen että kuinka tärkeässä roolissa auton säätäminen oikeasti on, tulee noilla kulkineilla hyvinkin selväks.

P.S. Taitaa osa sopivista autoista mennä ihan uutenakin lähemmäs 20t€ kun 30t€, ja veikkaisin että käyttökulu on merkittävästi pienempi kun Legendsissä. Tuntuu olevan hiukan myyttiä mukana kun Legendsiä mielletään halvaks luokaks.
 

RaceDigger

Member
Liittynyt
5.10.2011
Viestit
9
Minulla ei ole omaa ajokokemusta FinRace-tyyppisestä autosta, V1600sesta kylläkin. Olen kuitenkin läheltä seurannut molempia, ja kyllä ero on selkeä, isompi kuin mitä paperilla näyttää.
Tuo askel varmaan voisi olla isompikin, mutta kun askelpituus kasvaa, niin kustannuksetkin nousevat. Ja kalliiden luokkien kohtalo Suomessa on nähty useampaan kertaan.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Hupi/kustannussuhde pitää olla kohdallaan, että tällainen lähtee liikkeelle.
Tässäpä seikka, jota ei voi liikaa korostaa. Leijonanosa kuskeista ajaa kilpaa koska tykkää siitä kuin hullu puurosta. Puuro saa kernaasti olla kohtuuhintaista ja hyvää.

Tiedä sitten, miksi homma karkaa lapasesta yhä uudestaan ja uudestaan.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tässäpä seikka, jota ei voi liikaa korostaa. Leijonanosa kuskeista ajaa kilpaa koska tykkää siitä kuin hullu puurosta. Puuro saa kernaasti olla kohtuuhintaista ja hyvää.

Tiedä sitten, miksi homma karkaa lapasesta yhä uudestaan ja uudestaan.
Piiri pieni pyörii ja hyväveli-systeemi toimii. Sehän tälläsen nurkkakuntasen marginaalilajin ongelma on tässä maassa ;)
 

Kimi1000

Member
Liittynyt
6.4.2010
Viestit
18
Moi,

Voisko joku laittaa linkkejä ja yhteystietoja mistä noita saa 25keur valmiina viivalle.

/Kimi
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Moi,

Voisko joku laittaa linkkejä ja yhteystietoja mistä noita saa 25keur valmiina viivalle.

/Kimi
Ihan sieltä mistä muitaki käytettyjä ja uusia kilpa-autoja. Säännöt täyttäviä siis.

Se, onko ihan joka pilke top-of-the-line onki sit eriasia. Voihan sinne sisälle ripustaa kymppitonnilla vaikka hiilikuituu jos huvittaa.
 
Ylös